Opel prezentuje technologię usprawniającą jazdę w mieście

2015-10-07

  • Demonstracyjna Insignia unika kolizji dzięki automatycznemu hamowaniu i kierowaniu
  • Inteligentne skrzyżowania korzystne dla mieszkańców miast, klimatu i zmotoryzowanych
  • Projekt badawczy UR:BAN dla inteligentnych systemów wspomagania i zarządzania ruchem

Rüsselsheim. Większość systemów
wspomagających kierowcę opracowywano
z myślą o jeździe poza terenem zabudowanym.
Tymczasem poruszanie się po mieście stawia
przed współczesnymi kierowcami jeszcze
większe wyzwania. W jednej chwili tak wiele się
dzieje... Trzeba uważać na inne samochody,
w tym na ciężarówki i autobusy, a także na
rowerzystów i pieszych... Opel pracuje nad
kilkoma systemami wspomagającymi kierowcę,
które mają poprawić bezpieczeństwo jazdy
w warunkach miejskich. Ich zadaniem jest ostrzeganie kierowcy lub nawet krótkotrwałe przejęcie kontroli nad pojazdem.

Producent samochodów z Rüsselsheim rozwija innowacyjne systemy wspomagające prowadzenie pojazdu
w ramach udziału w projekcie badawczym UR:BAN (systemy wspomagania zorientowane na użytkownika
i zarządzanie siecią). Celem projektu, współfinansowanego przez niemiecki rząd, jest zapewnienie kierowcom
długofalowego wsparcia dostosowanego do specyfiki jazdy w miastach. Trzydziestu jeden partnerów z branży
motoryzacyjnej, firmy produkujące urządzenia elektroniczne i oprogramowanie, a także instytuty badawcze
i lokalne władze pracują nad inteligentnymi układami wspomagania oraz kooperacyjnymi systemami zarządzania ruchem.

Poprawa bezpieczeństwa jazdy w mieście

Aktualnośći Opla: Opel Insignia dostrzega nagle pojawiające się przeszkody i pozwala uniknąć zderzenia.

Zwłaszcza w mieście, często zdarzają się
sytuacje, na które przeciętny kierowca może nie
zareagować wystarczająco szybko: samochody
nieoczekiwanie wyjeżdżają z parkingu, dzieci
wybiegają zza zaparkowanego samochodu
wprost na jezdnię... Opel skonstruował
demonstracyjny model Insignia, który nie tylko
potrafi ostrzec kierowcę o takich
niebezpieczeństwach, ale także uniknąć kolizji
z innymi pojazdami i pieszymi, wykonując
automatyczny manewr z wykorzystaniem układu kierowniczego i hamulców. Samochód jest wyposażony w zaawansowaną kamerę i radar, a także zmodyfikowany układ hamulcowy i kierowniczy pozwalający na interwencję i przejęcie kontroli nad pojazdem.

W innym pojeździe demonstracyjnym Opel prezentuje potencjał dalszego rozwoju systemów wspomagających kierowcę poprzez analizę jego zachowań. Na podstawie danych pochodzących z różnych podzespołów pojazdu, przedniej kamery oraz kamery śledzącej ruch głowy kierowcy specjalny algorytm analizuje zachowanie osoby siedzącej za kierownicą, aby jak najwcześniej przewidzieć na przykład zamiar zmiany pasa ruchu. Zastosowane udoskonalenia optymalizują działanie systemów wspomagających kierowcę, takich jak układ ostrzegania o pojeździe w martwym polu. Niepotrzebne, irytujące kierowcę ostrzeżenia zostaną tym samym wyeliminowane. Ulepszenia te sprawią również, że w przyszłości obecność systemów aktywnego bezpieczeństwa w pojeździe będzie chętniej akceptowana.

Dane dotyczące ruchu drogowego generowane przez samochody
i infrastrukturę rozsyłane za pomocą Wi-Fi

Aktualności Opla: Czujnik Opla Insignii rozpoznaje przeszkody szybciej niż ludzkie oko i automatycznie inicjuje odpowiedni manewr.

Oprócz systemów pomagających unikać kolizji
Opel opracowuje także rozwiązania
usprawniające ruch w mieście. Mają one
przynieść korzyści zmotoryzowanym,
mieszkańcom i klimatowi. Na przykładzie
pojazdu demonstracyjnego, opartego na
modelu Insignia Sports Tourer, Opel
przedstawia, jak informacje z infrastruktury
zarządzania ruchem ulicznym oraz innych
pojazdów, przesyłane w sieci Wi-Fi, mogą być
wykorzystywane do generowania zaleceń
dotyczących jazdy na skrzyżowaniach.
Dostosowując się do tych sugestii, kierowca może na przykład zbliżać się do skrzyżowania płynnie,
bezpiecznie, ograniczając zużycie paliwa i najlepiej tak, aby mógł je przejechać bez zatrzymywania się.
Kierujący odbiera te zalecenia poprzez zaawansowany interfejs sterowania systemami pojazdu
(MMI - Man-Machine-Interface) w postaci informacji wyświetlanych na panelu wskaźników oraz
dodatkowo na wyświetlaczu systemu multimedialnego na konsoli centralnej.

Starając się usprawnić jazdę w mieście, Opel wykorzystuje wieloletnie doświadczenie z platformą
komunikacyjną car-to-X oraz wnioski z badań nad zautomatyzowaną jazdą. Jednak mimo szybkiego rozwoju
systemów wspomagających, a nawet automatyzujących prowadzenie pojazdu firma nadal stara się, aby jazda
samochodem była źródłem przyjemności. Prowadzenie pojazdu sprawia radość wtedy, gdy nie jest nudne,
a jednocześnie nie zmusza do nadmiernego wysiłku. Dokładnie według takich założeń Opel konstruuje swoje
systemy wspomagające kierowcę.