SKIP TO CONTENT

Opel świętuje urodziny: 160 lat innowacji dla milionów 

12 kwietnia 2022

  • 1862-2022: Opel rozpowszechnia innowacje od 160 lat
  • Dla wszystkich: od maszyn do szycia i rowerów po współczesne samochody elektryczne
  • 1899: Opel rozpoczyna produkcję samochodów i szybko sprawia, że mobilność staje się przystępna cenowo
  • Emocjonujące bestsellery: od Opla GT i Manty do Corsy i Mokki
  • Sukcesy Opla w sporcie samochodowym: od Kadetta Rallye do elektrycznej Corsy-e Rally
  • Nowe zespoły napędowe: od silników rakietowych i wodorowych ogniw paliwowych do pionierskiej marki elektrycznej 

Rüsselsheim. W 2022 r. Opel obchodzi bardzo szczególną rocznicę. Od 160 lat marka z błyskawicą w logo udostępnia innowacje szerokiemu gronu użytkowników. Dbał o to już sam Adam Opel, kiedy zakładał firmę w sierpniu 1862 r., a później jego pięciu synów i żona Sophie, która uczestniczyła w rozwoju przedsiębiorstwa. Można ją wręcz uznać za pierwszą kobietę-menedżera marki.

 

Oferując klientom innowacje w połączeniu z emocjami i tradycją, producent pojazdów do dziś jest wierny tym założeniom. W dorobku firmy jest wiele modeli, od legendarnego 4/12 PS „Laubfrosch” poprzez Kadetta i Kapitäna po obecne bestsellery, takie jak Astra, Mokka i Corsa, która w tym roku kończy 40 lat. W latach 20. ubiegłego wieku Opel wprowadził w swoim zakładzie linię montażową. Sto lat później staje się zrównoważoną marką motoryzacyjną, która od 2028 r. będzie oferować w Europie wyłącznie samochody elektryczne. 

 

„Opel zapewnia ludziom mobilność od 160 lat. Dzisiaj kieruje nami ten sam etos, który wyznawał założyciel firmy, Adam Opel: technologia i innowacje dla każdego – niezależnie od tego, czy chodzi o maszyny do szycia, rowery czy samochody. Wszystko z klarowną wizją przyszłości i stałą gotowością do stawienia czoła nowym wyzwaniom. Dowodami tej postawy są bestsellery w bogatej historii Opla, w tym także nasze obecne modele, z których większość jest już zelektryfikowana. Od 2028 r. Opel w Europie będzie marką oferującą samochody wyłącznie z napędem elektrycznym. Jesteśmy więc dobrze przygotowani na następne 160 lat” – mówi Uwe Hochschurtz, dyrektor generalny firmy Opel. 

Początki: od maszyn do szycia do największego producenta rowerów na świecie

 

Historia sukcesu rozpoczęła się pod koniec sierpnia 1862 r., kiedy to Adam Opel zmontował pierwszą maszynę do szycia. Produkt ten stał się fundamentem młodej firmy z Rüsselsheim. Produkcja szybko rosła – między innymi dlatego, że Opel starał się spełniać indywidualne życzenia klientów i projektował różne modele maszyn do specjalnych zadań. Już w 1868 r. Adam Opel wraz z pracownikami przenieśli się do nowej fabryki. Firma wkrótce stała się jednym z największych producentów maszyn do szycia w Niemczech, eksportującym je do krajów całej Europy.

 

Kolejnym filarem sukcesu Opla był rower. W 1886 r. w Rüsselsheim zbudowano pierwszy bicykl (rower z wielkim przednim kołem i małym tylnym), a Opel był jednym z pierwszych producentów takich pojazdów w Niemczech. Wkrótce ofertę poszerzono o rowery trzykołowe oraz tzw. Sicherheits-Niederräder („bezpieczne rowery z niskimi kołami”). W 1888 r. otwarto pierwszy budynek fabryki zarezerwowany wyłącznie na produkcję rowerów. Opel szybko wdrażał nowoczesne rozwiązania w swoich jednośladach, takie jak opony pneumatyczne, łożyska kulkowe oraz piasty z wolnym kołem. W 1894 r. Opel wprowadził do oferty rowery zaprojektowane specjalnie dla kobiet. Firma odnosiła sukcesy przez kolejne dekady. W latach 20. dwudziestego wieku Opel awansował na największego producenta rowerów na świecie.

