Aktualności Opla - Opel Mokka

Opel Mokka

Elegancki, nowoczesny i wszędzie czuje się jak u siebie.

Dowiedz się więcej!
Aktualności Opla - Opel Insignia

Opel Insignia

Elegancki, dopracowany konstrukcyjnie
i zaawansowany technologicznie.

Dowiedz się więcej!

Superciche diesle nowej generacji w Oplu Mokce i Insignii

2015-01-22

  • Więcej mocy i wyższy moment obrotowy w połączeniu z imponująco niskim spalaniem i poziomem hałasu

  • Kompaktowy SUV Mokka z supercichym dieslem o mocy 100 kW/136 KM

  • Flagowa Insignia z nowym silnikiem 2.0 CDTI o mocy 125 kW/170 KM

Aktualności Opla: Superciche diesle nowej generacji w Oplu Mokce i Insignii

Rüsselsheim. Rozwijają dużą moc i osiągają wysoki moment obrotowy, charakteryzując się przy tym się niezwykle wysoką kulturą pracy, a wszystko to przy niewielkim zużyciu paliwa i niskiej emisji spalin. Oto najważniejsze zalety 4-cylindrowych silników wysokoprężnych Opla debiutujących w Mokce i Insignii. Mokka z silnikiem 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM i Insignia z jednostką 2.0 CDTI o mocy 125 kW/170 KM dostarczają mnóstwo przyjemności z jazdy. Obie jednostki stanowią kolejny ważny krok w trwającej od kilkunastu miesięcy ofensywie silnikowej prowadzonej przez niemieckiego producenta. Silniki te wyróżniają się pod względem efektywności i parametrów ekologicznych. Spełniają wymagania normy emisji spalin Euro 6, która zacznie obowiązywać od września, więc są niemal tak „czyste” jak ich benzynowe odpowiedniki.

Superciche diesle: 1.6 CDTI dla Mokki i 2.0 CDTI dla flagowej Insignii

Aktualności Opla: Superciche diesle nowej generacji w Oplu Mokce i Insignii

Opel Mokka to model, którego sprzedaż na europejskim rynku samochodów osobowych rośnie niezwykle szybko. Kluczem do sukcesu tego subkompaktowego SUV-a są bez wątpienia nowoczesne technologie zawieszenia i układu napędowego. Nowy, kompaktowy 4-cylindrowy silnik, już określany mianem „szepczącego diesla” (whisper diesel), zastąpił w Mokce jednostkę wysokoprężną o pojemności 1,7 litra. Ma moc wyższą o 6 KM, a moment obrotowy o 20 Nm, przy mniejszej pojemności skokowej i znacznie zredukowanym zużyciu paliwa.

Innowacyjna jednostka wysokoprężna 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM zapewnia, bezkonkurencyjne w tej klasie silników, aż 85 KM z 1 litra pojemności, a także moment obrotowy 320 Nm. Parametry przyspieszenia również dają dużą przyjemność z jazdy. Mokka z szepczącym dieslem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy. Tyle samo zajmuje przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym biegu. Maksymalna prędkość wynosi 191 km/h. Nowa jednostka jest także niezwykle oszczędna i bardziej przyjazna dla środowiska: dzięki precyzyjnej 6-stopniowej przekładni manualnej oraz systemowi Start/Stop, zużywa tylko 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 na niskim poziomie 109 g/km. To prawie 0,5 l mniej paliwa i 11 g mniej CO2 w porównaniu z poprzednią wersją silnika 1.7. Co więcej, nowa jednostka spełnia rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6, dzięki czemu pod względem oddziaływania na środowisko jest tak „czysta” jak silnik benzynowy.


Podobne zalety oferuje równie cichy, dwulitrowy turbodiesel dostępny w Insignii. Pozyskanie maksymalnej energii z minimalnej ilości paliwa to czynnik decydujący zarówno o mocy, jak i o oszczędnej eksploatacji. Dzięki wyjątkowo korzystnemu stosunkowi mocy do pojemności, który wynosi 87 KM na litr — czyli odrobinę więcej niż w przypadku wspomnianego wyżej silnika 1.6 CDTI — dwulitrowy diesel dostarcza mnóstwo przyjemności z jazdy, nie obciążając nadmiernie kieszeni właściciela. Imponujące 400 Nm jest dostępne w przedziale 1750–2500 obr./min, a maksymalną moc 125 kW/170 KM silnik rozwija już przy 3750 obr./min. Nowa jednostka napędowa oferuje o 4 procent więcej mocy i o 14 procent wyższy moment obrotowy przy takim samym zużyciu paliwa jak jej poprzedniczka, a przy tym spełnia wymagania normy Euro 6. Prędkość maksymalna Insignii z nowym silnikiem wzrosła o 5 km/h, do 225 km/h. Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 9 sekund — o pół sekundy szybciej niż pojazd wyposażony w silnik starszej generacji.

