Legendarna ekipa: wyścigowe Ople na Grand Prix Oldtimerów

2015-08-04

  • 40 lat temu: pierwsze zwycięstwo Waltera Röhrla w Oplu Asconie A w rajdowych mistrzostwach świata

  • 50 lat historii: gwiazdy rajdów od Kadetta A do ADAMa R2

  • Zupełnie jak 100 lat temu: Ople Grand Prix nadal w doskonałej formie
Aktualności Opla: Legendarna ekipa: wyścigowe Ople na Grand Prix Oldtimerów

Rüsselsheim. 43. Grand Prix Oldtimerów —
wydarzenie organizowane we współpracy
z niemieckim automobilklubem Automobilclub
von Deutschland w dniach od 7 do 9 sierpnia
na torze Nürburgring – jest świetną okazją
do przypomnienia wieloletniej tradycji Opla
w wyścigach samochodowych. Producent
z Rüsselsheim zaprezentował samochody
rajdowe z ostatniego półwiecza, a także auta
wyścigowe wyprodukowane jeszcze przed
I wojną światową oraz zabytkowe
i współczesne samochody turystyczne.
Podczas sportowego weekendu na legendarnym torze w górach Eifel, obok Kadetta A, Ascony A, Kadetta C
GT/E i Kadetta E GSi, pojawił się także nowy GTC OPC przystosowany do długodystansowych wyścigów na
torze Nürburgring (VLN). Nie zabrakło również słynnej „Czarnej Wdowy”, czyli dwudrzwiowego Opla Rekorda C
ze 150-konnym silnikiem, czyli specjalnego samochodu turystycznego Grupy 5 z 1968 roku. W przerwach
między prezentacjami na torze samochody te można było obejrzeć z bliska w pawilonie wystawowym Opla
na nowym padoku. Kolejną atrakcją był ADAM R2 tegorocznego rajdowego mistrza Emila Bergkvista, który
niedawno zwyciężył w klasyfikacji 2015 FIA ERC Junior.

Wspaniała era rajdów: wyrównany poziom w rywalizacji amatorów i sukcesy
w najbardziej prestiżowych zawodach

Aktualności Opla: Zielony Potwór, Opel z 1914 roku o mocy 260 koni mechanicznych

Bogata historia udziału Opla w rajdach
rozpoczęła się od Kadetta A. Na początku lat
60. kierowcy zespołów prywatnych jako pierwsi
dostrzegli potencjał wyścigowy 40-konnego
Kadetta A, startując nim w rajdach i zawodach
wytrzymałościowych. Druga generacja Kadetta
wzmocniła solidną pozycję Opla w rywalizacji
amatorów, a jednocześnie otworzyła marce
drogę na wielką scenę sportów motorowych.
Bohaterami tamtych czasów był słynny
szwedzki kierowca Anders Kulläng oraz jego
Opel Kadett B Rallye Coupé, który również
pojawił się na tegorocznym Grand Prix. Jego następcą w rajdach był Kadett C GT/E. W żółto-czarnym modelu
Walter Röhrl i jego pilot Jochen Berger uczestniczyli w Rajdowych Mistrzostwach Świata w 1976 roku.
W 1986 roku wprowadzono przednionapędowego Kadetta E w prototypowej specyfikacji Grupy A. Trzy lata
później Sepp Haider i Ferdi Hinterleitner wygrali Rajdowe Mistrzostwa Niemiec 220-konnym Kadettem GSi,
którego także można było podziwiać w kolekcji Opel Classic.

Aktualności Opla: Prawdziwy zwycięzca, Ascona A w 1974 roku na podium mistrzostw Europy

Powyżej klasy kompaktowej swój ślad w historii
sportów motorowych zapisała Ascona A.
W 1974 roku Walter Röhrl i Jochen Berger
wygrali nią mistrzostwa Europy, a w 1975 roku
zwyciężyli w Rajdzie Akropolu. Było to
jednocześnie pierwsze zwycięstwo Opla
w rundzie nowo powstałych Rajdowych
Mistrzostw Świata. Oryginalna zwycięska
Ascona A Röhrla także pojawiła się na
tegorocznej edycji Grand Prix Oldtimerów
i można ją było obejrzeć na ekspozycji
przygotowanej przez Opla. Dziś, 40 lat po
zwycięstwie Ascony w Rajdzie Akropolu, ADAM R2 kontynuuje tradycję europejskich mistrzów asfaltu i szutru,
a GTC święci triumfy na legendarnej Północnej Pętli w rywalizacji o puchar OPC.

Długa tradycja udziału w wyścigach: Opel na torze już od 1903 roku

Aktualności Opla: Wyscigowy Opel z 1913 roku ustępuje miejsca samochodom z lat 70.

Trzy samochody wyścigowe tworzą pomost
między współczesnym GTC OPC a pierwszymi
modelami marki z Rüsselsheim uczestniczącymi
w sportach motorowych. Opel Motorwagen
9/10 PS, wyposażony w zawieszenie
francuskiej firmy Darracq, ścigał się po torze już
w 1903 roku. Fritz Opel, wnuk założyciela firmy,
zwyciężył nim w wyścigu zorganizowanym na
hipodromie Niederrad we Frankfurcie
w kategorii pojazdów „lekkich” II klasy o mocy
do 10 KM. Zaprezentowany na GP pojazd jest
kopią oryginału z 1913 roku zrekonstruowaną
przez Opel Classic. Prekursor dzisiejszych bolidów Formuły 1 odzwierciedlał ówczesne możliwości
technologiczne. Pod jego maską pracował 4-litrowy czterocylindrowy silnik z 16 zaworami (w odwróconym
układzie V) i umieszczonym w głowicy wałkiem rozrządu oraz pionowym korbowodem. Zielony wyścigowy Opel
z 1914 roku wyposażony w silnik o pojemności 12,3 litra i rozwijający moc 260 KM, osiągnął pod względem
inżynierskim najwyższe stadium rozwoju.

 

Grand Prix Oldtimerów 2015 na torze Nürburgring było fantastyczną okazją, aby znów w pełnym blasku
podziwiać samochody stanowiące kamienie milowe w historii rozwoju sportów motorowych.