 

Początek w 1899 r.: przystępna motoryzacja dzięki zaawansowanej technologii i nowatorskim metodom produkcji

 

Decydującym krokiem w historii firmy – na który po śmierci Adama Opla zdecydowało się jego pięciu synów – było uruchomienie produkcji automobili w 1899 r. Opel jest więc jednym z pionierów tej branży i jedną z firm o największych tradycjach w tej dziedzinie na świecie. Produkcja automobili w Rüsselsheim rozpoczęła się od modelu Opel „Patent-Motorwagen System Lutzmann”. W 1906 r. zbudowano tysięczny egzemplarz. Przełom przyszedł w 1909 r. wraz z legendarnym modelem 4/8 PS „Doktorwagen”. Cena 3 950 marek – o połowę niższa w porównaniu z luksusowymi pojazdami konkurencji – otwierała drogę do motoryzacji szerszej liczbie potencjalnych klientów. W dużej mierze przyczynił się do tego wprowadzony w 1910 r. system modułowy

Opel był pierwszym niemieckim producentem, który wprowadził produkcję na dużą skalę z wykorzystaniem linii montażowej. Pierwszym samochodem, który zjechał z takiej linii produkcyjnej w Niemczech w 1924 r. był 4/12 PS, zwany Laubfrosch(„zielona żaba”), gdyż był dostępny wyłącznie w kolorze zielonym. Już trzy lata później Opel 4 PS w wersji podstawowej kosztował tylko 2 980 marek. Oznaczało to, że samochód przestał być wyłącznie kosztowym luksusem dla wybranych, a stał się niezwodnym środkiem transportu dla wielu. Dzięki racjonalizacji produkcji z roku na rok samochody były coraz tańsze i oferowały coraz lepsze osiągi. Popyt na Ople rósł, a model z 1931 r. z silnikiem o pojemności 1,2 litra był pierwszym samochodem autentycznie „dla ludu”.

 

Kolejna rewolucja w produkcji zaszła wkrótce potem. W 1935 r. nowa Olympia była pierwszym niemieckim produkowanym masowo pojazdem z nadwoziem samonośnym, który dzięki stosunkowo niewielkiej masie wyróżniał się lepszymi osiągami i niższym zużyciem paliwa. Taka konstrukcja po raz pierwszy umożliwiła wprowadzenie etapu zwanego „ślubem” – tak w fabrycznym żargonie określa się moment połączenia nadwozia z zespołem napędowym. Szybszy i wydajniejszy proces ułatwiał produkcję na masową skalę.

 

Serce i umysł: innowacyjne bestsellery i nowe klasy samochodów

Przez dziesięciolecia Opel konsekwentnie wyznaczał trendy, wprowadzając nowe modele i odmiany pojazdów, które stawały się bestsellerami. Najtrwalszą linią modelową z największymi tradycjami jest Kadett, którego pierwsza wersja ujrzała światło dzienne w 1936 r. W 1962 r. sprzedano milionowy egzemplarz kompaktowego Kadetta A, który był siłą napędową niemieckiego „cudu gospodarczego”. Od 1991 r. ta linia produktowa nosi nazwę Astra, a jej obecna generacja wciąż jest prekursorem innowacji w klasie kompaktowej.

 

Poprzednikami obecnej Astry i Insignii Sports Tourer, zjeżdżającymi z taśm montażowych kilkadziesiąt lat temu, były wersje nadwoziowe Caravan. Tutaj Opel także jest pionierem. W 1953 r. producent zaoferował Olympię Rekord Caravan, połączenie samochodu osobowego (car) i dostawczego (van) oraz pierwsze wielkoseryjne kombi niemieckiego producenta. Marka Opel wcześnie zaistniała także w cięższych segmentach. Pierwszym powojennym Oplem była 1,5-tonowa ciężarówka Blitz, której produkcję uruchomiono w 1946 r. Dzisiaj lekkie pojazdy użytkowe Combo, Vivaro i Movano, dostępne dzisiaj także z napędem elektrycznym, wyróżniają się praktycznymi funkcjami i dużą przestrzenią ładunkową. Model Vivaro na przykład występuje w dwóch odmianach całkowicie bezemisyjnych: jako w pełni elektryczny Vivaro-e oraz napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi dostawczy Vivaro-e HYDROGEN (niedostępny na polskim rynku).

 

Od kilkudziesięciu lat sukcesy odnoszą także mniejsze modele marki Opel. Przede wszystkim Corsa – mały samochód, który w tym roku obchodzi 40-lecie i niejednokrotnie utrzymywał status bestsellera w swoim segmencie. Obecna, pierwsza zelektryfikowana generacja, znów jest bestsellerem w swojej klasie na wybranych rynkach.

 

Opel ma na swoim koncie także stworzenie nowej klasy pojazdów – w 1991 r. na Salonie Samochodowych w Genewie zadebiutował „pojazd rekreacyjny z napędem na wszystkie koła”: Frontera. Kompaktowy Opel Frontera Sport był pierwszym przedstawicielem wszechobecnych dzisiaj SUV-ów, a pięciodrzwiową Fronterę z wydłużonym rozstawem osi można uznać za prekursora nowoczesnego pojazdu terenowego. Około 30 lat temu samochód natychmiast stał się liderem rynku i zapoczątkował boom na modele z napędem na cztery koła w całej Europie. 

