SKIP TO CONTENT
Akumulatory

Zalety akumulatorów litowo-jonowych

Małe, mocne, kompaktowe

Sercem samochodu elektrycznego jest zespół akumulatorów litowo-jonowych o wysokiej wydajności i najwyższej gęstości energetycznej w porównaniu z innymi akumulatorami. Oznacza to, że mogą przechowywać największą ilość energii na kilogram masy. Akumulatory litowo-jonowe mają wiele zalet. Kompaktowa budowa oznacza możliwość zamontowania większej liczby akumulatorów w podwoziu. To z kolei przekłada się na większy zasięg. Mniej energii wykorzystywane jest do schłodzenia zespołu tego typu akumulatorów do optymalnej temperatury. 

Warto też wiedzieć, że akumulatory litowo-jonowe Opla nie mają tak zwanego „efektu pamięci”. Częste, częściowe doładowywanie nie skutkuje przedwczesnym zużyciem i spadkiem parametrów technicznych.

Cykl życia zespołu akumulatorów

Żywnotność akumulatorów litowo-jonowych

Niezależne badania szacują, że samochodem elektrycznym z zespołem akumulatorów litowo-jonowych można łącznie przejechać 250 000 km, a nawet 500 000 km1. Trwałość naszych akumulatorów prawdopodobnie dorównuje trwałości naszych silników spalinowych. Dlatego wszystkie pojazdy elektryczne marki Opel otrzymują gwarancję zachowania minimum 70% pierwotnej pojemności na 8 lat lub przebieg 160 000 km. A jeśli pojawią się problemy, zajmiemy się tym, aby Twój samochód był w pełni sprawny. W autoryzowanym serwisie marki Opel sprawnie dokonasz diagnostyki układu napędowego Twojego pojazdu.

 

1 Średnia wartość zastosowana w niniejszym opracowaniu zakłada przebieg 250 000 km. Rekomendujemy lekturę artykułu: https://www.oliver-krischer.eu/wp-content/uploads/2020/08/English_Studie.pdf

 
Cykle ładowania

Zespół akumulatorów w samochodzie elektrycznym marki Opel można doładować na kilka sposobów. Na publicznej stacji ładowania, po podłączeniu pojazdu do szybkiej ładowarki o mocy 100 kW doładujesz akumulatory w około 30 minut do 80% pojemności1. Korzystając z domowej stacji ładowania Wallbox, w zależności od jej mocy 7,4 kW lub 11 kW, potrzebujesz nieco więcej czasu. Zawsze możesz skorzystać ze standardowego gniazdka elektrycznego (1,8 kW), które znajdziesz w zasadzie wszędzie. Dwukrotnie szybszym rozwiązaniem jest wzmocnione 1‑fazowe gniazdko Green'Up o mocy 3,7 kW: ładowanie przez 2 godziny zwiększa zasięg o około 20 km2. Rozwiązanie to popularne jest na wybranych rynkach europejskich, w Polsce może być rekomendowane w szczególnych przypadkach parametrów przyłącza elektrycznego.

 

1 Wartość teoretyczna uzyskana w oparciu o wartość zasięgu 337 km wg cyklu WLTP, dotyczy ładowania od zerowej pojemności akumulatorów. Czas ładowania może różnić się w zależności od rodzaju urządzenia, temperatury zewnętrznej i temperatury akumulatorów.

2 Dotyczy Corsy‑e. Czas ładowania zależy m.in. od mocy ładowarki pokładowej pojazdu, kabla do ładowania i rodzaju stacji/urządzenia ładującego.

