Grand Prix Oldtimerów: gwiazdy Opel Motorsport

2014-08-03

  • „Corsa, zabytkowa i żółta“: specjalny pokaz wyścigowych wersji modelu Corsa
  • Doskonale zachowane zabytkowe modele: gwiazdy Grand Prix sprzed I Wojny Światowej
  • Opel na żółto: samochody turystyczne z lat 60. i 70. XX wieku


Aktualności Opla: „Corsa - zabytkowa i żółta“

Rüsselsheim/Nürburg. Markę Opel i słynny tor
Nürburgring łączy długa tradycja. W 1969 roku
Opel postanowił wrócić do rywalizacji
w wyścigach samochodowych, aby
kontynuować swoje przedwojenne sukcesy.
Producent z Rüsselsheim rozpoczął od
rozegrania pierwszego wyścigu o puchar
marki na torze Nürburgring. Impreza,
zorganizowana we współpracy z najstarszym
niemieckim automobilklubem, Automobilclub von
Deutschland (AvD), odbyła się w trakcie Grand
Prix Niemiec. W kolejnych latach Opel
niejednokrotnie sięgał po tytuły w międzynarodowych i krajowych rajdach oraz mistrzostwach samochodów turystycznych.

W tym roku Opel ponownie pojawił się ze swoimi legendarnymi samochodami na torze Nürburgring z okazji
42. Grand Prix Oldtimerów – imprezy, jak przed laty, organizowanej przez AvD. Zaprezentowano
17 samochodów wyścigowych, które wyznaczyły ponad stuletnią historię sportów motorowych. Najstarszym
z nich był Opel Motorwagen 10/12 PS z 1903 roku, a najmłodszym – Corsa OPC czwartej generacji. Pomostem
łączącym przeszłość z teraźniejszością były klasyczne modele wyścigowe i rajdowe z lat 60. i 70., takie jak
Rekord C „Czarna wdowa”, Rallye Kadett, Manta A Irmscher, Ascona B Group 2 i Kadett C GT/E.

Corsa – generacja sportowych emocji

Aktualności Opla: Zjazd rodzinny – Opel Corsa A 1.3 s, 1983; Opel Corsa D OPC, 2009; Opel Corsa A Spider Concept, 1982; Opel Corsa C Super 1600, 2002 (od lewej do prawej)

Chociaż do światowej premiery na Salonie Samochodowym w Paryżu, na początku października, szykuje się już piąta generacja Corsy, to na torze Nürburgring nie dały o sobie zapomnieć wcześniejsze modele sportowych Corsy. Zgodnie z tegorocznym motto – „Corsa - zabytkowa i żółta“ – Opel zaprezentował następujące pojazdy: Corsa A Spider, Corsa A Cup i Corsa A GSi, Corsa C Rallye, Corsa Race Camp, a także Corsę OPC z aktualnej oferty.


Obok przednionapędowej Corsy A z 1982 roku można było zobaczyć spektakularny samochód koncepcyjny.
Jeszcze przed premierą nowego kompaktowego modelu latem 1982 roku, Corsa Spider zapowiadała powstanie
sportowej wersji małego Opla. Za pomocą elementów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem
szklanym, czteromiejscową Corsę Spider z otwartym nadwoziem udało się przekształcić w pojazd dwu-,
a nawet jednomiejscowy. Charakterystyczne w tym modelu wysklepienie nadwozia za zagłówkiem kierowcy
stylistycznie nawiązuje do samochodów wyścigowych z lat 50. Jednak, dzięki wydatnym błotnikom, szerokim
reflektorom z kloszami z przyciemnionego szkła oraz białemu perłowemu lakierowi Corsa Spider prezentowała
się jak typowy przedstawiciel swojej epoki.

