SKIP TO CONTENT
Ładowanie

Ładowanie i zasięg modeli elektrycznych

Ładowanie w domu lub w trasie

Wszystko, co warto wiedzieć o ładowaniu samochodu elektrycznego

W tym miejscu poszerzysz swoją wiedzę

Jak zachować mobilność samochodu elektrycznego? Regularnie ładując zespół akumulatorów! Jak prosta jest to czynność, jakie urządzenia temu służą, o czym trzeba pamiętać, jak często ładować akumulatory i ile czasu to zajmuje? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz właśnie tutaj.
Prąd stały a prąd przemienny

Większość urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwach domowych działa na prąd przemienny. Jednak te wyposażone we wbudowane akumulatory, na przykład telefony komórkowe, są ładowane prądem stałym. I tak też jest w przypadku samochodów elektrycznych.

Obecnie w Europie prąd przemienny, którego kierunek i wartość natężenia stale się zmienia, jest naszą codziennością. Zmiana napięcia z prądu stałego na przemienny jest korzystniejsza ze względu na wyższą efektywność przy przesyle na duże odległości.

 

Zespół akumulatorów litowo-jonowych w samochodzie elektrycznym wykorzystuje nie prąd przemienny, ale stały. Niezależnie od tego, czy prąd ten pochodzi z domowego gniazdka elektrycznego czy ze stacji ładującej Wallbox – najpierw musi ulec przekształceniu za pomocą ładowarki pokładowej zamontowanej w samochodzie. A to wymaga czasu. Ładowanie za pomocą szybkiej ładowarki prądu stałego na stacji publicznej jest szybsze. Prąd z sieci elektroenergetycznej, przemieniony w prąd stały, może zostać bezpośrednio doprowadzony do zespołu akumulatorów, z pominięciem ładowarki pokładowej. Stacje szybkiego ładowania prądem stałym są obecnie dostępne tylko w miejscach publicznych. To najszybsza metoda ładowania akumulatorów samochodu elektrycznego.

 
Czym są fazy przepływu prądu? Dlaczego najlepiej korzystać z trzech?
W części Europy prąd elektryczny dystrybuowany jest w sieci 3‑fazowej, co oznacza, że istnieją 3 niezależne linie przepływu prądu zwane fazami. Większość urządzeń gospodarstwa domowego zasilana jest prądem 1‑fazowym, więc i typowe domowe gniazdka elektryczne również są 1‑fazowe. 

Urządzenia przemysłowe czy na przykład domowe piekarniki wymagają najczęściej podłączenia do tzw. trzeciej fazy, zapewniającej wyższą moc.

 

Na wybranych rynkach, na przykład we Francji, gospodarstwa domowe korzystają z instalacji 1‑fazowych, a w Niemczech i w Polsce zazwyczaj podłączone są do wszystkich trzech faz, co jest korzystne dla ładowania akumulatorów samochodu elektrycznego. Prędkość ładowania jest wtedy znacznie większa niż podczas korzystania z urządzenia 1‑fazowego.

Co oznaczają skórty kW i kWh?
Kilowat (kW) to jednostka mocy, oznaczająca ilość energii dostarczonej lub zużytej w danym momencie. Zaś kilowatogodzina (kWh) to jednostka energii przechowywanej lub zużytej w ciągu godziny. 
W kilowatach mierzona jest energia zużywana przez urządzenia gospodarstwa domowego, na przykład telewizor czy grzejnik. Kilowat to wartość energii zużytej przez urządzenie o mocy 1 000 W i pracujące stale przez godzinę. Wydajność energetyczna zespołu akumulatorów samochodu elektrycznego też podawana jest w kWh. Na przykład Opel Corsa jest wyposażony w zespół akumulatorów o pojemności energetycznej 50 kWh. Zużycie energii na 100 km również podawane jest w kWh.

Ładowanie akumulatorów w samochodzie elektrycznym

Urządzenia ładujące wedle potrzeb
Czy planujesz ładować swojego Opla tylko w domu, a może zdarzy Ci się to dość często podczas podróży? Czy możesz poświęcić więcej czasu czy raczej ładowanie musi trwać możliwie krótko? Podpowiemy Ci, jakie akcesoria odpowiadają Twoim indywidualnym potrzebom i gdzie możesz je zdobyć.
Wygodne ładowanie w domu: stacje Wallbox
Oto, co należy wiedzieć o stacjach Wallbox i który model spełni Twoje oczekiwania, bez względu na to, czy znajduje się na podziemnym parkingu, przed Twoim domem, czy używasz ją samodzielnie czy wraz z innymi użytkownikami pojazdów elektrycznych. 
Poznaj stacje Wallbox
Ładowanie wedle potrzeb
Zespół akumulatorów samochodu elektrycznego można ładować na wiele sposobów – od standardowego gniazda elektrycznego z uziemieniem po gniazdka wzmocnione i stacje ładujące Wallbox z połączeniem wielofazowym. Wyjaśniamy różnice, aby wskazać rozwiązanie najlepsze dla Ciebie oraz wymagania, które musisz spełnić. 
Poznaj akcesoria do ładowania

