SKIP TO CONTENT

Elektryzująca wiadomość: nowy Opel Corsa‑e nagrodzony „Złotą Kierownicą 2020”

9 listopada 2020

  • Najlepszy mały samochód: w pełni elektryczna Corsa‑e wyprzedza mocną konkurencję
  • Seryjny zwycięzca: Corsa ma już na koncie tytuły „Best Buy Car of Europe” oraz „Samochód służbowy roku”
  • Długa tradycja: Corsa‑e jest osiemnastym Oplem ze „Złotą Kierownicą”

Rüsselsheim/Berlin. Nowy Opel Corsa kontynuuje pasmo zwycięstw. Tym razem sięgnął po jedną z najważniejszych nagród w niemieckiej branży motoryzacyjnej — „Złotą Kierownicę” za 2020 rok. W pełni elektryczna Corsa‑e została w minionym tygodniu uhonorowana tym trofeum. Corsa‑e bezapelacyjne pokonała mocnych rywali, zajmując pierwsze miejsce w kategorii małych samochodów. Najchętniej kupowany w Niemczech samochód z tego segmentu zelektryzował ekspertów i czytelników Auto Bild Bild am Sonntag, a także klientów.

 

„Opel się elektryfikuje!” — mówi Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy — „a nowy Opel Corsa‑e jest tego najlepszym dowodem. Pokazuje on, że samochód elektryczny może dziś być już nie tylko dynamiczny i praktyczny, ale także cenowo dostępny dla każdego. Jesteśmy dumni z tego, jak Corsa‑e przekonuje do siebie wszystkich: naszych klientów, czytelników Auto Bild Bild am Sonntag, a także specjalistyczne jury i celebrytów”.

 

Jak zwykle kandydaci do nagrody musieli pokonać dwa etapy na drodze do zwycięstwa. Najpierw czytelnicy Auto Bild Bild am Sonntag wybierali trzech faworytów w każdej z finałowych kategorii. Potem jury złożone z dziennikarzy, kierowców wyścigowych i specjalistów w dziedzinie motoryzacji testowało każdego finalistę na torze DEKRA-Lausitzring według kryteriów opartych na metodzie Auto Bild. Zdobywając łącznie 3221 punktów, nowy Opel Corsa‑e został bezapelacyjnym zwycięzcą w kategorii „małych samochodów”. Elektryczna Corsa wyprzedziła Hyundaia i20 (drugie miejsce) i VW e‑Up (trzecie miejsce) z przewagą odpowiednio 140 i 430 punktów.

 

Opel Corsa‑e: elektryczna mobilność w najlepszej formie

 

Corsa‑e, która od pierwszego muśnięcia pedału przyspieszenia oferuje 100 kW (136 KM) mocy i 260 Nm momentu obrotowego, jest jednym z najnowocześniejszych samochodów elektrycznych na rynku. Przy zasięgu 337 kilometrów według WLTP1 zwrotna i pięciomiejscowa Corsa‑e jest samochodem, z którego można swobodnie korzystać na co dzień. Naładowanie akumulatora do 80 procent całkowitej pojemności 50 kWh na 100‑kilowatowej stałoprądowej stacji ładowania zajmuje 30 minut. Corsa‑e obsługuje wszystkie opcje ładowania: za pomocą ładowarki naściennej, szybkiej ładowarki lub przez kabel podłączony do domowego gniazdka elektrycznego.

 

Już w podstawowej wersji Corsa‑e jest wyposażona w zdalnie sterowaną automatyczną klimatyzację, elektryczny hamulec postojowy i bezkluczykowy system uruchamiania silnika, system Multimedia z 7‑calowym kolorowym ekranem dotykowym kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto, usługi OpelConnect oraz cyfrowy kokpit. Dopłaty nie wymagają także takie systemy jak alarm przedkolizyjny z funkcją automatycznego hamowania i rozpoznawaniem pieszych, asystent pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych i tempomat z funkcją ogranicznika prędkości.

 

Obecna generacja Corsy: bestseller w segmencie małych samochodów

 

Do trofeów nowej Corsy dołącza „Złota Kierownica”. Wcześniej jury AUTOBEST nagrodziło najlepiej sprzedający się mały samochód tytułem „Best Buy Car of Europe 2020”. W Niemczech Corsa została uznana za „Samochód służbowy roku” w klasie kompaktowej. Czasopisma Auto Bild i Computer Bild przyznały nowemu modelowi Opla nagrodę „Connected Car Award 2019” (dla najlepiej skomunikowanego samochodu za 2019 rok). Corsa‑e jako osiemnasty Opel uhonorowany „Złotą Kierownicą” kontynuuje długą tradycję.