Aktualności Opla: Corsa C Super 1600 – Mały samochód rajdowy z 2002 roku

Model Corsa Cup zadebiutował w 1983 roku.
Kadett D i Corsa A właściwie rywalizowały
ze sobą w serii ONS Opel Junior Cup,
kontynuującej tradycje zawodów Kadett Cup
z 1979 roku dla amatorów i młodych
uzdolnionych kierowców wyścigowych.
Kadett 1.3 rozwijał moc 75 KM, a Corsa Cup
dysponowała 70‑konnym silnikiem. Pierwsze
wyścigi i rajdy rozegrano w 1985 roku. Pula
nagród wynosiła wówczas 100 000 marek
niemieckich, a na zakończenie sezonu
zdobywca Pucharu Juniorów otrzymał
Corsę 1.3 S. W 1988 roku wprowadzono nową flagową wersję modelu – Corsę A GSi, wyposażoną w silnik 1.6 o mocy 101 KM, który pozwalał jej rozwinąć maksymalną prędkość 186 km/h. Wersja ta pozostała w ofercie do 1992 roku, czyli do rynkowego debiutu Corsy B.

W roku 2000 wprowadzono natomiast Corsę C i w tym samym czasie, na Salonie Samochodowym w Essen,
pojawiła się wersja Corsa Super 1600. Nowa rajdowa Corsa była napędzana szesnastozaworowym silnikiem
o pojemności 1,6 l i mocy 200 KM. I podobnie jak jej poprzedniczki została zaprojektowana z przeznaczeniem
do rywalizacji na torach asfaltowych i trasach szutrowych, i co równie ważne - dostępna była w przystępnej cenie.

Aktualności Opla: Najnowsza Corsa OPC czwartej generacji

Corsa OPC to aktualna, czwarta generacja
modelu dostępna od 2007 roku.
Z turbodoładowanym czterocylindrowym
silnikiem o mocy 192 KM jest ona najbardziej
usportowioną i ekstremalną odmianą Corsy D.
W grupie aut prezentowanych na torze
Nürburgring, Corsa OPC i OPC Race Camp to
najbardziej przystępne cenowo sportowe
modele Opla, dostępne dla entuzjastów
czynnego uprawiania sportu samochodowego.

 

Zabytkowe samochody – Opel Grand Prix sprzed lat

Aktualności Opla: Opel 10/12 KM – Pierwszy samochód wyścigowy z 1903 roku

Trzy zabytkowe Ople upamiętniły początki
działalności producenta z Rüsselsheim
związanej z wyścigami samochodowymi.
Najstarszym modelem był pojazd stworzony na
bazie Opla Motorwagen 10/12 PS z 1903 roku.
Właśnie 111 lat temu taki samochód zwyciężył
w wyścigu zorganizowanym na hipodromie
Niederrad we Frankfurcie, w kategorii pojazdów
„lekkich” II klasy (o mocy do 10 KM).
Za kierownicą zasiadł wówczas Fritz Opel, wnuk
Adama Opla - twórcy marki, a pilotem był Carl
Jörns – słynny kierowca Opla, który w kolejnych
latach wygrał aż 288 wyścigów. Prezentowany na pokazie wyścigowy egzemplarz modelu 10/12 PS to, szczegółowo odrestaurowana przez Opel Classic kopia historycznego pojazdu z 1903.

 

Aktualności Opla:  Pierwszy silnik z czterema cylindrami i 110 KM

Kolejny zabytek to oryginalny Grand Prix
z 1913 roku. Prekursor współczesnych bolidów
Formuły 1 odzwierciedlał ówczesne możliwości
technologiczne. Pod jego maską pracował
4‑litrowy czterocylindrowy silnik z 16 zaworami
(w odwróconym układzie V) i umieszczonym
w głowicy wałkiem rozrządu oraz pionowym
korbowodem.

 

 

Aktualności Opla: Zielony Potwór – Samochód wyścigowy o pojemności silnika 12,3 litra i mocy 260 KM z 1914 roku.

