SKIP TO CONTENT

Nowy Opel Mokka-e zdobywa
„Złotą Kierownicę 2021”

10 listopada 2021

  • Najlepszy samochód do 25 000 EUR1: pierwsze miejsce dla zasilanej akumulatorowo Mokki‑e
  • Elektryczny samochód w dobrym stylu: odważny i czysty w formie Opel Mokka‑e trafił w swój czas
  • Elektryczny sukces: Mokka‑e kolejnym laureatem „Złotej Kierownicy” po Corsie‑e
  • Seryjny zdobywca „Auto Oskarów”: to już 19. „Złota Kierownica” dla Opla

Rüsselsheim. Nowy Opel Mokka‑e zdobył „Złotą Kierownicę 2021”2, pokonując silną konkurencję i sięgając po jedną z najbardziej prestiżowych nagród w branży motoryzacyjnej w kategorii „Najlepszy Samochód do 25 000 euro”.

Mokka‑e kontynuuje serię sukcesów Opla w tym plebiscycie. W ubiegłym roku „Złota Kierownica”3 trafiła do Rüsselsheim za w pełni elektryczną Corsę‑e. Po modelach Ampera‑e w 2017 r. i Corsa‑e w 2020 r. Mokka‑e jest już trzecim samochodem elektrycznym oraz pierwszym SUV‑em marki Opel zdobywającym to trofeum. Samochody elektryczne z błyskawicą w logo elektryzują zarówno czytelników AUTO BILD BILD am SONNTAG, jak i klientów.

 

„Opel Mokka‑e jest niezwykłym modelem, czego kolejnym dowodem są wyniki tegorocznej rywalizacji o „Złotą Kierownicę” — powiedział Uwe Hochgeschurtz, dyrektor generalny firmy Opel, podczas ceremonii wręczenia nagród, która odbyła się wczoraj w berlińskim Axel Springer Haus. „Dzięki najnowocześniejszej technologii i bezkompromisowej stylistyce Mokka‑e sprawia, że e‑mobilność dostarcza przyjemności pod każdym względem. Bardzo się cieszymy, że nasi klienci, czytelnicy AUTO BILD BILD am SONNTAG, a także eksperci z jury są tego samego zdania”.

 

Opel Mokka‑e: przyciągający wzrok, elektrycznym model z zasilaniem akumulatorowym i znakiem „Blitz” wkomponowanym w Opel Vizor

 

Nowy Opel Mokka‑e imponuje nie tylko odważnym i czystym wzornictwem, ale także osiągami. Silnik elektryczny rozwija moc 100 kW/136 KM oraz 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co pozwala na dynamiczną i niemal bezgłośną jazdę. Akumulator trakcyjny o pojemności 50 kWh zapewnia zasięg do 338 kilometrów na jedynym ładowaniu (według cyklu WLTP4). Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 150 km/h. Najnowocześniejszy rekuperacyjny układ hamulcowy dodatkowo zwiększa wydajność Mokki‑e, umożliwiając odzyskiwanie energii podczas zmniejszania prędkości i hamowania. Ładowanie akumulatora do 80 procent pojemności na publicznej 100‑kilowatowej stałoprądowej stacji szybkiego ładowania zajmuje tylko 30 minut.

Opel i „Złota Kierownica”: wszyscy zwycięzcy z Rüsselsheim

 

Mokka‑e jest najnowszym dumnym laureatem „Złotej Kierownicy” wśród modeli marki Opel. Nagroda, przyznawana od 1976 r. przez BILD am SONNTAG (od 2009 r. we współpracy z AUTO BILD) trafia do producenta z Rüsselsheim już po raz 19. Wszystko zaczęło się w 1978 r., dwa lata po inauguracji plebiscytu, kiedy to zwyciężył w nim Opel Senator A.