1978 — Opel Senator A: pierwsza „Złota Kierownica”

W 1978 roku marka ze znakiem „blitz” zdobyła pierwszą „Złotą Kierownicę” w swojej historii — za model Opel Senator. Samochód zaprezentowany na targach IAA we wrześniu 1977 roku był następcą kultowej serii Kapitän, Admiral i Diplomat oraz najbardziej ekskluzywnym Oplem do zakończenia jego produkcji w 1993 roku. W 1978 roku Senator był oferowany z trzema silnikami do wyboru: 2.8 o mocy 103 kW/140 KM, 3.0 o mocy 110 kW/150 KM oraz z flagową, również trzylitrową jednostką, rozwijającą moc 132 kW/180 KM.

 

1979 — Opel Kadett D: nagradzany mistrz przestronności

Rok później Opel znów znalazł się w czołówce plebiscytu. Kadett D z 1979 roku był pierwszym kompaktowym Oplem z przednim napędem i zdobywcą drugiej „Złotej Kierownicy” dla firmy. Dzięki poprzecznemu ustawieniu silnika i usunięciu elastycznego wału napędowego oferował pasażerom mnóstwo miejsca mimo kompaktowych wymiarów i nadwozia krótszego o 126 mm w porównaniu z poprzednikiem. W tej generacji Kadetta wprowadzono także nowe silniki z wałkiem rozrządu nad głowicą. Czterocylindrowa jednostka 1.3 OHC rozwijała moc 44 kW/60 KM lub 55 kW/75 KM. Oprócz przestronnego kombi z bagażnikiem o pojemności 1425 litrów Opel oferował dwie wersje z nadwoziem typu fastback. W styczniu 1983 roku nadszedł czas na sportowego Kadetta GTE, który dzięki czterocylindrowemu silnikowi 1.8 o mocy 115 KM rozwijał prędkość 187 km/h.

 

1981 — Opel Ascona C: szczęście chodzi trójkami

W 1981 roku szczęście producentowi z Rüsselsheim przyniosła Ascona C. Był to pierwszy Opel klasy średniej z przednim napędem, oferowany z nadwoziem trójbryłowym lub kombi. Ascona C była sprzedawana z silnikami benzynowymi od 1,3 do 1,6 litra oraz dieslem o pojemności 1,6 litra.

 

1982 — Opel Corsa A: mały samochód, wielki sukces

Zaledwie 12 miesięcy później, w 1982 roku, zupełnie nowy model Opla przebojem zdobył kolejną „Złotą Kierownicę”. Tym razem wygrała Corsa A — pierwszy mały samochód Opla o bardzo zwartych proporcjach i długości zaledwie 3,62 metra. Miał wyraźnie zarysowane, poszerzone nadkola jak samochód rajdowy i wyjątkowo niski współczynnik oporu aerodynamicznego 0,36 — prawdopodobnie rekordowy w swojej klasie. Corsę A zaprojektowano jako model, który miał zainteresować przede wszystkim „panów domu”. Szczególnie wyróżniającą się wersją była Corsa GSi z silnikiem o mocy 72 kW/98 KM. W 1985 roku do popularnej pięciodrzwiowej wersji dołączył trzydrzwiowy hatchback i dwudrzwiowy sedan. Corsa A była cenionym i bestsellerowym modelem, wyprodukowanym w liczbie 3,1 miliona egzemplarzy.

 

1984 — Opel Kadett E: kolejny zwycięzca z klasy kompaktowej

Pięć lat po zdobyciu pierwszej „Złotej Kierownicy” na prowadzenie znów wysunął się Kadett, a dokładnie jego nowa generacja wprowadzona do sprzedaży w 1984 roku. Drugi przednionapędowy Kadett, produkowany w latach 1984–1991, był absolutnym zwycięzcą, któremu nadano także tytuł „Samochodu Roku 1984”. Kadett tej generacji był również mistrzem aerodynamiki. Sportowa wersja GSi ze współczynnikiem oporu czołowego 0,30 wprawiła ekspertów w zdumienie. Nawet zwykły hatchback i sedan osiągały sensacyjną wartość 0,32. Łącznie firma sprzedała 3,78 miliona egzemplarzy tego aerodynamicznego majstersztyku.

 

1987 — Opel Senator B: kiedy powiedziało się „A”, trzeba było powiedzieć „B”

Opel Senator B powtórzył sukces swojego poprzednika. Nowy flagowy model, oparty na tylnonapędowym Oplu Omega, był oferowany głównie z silnikami sześciocylindrowymi, z wyróżniającą się kulturą pracy trzylitrową rzędową jednostką o mocy 115 kW/156 KM na czele. Pracowała ona tak płynnie, że nawet moneta ustawiona na sztorc w komorze silnika nie przewracała się pod wpływem wibracji. Później wprowadzono 4-zaworową wersję 6-cylindrowego silnika z systemem doładowania falowego Dual-Ram w kolektorze dolotowym, rozwijającą imponujące 150 kW/204 KM.