Czysta technologia: bardzo dobre osiągi i ograniczony negatywny wpływ na środowisko

Aktualności Opla: Superciche diesle nowej generacji w Oplu Mokce i Insignii

Doskonałe osiągi przy ograniczonym negatywnym wpływie na środowisko naturalne to również zasługa turbosprężarki VTG o zmiennej geometrii turbiny oraz wysokociśnieniowego układu wtrysku paliwa typu common rail. Wtryskiwacze zdolne do pracy przy ciśnieniu 2000 barów i 10 wtryskach na jeden cykl pracy cylindra zapewniają wyższą moc, lepszą atomizację paliwa oraz skuteczne mieszanie z doprowadzanym powietrzem. Turbosprężarką VTG w Insignii steruje elektryczny siłownik, zwiększający o 20 procent elastyczność podzespołu w porównaniu z siłownikiem podciśnieniowym. Takie rozwiązanie zapewnia jeszcze więcej przyjemności z jazdy dieslem.

 

Kierowcy mogą korzystać z osiągów nowych silników bez wyrzutów sumienia, ponieważ emitują one spaliny o czystości porównywalnej z czystością spalin silników benzynowych. W Oplu Mokka z silnikiem 1.6 CDTI zastosowano technologię LNT (Lean NOx Technology), opartą na dodatkowym układzie oczyszczania spalin umieszczonym za filtrem cząsteczek stałych silnika i pochłaniającym tlenki azotu (Nox), bez konieczności stosowania substancji wspomagających.

 

Z kolei Insignia jest wyposażona w system selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) BlueInjection firmy Opel, który również służy do usuwania tlenków azotu ze spalin. Minimalne ilości AdBlue® — nieszkodliwego płynu stanowiącego mieszankę mocznika i wody — są wtryskiwane do strumienia spalin między filtrem cząstek stałych (DPF) a katalizatorem SCR. Roztwór ten natychmiast zamienia się w amoniak (NH3), który zostaje wchłonięty przez katalizator SCR. Następnie, wskutek reakcji chemicznej z amoniakiem, tlenki azotu w spalinach ulegają redukcji do nieszkodliwego azotu i pary wodnej.

Płynność działania: moc diesla i kultura pracy turbiny

Aktualności Opla: Superciche diesle nowej generacji w Oplu Mokce i Insignii

Oprócz poprawy osiągów i sprawności silnika głównym zadaniem postawionym konstruktorom już na początku projektowania było zapewnienie płynnej pracy jednostki. Inżynierowie wdrożyli szereg rozwiązań służących zmniejszeniu poziomu hałasu i wibracji, a tym samym poprawie kultury pracy silnika. Udoskonalenia konstrukcyjne koncentrowały się na dwóch głównych strefach będących źródłem hałasu: górnej i dolnej części silnika. W dwulitrowym dieslu osłonę wałków rozrządu odseparowano od aluminiowej głowicy cylindrów oraz zastosowano nowo zaprojektowaną miskę olejową i wałek wyrównoważający.

 

Wynik: nowy silnik 2.0 CDTI, w porównaniu ze swoim poprzednikiem, jest cichszy w każdym przedziale obrotów; na biegu jałowym różnica wynosi aż 5 decybeli. Silnik 1.6 CDTI najnowszej generacji, znany już z Opli Astra i Meriva, też został okrzyknięty „supercichym dieslem”, nie bez powodu.

 

Opel Mokka 1.6 CDTI jest dostępny w wersji z przednim napędem oraz sześciobiegową przekładnią manualną lub automatyczną. W samochodach z napędem 4x4 stosowana jest sześciobiegowa przekładnia manualna. Insignia z nowym dwulitrowym turbodieslem jest oferowana z sześciobiegowymi przekładniami i napędem na przednią oś lub na wszystkie koła.

 

Informacja dotyczy rynku niemieckiego i jest aktualna na dzień publikacji. Oferta na rynek polski może się różnić.