Emisja CO2 niższa nawet o 19 procent: najwydajniejsza Astra w historii

3 lipca 2019

  • Nowa generacja silników: minimalne zużycie paliwa i niska emisja
  • Nowa norma emisji: wszystkie jednostki napędowe spełniają przyszłą normę Euro 6d  
  • Nowy wzorzec: znakomite właściwości aerodynamiczne i najniższy współczynnik oporu powietrza
  • Nowa doskonała skrzynia biegów: wydajna dziewięciobiegowa przekładnia automatyczna w samochodach z nadwoziem pięciodrzwiowym i Sports Tourer
  • Nowe sportowe zawieszenie: bezpośrednia charakterystyka układu kierowniczego, ulepszone amortyzatory, drążek Watta
  • Nowe zaawansowane technologie: zoptymalizowana przednia kamera, system multimedialny i cyfrowe wskaźniki
  • Nowy poziom komfortu: podgrzewana szyba czołowa, ulepszone funkcje multimedialne, bezprzewodowa ładowarka
  • Sprawdzone atuty: matrycowe reflektory IntelliLux LED® i ergonomiczne fotele z atestem AGR

Rüsselsheim. Dzięki doskonałym właściwościom aerodynamicznym, a także wysoce efektywnym nowym silnikom i skrzyniom biegów, Opel Astra nowej generacji wyznacza standardy wydajności i niskiej emisji. W porównaniu z poprzednim modelem emisja CO2 została obniżona nawet o 19 procent, co stawia Astrę w ścisłej czołówce klasy kompaktowej. Obecna generacja Astry zapoczątkowała nową erę już w dniu premiery i została ogłoszona Europejskim Samochodem Roku 2016. Dzięki lekkiej konstrukcji (redukcja masy o 200 kg w porównaniu z poprzedniczką) i najnowocześniejszym technologiom przejętym z wyższych klas Astra jest stawiana za wzór w swoim segmencie. Firma Opel konsekwentnie realizuje tę strategię, wprowadzając nowe generacje oszczędnych i lekkich silników benzynowych i wysokoprężnych. Trzycylindrowe jednostki o pojemności od 1,2 do 1,5 litra rozwijają moc od 77 kW (105 KM) do 107 kW (145 KM). Wyposażona w nie Astra w wersji pięciodrzwiowej lub Sports Tourer jest prawdziwą mistrzynią oszczędności paliwa i niskiej emisji CO2 (zużycie paliwa wg NEDC[1]: 6,1–4,5 l/100 km w cyklu miejskim, 4,0–3,1 l/100 km poza miastem, 4,8–3,6 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 115–96 g/km; WLTP[2], cykl mieszany: 5,9–4,4 l/100 km; CO2: 139–117 g/km; dane wstępne). Wałek wyważający w bloku trzycylindrowego silnika, obracający się w przeciwnym kierunku niż wał korbowy, niweluje wibracje. Już podstawowa jednostka jest standardowo łączona z sześciobiegową przekładnią manualną. Dostępna jest również opcjonalna, dziewięciobiegowa przekładnia automatyczna o wysokiej kulturze pracy.

 

Istotne znaczenie dla obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2 miały skrupulatne testy w tunelu aerodynamicznym. Nowa Astra jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów kompaktowych na rynku.

 

Wersja Sports Tourer ze współczynnikiem oporu czołowego Cd wynoszącym 0,25 należy do najbardziej opływowych kombi na świecie, a wersja pięciodrzwiowa z wartością 0,26 jest liderem w klasie hatchbacków.

 

Wzorcowe parametry aerodynamiczne osiągnięto za pomocą licznych rozwiązań, takich jak osłona komory silnika, wahacze tylnej osi ukształtowane jak deflektory oraz pełna żaluzja wlotu powietrza z przodu samochodu. Górne i dolne sekcje osłony chłodnicy w nowej Astrze otwierają się i zamykają automatycznie oraz niezależnie od siebie, poprawiając przepływ powietrza wokół przodu nadwozia. Do obniżenia oporu powietrza poprzez ograniczenie turbulencji przyczynia się także bardziej opływowe podwozie pojazdu.

 

Dalszym udoskonaleniom poddano dynamiczne podwozie Astry. Nowe amortyzatory poprawiają komfort. Opcjonalne sportowe zawieszenie ma sztywniejsze amortyzatory, bardziej bezpośredni układ kierowniczy oraz tylną oś z drążkiem Watta.

