SKIP TO CONTENT

Światowa premiera na targach IAA we Frankfurcie: Opel pierwszym producentem elektrycznego samochodu rajdowego

22 sierpnia 2019

  • ADAC Opel e-Rally Cup: pierwszy puchar marki samochodów elektrycznych
  • Sportowy samochód dla klientów: nowy elektryczny samochód rajdowy bazujący na modelu Corsa-e
  • Dobra współpraca: Opel i ADAC utrzymują swoje udane partnerstwo
  • Tradycja: Opel wygrał siedem mistrzostw europejskich i jedno mistrzostwa świata.

Rüsselsheim. Opel jest pierwszym producentem samochodów na świecie, który oferuje klientom elektryczny samochód rajdowy. Elektryczny samochód rajdowy bazuje na Oplu Corsa-e, którego już można zamawiać i będzie miał swoją światową premierę w ramach Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego IAA we Frankfurcie (dni otwarte dla publiczności: 12–22 września). W 2020 roku Opel i ADAC zapoczątkują ADAC Opel e-Rally Cup, pierwszy na świecie puchar markowy samochodów elektrycznych.

 

Wraz z nową serią Opel i ADAC utrzymują swoje udane partnerstwo. W ostatnich latach ADAC Opel Rallye Cup był idealną przepustką do rajdów dla około 100 młodych kierowców z 18 krajów. Najszybsi mogli zaprezentować swój talent na arenie międzynarodowej w zespole ADAC Opel Junior Rallye. Juniorzy Opla wygrali mistrzostwo europejskie cztery razy z rzędu (w latach od 2015 do 2018) dzięki modelowi Opel ADAM R2. Nowy Opel Corsa-e od teraz zastąpi ADAMa na odcinkach rajdowych. Nowy samochód rajdowy ma moc 100 kW (136 KM) i osiąga moment obrotowy 260 Nm dostępny od chwili ruszenia.

 

„Corsa-e to samochód elektryczny dla wszystkich – jest w pełni przystosowany do codziennego użytku i ma przystępną cenę; są to cechy, które mają zastosowanie również w sportach samochodowych. Jazda nową Corsą daje czystą radość i jest wyjątkowo dynamiczna. Wykorzystaliśmy samochód produkcyjny jako podstawę i jesteśmy pierwszym producentem samochodów na świecie, który stworzył elektryczny samochód rajdowy”, powiedział dyrektor generalny firmy Opel, Michael Lohscheller.

 

Hermann Tomczyk, Prezes ADAC Sport, dodał: „Wraz z ADAC Opel e-Rally Cup wprowadzamy po raz pierwszy napęd elektryczny do głównego nurtu sportu, a zwłaszcza w ramach wsparcia młodych kierowców. Innowacyjna koncepcja i współpraca z Groupe PSA otwierają nam nowe możliwości, zwłaszcza przy wsparciu młodych kierowców. Jestem pewien, że ADAC Opel e-Rally Cup wskaże drogę sportu motorowego daleko poza granicami Niemiec.”

 

Początkowo ADAC Opel e-Rally Cup będzie miał miejsce podczas Rajdowych Mistrzostw Niemiec i innych wybranych wydarzeń. Seria ma się rozpocząć latem 2020 roku. Co najmniej dziesięć rund kwalifikacyjnych do 2021 r. złoży się na tzw. „super sezon”. Piramida wsparcia dla młodych kierowców stanowi część koncepcji, która przewiduje również nową edycję akademii ADAC Opel Rallye Academy, zapoczątkowanej w 2016 r. jako pierwszy poziom. Wtedy ponad 1000 młodych kierowców wykazało swoje zainteresowanie unikalnym „castingiem rajdowym”, co doprowadziło najbardziej utalentowanych uczestników prosto do ADAC Opel Rallye Cup. Ta udana koncepcja będzie kontynuowana i zamieni się w najważniejsze międzynarodowe wydarzenie sportowe.

 

Następnym krokiem, po ukończeniu akademii i ADAC Opel e-Rally Cup, będzie dla najlepszych młodych kierowców możliwość przystąpienia do Rajdowych Mistrzostw Europy Juniorów z nowym Oplem Corsa R2. Integracja Opla z Groupe PSA oferuje dodatkowe możliwości dla najlepszych talentów: siostrzana marka Peugeot współzawodniczy potężnymi maszynami FIA R5, a Citroën bierze udział nawet w mistrzostwach świata samochodów rajdowych: to doskonałe możliwości awansu na najwyższy poziom międzynarodowego sportu rajdowego.

