Mobilna e-rodzina

Gama samochodów elektrycznych obejmuje pojazdy napędzane mechanicznie z elektrycznym wspomaganiem oraz takie, które wyposażone są wyłącznie z silniki elektryczne.

Miękki układ hybrydowy (mHEV)

Samochód z napędem złożonym z silnika spalinowego i połączonej bezpośrednio z nim (słabszej niż w pełnej hybrydzie) wspomagającej jednostki elektrycznej (<20 kW), której zadaniem jest również odzyskiwanie energii kinetycznej podczas hamowania (48 V). Silnik elektryczny wspomaga redukcję zużycia paliwa, a sam jest zbyt słaby, aby napędzać samochód.

Pełny układ hybrydowy (HEV)

Pojazd w pełni hybrydowy może poruszać się napędzany wyłącznie silnikiem spalinowym, samym elektrycznym lub obydwoma jednocześnie. Podczas ruszania i jazdy przy niskich prędkościach do 50 km/h oraz na krótkich dystansach pojazd wykorzystuje zwykle tylko silnik elektryczny. Energia wytwarzana podczas toczenia i hamowania doładowuje akumulator zasilający silnik elektryczny.

Układ hybrydowy elektryczny typu plug-in (PHEV)

Podobnie jak pojazd w pełni hybrydowy, wersja plug-in jest wyposażona w silnik spalinowy i elektryczny. Jej przewagą jest możliwość pokonywania dłuższych dystansów (do ok. 40 km) i jazda na wyższych prędkościach (do 140 km/h) wyłącznie na napędzie elektrycznym. Akumulatory ładowane są z zewnętrznych źródeł energii.

Układ elektryczny (BEV)

Samochód wyłącznie z silnikiem elektrycznym i zespołem akumulatorów, ładowanych przede wszystkim ze źródła zewnętrznego. Wykorzystuje również energię wytwarzaną podczas hamowania, przechwytywaną przez układ rekuperacyjny, do ładowania akumulatorów.

Układ elektryczny o zwiększonym zasięgu (E-REV)

Pojazd z napędem elektrycznym wyposażony w pomocniczy spalinowy silnik zasilający i ładujący akumulatory, umożliwiając pokonywanie długich tras. Jednostka ta nie może samodzielnie napędzać pojazdu. 

Układ elektryczny z ogniwami paliwowymi (FCEV)

Pojazd z napędem wyłącznie elektrycznym, zasilany paliwem wodorowym przechowywanym w osobnym zbiorniku. W ogniwach paliwowych dochodzi do wiązania cząstek wodoru i tlenu z powietrza. Energia z ogniw paliwowych wykorzystywana jest do napędzania silnika elektrycznego (jak w BEV). 

Obecnie Opel produkuje modele z napędem elektrycznym (Mokkę-e, Corsę-e, Vivaro-e i Zafirę-e Life, Combo-e) oraz model hybrydowy typu plug-in Grandland Hybrid, dostępny również w wersji Hybrid4 z napędem 4x4. W skrócie przedstawiamy ich zalety

Model z napędem elektrycznym
Poznaj elektryczną Corsę-e
  • Wyposażony jest w silnik elektryczny i zespół akumulatorów, doładowywany za pomocą kabla w domowej lub publicznej stacji ładowania.
  • Wykorzystuje energię wytwarzaną podczas hamowania, przechwytywaną przez układ rekuperacyjny i przetwarzaną w napięcie prądu stałego, częściowo zasilające zespół akumulatorów.
  • Średni zasięg uzależniony jest m.in. od modelu, stylu jazdy kierowcy, warunków pogodowych i pojemności zespołu akumulatorów. Wybrane modele, na przykład Opel Corsa‑e, pokonują nawet ponad 300 km na jednym ładowaniu akumulatorów1.
  • Nie emituje spalin.
 
Dowiedz się więcej
Model hybrydowy typu plug-in
  • Wyposażony jest w silnik elektryczny i silnik spalinowy (w Grandlandzie X Hybrid4 to jednostka benzynowa 1.6 Turbo o mocy 200 KM2) oraz zespół akumulatorów,  doładowywany za pomocą kabla w domowej lub publicznej stacji ładowania oraz częściowo przez silnik spalinowy.
  • Wykorzystuje energię wytwarzaną podczas hamowania, przechwytywaną przez układ rekuperacyjny i przetwarzaną w napięcie prądu stałego, częściowo zasilające zespół akumulatorów. 
  • Średni zasięg podczas jazdy włącznie w trybie elektrycznym uzależniony jest m.in. od modelu, stylu jazdy kierowcy, warunków pogodowych i pojemności zespołu akumulatorów. Wybrane modele pokonują ponad 40 km w trybie elektrycznym. Grandland X Hybrid4 może pochwalić się zasięgiem do 59 km wg cyklu WLTP2.
 

Poznaj Grandlanda Plug-in Hybrid

1 Wartości zostały określone na podstawie pomiarów w cyklu WLTP, zgodnie z Rozporządzeniami WE nr 715/2007 oraz nr 1151/2017. Wartości mogą odbiegać od rzeczywistych i są uzależnione od takich czynników jak styl i warunki jazdy, warunki atmosferyczne, klimatyzacja i układ ogrzewania. 

 

2 Zużycie paliwa i emisja CO2: 1,4 l/100 km, 32g/km. Wartości zużycia paliwa i emisji CO2 określone zostały na podstawie pomiarów w cyklu WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure; ang. światowa zharmonizowana procedura badania pojazdów lekkich), a następnie przeliczone według reguł stosowanych do cyklu NEDC, aby umożliwić ich właściwe porównanie, zgodnie z Rozporządzeniami (WE) nr 715/2007, nr 1153/2017 oraz nr 1151/2017.