SKIP TO CONTENT

40-lecie Opla Corsy: historia sukcesu w sześciu aktach

25 kwietnia 2022

  • Udany model: ponad 14 milionów egzemplarzy Corsy sprzedanych od 1982 r.
  • Pionier: Opel wprowadza najnowocześniejsze technologie z wyższych klas w małym samochodzie
  • Bestseller: szósta generacja Corsy kolejnym rynkowym sukcesem
  • E-samochód: na elektrycznego Opla Corsę-e przypada już około jednej czwartej sprzedaży modelu

W 2022 roku Opel obchodzi ważne jubileusze: firma od 160 lat oferuje innowacje w przystępnych cenach dla każdego, a jeden z jej największych bestsellerów kończy 40 lat. Premiera Opla Corsy w 1982 roku zrewolucjonizowała klasę małych samochodów, a obecna szósta generacja modelu cieszy się ogromnym wzięciem na rynku. W ubiegłym roku był to najpopularniejszy mały samochód w Niemczech oraz najchętniej kupowany samochód w Wielkiej Brytanii. W pełni elektryczny Opel Corsa-e zdobył tytuł „Złotej Kierownicy 2020”1, a teraz stanowi około jednej czwartej całej sprzedaży wszystkich Cors oraz z powodzeniem startuje w sportach motorowych jako bezemisyjny samochód rajdowy.

 

Jednak, żeby w pełni zrozumieć popularność Corsy od jej debiutu w 1982 roku, trzeba najpierw wspomnieć o innym udanym modelu spod znaku błyskawicy, jakim był Opel Kadett. Początkowo był to mały samochód o długości około 3,8 m, zaprojektowany, aby zapewnić mobilność większej liczbie osób w czasach, gdy jazda samochodem była jeszcze prawdziwym luksusem. Z biegiem lat, wraz ze wzrostem zamożności, wymagania klientów rosły. W drugiej połowie XX wieku mały Kadett zwiększał swoje wymiary i moc, przybliżając się z każdą kolejną generacją do klasy kompaktowej. W rezultacie powstała luka, którą firma z Rüsselsheim postanowiła wypełnić klasycznym modelem podstawowym.

 

Nadszedł czas na nowy, naprawdę mały samochód – Corsę. Pierwsze egzemplarze małego modelu opuściły linię produkcyjną w nowej fabryce w Saragossie jesienią 1982 roku, aby wkrótce zyskać status bestsellera w ofercie Opla. Do dzisiaj, przez 40 lat, wyprodukowano już znacznie ponad 14 milionów egzemplarzy, z czego większość w Saragossie i Eisenach. Ten sukces w dużej mierze jest zasługą licznych nowoczesnych technologii wprowadzanych w różnych generacjach Corsy, a wcześniej dostępnych tylko w pojazdach klas wyższych. Są to między innymi systemy podnoszące bezpieczeństwo i ułatwiające prowadzenie pojazdu, takie jak ABS, poduszki powietrzne, przednia kamera ze wskaźnikiem odległości od pojazdu poprzedzającego, układ rozpoznawania znaków drogowych czy układ utrzymania w pasie ruchu, a od niedawna także adaptacyjne i nieoślepiające reflektory matrycowe IntelliLux LED®. Obecna szósta generacja Corsy została bardzo dobrze przygotowana na przyszłość. Od 2019 roku model po raz pierwszy jest oferowany także w całkowicie bezemisyjnej, w pełni elektrycznej wersji Opel Corsa-e.

 

Opel Corsa: historia sukcesu w sześciu aktach

Akt I: Opel Corsa A 1982-1993

 

Corsa A charakteryzowała się nadwoziem o zwartej sylwetce i długości zaledwie 3,62 metra. Miała mocne, wyraźnie zaznaczone nadkola jak w samochodach rajdowych i współczynnik oporu aerodynamicznego 0,36 – wyjątkowo niski, być może nawet rekordowy w tej klasie pojazdów. Główny projektant Erhard Schnell stworzył mały sportowy samochód o prostych i zdecydowanych liniach, który szczególnie przypadły do gustu „panom domu”. Flagową wersją była stukonna Corsa GSi, ale ten model Opla oferowano także z silnikami wysokoprężnymi. W 1985 roku do popularnej pięciodrzwiowej wersji dołączył trzydrzwiowy hatchback i dwudrzwiowy sedan. Corsa A sprzedawała się znakomicie – w sumie wyprodukowano 3,1 miliona egzemplarzy tego modelu. 

Akt II: Opel Corsa B 1993-2000

 

Pomimo sukcesu pierwszej Corsy w Rüsselsheim zdecydowano, że jej następca powinien zostać „ulubieńcem pań”. Do pracy zabrał się legendarny projektant firmy Opel, Hideo Kodama. Stworzył bardziej zaokrągloną i łagodniejszą sylwetkę Corsy z urokliwymi „szeroko otwartymi oczami” reflektorów, od razu kojarząca się z miłą twarzyczką dziecka. Corsa B była o 10 centymetrów dłuższa od poprzedniczki i znacznie przestronniejsza w środku. Zastosowano w niej także – po raz pierwszy w tej klasie samochodów – wyższe standardy bezpieczeństwa, w tym ABS, wzmocnienia boczne oraz czołowe poduszki powietrzne. Na niektórych rynkach oprócz wersji hatchback Opel ponownie zaoferował nadwozie trójbryłowe, a także kombi i pikapy. Silniki benzynowe zostały wyposażone we wtrysk paliwa i katalizatory, wersja GSi otrzymała 16-zaworową głowicę, a silniki wysokoprężne –turbodoładowanie. Corsa drugiej generacji odnosiła sukcesy na całym świecie, a sprzedaż sięgnęła 4 milionów egzemplarzy.