Kilka słów o kosztach i czasie ładowania oraz zużyciu energii

Dlaczego istnieją dwa rodzaje napięcia: stałe i przemienne i czym się różnią? Jaki ma to wpływ na czas i koszty ładowania? Porównaj czasy ładowania w zależności od zastosowanego rozwiązania i dowiedz się więcej!
Energia słoneczna
System paneli fotowoltaicznych zamontowany na dachu Twojego domu uniezależnia Cię w dużym stopniu od taryf za energię elektryczną. Jeśli jednak chcesz ładować swojego elektryka wyłącznie energią pochodzącą z naturalnych źródeł, system paneli musi być w stanie wyprodukować co najmniej 1,4 kW energii słonecznej ponad bieżące zużycie. Jeśli produkuje mniej, brakująca moc jest automatycznie pobierana z sieci publicznej podczas ładowania. 
Ładowanie w pracy
Czy w Twoim miejscu pracy masz możliwość ładowania akumulatorów prywatnego samochodu elektrycznego lub hybrydy typu plug‑in? Nie wiesz? Zapytaj. Taki punkt ładowania to plus wizerunkowy dla firmy i możliwość uzyskania dodatkowych dochodów dzięki udostępnieniu urządzenia postronnym osobom zainteresowanym. 
Czy można ładować akumulatory podczas burzy?
Samochód elektryczny można ładować w deszczu, a nawet podczas burzy, również, gdy stoi zaparkowany na zewnątrz, ponieważ jest wyposażony w urządzenie przeciwprzepięciowe - podobnie jak prywatne i publiczne stacje ładowania. Niemniej jednak zawsze podczas burzy należy zachować ostrożność. 

Wystarczający zasięg

Samochody elektryczne Opla: idealne na co dzień

Średnio pokonujemy do pracy odległość około 34 km dziennie. Aż 95% wszystkich codziennych podróży jest krótszych niż 50 kilometrów. Już te statystyki pokazują, że nasze samochody elektryczne są odpowiednie do codziennego użytku.

Kilka słów więcej o ładowaniu i zasięgu

Na czym polega proces ładowania samochodu elektrycznego?

Nowoczesne samochody elektryczne zasilane są energią z zespołu akumulatorów litowo-jonowych, ładowanych prądem stałym (DC). Jednak w europejskiej sieci elektroenergetycznej płynie tylko prąd przemienny (AC), za którego konwersję podczas ładowania odpowiada ładowarka pokładowa zamontowana w samochodzie. Inaczej jest w przypadku szybkich ładowarek prądu stałego na publicznych stacjach: tutaj prąd przemienny z sieci przekształcany jest wcześniej na prąd stały - dlatego proces ładowania trwa o wiele krócej.

Jak ładować samochód elektryczny w domu?

Do ładowania w domu rekomendujemy stację Wallbox (AC). Czas ładowania z mocą nawet 11 kW jest znacznie krótszy niż w przypadku korzystania ze standardowego gniazdka elektrycznego, które nie jest przystosowane do przepływu tak dużego napięcia przez dłuższy czas. Ta metoda jednak też może okazać się przydatna, jeśli jesteś na przykład z wizytą u przyjaciół i musisz doładować akumulatory na powrotną podróż.

Jak ładować samochód elektryczny z gniazdka elektrycznego?

Chcąc naładować akumulatory samochodu elektrycznego, korzystając z domowego gniazdka elektrycznego, potrzebujesz standardowy kabel do ładowania tryb 2, który znajduje się na wyposażeniu standardowym Twojego Opla. Gniazdko to najprostsza i najłatwiej dostępna opcja ładowania, na przykład podczas wizyty u znajomych lub rodziny. Jednak efektywniejszym sposobem ładowania zespołu akumulatorów samochodu elektrycznego w domu jest 3‑fazowa stacja ładująca Wallbox, zapewniająca bezpieczniejszy i szybszy proces.

Ile kosztuje ładowanie akumulatorów samochodu elektrycznego?

Ładowanie w domu za pomocą stacji Wallbox jest korzystne kosztowo, ponieważ płacisz wówczas aktualną cenę energii za kilowatogodzinę. Na publicznej stacji ładowania koszty zależą od taryfy dostawcy energii lub operatora, a także od tego, czy ładujesz akumulatory prądem przemiennym (AC) czy stałym (DC). Na stacji szybkiego ładowania prądem stałym możesz naładować akumulatory do 80% pojemności w około 30 minut - ale to kosztuje znacznie więcej.

Szukasz innych informacji?

Modele elektryczne i hybrydowe plug‑in
Dowiedz się więcej
Fakty i zalety
Dowiedz się więcej
Dofinansowanie
Dowiedz się więcej