Ładowanie w domu
Proces ładowania
Korzystając z szybkiej ładowarki prądu stałego na stacji publicznej doładujesz zespół akumulatorów swojego elektrycznego Opla do 80% pojemności w około pół godziny. To idealne rozwiązanie podczas długich podróży, ponieważ po krótkim postoju możesz szybko kontynuować podróż. Ładowanie akumulatorów przez noc lub w ciągu dnia, na przykład w pracy, nie wymaga szybkiej ładowarki, a spokojniejszy przepływ energii wpływa pozytywnie na kondycję akumulatorów.
Prace nad procesem ładowania indukcyjnego już trwają. To, co już jest szeroko rozpowszechnione w przypadku smartfonów, wkrótce będzie możliwe również w pojazdach elektrycznych. Wystarczy, że wjedziesz samochodem na indukcyjną powierzchnię ładującą, a proces ładowania się rozpocznie. Obecnie Opel oferuje szeroką gamę akcesoriów ładujących, takich jak stacje Wallbox oraz kable umożliwiające proste i intuicyjne ładowanie akumulatorów w domu i w podróży.
Systemy ładowania
W procesie ładowania samochodu elektrycznego rozróżnia się dwa rodzaje napięcia: prąd stały (DC) i prąd przemienny (AC). Do szybkiego ładowania wykorzystywany jest prąd stały. To szczególnie praktyczne rozwiązanie, jeśli chcesz uniknąć dłuższych postojów. W ten sposób zespół akumulatorów Twojego samochodu elektrycznego doładujesz do 80% pojemności w około 30 minut.
Do codziennego ładowania wykorzystywany jest prąd przemienny, obecny w sieci elektroenergetycznej w całej Europie.
Zasadniczo zespół akumulatorów samochodu elektrycznego akumuluje wyłącznie prąd stały (DC), a to oznacza uprzednią konieczność przekształcenia prądu przemiennego (AC) z sieci.
Warto też znać różnicę pomiędzy ładowaniem prądem jednofazowym a trójfazowym. Jednofazowy prąd przepływa przez standardową sieć domową i stykowe gniazdko elektryczne. Gniazdko wzmocnione zapewnia moc ładowania do 3,7 kW przy napięciu 230 V i natężeniu prądu 16 A. Jednak do szybkiego naładowania samochodu elektrycznego wymagana jest większa moc, czyli np. gniazda trójfazowe o napięciu około 400 V i natężeniu prądu 16 A lub 32 A. Ich moc ładowania wynosi od 7,4 kW do 11 kW.
Zgodnie ze standardem CEE, gniazda jednofazowe są koloru niebieskiego, a trójfazowe koloru czerwonego. Gniazda tryb 2 są obecnie standardem w całej Unii Europejskiej. Tak zwana „wtyczka Mennekesa” umożliwia ładowanie samochodów elektrycznych prądem 1‑fazowym i 3‑fazowym.
Zjawisko zwane ładowaniem dwukierunkowym, wymagające specjalnych stacji Wallbox, to temat na przyszłość. Tutaj wymiana energii przebiega w dwóch kierunkach. Jeśli zespół akumulatorów jest naładowany i nie jest w ruchu, energię tą można wykorzystać do zasilenia gospodarstwa domowego lub wprowadzić ją z powrotem do sieci.
Dofinansowanie
Tym możesz być również zainteresowany
Praktyczne informacje o ładowaniu
Na czym polega proces ładowania?
Zespół akumulatorów samochodu elektrycznego akumuluje wyłącznie prąd stały (DC), a zatem prąd przemienny (AC) z sieci elektroenergetycznej musi ulec przekształceniu zanim trafi do akumulatorów. Proces ten przeprowadzany za pomocą ładowarki pokładowej w samochodzie, nazywa się to ładowaniem prądem przemiennym (AC). Jeśli zaś ten proces jest realizowany przez prostownik w stacji ładującej, nazywa się ładowaniem prądem stałym (DC).
Podczas ładowania prądem przemiennym dostępną moc ładowania można obliczyć według wzoru: moc ładowania = ilość faz x napięcie x natężenie. Decydującymi czynnikami są zatem dostępne napięcie sieciowe, natężenie prądu oraz to, czy ładowanie odbywa się jedną (230 V) czy trzema liniami przepływu prądu (400 V).