 

1990 — Opel Calibra: gwiazda sportu

W 1990 roku „Złotą Kierownicę” zdobył prawdziwy mistrz: oszałamiające coupé z rekordowo niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego wynoszącym 0,26! Calibra była dostępna z zapewniającymi wysokie osiągi silnikami o mocy od 85 kW/115 KM do 150 kW/204 KM. Flagowy Opel Calibra Turbo z napędem na wszystkie koła przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,8 sekundy. Ofertę uzupełniał silnik V6, rozwijający moc 125 kW/170 KM. Calibra V6 święciła triumfy w sporcie samochodowym — w 1996 roku wygrała międzynarodowe mistrzostwa samochodów turystycznych (ITC).

 

1994 — Opel Omega B: złoto dla dużego samochodu

Druga edycja Omegi wywarła szczególne wrażenie na jury. Dynamiczna sylwetka, mnóstwo miejsca w środku i nowe silniki V6 z aluminiowymi głowicami, rozwijające moc do 155 kW/210 KM, przypadły do gustu ekspertom. Nowy system poduszek powietrznych zapewniał wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Kombi z przepastnym bagażnikiem było cenione zarówno przez rodziny, jak i rzemieślników, natomiast wersja z nadwoziem trójbryłowym sprawdzała się jako reprezentacyjny sedan dla biznesmenów.

 

1995 — Opel Vectra B: lustereczko, powiedz przecie...

Najbardziej przyciągającą wzrok cechą Opla Vectry były aerodynamicznie wyprofilowane lusterka boczne, łączące się w harmonijną całość z przodem samochodu — jury „Złotej Kierownicy” po prostu zachwyciło się tym rozwiązaniem. Vectra wygrała również dzięki nowym i oszczędnym silnikom benzynowym o pojemności od 1,6 do 2,6 litra i mocy od 55 kW/75 KM do 125 kW/170 KM. Wraz z modelem debiutowały również silniki wysokoprężne o pojemności od 1,7 do 2,2 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa, które wyróżniały się wzorcowo niskim zużyciem paliwa.

 

1999 — Opel Zafira A: siedmiomiejscowy mistrz szybkich zmian

Kto go wymyślił? Opel! Tak jest, kompaktowy minivan, którego siedmiomiejscowe wnętrze można było błyskawicznie (w ciągu zaledwie 15 sekund!) przekształcić w przestrzeń ładunkową (maksymalnie 1700 litrów) bez wymontowywania foteli, to efekt pracy projektantów z Rüsselsheim. Formuła nazwana Flex7 pomogła Zafirze w zdobyciu „Złotej Kierownicy” w 1999 roku. Dzięki pomysłowej koncepcji zbędne fotele znikały pod podłogą samochodu. Funkcjonalny i niezwykle przestronny samochód zaimponował także kompaktowymi wymiarami zewnętrznymi i znakomitą dynamiką jazdy.

 

2002 — Opel Vectra C: elektryczny postęp

Trzecia generacja Vectry obroniła tytuł zdobyty przez poprzednika i również została uhonorowana „Złotą Kierownicą”. Nowy samochód klasy średniej zadebiutował na początku ery elektroniki. Poszczególne systemy pojazdu były połączone magistralą CAN (Controller Area Network), która zastąpiła klasyczne wiązki kablowe, a w układzie kierowniczym zastosowano elektryczno-hydrauliczne wspomaganie. Silniki benzynowe i wysokoprężne rozwijały moc od 74 kW/100 KM do 206 kW/280 KM z pojemnością od 1,6 do 3,2 litra. W 2004 roku Opel wyposażył Vectrę w system aktywnego zawieszenia IDS Plus ze stałą kontrolą amortyzacji (CDC), w którym charakterystyka amortyzatorów dostosowywała się do warunków jazdy.

 

2005 — Opel Zafira B: złota dwunastka

Druga generacja Zafiry wciąż wyznaczała standardy dzięki zmodernizowanej wersji systemu foteli Flex7 i — podobnie jak jej poprzedniczka — zdobyła „Złotą Kierownicę”. Zafira w wersji OPC okazała się też najszybszym minivanem na świecie: samochód z silnikiem o mocy 177 kW/240 KM okrążył Północną Pętlę toru Nürburgring w 8 minut i 54,38 sekundy. W ustanowieniu tego rekordowego wyniku pomogło 240 koni mechanicznych pod maską oraz podwozie zapewniające znakomite właściwości jezdne.