 

Pierwszym etapem wyłaniania laureatów „Złotej Kierownicy” jest głosowanie czytelników AUTO BILD i BILD am SONNTAG. Wybierają oni swoich faworytów w każdej kategorii, którzy w ten sposób otrzymują nominację do finału. Następnie na torze DEKRA Lausitzring specjalistyczne jury złożone z dziennikarzy, kierowców wyścigowych i ekspertów w dziedzinie motoryzacji ocenia poszczególnych finalistów według kryteriów opartych na programie testowym AUTO BILD.

1978 — Opel Senator A: pierwsza „Złota Kierownica”

W 1978 roku marka ze znakiem „blitz” zdobyła pierwszą „Złotą Kierownicę” w swojej historii — za model Opel Senator. Samochód zaprezentowany na targach IAA we wrześniu 1977 roku był następcą kultowej serii Kapitän, Admiral i Diplomat oraz najbardziej ekskluzywnym Oplem do zakończenia jego produkcji w 1993 roku. W 1978 roku Senator był oferowany z trzema silnikami do wyboru: 2.8 o mocy 103 kW/140 KM, 3.0 o mocy 110 kW/150 KM oraz z flagową, również trzylitrową jednostką, rozwijającą moc 132 kW/180 KM.

 

1979 — Opel Kadett D: nagradzany mistrz przestronności

Rok później Opel znów znalazł się w czołówce plebiscytu. Kadett D z 1979 roku był pierwszym kompaktowym Oplem z przednim napędem i zdobywcą drugiej „Złotej Kierownicy” dla firmy. Dzięki poprzecznemu ustawieniu silnika i usunięciu elastycznego wału napędowego oferował pasażerom mnóstwo miejsca mimo kompaktowych wymiarów i nadwozia krótszego o 126 mm w porównaniu z poprzednikiem. W tej generacji Kadetta wprowadzono także nowe silniki z wałkiem rozrządu nad głowicą. Czterocylindrowa jednostka 1.3 OHC rozwijała moc 44 kW/60 KM lub 55 kW/75 KM. Oprócz przestronnego kombi z bagażnikiem o pojemności 1425 litrów Opel oferował dwie wersje z nadwoziem typu fastback. W styczniu 1983 roku nadszedł czas na sportowego Kadetta GTE, który dzięki czterocylindrowemu silnikowi 1.8 o mocy 115 KM rozwijał prędkość 187 km/h.

 

1981 — Opel Ascona C: szczęście chodzi trójkami

W 1981 roku szczęście producentowi z Rüsselsheim przyniosła Ascona C. Był to pierwszy Opel klasy średniej z przednim napędem, oferowany z nadwoziem trójbryłowym lub kombi. Ascona C była sprzedawana z silnikami benzynowymi od 1,3 do 1,6 litra oraz dieslem o pojemności 1,6 litra.

 

1982 — Opel Corsa A: mały samochód, wielki sukces

Zaledwie 12 miesięcy później, w 1982 roku, zupełnie nowy model Opla przebojem zdobył kolejną „Złotą Kierownicę”. Tym razem wygrała Corsa A — pierwszy mały samochód Opla o bardzo zwartych proporcjach i długości zaledwie 3,62 metra. Miał wyraźnie zarysowane, poszerzone nadkola jak samochód rajdowy i wyjątkowo niski współczynnik oporu aerodynamicznego 0,36 — prawdopodobnie rekordowy w swojej klasie. Corsę A zaprojektowano jako model, który miał zainteresować przede wszystkim „panów domu”. Szczególnie wyróżniającą się wersją była Corsa GSi z silnikiem o mocy 72 kW/98 KM. W 1985 roku do popularnej pięciodrzwiowej wersji dołączył trzydrzwiowy hatchback i dwudrzwiowy sedan. Corsa A była cenionym i bestsellerowym modelem, wyprodukowanym w liczbie 3,1 miliona egzemplarzy.

