SKIP TO CONTENT

Testowanie:
nowy Opel Mokka na drodze do produkcji

14 maja 2020

  • Inżynierowie Opla wprowadzają końcowe udoskonalenia do następnej generacji Mokki
  • Nowy Opel Mokka nawet o 120 kilogramów lżejszy od poprzedniego modelu
  • Podwozie i systemy wspomagania ustawione podczas zimowych testów na kole podbiegunowym
  • W pełni elektryczny Opel Mokka-e oferuje angażującą jazdę
  • Obecnie trwa dostrajanie zawieszenia w ośrodku testowym Rodgau-Dudenhofen
  • Nowy Opel Mokka w salonach dealerskich na początku 2021 r.

Rüsselsheim. Dynamika, wydajność i wysoka jakość: to tylko niektóre z celów, które przyświecały podczas prac nad zupełnie nowym Oplem Mokką. Niemieccy inżynierowie z typową dla siebie precyzją dopracowują kolejną generację tego bestsellera. W Centrum Testowym Rodgau-Dudenhofen w Niemczech wprowadzają obecnie ostatnie ustawienia parametrów nowej Mokki, tak by zapewnić optymalny komfort akustyczny we wnętrzu, doskonałe bezpieczeństwo jazdy przy dużych prędkościach oraz typowe dla Opla czucie kierownicy i pedałów. Od lutego eksperci Opla w dziedzinie podwozi, układów napędowych, elektroniki i oświetlenia wykorzystują arktyczną zimę do dostrojenia podwozia i systemów wspomagania na zamarzniętych jeziorach i wąskich wiejskich drogach szwedzkiej Laponii.

 

Kolejna generacja Opla Mokki to zupełnie nowa konstrukcja oparta na wysokowydajnej platformie wieloenergetycznej CMP (Common Modular Platform). Ten modułowy zestaw oferuje maksymalną elastyczność w projektowaniu pojazdów. Platforma CMP umożliwia również zastosowanie w pełni elektrycznych napędów akumulatorowych, jak również silników spalinowych. Klient ma wybór. Dzięki zastosowaniu wysokowytrzymałych odmian stali, masa pojazdu jest niewielka, a stabilność nadwozia wysoka. Nowa Mokka waży nawet do 120 kilogramów mniej niż poprzedni model – przy prawie takim samym rozstawie osi i rozmiarach opon. W elektrycznym Oplu Mokka-e akumulatory są montowane głęboko w podłodze pojazdu, co obniża środek ciężkości i jednocześnie zwiększa sztywność skrętną o kolejne 30 procent – to doskonałe warunki do dynamicznej jazdy. Klienci mogą liczyć na bardzo zwinną Mokkę drugiej generacji, która będzie dostępna w salonach sprzedaży od początku 2021 roku. Do tego czasu testy będą kontynuowane na pełnych obrotach.

Etap 1: testowanie i dostrajanie na kole podbiegunowym

 

Inżyniera Opla Gunnara Neesa nigdy nie męczy robienie w kółko okrążenia po okrążeniu na lodzie. Regularnie zatrzymuje się na kilka minut. Sięga po laptopa, odczytuje zmierzone wartości, rejestruje każdy przejechany kilometr. Na rozległych arktycznych pustkowiach, w marcu jest jeszcze zimno. Są to idealne warunki, aby zapewnić harmonię pomiędzy ABS, ESP, systemami wspomagania i resztą nowego podwozia Opla Mokka.

 

Auta testowe nadal chowają się za zielono-czarnym kamuflażem, z grafiką przypominającą 3D, która rozmywa kontury pojazdu. Inżynier za kierownicą przyjechał na daleką Północ, aby ustawić podwozie. Jak każdy Opel, nowa Mokka musi precyzyjnie reagować na dane z układu kierowniczego i dawać dobrą informację zwrotną, być wygodna, a jednocześnie zapewniać wystarczająco stabilną jazdę. Opel nie może wykazywać niekontrolowanych ruchów nadwozia, na przykład podczas jazdy przez duży wybój przy średniej prędkości. Filozofia firmy Opel zakłada bezpieczną i relaksującą jazdę na autostradzie. Opel musi być łatwy do kontrolowania w każdej sytuacji i jednocześnie sprawiać przyjemność podczas jazdy.