 

2009 — Opel Astra J: stylowa sztuka

W 2009 roku Astra J, arcydzieło projektantów, podążyła śladami cudownie przestronnego Kadetta D i mistrza aerodynamiki, Kadetta E, przynosząc marce Opel trzecią „Złotą Kierownicę” w klasie kompaktowej. Samochód został zaprojektowany zgodnie z nową koncepcją stylistyczną Opla, opartą na „połączeniu artystycznej wrażliwości z niemiecką precyzją”. Ponadto Astra J była wyposażona w nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, takie jak kamera Opel Eye i reflektory AFL+ z funkcją doświetlania zakrętów. Adaptacyjne zawieszenie FlexRide dopasowywało się do warunków jazdy, a kierowca i siedzący obok niego pasażer otrzymali fotele z certyfikatem AGR (Akcji na rzecz zdrowych pleców).

 

2010 — Opel Meriva B: inteligentny, kompaktowy i... złoty

Meriva B, czyli młodsza siostra Zafiry, sięgnęła po złoto w 2012 roku, potwierdzając doświadczenie firmy Opel w segmencie minivanów. Na decyzję jurorów wpłynął funkcjonalny system składania tylnych foteli FlexSpace i innowacyjne rozwiązanie z drugą parą drzwi otwieraną przeciwnie do kierunku jazdy. System FlexDoors ułatwiał sadzanie dzieci na tylnych fotelach oraz wsiadanie i wysiadanie wysokim pasażerom. Dzięki downsizingowi i turbodoładowaniu silniki samochodu oferowały dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Moc jednostek napędowych wynosiła od 55 kW/75 KM do 103 kW/140 KM.

 

2012 — Opel Zafira Tourer: salon na kołach

Zafira Tourer, czyli bardziej luksusowa odmiana Zafiry, natychmiast zdobyła kolejną „Złotą Kierownicę”. Oprócz funkcjonalnego wnętrza samochód oferował imponujący komfort, panoramiczny szklany dach i takie innowacje, jak radarowy tempomat czy alarm przedkolizyjny.

 

2015 — Opel Astra K: skok jakościowy

Zwycięzcą jest: Astra obecnej generacji, oparta na zupełnie nowej, lekkiej architekturze, napędzana wyłącznie najnowocześniejszymi silnikami i wyposażona w znakomite systemy łączności z funkcjami integracji ze smartfonem oraz przełomowego asystenta łączności i usług Opel OnStar. Astra kontynuuje także tradycję Opla w zakresie wprowadzania do segmentu kompaktowego rozwiązań oferowanych wcześniej tylko w samochodach wyższej klasy. Nagrodą za to była „Złota Kierownica 2015”.

 

2017 — Opel Ampera-e: elektryczny mistrz zasięgu

Opel Ampera‑e pozostawił konkurencję w tyle, oferując przyspieszenie godne samochodu sportowego i największy elektryczny zasięg w swoim segmencie. Jedno ładowanie litowo-jonowego akumulatora o pojemności 60 kWh wystarcza na pokonanie nawet 520 kilometrów (według nowego europejskiego cyklu jazdy NEDC). Opel Ampera-e równie imponująco zaprezentował się podczas testów w warunkach zbliżonych do profilu prędkości określonego w światowej zharmonizowanej procedurze badania pojazdów lekkich (WLTP; skrócona procedura testowa): na podstawie tego testu inżynierowie oszacowali zasięg na poziomie 380 kilometrów w cyklu mieszanym. Ampera-e przyspiesza od 0 do 50 km/h w zaledwie 3,2 sekundy. Ponadto mierząca 4,16 metra długości Ampera oferuje sporo miejsca dla pięciu osób oraz bagażnik o pojemności 381 litrów (1274 litry przy złożonych siedzeniach) — to konfiguracja na wagę złota.

 

2020 — Opel Corsa‑e: zelektryfikowany bestseller

Szóstą generację bestsellerowego małego samochodu zaoferowano także z napędem elektrycznym. Dzięki akumulatorowi o pojemności 50 kWh Corsa‑e może przejechać do 337 kilometrów na jednym ładowaniu (wg cyklu WLTP1), więc doskonale sprawdza się jako samochód na co dzień. Pięciomiejscowa elektryczna Corsa już w podstawowej wersji jest wyposażona w liczne i zaawansowane systemy wspomagające kierowcę. Atrakcyjne ceny rozpoczynają się już za 122 990 zł (sugerowana cena detaliczna z VAT w Polsce). Dzięki firmie Opel elektryczna mobilność stała się przystępna.

1 Zasięg ustalono zgodnie z procedurą testową WLTP [rozporządzenie (WE) nr 715/2007, rozporządzenie (UE) nr 2017/1151]. Rzeczywisty zasięg może się różnić w zależności od codziennych warunków i czynników takich jak indywidualny styl jazdy, charakterystyka trasy, temperatura zewnętrzna, a także korzystanie z ogrzewania i klimatyzacji oraz funkcji wstępnego rozgrzewania lub schładzania wnętrza na postoju.
Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli oraz usług może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.