 

„Pracując nad nową Astrą, koncentrowaliśmy się na obniżeniu zużycia paliwa i emisji” — powiedział Christian Müller, dyrektor zarządzający ds. inżynierii. „Dzięki doskonałym własnościom aerodynamicznym samochodu oraz nowej generacji silników i skrzyń biegów udało nam się ograniczyć emisję CO2 nawet o 19 procent. To ogromny postęp z korzyścią dla klientów, którzy zyskują na obniżeniu kosztów eksploatacji. To wszystko sprawia, że nowa Astra jest w czołówce swojej klasy”.

 

Dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom w zakresie ograniczania emisji, takim jak filtr cząstek stałych do silników benzynowych (GPF) oraz układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) w pojazdach z silnikami Diesla, wszystkie nowe zespoły napędowe Astry spełniają już normę emisji spalin Euro 6d. Te rygorystyczne wymagania będą obowiązkowe dla nowo rejestrowanych samochodów w 2021 roku. Wykonane w całości z aluminium silniki wysokoprężne i benzynowe są standardowo wyposażone w oszczędzający paliwo układ start/stop.

 

Nowy Opel Astra, którego można będzie zamówić już za kilka tygodni, wyróżnia się nie tylko wzorcową aerodynamiką i znakomitymi silnikami. Może być także wyposażona w szereg innych rozwiązań z wyższej półki, takich jak nowa przednia i tylna kamera, cyfrowy wyświetlacz kierowcy i systemy multimedialne nowej generacji. Ponadto samochód można również wyposażyć w system E‑Call służący do wzywania pomocy w sytuacjach awaryjnych, a także w bezprzewodową ładowarkę do smartfonów umieszczoną w konsoli środkowej.

 

Nowa Astra zwraca uwagę atrapą chłodnicy z wzorem 3D. Opcjonalny system nagłośnienia wysokiej klasy Bose zamieni wnętrze w salę koncertową, a pakiet czarnych błyszczących dodatków podkreśli atrakcyjność nadwozia.

Mistrzowska wydajność: emisja CO2 niższa nawet o 19 procent

Nowe, turbodoładowane silniki benzynowe i wysokoprężne są równie żwawe co oszczędne — to one w głównej mierze odpowiadają za wzorcową efektywność. Niskie spalanie i emisja CO2 to również zasługa nowoczesnych sześciobiegowych przekładni manualnych, siedmiobiegowej przekładni bezstopniowej (CVT) oraz zastosowanej po raz pierwszy w Oplu nowej dziewięciobiegowej przekładni automatycznej.

 

Kompaktowe trzycylindrowe turbodoładowane silniki mają pojemność 1,2 i 1,4 litra. Rozwijając moc od 81 kW (110 KM) do 107 kW (145 KM) i maksymalny moment obrotowy od 195 do 236 Nm, charakteryzują się doskonałą równowagą między osiągami a wydajnością (zużycie paliwa wg NEDC1: 6,1–5,4 l/100 km w cyklu miejskim, 4,0–3,8 l/100 km poza miastem, 4,8–4,4 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 110–101 g/km; WLTP2 w cyklu mieszanym: 5,9–5,2 l/100 km; CO2: 136–120 g/km; dane wstępne). Astra 1.2 jest wyposażona w płynnie pracującą sześciobiegową przekładnię manualną, natomiast Astra 1.4 jest dostępna wyłącznie z nową siedmiobiegową przekładnią bezstopniową (CVT). Kierowca Astry z taką skrzynią biegów może korzystać z wygodnego trybu automatycznego lub zmieniać biegi samemu za pomocą dźwigni.

 

Zintegrowanie chłodzonego cieczą kolektora wydechowego z głowicą cylindrów przyczynia się do szybszego nagrzewania silnika, a tym samym do obniżenia emisji w krótkim czasie po uruchomieniu zimnej jednostki.

Silniki benzynowe
1.2 1.2 1.2 1.4
Moc (kW/KM) przy obr./min
81/110 przy 4500 96/130 przy 5500 107/145 przy 5500 107/145 przy 5500
Moment obrotowy (Nm przy obr./min) 195 przy 2000–3500 225 przy 2000–3500 225 przy 2000–3500 236 przy 1500–3500
Norma emisji Euro 6d Euro 6d Euro 6d Euro 6d
Przekładnia
6‑biegowa manualna
6‑biegowa manualna 6‑biegowa manualna 7‑biegowa CVT

Wstępne wartości zużycia paliwa wg NEDC1 (l/100 km)

Cykl miejski
5,6–5,4 6,1
Cykl pozamiejski 4,0–3,8 4,0
Cykl mieszany 4,6–4,4 4,8–4,7
CO2 g/km 105–101 110

Wstępne wartości zużycia paliwa w cyklu mieszanym wg WLTP2

l/100 km 5,5–5,2 5,9–5,7
CO2 g/km 127–120 136–132

W porównaniu z poprzednim modelem zużycie paliwa i emisja CO2 w Astrze z silnikami o mocy 81 kW (110 KM), 96 kW (130 KM) i 107 kW (145 KM) zostały obniżone odpowiednio o ponad 5 procent, około 19 procent i ponad 15 procent.

