Wzornictwo Opla - Poznaj innowacje

Innowacje Opla

Zobacz, jak często korzystasz
z naszych innowacji.

Witaj w świecie nowych rozwiązań

Opel ustanawia standardy w dziedzinie
elastycznego kształtowania wnętrza:
15 lat systemu aranżacji foteli Flex7®

2014-01-23

  • Flex7® po raz pierwszy w Oplu Zafirze w 1999 roku
  • Ewolucja Zafiry – od kreatora trendów do salonki na kołach
  • Kolejne rozwiązania spod znaku „Flex”, zainspirowane Flex7®, również w innych modelach Opla
Aktualności Opla: Opel ustanawia standardy w dziedzinie elastycznego kształtowania wnętrza

Rüsselsheim. W 1999 roku minivan Zafira
wyznaczył standardy elastycznego
kształtowania wnętrza samochodu za sprawą
systemu Flex7®, unikatowego rozwiązania
Opla. Zaawansowana koncepcja aranżacji foteli
zainicjowała drogę Zafiry do sukcesu już
w chwili rozpoczęcia produkcji. Wraz
z wprowadzeniem w 2005 roku kolejnego
modelu koncepcja ta została rozbudowana
o kolejne usprawnienia. Sukces przyszedł
szybko. Wyznaczająca trendy Zafira została
nagrodzona „Złotą kierownicą” już w pierwszym
roku sprzedaży. Zanim w 2011 roku na rynku pojawiła się, oferująca idealne połączenie funkcjonalności
i komfortu, salonka na kołach, czyli Zafira Tourer, już ponad 2,2 mln klientów kupiło model Zafiry pierwszej
i drugiej generacji.

Pionier wśród 7-miejscowych kompaktowych vanów

Aktualności Opla: Frank Leopold

System Flex7®, oferujący maksymalną
elastyczność wnętrza bez wyjmowania foteli,
pozostaje w zasadzie niezmienny od 1999
roku. Już w Zafirze pierwszej generacji jeden
lub obydwa fotele w trzecim rzędzie składały się
na płasko w podłodze. Po złożeniu siedzisk
i oparć foteli środkowego rzędu i po ich
dosunięciu do foteli przednich można było
uzyskać imponującą maksymalną pojemność
bagażową 1700 litrów. Przystosowanie
wnętrza Zafiry dla określonej liczby pasażerów,
od 2 do 7, zajmowało zaledwie 15 sekund.
„Chcieliśmy, aby wszystko było tak proste, jak to tylko możliwe.” – mówi Frank Leopold, szef zespołu projektów
innowacyjnych w dziale Show Cars & Advanced Packaging, „ojciec” koncepcji Flex7. „Jako typowego klienta
wyobrażaliśmy sobie matkę, która trzymając na ręku dziecko, chce zmienić ustawienie foteli. W tamtym czasie
żaden inny producent nie oferował porównywalnej elastyczności wnętrza. Sprawiliśmy, że nawet naprawdę
duże zakupy przeistaczały się w prawdziwą przyjemność. W końcu użytkownik nie musiał już martwić się, jak
przewieźć to, co kupił.” Wysoka pozycja foteli oraz komfortowe siedziska sprawiały, że jazda Zafirą okazywała
się wyjątkowo odprężająca.

 

Wraz z pojawieniem się systemu Flex7® minęła era wyjmowania i dźwigania ciężkich foteli, aby udostępnić
większą przestrzeń we wnętrzu Opla – chociaż nawet dziś, 15 lat później, część konkurencji pozostaje pod tym
względem daleko w tyle.

Zafira Family i Zafira Tourer – udany duet spełniający wszystkie potrzeby

Aktualności Opla: płaska podłoga po złożeniu foteli

W Zafirze drugiej generacji z 2005 roku,
inżynierowie Opla dopracowali zakres i sposób
składania foteli drugiego rzędu, aby umożliwić
ich złożenie w proporcji 40:20:40, zapewniając
osobom dorosłym wygodną pozycję siedzącą
w zewnętrznych fotelach. W 2011 roku system
Flex7® Plus wykreował nową Zafirę Tourer
na niezrównaną mistrzynię wszechstronności.
O ile fotele w trzecim rzędzie nadal składały się
na płasko w podłodze, to drugi rząd został
całkowicie przeprojektowany. Zniknęła kanapa,
a w jej miejsce pojawiły się trzy oddzielne
fotele z możliwością regulacji wzdłużnej do 210 mm. Po złożeniu drugiego rzędu foteli maksymalna pojemność
bagażowa wzrosła do 1860 litrów. „Elastyczne możliwości aranżacji wnętrza Zafiry Tourer sprawiają, że jest
ona również idealna do podróży służbowych. To więcej niż rodzinny van” – mówi Leopold.

Podróżowanie pierwszą klasą w salonce na kołach

Opel News - Maximum on-board flexibility without seat removal: Thanks to its clever Flex7 system, the Opel Zafira can be transformed quickly and easily to meet all seating and load space needs

Rozwiązaniem zasługującym w Zafirze Tourer
na szczególną uwagę jest opcjonalny układ
foteli klubowych – Lounge Seating –
zapewniający pasażerom w drugim rzędzie
maksimum miejsca, jak w limuzynie. Prosty
w obsłudze mechanizm składania i obracania
oparcia środkowego fotela zmienia go
w komfortowy podłokietnik dla pasażerów
siedzących na fotelach zewnętrznych.
Te z kolei można cofnąć maksymalnie
o 280 mm, uzyskując w ten sposób największą
w tej klasie pojazdów przestrzeń na nogi.
Fotele można również przesunąć o 50 mm
ku środkowi kabiny, zwiększając w ten sposób
ilość miejsca z boku – to nowość w tym
segmencie aut.