 

W 1999 r. Opel znów zademonstrował swoją umiejętność łączenia emocji i rozsądku w innowacyjnych rozwiązaniach. Modelem Zafira i zastosowaną w nim uniwersalną koncepcją Flex7 marka zdefiniowała nowy segment siedmiomiejscowych kompaktowych minivanów. Po raz pierwszy siedmiomiejscowy samochód w mgnieniu oka mógł się przeistoczyć w wersję dwumiejscową z ogromną przestrzenią bagażową, bez potrzeby wymontowywania foteli. 

Bezpieczeństwo i komfort dla wszystkich: poduszki powietrzne, reflektory pikselowe IntelliLux LED® i ergonomiczne fotele przednie z certyfikatem AGR

 

Bezpieczeństwo i komfort we wszystkich klasach pojazdów zawsze były traktowane priorytetowo przez markę Opel. Już w latach 30. ubiegłego wieku nadwozie samonośne zapewniało Olympii, Kadettowi i Kapitänowi lepszą stabilność przy niższej masie. Innowacyjne rozwiązania znalazły się także w modelu Rekord C z 1967 r., pierwszym osobowym Oplu, w którym zastosowano sprężyny śrubowe w zawieszeniu tylnej osi. Samochód wyznaczał standardy w swojej klasie także hamulcami tarczowymi z przodu i układem wspomagania hamulców. Teleskopowa bezpieczna kolumna kierownicy stała się standardem w modelach Opla już w 1968 r.

 

Astra z 1991 r. była wyposażona w system bezpieczeństwa Opla obejmujący wzmocnienia boczne w drzwiach, fotele o konstrukcji zapobiegającej wysunięciu się pasażera spod pasa bezpieczeństwa w czasie kolizji oraz napinacze pasów bezpieczeństwa. W 1995 r. Opel jako pierwszy niemiecki producent samochodów wprowadził pełnowymiarowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu jako wyposażenie standardowe wszystkich nowych modeli.

 

Opel upowszechnia także technologie oświetlenia, oferując w klasie średniej, kompaktowej oraz w małych samochodach rozwiązania znane wcześniej wyłącznie z modeli klasy wyższej. W 2003 r. Opel jako pierwszy producent zaoferował, wraz z innowacyjnym systemem AFL (reflektory adaptacyjne), dynamiczne doświetlanie zakrętów w modelu klasy średniej. W 2008 r. w pierwszej Insignii zadebiutowały udoskonalone reflektory z systemem AFL+. Opel Astra z 2015 r. jako pierwszy został wyposażony w adaptacyjne matrycowe reflektory Intelli-Lux LED®. Najnowsza generacja tego rozwiązania, czyli złożone ze 168 segmentów LED reflektory pikselowe, zapewniają teraz precyzyjne, dostosowane do sytuacji i nieoślepiające innych użytkowników drogi oświetlenie w modelach Insignia, Grandland i najnowszej Astrze.

Kierowcy samochodów marki Opel mogą liczyć nie tylko na bezpieczeństwo, ale także na komfort. Ergonomiczne fotele przednie dostępne w wielu modelach, z regulacją w wielu kierunkach oraz opcjonalnymi funkcjami wentylacji i masażu, opatrzone są certyfikatem niemieckiego stowarzyszenia AGR „Aktion Gesunder Rücken e.V.” (Stowarzyszenie na rzecz Zdrowego Kręgosłupa). 

„Tylko latanie jest lepsze”: sportowe samochody wzbudzają emocje

 

Przykładem takich niezwykłych samochodów odwołujących się do emocji jest zaprezentowany ostatnio Opel Manta GSe ElektroMOD – zelektryfikowany hołd dla kultowego w latach 70. i 80. sportowego coupé Manta. Ówczesna Manta A inspirowała wzornictwem i charakterystycznym przednim panelem, którego współczesną wersję Opel Vizor można zobaczyć w najnowszych modelach marki, od Mokki po Grandlanda.

 

Jednak firma już wcześniej słynęła z produkcji szczególnie dynamicznych seryjnych modeli. W 1965 r. podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie Opel zaprezentował model Experimental GT, pierwszy samochód koncepcyjny europejskiego producenta. Dwumiejscowe auto zrywało z konwencjonalnym europejskim wzornictwem. Zaledwie trzy lata później z linii produkcyjnej zjechał pierwszy seryjny Opel GT. Jego osiągi, wyjątkowa stylistyka i atrakcyjna cena zapewniły mu popularność u klientów. Do dziś GT jest wspominany jako samochód marzeń.