 

„Opel ma tradycyjnie silne powiązania ze sportem motorowym” powiedział Lohscheller. „Możemy spojrzeć wstecz z dumą na liczne sukcesy, w tym siedem tytułów mistrzostw europejskich, jak również mistrzostwo świata w 1982 r. z Walterem Röhrlem i Christianem Geistdörferem w Oplu Ascona 400. Teraz idziemy do przodu z napędem elektrycznym. Fani będą zaskoczeni możliwościami naszego samochodu rajdowego e-cup.”

 

Opel Corsa-e Rally jest rozwijany w Rüsselsheim w szybkim tempie. Przewidywane jest dostarczenie piętnastu samochodów na potrzeby ADAC Opel e-Rally Cup w sezonie 2020/2021. Cena samochodów dla klientów Opel Motorsport będzie znacznie niższa niż 50 000 euro (netto).

Dane techniczne Opla Corsa-e Rally

Silnik elektryczny:
Synchroniczny
Moc:
100 kW (136 KM)
Moment obrotowy:
260 Nm
Akumulatory:
Litowo-jonowe, 50 kWh
Skrzynia biegów:
Napęd przedni z mechanizmem różnicowym Torsen
Zawieszenie:

Zawieszenie rajdowe

Amortyzatory McPhersona z przegubami kulowymi „uniball” z przodu

Koła:
7 x 17; ET20
Układ kierowniczy:
Wspomaganie elektryczne
Układ hamulcowy:

Zaciski hamulcowe 4-tłokowe

Wewnętrzne wentylowane tarcze przednie 332 x 28 mm, tylne tarcze 264 x 12 mm z regulowanym ciśnieniem płynu hamulcowego, szczególnie przystosowana do odzyskiwania energii

Adaptacyjne zarządzanie hamowaniem i odzyskiwaniem energii

Hydrauliczny hamulec ręczny typu „fly-off”

Podwozie:

Lekkie nadwozie z zintegrowaną klatką bezpieczeństwa

Osłony podwozia, silnika i skrzyni biegów

Elektryczna system gaśniczy, suchy akumulator (standard w komorze silnika)

Zapinki maski i tylnej klapy

Instalacja elektryczna:

ESP, kontrola trakcji (TC) i ABS wyłączone

Wyświetlacz sportowy z rejestratorem danych

Nowo opracowany system ostrzegania o wysokim napięciu (WN)

Opcjonalnie: Dodatkowe oświetlenie i halda „Tripmaster”

Wymiary:

Długość: 4060 mm

Szerokość: 1770 mm (5,0 mm szerszy niż wersja produkcyjna)

Wysokość: 1440 mm (5,0 mm wyższy niż wersja produkcyjna)

Rozstaw osi: 2540 mm (2,0 mm dłuższy niż wersja produkcyjna)

Waga:
Ok. 1400 kg

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli oraz usług może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

 

 

1 Wartości zużycia paliwa i emisji CO2 ustalono według nowej światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich WLTP (rozporządzenie UE 2017/948), a poszczególne wyniki przeliczono na wartości NEDC w celu umożliwienia porównań z innymi pojazdami. Najnowszych informacji można zasięgnąć u dealerów. Wartości te nie uwzględniają w szczególności warunków eksploatacji, warunków jazdy ani wyposażenia dodatkowego oraz mogą różnić się w zależności od rozmiaru opon.

2 Podane wartości zużycia paliwa i emisji CO2 odpowiadają homologacji WLTP (rozporządzenie UE 2017/948). Od 1 września 2018 r. nowe pojazdy podlegają homologacji według światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich (WLTP), która jest nową, bardziej realistyczną procedurą badania zużycia paliwa i emisji CO2. WLTP w pełni zastępuje nowy europejski cykl jazdy (NEDC), który był poprzednio stosowaną procedurą badań. Z uwagi na bardziej realistyczne warunki testów zużycie paliwa i emisja CO2 zmierzone w cyklu WLTP w wielu przypadkach są wyższe w porównaniu z wartościami zmierzonymi według NEDC. Zużycie paliwa i emisja CO2 mogą się różnić w zależności od standardowego i dodatkowego wyposażenia pojazdu oraz rozmiaru opon.