Wielka Trójka Opla: 50. rocznica modeli
Kapitän, Admiral i Diplomat

2014-03-18

  • Kapitän, Admiral i Diplomat z 1964 roku dla „podróżujących z klasą”
  • Opel prezentuje modele premium na 26. wystawie Techno Classica w Essen
  • Klub miłośników samochodów zabytkowych Alt Opel obecny na ekspozycji niemieckiego producenta
Aktualności Opla: Wielka Trójka Opla

Rüsselsheim/Essen. KAD – ten skrót znają nie
tylko entuzjaści marki Opel. W latach 60. i 70.
XX wieku „Wielka Trójka”, czyli modele Kapitän,
Admiral i Diplomat, stanowiła ofertę klasy
premium Opla. Na 26. wystawie pojazdów
zabytkowych Techno Classica w Essen
(26–30 marca), marka z bogatą tradycją
świętuje rocznicę wprowadzenia na rynek
prestiżowej trójki. Rodzina KAD ma już 50 lat.


Modele KAD pojawiły się na rynku w marcu
1964 roku. Miały identyczne nowoczesne
nadwozia zdominowane przez proste linie, ale różniły się wyposażeniem i silnikami. Pięć lat później zastąpiono
je modelami serii B, które wyznaczały standardy w swojej klasie dzięki nowoczesnym rozwiązaniom
w konstrukcji zawieszenia i jeszcze smuklejszej sylwetce. Pomostem łączącym zabytkowe, pokazywane
na wystawie Techno Classica, egzemplarze z dniem dzisiejszym jest Insignia OPC Sports Tourer – flagowy
model marki z Rüsselsheim, który również można obejrzeć w Essen. Podobnie jak w przeszłości, ekspozycja
Opel Classic została przygotowana we współpracy z Alt Opel IG – największym na świecie klubem miłośników
zabytkowych Opli.

Opel Classic prezentuje 10 modeli z dwóch generacji

Aktualności Opla: Wielka Trójka

Dziesięć samochodów z rodziny KAD
na wystawie w Essen prezentuje kompletną
paletę modeli z serii A i B. Ekspozycję aut klasy
premium z 1964 roku otwiera Kapitän A
z 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,6 l.
Wyprodukowano jedynie 113 egzemplarzy tego
najmniej popularnego modelu w ofercie
z opcjonalnym silnikiem V8 4,6 l pochodzącym
z Diplomata. W Essen nie zabraknie też rzadko
już spotykanego Admirala V8 z kolekcji Opel
Classic zgromadzonej w Rüsselsheim. Kolejny
eksponat to Diplomat A V8 Coupé, który
w 1965 roku był jednym z najszybszych produkowanych seryjnie samochodów w Niemczech. Ten 2-drzwiowy
model, wyposażony w nadwozie produkowane przez firmę Karmann, kosztował 25 500 marek niemieckich
i był przeznaczony dla „wielbicieli podróży z klasą”. Silnik V8 o pojemności 5,4 litra rozwijał moc 230 KM i osiągał
prędkość maksymalną 205 km/h.


Serię B na wystawie będą reprezentowały modele Kapitän i Admiral z silnikami o pojemności 2,8 l oraz Diplomat
2800 E – jeden z pierwszych niemieckich samochodów wyposażonych w 6-cylindrowy silnik z elektronicznym
wtryskiem paliwa. Ekspozycję uzupełnia Diplomat V8 z 5,4-litrowym silnikiem oraz dwie wyjątkowe wersje
flagowego modelu: Diplomat V8 z wydłużonym rozstawem osi z kolekcji Opel Classic, którym podróżował
prezydent USA Gerald Ford, podczas wizyty państwowej w lipcu 1975 roku, oraz 4-drzwiowy kabriolet
Diplomat 2.8 E pochodzący z prywatnej kolekcji – to jeden z czterech samochodów zmodyfikowanych przez
firmę Karmann dla celów reprezentacyjnych w 1970 roku.