 
Pojemność
Każdy samochód elektryczny ma dwa rodzaje akumulatorów: duży zespół akumulatorów jest odpowiedzialny za napęd, a mniejszy dodatkowy akumulator 12‑woltowy odpowiada za tzw. zasilanie podstawowych systemów, funkcjonowanie zamka centralnego, oświetlenie wnętrza i innych funkcji – tak jak w każdy modelu z silnikiem spalinowym. Energia 12‑woltowego akumulatora sprawia, że samochód można otworzyć i włączyć nawet po około sześciu tygodniach postoju. 
Koszty produkcji zespołu akumulatorów

Koszty produkcji akumulatorów litowo‑jonowych w ostatnich latach znacząco się obniżyły. W 2010 r. koszty te oscylowały na poziomie 600 Euro za kilowatogodzinę. Obecnie przewiduje się znaczną redukcję do około 83 Euro za kilowatogodzinę do roku 20251. To jeden z powodów, dla których ceny zakupu modeli elektrycznych stopniowo maleją w ostatnich latach. Dodatkowa możliwość skorzystania z dofinansowania w ramach programu Mój Elektryk ułatwia realizację decyzji wymiany modelu spalinowego na elektryczny.

 

1 Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: https://www.statista.com/chart/23807/lithium-ion-battery-prices/

 
1 Wartość teoretyczna uzyskana w oparciu o wartość zasięgu 337 km wg cyklu WLTP, dotyczy ładowania od zerowej pojemności akumulatorów. Czas ładowania może różnić się w zależności od rodzaju urządzenia, temperatury zewnętrznej i temperatury akumulatorów.

Konserwacja, wymiana, gwarancja

Konserwacja
Podczas prac serwisowych w Autoryzowanym Serwisie marki Opel sprawdzane są: stan akumulatorów, gniazdo ładowania, kable oraz ładowarka pokładowa. Nie musisz zatem w ogóle o tym pamiętać. 
Wymiana akumulatorów
Naprawa lub wymiana zespołu akumulatorów w samochodzie elektrycznym to prosta procedura dla Autoryzowanego Serwisu marki Opla: najpierw zespół akumulatorów demontowany jest od strony podwozia, zanim rozpoczną się prace serwisowe. Wszystko nie zajmuje dużo czasu. 
Gwarancja
Wszystkie pojazdy elektryczne marki Opel otrzymują gwarancję zachowania minimum 70% pierwotnej pojemności zespołu akumulatorów na 8 lat lub przebieg do 160 000 km. Oryginalny certyfikat generowany po każdym przeglądzie potwierdza pojemność zespołu, co może okazać się pomocne przy sprzedaży pojazdu. 

1 Wartość teoretyczna uzyskana w oparciu o wartość zasięgu 337 km wg cyklu WLTP, dotyczy ładowania od zerowej pojemności akumulatorów. Czas ładowania może różnić się w zależności od rodzaju urządzenia, temperatury zewnętrznej i temperatury akumulatorów.

2 Dotyczy Corsy‑e. Czas ładowania zależy m.in. od mocy ładowarki pokładowej pojazdu, kabla do ładowania i rodzaju stacji/urządzenia ładującego.

Zrównowazony rozwój a zespół akumulatorów

Recykling

Po ośmiu do dwunastu lat użytkowania pojemność energetyczna zespołu akumulatorów jest ograniczona do 70-80%. Dlatego podlegają one wymianie lub regeneracji. Drugie życie akumulatorów może oznaczać kilka rzeczy, na przykład taki sposób regeneracji, aby umożliwić ponowne ich wykorzystywanie do gromadzenia energii przesyłanej z sieci elektroenergetycznej lub instalacji fotowoltainczej, z możliwością odesłania jej z powrotem do sieci.

Akumulatory poddawane są recyklingowi dopiero po ich drugim cyklu życia. Ponadto, kilka zespołów akumulatorów można połączyć, tworząc rodzaj baterii blokowej, stanowiącej magazyn buforowy dla energii wiatrowej czy farm solarowych.

 
Zrównoważony rozwój

W Oplu myślimy o zrównoważonym rozwoju już na etapie zakupu surowców i produkcji. Przestrzeganie wszystkich norm środowiskowych jest dla nas oczywistością. Wysoka jakość produkcji, wskazówki obsługi i regularna konserwacja zapewniają długą żywotność zespołu akumulatorów.

Zużyte akumulatory samochodów elektrycznych regenerujemy tak często, jak to możliwe, aby ograniczyć do minimum nasz ślad węglowy. Pod koniec pierwotnego cyklu życia akumulatory są regenerowane w celu ich ponownego wykorzystania.  Wówczas dbamy o efektywny recykling surowców. W Oplu robimy wszystko, co w naszej mocy, aby wpływ akumulatorów elektrycznych na środowisko był jak najmniejszy.