Akt III: Opel Corsa C 2000-2006

 

Zgodnie z zasadą, że nie zmienia się składu zwycięskiej drużyny, o zaprojektowanie nowej Corsy ponownie poproszono Hideo Kodamę. Styl generacji oznaczonej literą C wyraźnie nawiązywał do udanej poprzedniczki. Corsa wydłużyła się o kolejne 10 centymetrów. Zwiększono także rozstaw kół i osi, dzięki czemu w środku zrobiło się znacznie luźniej. Po raz pierwszy nadwozie zostało w całości ocynkowane. Zaawansowane technicznie czterozaworowe silniki benzynowe ECOTEC oraz nowe turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa zapewniały wysoką moc przy niewielkim spalaniu i emisji. Wszystkie wersje były zgodne z normą emisji spalin Euro 4. Corsa C odniosła podobny sukces jak jej poprzedniczki – sprzedano 2,5 miliona egzemplarzy.

Akt IV: Opel Corsa D 2006-2014

 

Tym razem wersje trzy-i pięciodrzwiowa podążyły własnymi drogami. Podobnie jak w przypadku oryginalnej Corsy A, sportowe gusta klientów miała zaspokoić trzydrzwiowa Corsa o charakterystycznej sylwetce typu coupé. Model pięciodrzwiowy stał się zaś w pełni funkcjonalnym samochodem rodzinnym. Corsa D wciąż mierzyła niespełna 4 metry długości – dokładnie 3 999 milimetrów. Jednostki napędowe Corsy wyróżniały się niskim zużyciem paliwa między innymi dzięki technologii ecoFLEX Opla oraz systemowi Start/Stop. Samochód z silnikiem 1.3 CDTI ecoFLEX zużywał w cyklu mieszanym tylko 3,3 litra paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 wynoszącej zaledwie 88 g/km (wg cyklu NEDC). Corsę czwartej generacji sprzedano w liczbie 2,9 miliona egzemplarzy.

Akt V: Opel Corsa E 2014-2019

 

Dynamiczna, praktyczna i elegancka Corsa E także okazała się bestsellerem, sprzedanym w liczbie około 1,3 miliona egzemplarzy. Corsa piątej generacji była produkowana w zakładach Opla w Saragossie i Eisenach. Mała gwiazda po raz pierwszy urosła powyżej czterech metrów. Komfortowy i wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania samochód mierzył 4,02 metra długości. Jej oferta obejmowała oczywiście podgrzewane fotele i podgrzewaną kierownica oraz klimatyzację sterowaną elektronicznie, a także przednią kamerę ze wskaźnikiem odległości od pojazdu poprzedzającego, system rozpoznawania znaków drogowych i układ utrzymania na pasie ruchu. Optymalną łączność zapewniały systemy multimedialne z 7-calowym ekranem dotykowym, kompatybilne z funkcjami projekcji interfejsu smartfona Apple CarPlay i Android Auto. Opel oferował także flagowe, usportowione wersje małego samochodu – początkowo Corsę OPC z silnikiem o mocy 207 KM (152 kW), a później Corsę GSi o mocy 150 KM (110kW).

Akt VI: Opel Corsa F w wersji elektrycznej wprowadzony w 2019 r.

 

Opel Corsa w szóstej odsłonie jest optymalnie przygotowany do przyszłych wyzwań. Najnowsza generacja małego samochodu, którego światowa premiera miała miejsce na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie w 2019 roku, jako pierwsza jest dostępna także z napędem w pełni elektrycznym. Jednym z ciekawszych elementów wyposażenia są adaptacyjne, nieoślepiające matrycowe reflektory IntelliLuxLED®, które Opel po raz pierwszy oferuje w segmencie małych samochodów. Kierowcę wspomagają liczne nowoczesne systemy, takie jak układ ostrzegania przed kolizją z funkcją automatycznego hamowania awaryjnego i wykrywania pieszych oraz adaptacyjny tempomat. Rozwiązania te zwiększają bezpieczeństwo. Właściwości jezdne, a także przejrzysty i praktyczny układ wnętrza pięciomiejscowej Corsy mierzącej 4,06 metra długości można uznać za wzorcowe. Linia dachu nawiązująca do sylwetki typu coupé została obniżona o 48 mm w porównaniu z poprzednim modelem, co jednak nie wpłynęło na ilość miejsca nad głową. Kierowca siedzi 28 mm niżej. Niski środek ciężkości przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych. Najnowsza Corsa prowadzi się dynamiczniej, zapewniając jeszcze więcej przyjemności z jazdy. Dzięki takiej recepcie na sukces mały samochód ze znakiem Blitz znów stał się najpopularniejszym autem w swoim segmencie w Niemczech oraz najlepiej sprzedającym się samochodem w Wielkiej Brytanii. W pełni elektryczny bestseller elektryzuje publiczność na kilka sposobów: w Niemczech seryjna Corsa-e zwyciężyła w plebiscycie „Złota Kierownica 2020”1, a zmodyfikowana Corsa-e Rally udowadnia, że w sporcie motorowym da się połączyć imponujące osiągi z dbałością o środowisko. Opel jako pierwszy producent skonstruował bezemisyjny, w pełni elektryczny samochód rajdowy, który od 2021 roku rywalizował w ADAC Opel e-Rally Cup – pierwszym na świecie jednomarkowym rajdowym pucharze samochodów elektrycznych, zapowiadającym przyszły kierunek rozwoju rajdów.

1„Złota Kierownica 2020” za model Opel Corsa-e: AUTO BILD iBILD AM SONNTAG nr 45/2020, kategoria „mały samochód”.
Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli oraz usług może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.