Wielka Trójka z Rüsselsheim

Aktualności Opla: Wielka Trójka z Rüsselsheim

Wiosną 1964 roku Opel zmodyfikował swoją
ofertę w segmencie premium i – po ponad
20-letniej przerwie – postanowił zainteresować
nią klientów poszukujących luksusowych
sedanów. Kapitäna, Admirala i Diplomata
reklamowano pod hasłem „Wielkiej Trójki”.
Inspiracją dla prostych linii w stylistyce
nadwozia były modele produkowane przez
amerykańską spółkę macierzystą Opla, koncern
General Motors. Ten nowy trend we
wzornictwie zrywał z dotychczasową ozdobną
i niemal barokową estetyką.


Wydłużone i nowoczesne formy nadwozia trójki z Rüsselsheim były identyczne i mierzyły 4,95 m długości oraz
1,9 m szerokości. Proporcje modeli Opla klasy premium uległy zatem wyraźnej zmianie w stosunku do
poprzedników.


Podczas gdy Kapitän był kolejną edycją najlepiej sprzedającego się wówczas samochodu z 6-cylindrowym
silnikiem, a luksusowy Admiral kontynuował tradycje słynnego przedwojennego modelu o tej samej nazwie,
to Diplomat stał się nowym flagowym modelem Opla. Po rozszerzeniu oferty w kierunku wyższych segmentów,
Opel stał się jedynym niemieckim producentem oferującym klientom pełne portfolio modeli: od Kadetta poprzez
Rekorda, Kapitäna i Admirala aż po Diplomata. Każdy nabywca mógł znaleźć dla siebie odpowiedni model.


Hierarchię w klasie premium wyznaczały wyposażenie i pojemność silnika. Kapitän jako jedyny w całej gamie,
dysponował z przodu pełną kanapą, oferując miejsce dla aż sześciu pasażerów. W dwóch pozostałych
modelach montowano z przodu osobne fotele.


Kapitän i Admiral oferowały 6-cylindrowy silnik o pojemności 2,6 l i mocy 100 KM, który po raz pierwszy
wyposażony został w bezobsługowe hydrauliczne popychacze zaworów. Kolejną nowością była w pełni
zsynchronizowana 4-biegowa manualna przekładnia z dźwignią przy kierownicy. Sportową dźwignię
umieszczoną na konsoli środkowej lub 2-biegową przekładnię automatyczną oferowano za dopłatą.
Standardem był natomiast nowoczesny dwuobwodowy układ hamulcowy z przednimi hamulcami
tarczowymi.


Silnik Diplomata – jednostka V8 o pojemności 4,6 litra i mocy 190 KM – pochodził z USA. Kapitän i Admiral
osiągały prędkość maksymalną 155 km/h, natomiast Diplomat rozpędzał się do 200 km/h i przyspieszał
od 0 do 100 km/h w 11 sekund. Nuta luksusu i elegancki urok to cechy, którymi Diplomat zdecydowanie
się wyróżniał. We wnętrzu dominowały miękkie wykładziny z długim włosiem i welurowe obicia.
Prędkościomierz, w wykończonej naturalnym fornirem desce rozdzielczej, wyskalowano do 250 km/h.
Ekskluzywne wyposażenie obejmowało również takie elementy jak winylowe pokrycie dachu, rozkładane
fotele, cztery elektrycznie sterowane szyby, lusterka zewnętrzne regulowane od wewnątrz i oświetlenie
przypodłogowe w tylnej części przedziału pasażerskiego. Standardowo montowano także hydrauliczne
wspomaganie układu kierowniczego i hamulców oraz światła przeciwmgielne.

Rozszerzenie i modernizacja gamy modelowej

Aktualności Opla: Rozszerzenie i modernizacja gamy modelowej

Zaledwie rok po premierze Opel zdecydował się
na dalsze uatrakcyjnienie rodziny modeli KAD.
Od wiosny 1965 roku Kapitän i Admiral były
opcjonalnie dostępne z silnikiem V8
o pojemności 4,6 litra oraz automatyczną
skrzynią biegów oferowaną dotąd w modelu
Diplomat. Ceny za Kapitäna i Admirala V8 –
odpowiednio 14 740 i 15 950 marek niemieckich
– obejmowały zmodernizowane zawieszenie
ze wzmocnionymi wałami Cardana, osiami,
obręczami kół, oponami i hamulcami. Obydwie
wersje są dziś unikatami: wyprodukowano tylko
113 takich Kapitänów i 622 sztuki modelu
Admiral.