 

Typowa dla Opla jest znakomita elastyczność reakcji na otwieranie przepustnicy w silnikach benzynowych. Przy 1500 obr./min 90 procent maksymalnego momentu obrotowego jest dostępne w ciągu 1,5 sekundy od wciśnięcia pedału przyspieszenia do oporu.

Wysoka wydajność: emisja CO2 poniżej 100 g/km w nowej Astrze turbo diesel

Trzycylindrowe silniki Diesla 1.5 w Astrze rozwijają moc 77 kW (105 KM) i 90 kW (122 KM) oraz 260 i 300 Nm momentu obrotowego (zużycie paliwa wg NEDC 1 : 5,5-4,5 l/100 km w cyklu miejskim, 3,7–3,1 l/100 km poza miastem, 4,3–3,6 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO 2 : 115–96 g/km; WLTP 2 w cyklu mieszanym: 5,3–4,4 l/100 km; CO 2 : 139–117 g/km; dane wstępne). Układ wtrysku bezpośredniego common rail pracuje pod ciśnieniem 2000 barów.
Silniki wysokoprężne 1.5D 1.5D 1.5D
Moc (kW/KM) przy obr./min
77/105 przy 3250
90/122 przy 3500 90/122 przy 3500
Moment obrotowy (Nm przy obr./min) 260 przy 1500–2500 300 przy 1750–2500 285 przy 1500–2750
Norma emisji Euro 6d Euro 6d Euro 6d
Przekładnia
6‑biegowa manualna
6‑biegowa manualna 9‑biegowa automatyczna

Wstępne wartości zużycia paliwa wg NEDC1 (l/100 km)

Cykl miejski
4,6–4,5 5,5–5,3
Cykl pozamiejski 3,1 3,7–3,5
Cykl mieszany 3,6 4,3–4,2
CO2 g/km 96 115–110

Wstępne wartości zużycia paliwa w cyklu mieszanym wg WLTP2

l/100 km 4,7–4,4 5,3–4,9
CO2 g/km 124–117 139–130

W porównaniu z poprzednim modelem zużycie paliwa i emisja CO2 w Astrze z silnikami o mocy 77 kW (105 KM) i 90 kW (122 KM) zostały obniżone odpowiednio o nawet 17 procent i około 10 procent.

 

Zamiast precyzyjnej sześciobiegowej przekładni manualnej najmocniejszemu dieslowi może towarzyszyć opcjonalna nowa, płynnie pracująca, dziewięciobiegowa skrzynia automatyczna, która debiutuje w samochodach marki Opel.

 

Silniki Diesla są wyposażone w sterowaną elektrycznie turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VGT) oraz — podobnie jak ich benzynowe odpowiedniki — w podnoszący kulturę pracy jednostki wałek wyważający w bloku. W silnikach wysokoprężnych kolektor wydechowy również jest zintegrowany z głowicą.

 

Oczyszczanie spalin w Astrze z silnikiem wysokoprężnym 1.5 jest realizowane przez układ złożony z pasywnego katalizatora utleniającego, wtryskiwacza AdBlue, katalizatora SCR oraz filtra cząstek stałych (DPF).

Pełna cyfryzacja: nowe kamery z przodu i z tyłu oraz cyfrowy wyświetlacz kierowcy

Opel Astra już oferuje szereg najnowocześniejszych technologii i systemów wspomagających kierowcę niespotykanych w innych pojazdach tej klasy. Najważniejszym przykładem takich rozwiązań są inteligentne nieoślepiające reflektory matrycowe IntelliLux LED®. W ofercie są także między innymi: aktywny tempomat, wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego, alarm przedkolizyjny z funkcją hamowania awaryjnego, system rozpoznawania znaków drogowych czy asystent pasa ruchu. Dostępne są też ergonomiczne fotele z atestem AGR (Aktion Gesünder Rücken e.V.; niemiecka Akcja na rzecz zdrowych pleców), z wentylacją i funkcją masażu. Wśród licznych rozwiązań cyfrowych na uwagę zasługuje nowa zaawansowana przednia kamera, jak również kamera cofania.