Zaledwie rok młodszy jest, ustanawiający
w swoim czasie rekordy, samochód
wyścigowy z silnikiem o pojemności 12,3 litra,
zbudowanym również w technologii
czterozaworowej. To technicznie
zaawansowana wersja wyścigowego modelu
Grand Prix z 1913 roku. Niezwykły model
z ogromnym silnikiem o mocy 260 KM osiągnął
pod względem inżynierskim najwyższe stadium
rozwoju: żaden inny samochód w historii marki
Opel nie dysponował większą pojemnością
silnika niż ten gigant wyścigów z 1914 roku,
który zadebiutował na torze dopiero po zakończeniu I wojny światowej. W 1926 roku firma Opel oficjalnie wycofała swoje wsparcie dla zespołów rywalizujących w sportach motorowych.

 

 

Żółta generacja samochodów rajdowych i wyścigowych

Aktualności Opla: Żółta flota – Samochody otaczające Opla Rekord C „Black Widow”. W kręgu od lewej do prawej: Opel Ascona A Rallye, 1974 (Walter Röhrl/Jochen Berger); Opel Ascona B i2000, 1979 (Jochi Kleint/Gunter Wanger); Opel Kadett C GT/E2 Coupé Group 1, 1977 (Achim Warmbold/Willi-Peter Pitz); Opel Commodore B GS/E, 1973 (Walter Röhrl/Jochen Berger); Opel Kadett B, Group 1, 1971 (Anders Kulläng/Bruno Berglund); Opel Kadett C GT/E Coupé Group 4, 1976 (Walter Röhrl/Jochen Berger), Opel Manta A GT/E,

Powrót Opla do sportów motorowych rozpoczął
się w aurze tajemnicy. Piętnastego września
1968 roku 150‑konny Opel Rekord pojawił się
na linii startowej wyścigu samochodów
turystycznych Grupy 5 w belgijskim Zolder. Nikt
wówczas nie wiedział, że ta specjalna wersja
modelu Rekord C powstała bez oficjalnej zgody
zarządu firmy Opel – chociaż nieoficjalnie
projekt otrzymał możliwie maksymalne
wsparcie w firmie.

Pomysłodawcami skonstruowania wyścigowego Opla byli dwaj nowi znakomici projektanci firmy, Charles „Chuck” Jordan i Anatole Lapine. Samochód powstał pod kierunkiem Lapine’a w pracowni „Advanced Studio” należącej do centrum projektowego Opla w Rüsselsheim. Celem projektu było zainteresowanie odbiorców nowymi sportowymi modelami Opla, takimi jak Rallye Kadett i Opel GT. Model wyścigowy został zbudowany na bazie dwudrzwiowego Opla Rekord C 1700 Sedan. Czarny lakier i żółte „oko Opla” nawiązywały do pojazdu RAK 2 z napędem rakietowym, skonstruowanego w latach 20.

Aktualności Opla: Opel Ascona A Rallye

Mimo kilku sukcesów wsparcie dla udziału marki
w sportach motorowych miało się wkrótce
zakończyć. Centrala General Motors
dowiedziała się o „potajemnej” działalności
firmy i po zakończeniu sezonu projekt został
wstrzymany. Jednak już rok później Opel
otrzymał pozwolenie na zorganizowanie
pierwszego oficjalnego wyścigu o puchar marki.
Czterdzieści lat później, w warsztatach Opel
Classic w Rüsselsheim, rozpoczęły się prace nad
rekonstrukcją „Czarnej wdowy” w oparciu
o oryginalne plany i rysunki.

 

W przeszłości samochody marki Opel uczestniczące w wyścigach były żółte, a nie czarne. Żółty to kolor firm Steinmetz i Irmscher, zajmujących się fabrycznym tuningiem Opli. Samochody rajdowe z Rüsselsheim wyposażone w żółto-czarne i żółto-białe nadwozia startowały w mistrzostwach Europy i mistrzostwach krajowych, na torach asfaltowych i trasach szutrowych. Tę erę aktywności Opla w sportach motorowych reprezentowało siedem samochodów wystawionych przez Opel Classic na torze Nürburgring.