 

1984 — Opel Kadett E: kolejny zwycięzca z klasy kompaktowej

Pięć lat po zdobyciu pierwszej „Złotej Kierownicy” na prowadzenie znów wysunął się Kadett, a dokładnie jego nowa generacja wprowadzona do sprzedaży w 1984 roku. Drugi przednionapędowy Kadett, produkowany w latach 1984–1991, był absolutnym zwycięzcą, któremu nadano także tytuł „Samochodu Roku 1984”. Kadett tej generacji był również mistrzem aerodynamiki. Sportowa wersja GSi ze współczynnikiem oporu czołowego 0,30 wprawiła ekspertów w zdumienie. Nawet zwykły hatchback i sedan osiągały sensacyjną wartość 0,32. Łącznie firma sprzedała 3,78 miliona egzemplarzy tego aerodynamicznego majstersztyku.

 

1987 — Opel Senator B: kiedy powiedziało się „A”, trzeba było powiedzieć „B”

Opel Senator B powtórzył sukces swojego poprzednika. Nowy flagowy model, oparty na tylnonapędowym Oplu Omega, był oferowany głównie z silnikami sześciocylindrowymi, z wyróżniającą się kulturą pracy trzylitrową rzędową jednostką o mocy 115 kW/156 KM na czele. Pracowała ona tak płynnie, że nawet moneta ustawiona na sztorc w komorze silnika nie przewracała się pod wpływem wibracji. Później wprowadzono 4-zaworową wersję 6-cylindrowego silnika z systemem doładowania falowego Dual-Ram w kolektorze dolotowym, rozwijającą imponujące 150 kW/204 KM.

 

1990 — Opel Calibra: gwiazda sportu

W 1990 roku „Złotą Kierownicę” zdobył prawdziwy mistrz: oszałamiające coupé z rekordowo niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego wynoszącym 0,26! Calibra była dostępna z zapewniającymi wysokie osiągi silnikami o mocy od 85 kW/115 KM do 150 kW/204 KM. Flagowy Opel Calibra Turbo z napędem na wszystkie koła przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,8 sekundy. Ofertę uzupełniał silnik V6, rozwijający moc 125 kW/170 KM. Calibra V6 święciła triumfy w sporcie samochodowym — w 1996 roku wygrała międzynarodowe mistrzostwa samochodów turystycznych (ITC).

 

1994 — Opel Omega B: złoto dla dużego samochodu

Druga edycja Omegi wywarła szczególne wrażenie na jury. Dynamiczna sylwetka, mnóstwo miejsca w środku i nowe silniki V6 z aluminiowymi głowicami, rozwijające moc do 155 kW/210 KM, przypadły do gustu ekspertom. Nowy system poduszek powietrznych zapewniał wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Kombi z przepastnym bagażnikiem było cenione zarówno przez rodziny, jak i rzemieślników, natomiast wersja z nadwoziem trójbryłowym sprawdzała się jako reprezentacyjny sedan dla biznesmenów.

 

1995 — Opel Vectra B: lustereczko, powiedz przecie...

Najbardziej przyciągającą wzrok cechą Opla Vectry były aerodynamicznie wyprofilowane lusterka boczne, łączące się w harmonijną całość z przodem samochodu — jury „Złotej Kierownicy” po prostu zachwyciło się tym rozwiązaniem. Vectra wygrała również dzięki nowym i oszczędnym silnikom benzynowym o pojemności od 1,6 do 2,6 litra i mocy od 55 kW/75 KM do 125 kW/170 KM. Wraz z modelem debiutowały również silniki wysokoprężne o pojemności od 1,7 do 2,2 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które wyróżniały się wzorcowo niskim zużyciem paliwa.

 

1999 — Opel Zafira A: siedmiomiejscowy mistrz szybkich zmian

Kto go wymyślił? Opel! Tak jest, kompaktowy minivan, którego siedmiomiejscowe wnętrze można było błyskawicznie (w ciągu zaledwie 15 sekund!) przekształcić w przestrzeń ładunkową (maksymalnie 1700 litrów) bez wymontowywania foteli, to efekt pracy projektantów z Rüsselsheim. Formuła nazwana Flex7 pomogła Zafirze w zdobyciu „Złotej Kierownicy” w 1999 roku. Dzięki pomysłowej koncepcji zbędne fotele znikały pod podłogą samochodu. Funkcjonalny i niezwykle przestronny samochód zaimponował także kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi i znakomitą dynamiką jazdy.