 

Cechy te muszą być obecne w każdych warunkach pogodowych na całym świecie – na lodowatym kręgu polarnym, jak również w szczycie lata nad Morzem Śródziemnym. Nic nie powinno jednak ulec zmianie, jeśli chodzi o precyzję prowadzenia i konsekwentnie dobre zachowanie podczas jazdy. Części, podzespoły i układy są stale dopracowywane przez inżynierów Opla: amortyzatory, sprężyny, układ kierowniczy. Ponadto dostosowywane jest oprogramowanie sterujące, aby zapewnić idealne wyczucie pedału gazu podczas przyspieszania i hamowania, odpowiednią siłę wspomagania układu kierowniczego oraz współdziałanie wszystkich systemów wspomagania.

Etap 2: jazda z dużą prędkością po niemieckich torach testowych

 

Z powrotem w Niemczech: ten sam inżynier testowy pilotuje na rodzimym gruncie prototyp Mokki w Centrum Testowym Rodgau-Dudenhofen. Karsten Bohle, koordynator projektu dla Mokki drugiej generacji, dołącza do Gunnara Neesa.

„Nie możemy się już doczekać, aby zobaczyć nowego Opla Mokkę na drodze, prowadzonego przez klientów. Napędy testowe działają jak w zegarku, również dlatego, że nasze nowe dziecko, dzięki niewielkiej wadze i kompaktowym wymiarom zewnętrznym, dobrze reaguje na modyfikacje. Prowadzenie i komfort są świetne. Mokka to radość z jazdy”, powiedział Bohle, „praca nad jej rozwojem była świetną zabawą”.

Nowa Mokka jest gotowa do końcowych testów w Centrum Testowym. Mimo wstrząsów, komfort jazdy i akustyka wnętrza muszą pozostać niewzruszone – nawet podczas jazdy testowej po torze zwanym ścieżką tortur. Tutaj, niedaleko siedziby Opla w Rüsselsheim, tory są replikami najtrudniejszych nawierzchni drogowych w Europie. Inżynierowie firmy Opel testowali tu samochody przez dziesięciolecia i zgromadzili ogromne bogactwo doświadczeń. Inżynierowie wielokrotnie regulowali sprężyny i amortyzatory, stale ulepszając równowagę między reaktywnością a sportową precyzją. Nowa Mokka charakteryzuje się szczególnie niskim poziomem hałasu na drodze, zapewniającym optymalny komfort akustyczny, który dodatkowo zwiększają wysokiej jakości materiały we wnętrzu. Nie ma pobłażania dla skrzypienia i grzechotania.

 

Na torze Dudenhofen układ kierowniczy i zawieszenie otrzymały charakterystyczne dla Opla „czucie prowadzenia”. Dwa drążki kierownicze w kolumnach McPhersona są standardowym wyposażeniem; zapewniają dodatkową sztywność w przedniej części, zwiększając precyzję i zwinność. Nowa Mokka wchodzi chętnie w zakręty, jest łatwa w prowadzeniu przy wartościach granicznych, a systemy wspomagania działają doskonale. Następnie przechodzimy do ostatniego wyzwania – szybki owal ze stromym zboczem, po którym następuje długa prosta. Ten test wymaga solidnej jak skała stabilności przy każdej prędkości. W rzeczywistości oznacza to również ogromną korzyść dla bezpieczeństwa podczas manewrów omijania przy mniejszych prędkościach. Inżynierowie Opla przyznają pieczęć zatwierdzenia dla niemieckiej autostrady (autobahn) dopiero wtedy, kiedy wrócą zadowoleni z szybkiej jazdy po owalu. Nowy Opel Mokka przeszedł już ten test z pozytywnym wynikiem. Jednak testy, testy i jeszcze testy będą trwały do lata. Kiedy Mokka osiągnie gotowość produkcyjną, samochody zaczną zjeżdżać z linii montażowej pod koniec roku.

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli oraz usług może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.