Aktualności Opla: Opel Kadett C GT/E2 Coupé

Pierwszym z nich był Kadett B. Na przełomie lat
1970/1971 firma Steinmetz zaoferowała pakiet
wyczynowy do Kadetta Rallye 1900. Dzięki
modyfikacjom zawieszenia i podwozia oraz
wyposażenia wnętrza, a także zastosowaniu
106‑konnego silnika z Opla Rekord C Sprint
powstał Rallye Kadett 1900 Sprint. Szwed
Anders Kulläng był jednym z pierwszych, którzy
rozpoczynali karierę zawodową za kierownicą
Opla Kadetta B w zespole szwedzkich dealerów
Opla.

 

Manta A, przygotowana przez firmę Irmscher, to kolejny przedstawiciel „żółtej generacji” w kolekcji Opel Classic. Coupé, zbudowane zgodnie ze specyfikacją określoną dla Grupy 2, jest podobne do samochodu używanego przez zawodowych kierowców rajdowych Rauno Aaltonena i Waltera Röhrla w 1975 roku, w czasie 24‑godzinnego wyścigu w Spa, w Belgii.

Aktualności Opla: Opel Kadett C GT/E Coupé

Na wystawie nie zabrakło także Ascony A –
technicznie powiązanej z Mantą legendy
sportowych dokonań marki Opel. W 1974 roku
Walter Röhrl wraz z pilotem Jochenem
Bergerem wygrali Rajdowe Mistrzostwa Europy.
Zwycięstwo wywalczyli właśnie w 206‑konnej
Asconie A, w barwach zespołu europejskich
dealerów Opla. W następnym roku znów
zapisali się w historii – tym razem jako
triumfatorzy greckiego Rajdu Akropol. Było
to pierwsze zwycięstwo Opla w imprezie
stanowiącej eliminacje do Mistrzostw Świata.
Następcą Ascony w rajdach był Kadett C GT/E, który również wchodzi w skład kolekcji zgromadzonej
w Rüsselsheim. Żółto-biały model siostrzany, Kadett C GT/E coupé, startował w Rajdowych Mistrzostwach Niemiec. Prowadzili go Achim Warmbold i Willi-Peter Pitz, którzy startowali w Grupie 1, obejmującej samochody niewiele różniące się od wersji produkowanych seryjnie. W 1976 roku sukcesy Kadetta C GT/E w tej kategorii zapewniły marce Opel drugie miejsce w klasyfikacji producentów w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Aktualności Opla: Opel Ascona B i2000

W 1979 roku Kadetta zastąpiła Ascona B
i zespół Opla po raz drugi, po 1974 roku, wygrał
Rajdowe Mistrzostwa Europy. Po 17 rundach
Jochi Kleint i jego pilot Gunter Wanger
wywalczyli tytuł mistrzowski w klasyfikacji
ogólnej. Zwycięski Opel Ascona i2000
ze 175‑konnym silnikiem, zbudowany
z uwzględnieniem specjalnych wymagań
mistrzostw samochodów turystycznych, wprost
z podium trafił do kolekcji pojazdów
historycznych marki Opel. Po renowacji
w warsztacie Opel Classic wciąż nosi „blizny”
po zaciętej rywalizacji na asfalcie i szutrze. Do
pierwotnego stanu starannie przywrócono
jedynie mechanizmy ukryte pod nadwoziem.

Historyczną ekspozycję samochodów marki Opel wykorzystywanych w sporcie wyczynowym zamykał Commodore B GS/E coupé. W 1973 roku Walter Röhrl i współpracujący z nim pilot Jochen Berger zadebiutowali podczas Rajdu Monte-Carlo Rallye, jadąc identycznym pojazdem w barwach zespołu Irmscher.