 

Nowa przednia kamera jest mniejsza, ale bardziej wydajna od poprzedniej wersji dzięki szybszemu procesorowi. Teraz rozpoznaje nie tylko pojazdy, ale także pieszych, istotnie przyczyniając się do ich bezpieczeństwa. Ponadto dzięki wyższej rozdzielczości obrazu z kamery samochód odczytuje jeszcze więcej znaków drogowych i wyświetla je na ekranie w zestawie wskaźników. Cyfrowa kamera cofania dostępna wraz z systemem Multimedia Navi Pro również ma lepsze parametry. Widok strefy za pojazdem wyświetlany na monitorze jest wyraźniejszy i bardziej precyzyjny, a kontrast po zmroku jest jeszcze lepszy.

 

Nabywca Astry ma do wyboru systemy Multimedia, Multimedia NaviMultimedia Navi Pro — każdy z nich jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto. Należą one do najnowszej generacji systemów multimedialnych — są inteligentniejsze, szybsze i bardziej intuicyjne. Podobnie jak w Oplu Insignii, flagowy system Multimedia Navi Pro ma ośmiocalowy kolorowy ekran dotykowy i reaguje na polecenia głosowe. Usługi nawigacji oparte na połączeniu z internetem i mapach aktualizowanych online dostarczają bieżących informacji o ruchu drogowym, sprawiając, że podróż jest bardziej relaksująca. Odświeżony interfejs nawigacji z przeprojektowanymi symbolami zyskał nowocześniejszą estetykę. To samo dotyczy zestawu wskaźników: kierowcy Opla Astry jako pierwsi otrzymają cyfrowy wyświetlacz kierowcy.

 

Do wyposażenia opcjonalnego należy system wzywania pomocy w sytuacjach awaryjnych E‑Call. W razie potrzeby wystarczy nacisnąć czerwony przycisk, aby połączyć się z operatorem. W przypadku zadziałania napinaczy pasów bezpieczeństwa lub poduszek powietrznych połączenie ze służbami ratowniczymi jest nawiązywane automatycznie.

Przyjemność z jazdy: bezprzewodowa ładowarka i system nagłośnienia Bose

Komfort jest jednym z priorytetów w nowej Astrze. Praktyczna funkcja przydatna w podróży: wybrane modele smartfonów można teraz ładować indukcyjnie za pomocą bezprzewodowej ładowarki. W tym celu wystarczy wsunąć smartfon do odpowiedniej przegródki w konsoli środkowej, co likwiduje problem z baterią wyczerpaną w najmniej odpowiednim momencie.

 

Opcjonalny system nagłośnienia wysokiej klasy Bose zamieni nową Astrę w salę koncertową. Siedem głośników, w tym subwoofer RichBass w bagażniku, zapewni optymalne doznania akustyczne. Kierowcę i pasażerów otoczy bogaty dźwięk niezależnie od tego, które miejsce zajmują w kabinie. W pamięci cyfrowego wzmacniacza można zapisać nawet osiem profili dźwiękowych i włączać je w zależności od indywidualnych preferencji.

 

Kolejnym rozwiązaniem podnoszącym komfort i bezpieczeństwo użytkowania nowej Astry zwłaszcza w zimie jest podgrzewana szyba czołowa. Cienkie, niemal niewidoczne druciki zatopione w szkle szybko oczyszczają pole widzenia ze szronu i zapobiegają zaparowaniu szyby.

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli oraz usług może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

 

 

[1] Podane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 ustalono według nowej światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich WLTP (rozporządzenie UE 2017/948), a poszczególne wyniki przeliczono na wartości NEDC w celu umożliwienia porównań z innymi pojazdami. Najnowszych informacji można zasięgnąć u dealerów. Wartości te nie uwzględniają w szczególności warunków eksploatacji, warunków jazdy ani wyposażenia dodatkowego oraz mogą różnić się w zależności od rozmiaru opon. 

[2] Podane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 odpowiadają homologacji WLTP (rozporządzenie UE 2017/948). Od 1 września 2018 r. nowe pojazdy podlegają homologacji według światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich (WLTP), która jest nową, bardziej realistyczną procedurą badania zużycia paliwa i emisji CO2. WLTP w pełni zastępuje nowy europejski cykl jazdy (NEDC), który był poprzednio stosowaną procedurą badań. Z uwagi na bardziej realistyczne warunki testów zużycie paliwa i emisja CO2 zmierzone w cyklu WLTP w wielu przypadkach są wyższe w porównaniu z wartościami zmierzonymi według NEDC. Zużycie paliwa i emisja CO2 mogą się różnić w zależności od standardowego i dodatkowego wyposażenia pojazdu oraz rozmiaru opon.