 

2002 — Opel Vectra C: elektryczny postęp

Trzecia generacja Vectry obroniła tytuł zdobyty przez poprzednika i również została uhonorowana „Złotą Kierownicą”. Nowy samochód klasy średniej zadebiutował na początku ery elektroniki. Poszczególne systemy pojazdu były połączone magistralą CAN (Controller Area Network), która zastąpiła klasyczne wiązki kablowe, a w układzie kierowniczym zastosowano elektryczno-hydrauliczne wspomaganie. Silniki benzynowe i wysokoprężne rozwijały moc od 74 kW/100 KM do 206 kW/280 KM z pojemnością od 1,6 do 3,2 litra. W 2004 roku Opel wyposażył Vectrę w system aktywnego zawieszenia IDS Plus ze stałą kontrolą amortyzacji (CDC), w którym charakterystyka amortyzatorów dostosowywała się do warunków jazdy.

 

2005 — Opel Zafira B: złota dwunastka

Druga generacja Zafiry wciąż wyznaczała standardy dzięki zmodernizowanej wersji systemu foteli Flex7 i — podobnie jak jej poprzedniczka — zdobyła „Złotą Kierownicę”. Zafira w wersji OPC okazała się też najszybszym minivanem na świecie: samochód z silnikiem o mocy 177 kW/240 KM okrążył Północną Pętlę toru Nürburgring w 8 minut i 54,38 sekundy. W ustanowieniu tego rekordowego wyniku pomogło 240 koni mechanicznych pod maską oraz podwozie zapewniające znakomite właściwości jezdne.

 

2009 — Opel Astra J: stylowa sztuka

W 2009 roku Astra J, arcydzieło projektantów, podążyła śladami cudownie przestronnego Kadetta D i mistrza aerodynamiki, Kadetta E, przynosząc marce Opel trzecią „Złotą Kierownicę” w klasie kompaktowej. Samochód został zaprojektowany zgodnie z nową koncepcją stylistyczną Opla, opartą na „połączeniu artystycznej wrażliwości z niemiecką precyzją”. Ponadto Astra J była wyposażona w nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, takie jak kamera Opel Eye i reflektory AFL+ z funkcją doświetlania zakrętów. Adaptacyjne zawieszenie FlexRide dopasowywało się do warunków jazdy, a kierowca i siedzący obok niego pasażer otrzymali fotele z certyfikatem AGR (Akcji na rzecz zdrowych pleców).

 

2010 — Opel Meriva B: inteligentny, kompaktowy i... złoty

Meriva B, czyli młodsza siostra Zafiry, sięgnęła po złoto w 2012 roku, potwierdzając doświadczenie firmy Opel w segmencie minivanów. Na decyzję jurorów wpłynął funkcjonalny system składania tylnych foteli FlexSpace i innowacyjne rozwiązanie z drugą parą drzwi otwieraną przeciwnie do kierunku jazdy. System FlexDoors ułatwiał sadzanie dzieci na tylnych fotelach oraz wsiadanie i wysiadanie wysokim pasażerom. Dzięki downsizingowi i turbodoładowaniu silniki samochodu oferowały dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Moc jednostek napędowych wynosiła od 55 kW/75 KM do 103 kW/140 KM.

 

2012 — Opel Zafira Tourer: salon na kołach

Zafira Tourer, czyli bardziej luksusowa odmiana Zafiry, natychmiast zdobyła kolejną „Złotą Kierownicę”. Oprócz funkcjonalnego wnętrza samochód oferował imponujący komfort, panoramiczny szklany dach i takie innowacje, jak radarowy tempomat czy alarm przedkolizyjny.