Rozwiązania spod znaku Flex: recepta na sukces pozostałych modeli Opla

Od pojawienia się w 1999 roku systemu Flex7®, szereg rozwiązań zwiększających funkcjonalność wnętrza
zastosowano również w innych modelach Opla. System konfiguracji tylnych foteli FlexSpace®, drzwi portalowe
FlexDoors®, konsola środkowa FlexRail® w Oplu Merivie, zintegrowany w zderzaku bagażnik rowerowy FlexFix®
i system składania tylnych siedzeń FlexFold w Astrze Sports Tourer – wszystkie te rozwiązania wywodzą się
z systemu aranżacji foteli Flex7® wprowadzonego w pierwszym modelu Opla Zafiry. „Naszym celem było
opracowanie uniwersalnych nowatorskich rozwiązań dla każdego modelu Opla, aby stały się bardziej
komfortowe, oferowały wygodną pozycję dla pleców, były lepiej dostosowane do podróżowania z dziećmi,
były po prostu nowocześniejsze” – mówi Leopold.

Przegląd innowacyjnych rozwiązań Opla z rodziny Flex

Rok
Innowacja
2014
W Merivie debiutuje udoskonalona konsola środkowa FlexRail®. Przy zachowanym
poziomie wszechstronności i funkcjonalności, pasażerowie tylnych foteli zyskali
dodatkową przestrzeń na nogi.
1999
Wprowadzenie na rynek pierwszego Opla Zafiry. Nowy system aranżacji foteli Flex7®
ustanawia standardy w dziedzinie elastyczności wnętrza samochodu.
2003
Pierwszy na świecie system konfiguracji tylnych foteli FlexSpace® w Oplu Signum podnosi
poziom komfortu podróżowania i zapewnia więcej miejsca dla pasażerów z tyłu. Tylna
kanapa składa się z dwóch oddzielnie regulowanych pojedynczych foteli, a pasażerowie
dysponują wyjątkowo dużą przestrzenią na nogi. Środkowa część tylnej kanapy składa
się w podłokietnik lub schowek.
2003
Opel Meriva otwiera nowy segment minivanów. System konfiguracji tylnych foteli
FlexSpace® umożliwia przekształcenie Merivy w samochód pięcio-, cztero-, trzy- lub
dwuosobowy, bez wyjmowania foteli.
2005
Udoskonalenie systemu Flex7® w drugiej generacji Zafiry. Drugi rząd foteli składa się
w proporcji 40:20:40.
2006
Opel wprowadza bagażnik rowerowy FlexFix® w nowej Corsie. Ten zintegrowany ze
zderzakiem uchwyt wysuwa się jak szuflada i służy do przewożenia dwóch rowerów.
2009
W klasie kompaktów inżynierowie i projektanci Opla wprowadzają innowacyjne
rozwiązanie – Flex Floor. To ruchoma podłoga bagażnika montowana na trzech
wysokościach dla zwiększenia funkcjonalności przestrzeni bagażowej Astry Hatchback.
Po zamocowaniu jej na najniższym poziomie pojemność bagażnika wynosi 370 litrów.
2010
FlexDoors® w drugiej generacji Merivy to nowatorski system drzwi portalowych.
Charakteryzuje się szerokim (84 stopnie) kątem ich otwarcia, co umożliwia wygodne
wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. System konfiguracji tylnych foteli FlexSpace® oraz
opatentowany przez Opla, zintegrowany ze zderzakiem bagażnik rowerowy FlexFix®
to funkcjonalności, dzięki którym Meriva została okrzyknięta mistrzynią elastyczności.
To też jedyny samochód, który otrzymał Certyfikat Doskonałości, przyznawany przez
niemieckie niezależne stowarzyszenie lekarzy ortopedów, w uznaniu zastosowanych
w tym modelu kompleksowych rozwiązań z zakresu ergonomii. Meriva jest również
wyposażona w konsolę środkową FlexRail®.
2010
Astra Sports Tourer jest pierwszym kompaktowym samochodem typu kombi, spoza
segmentu premium, wyposażonym w system składania tylnych siedzeń FlexFold.
Wystarczy nacisnąć przycisk umieszczony w bocznych ściankach bagażnika, aby
zwolnić mechanizm składający oparcia siedzeń. Pojemność bagażnika zmienia się
od 500 do 1550 litrów.
2011
Nowym „mistrzem wszechstronności” zostaje Zafira Tourer. Wnętrze wyróżnia system
aranżacji foteli Flex7® Plus oraz opcjonalny system „foteli klubowych” Lounge Seating.
2013
Opel oferuje zintegrowany bagażnik rowerowy FlexFix® w większości modeli: Antarze,
Astrze, Corsie, Merivie i Zafirze Tourer. Obecnie jest on też dostępny w najnowszych
modelach Opla: Mokce i ADAMie. FlexFix® drugiej generacji umożliwia przewiezienie
do czterech rowerów w Astrze Sports Tourer i Zafirze Tourer, a w Mokce – do trzech
rowerów.