 
Utylizacja zespołu akumulatorów
O nic się nie martw, aktualną pojemność energetyczną akumulatorów zawsze sprawdzamy podczas regularnej obsługi serwisowej. Dokładnie zatem wiemy, kiedy nadszedł czas wymiany ogniwa, a w ostateczności utylizacji akumulatorów. 

Technologie

Produkcja
W procesie produkcji samochodów elektrycznych wykorzystuje się więcej surowców technologicznych niż w produkcji innych pojazdów. Lit i kobalt są ważnymi metalami w produkcji akumulatorów. Pracujemy nad ograniczeniem zapotrzebowania na surowce - poprzez rozwój procesów produkcyjnych, większą wydajność materiałową i, co nie mniej ważne, bardziej efektywny recykling. 
Komponenty i ich właściwości

Lit ma najwyższy potencjał elektrochemiczny ze wszystkich metali, dlatego akumulatory litowo-jonowe oferują zdecydowanie najwyższą gęstość energetyczną ze wszystkich dostępnych na rynku. Im wyższa gęstość energetyczna, tym lżejszy akumulator – przy tej samej ilości akumulowanej energii.

Akumulator elektryczny waży od 200 do 700 kg. Wielkość gęstości energetycznej przekłada się bezpośrednio na obsługę i zużycie. Przy okazji: grawimetryczna gęstość energii podawana jest w kilowatogodzinach na kilogram (kWh/kg).

 
Rozwój
W Kaiserslautern powstaje ogromna, największa w Niemczech fabryka akumulatorów litowo-jonowych do samochodów elektrycznych, dzięki której Opel będzie w mniejszym stopniu w przyszłości zależny od dostawców zewnętrznych. Jej wydajność w połączeniu z efektywnością fabryki we Francji wyniesie ponad milion akumulatorów rocznie, począwszy od 2024 roku. 

Przydatne informacje o akumulatorach samochodów elektrycznych

Jakiego rodzaju akumulatory stosowane są w samochodach elektrycznych?

W samochodach elektrycznych Opla montowane są zespoły akumulatorów litowo-jonowych. Naszym celem jest produkcja wysokiej jakości, przystępnych cenowo akumulatorów. Szczególną uwagę zwracamy również na czynnik zrównoważonego rozwoju. W porównaniu z konwencjonalną produkcją, w naszej Gigafabryce wyprodukujemy akumulatory generujące mniejszy ślad węglowy.

Ile kosztuje produkcja zespołu akumulatorów?

 
Choć koszty produkcji stopniowo zmniejszają się, zespół akumulatorów nadal jest najdroższym komponentem samochodu elektrycznego. Aktualnie koszt produkcji naszych akumulatorów wynosi około 6000 euro. Mimo to, dzięki programom dofinansowania, takim jak „Mój Elektryk", samochód elektryczny może być osiągalny w bardziej przystępnej cenie.

Jak długo zespół akumulatorów pracuje w samochodzie elektrycznym?

Akumulatory litowo-jonowe pracują około 8‑12 lat. W tym czasie przechodzą przez około 1 500 do 2 500 cykli ładowania. Pojemność energetyczna obniża się z wiekiem do 70-80% pierwotnej wartości. A ta zależy od metody ładowania, liczby cykli ładowania, a także stylu jazdy kierowcy. Obecnie zespoły akumulatorów Opla objęte są gwarancją na 8 lat lub do 160 000 km przebiegu.

Jak utylizuje się akumulatory?

Zespoły akumulatorów samochodów elektrycznych tracą z czasem częściowo pojemność energetyczną. Ale to nie znaczy, że stają się już bezużyteczne. W Oplu dajemy im „drugie życie”. Recyklingowi poddawane są dopiero po zakończeniu ich drugiego cyklu eksploatacji.

Szukasz innych informacji?

Czas ładowania
Dowiedz się więcej
Optymalizacja zasięgu
Dowiedz się więcej