 

2015 — Opel Astra K: skok jakościowy

Zwycięzcą jest: Astra obecnej generacji, oparta na zupełnie nowej, lekkiej architekturze, napędzana wyłącznie najnowocześniejszymi silnikami i wyposażona w znakomite systemy łączności z funkcjami integracji ze smartfonem oraz przełomowego asystenta łączności i usług Opel OnStar. Astra kontynuuje także tradycję Opla w zakresie wprowadzania do segmentu kompaktowego rozwiązań oferowanych wcześniej tylko w samochodach wyższej klasy. Nagrodą za to była „Złota Kierownica 2015”.

 

2017 — Opel Ampera-e: elektryczny mistrz zasięgu

Opel Ampera‑e pozostawił konkurencję w tyle, oferując przyspieszenie godne samochodu sportowego i największy elektryczny zasięg w swoim segmencie. Jedno ładowanie litowo-jonowego akumulatora o pojemności 60 kWh wystarcza na pokonanie nawet 520 kilometrów (według nowego europejskiego cyklu jazdy NEDC). Opel Ampera-e równie imponująco zaprezentował się podczas testów w warunkach zbliżonych do profilu prędkości określonego w światowej zharmonizowanej procedurze badania pojazdów lekkich (WLTP4; skrócona procedura testowa): na podstawie tego testu inżynierowie oszacowali zasięg na poziomie 380 kilometrów w cyklu mieszanym. Ampera-e przyspiesza od 0 do 50 km/h w zaledwie 3,2 sekundy. Ponadto mierząca 4,16 metra długości Ampera oferuje sporo miejsca dla pięciu osób oraz bagażnik o pojemności 381 litrów (1274 litry przy złożonych siedzeniach) — to konfiguracja na wagę złota.

 

2020 — Opel Corsa‑e: zelektryfikowany bestseller

Szóstą generację bestsellerowego małego samochodu zaoferowano także z napędem elektrycznym. Dzięki akumulatorowi o pojemności 50 kWh Corsa‑e może przejechać do 337 kilometrów na jednym ładowaniu (wg cyklu WLTP4), więc doskonale sprawdza się jako samochód na co dzień. Pięciomiejscowa elektryczna Corsa już w podstawowej wersji jest wyposażona w liczne i zaawansowane systemy wspomagające kierowcę. Dzięki firmie Opel elektryczna mobilność stała się przystępna.

 

Opel Mokka-e 2021: odważny, czysty, niekonwencjonalny i bezemisyjny

Po Oplu Corsie‑e w najnowszej edycji plebiscytu „Złota Kierownica” zwyciężył nowy Opel Mokka‑e. Nowość rynkowa wzbudza podziw między innymi nowym obliczem marki Opel Vizor oraz w pełni cyfrowym kokpitem Pure Panel. W pełni elektryczna Mokka‑e może przejechać bezemisyjnie do 338 kilometrów (wg cyklu WLTP4) na jedynym ładowaniu.

1 Cena dotyczy rynku niemieckiego i zawiera dopłatę środowiskową.

2 AUTO BILD nr 45/2021 i BILD am SONNTAG nr 46/2021; kategoria „najlepszy samochód do 25 000 EUR” z uwzględnieniem dotacji środowiskowej.

3 AUTO BILD i BILD am SONNTAG nr 45/2021; kategoria „małe samochody”.

4 Zasięg ustalono zgodnie z procedurą testową WLTP (rozporządzenie (WE) nr 715/2007, rozporządzenie (UE) nr 2017/1151). Rzeczywisty zasięg może się różnić w zależności od codziennych warunków i czynników takich jak indywidualny styl jazdy, charakterystyka trasy, temperatura zewnętrzna, a także korzystanie z ogrzewania i klimatyzacji oraz funkcji wstępnego rozgrzewania lub schładzania wnętrza na postoju.

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli oraz usług może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.