 

W 1990 r. do oferty usportowionych modeli dołączył Opel Calibra. Opływowa sylwetka o kształcie klina zachwyciła klientów i pozwoliła uzyskać rekordowo niski w skali światowej współczynnik oporu aerodynamicznego 0,26. Optymalne własności aerodynamiczne w połączeniu z silnikami o mocy do 150 kW/204 KM zapewniały maksymalną prędkość do 245 km/h.

 

Sportowe samochody bijące rekordy – to zawsze była część marki Opel. Najbardziej spektakularnym przykładem z dawnych lat jest rekord ustanowiony 23 maja 1928 r. przez Fritza von Opla, najstarszego wnuka Adama Opla. Za kierownicą samochodu rakietowego RAK 2 rozwinął on prędkość 238 km/h na torze Berlin Avus.

 

Prawie 50 lat temu, za sprawą Waltera Röhrla, Opel stał się gwiazdą sportu samochodowego. W 1974 r., wraz z pilotem Jochenem Bergerem, Röhrl wygrał Rajdowe Mistrzostwa Europy Asconą SR, a w 1982 r., z Christianem Geistdörferem, zwyciężył w Rajdzie Monte Carlo Asconą 400, pokonując mocnych rywali w samochodach z napędem na cztery koła. Pod koniec tego samego sezonu sięgnął także po tytuł Rajdowego Mistrza Świata.

Dzisiaj bezemisyjny mały Opel Corsa-e Rally udowadnia, że najwyższe osiągi i ekologia nie muszą się wzajemnie wykluczać. Opel jako pierwszy producent zaprojektował w pełni elektryczny samochód rajdowy, który od 2021 r. ściga się w pierwszym na świecie jednomarkowym rajdowym pucharze samochodów elektrycznych ADAC Opel e-Rally Cup, wskazując przyszłość rajdowego sportu. 

Dla środowiska: od katalizatora w standardzie do elektrycznego pioniera

 

Opel ma świadomość swojej ekologicznej odpowiedzialności i nie od dziś podejmuje działania w tym zakresie. Już w 1985 r. firma zaprezentowała Corsę 1.3i, pierwszy europejski mały samochód z trójfunkcyjnym katalizatorem. Od wiosny 1989 r. marka z błyskawicą w logo jako pierwszy europejski producent zaczęła standardowo wyposażać wszystkie modele, od małych samochodów po duże limuzyny, w układ oczyszczania spalin. Opel jest również pierwszym producentem, który zaledwie rok później zaczął stosować recykling materiałów syntetycznych ze swoich samochodów, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

 

Opel już od dawna eksperymentuje z samochodami elektrycznymi, które w dodatku rozwijają zawrotne prędkości. W 1971 r. Elektro GT ustanowił sześć sensacyjnych rekordów świata samochodu elektrycznego na torze wyścigowym Hockenheim. Opel jest pionierem elektryfikacji także w przypadku pojazdów seryjnych. Wprowadzając zelektryfikowanego Opla Amperę, europejski „Samochód Roku 2012”, marka z tradycjami dała początek nowemu segmentowi na europejskim rynku motoryzacyjnym. Czteromiejscowy model o nadwoziu coupé, wyposażony w silnik spalinowy służący wydłużeniu zasięgu, był pierwszym samochodem z napędem elektrycznym, którego realny zasięg około 500 kilometrów pozwalał na swobodne codzienne użytkowanie. Jego następcą jest Opel Ampera-e, samochód kompaktowy o napędzie w pełni elektrycznym, wprowadzony na rynek w 2016 r. Jedno ładowanie akumulatora litowo-jonowego o pojemności 60 kWh wystarcza na przejechanie do 520 kilometrów (wg cyklu NEDC). W 2019 r. Opel wprowadził model Corsa-e, pierwszy w pełni elektryczny mały samochód tej marki. Od tego czasu oferta modeli niskoemisyjnych – czyli z napędem elektrycznym i hybrydowym typu plug-in – jest systematycznie powiększana, a już w 2028 r. wszystkie modele Opla będą dostępne wyłącznie z napędem elektrycznym.  

 

Najnowszym uzupełnieniem bezemisyjnej gamy jest dostawczy Vivaro-e HYDROGEN zasilany ogniwami paliwowymi. Opel Vivaro-e nieprzypadkowo posłużył jako platforma technologiczna dla tej innowacyjnej koncepcji napędu. Stellantis i Opel zgromadziły mnóstwo doświadczeń przez ponad 20 lat rozwoju napędów opartych na wodorowych ogniwach paliwowych – od eksperymentalnego HydroGen1 do testowej floty HydroGen4 oddanej do użytku klienta (niedostępnej obecnie na rynku polskim). Obecnie firmy dysponują fachową wiedzą obejmującą wszystkie aspekty tego systemu

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli oraz usług może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.