Wkrótce zmodernizowano także standardowe wersje. Otrzymały one nowo opracowany 6-cylindrowy silnik
2.8 z wałem rozrządu w głowicy. Ten cichy rzędowy silnik o krótkim skoku cylindra miał podobne założenia
konstrukcyjne jak 4-cylindrowa jednostka wprowadzona w Rekordzie B w 1965 roku. W wersji S nowy silnik
rozwijał moc 125 KM i pozwalał osiągnąć prędkość maksymalną 170 km/h. Od roku 1968 modele oferowano
również z opcjonalną odmianą tego silnika, wzmocnioną do 140 KM.


W 1965 roku Opel podarował Muzeum Narodowemu w Monachium bardzo szczególny egzemplarz Admirala
2.8 S. Był to w zasadzie przekrój tego modelu wykonany nakładem 5000 godzin pracy, umożliwiający
zapoznanie się z konstrukcją i rozwiązaniami technologicznymi stosowanymi w samochodach. Nowy eksponat
zastąpił Kapitäna, którego muzeum miało w swoich zbiorach od 1952 roku. Ciekawostkami wystawy są też
Diplomat, kabriolet zbudowany przez Karmanna na bazie coupé, oraz wersja z wydłużonym
siedmiomiejscowym nadwoziem skonstruowanym przez firmę Vogt.

Druga generacja wyznacza standardy techniczne

Aktualności Opla: Druga generacja wyznacza standardy techniczne

W lutym 1969 roku Opel wyznaczył nowe
standardy techniczne w segmencie premium,
prezentując nową generację rodziny KAD:
fundamentalnym zmianom stylistycznym
i technologicznym towarzyszył nowy poziom
komfortu, bezpieczeństwa i kosztów
eksploatacji. Kapitän, Admiral i Diplomat
otrzymały nowoczesne, nowo opracowane
zawieszenie. Nadwozie i wnętrze
zaprojektowano natomiast pod kątem
bezpieczeństwa biernego. W porównaniu
z modelami poprzedniej generacji samochody
z rodziny KAD serii B były nieco mniejsze, a 6- i 8-cylindrowe silniki stały się bardziej oszczędne.


Kapitän nadal pełnił rolę podstawowego modelu w ofercie KAD. Jego 6-cylindrowy rzędowy silnik 2.8, z wałkiem
rozrządu w głowicy, rozwijał moc 132 KM. O stopień wyżej plasował się komfortowo wyposażony Admiral
2800 S ze 145-konnym silnikiem oraz jego najmocniejsza, 165-konna wersja 2800 E. Innowacyjnym
rozwiązaniem opracowanym specjalnie dla silników sześciocylindrowych był elektroniczny wtrysk paliwa firmy
Bosch. Nowoczesny 165-konny silnik o wysokiej kulturze pracy był montowany także we flagowym modelu
Diplomat. Współpracujący z trzybiegową przekładnią automatyczną 230-konny silnik V8 o pojemności 5,4 litra,
zaadaptowany z Chevroleta, był zarezerwowany dla Diplomata, który z tą jednostką pod maską rozpędzał się
do 205 km/h. Model ten wyróżniał się także pionowo ustawionymi przednimi reflektorami. Tylne światła miały
układ poziomy – tak samo jak w Kapitänie i Admiralu.


Nadwozia „Wielkiej Trójki” – nadal imponujące, choć pozbawione ekstrawagancji – stały się krótsze
i smuklejsze w porównaniu z poprzednią generacją zaprojektowaną, w dużej mierze, pod wpływem
amerykańskich gustów. Nowe motto brzmiało: „Europejski samochód o funkcjonalnej stylistyce i nowoczesnych
rozwiązaniach technologicznych”.


Druga generacja KAD prezentowała zupełnie nowy styl. Konstrukcję nadwozia i wnętrza podporządkowano
wymaganiom bezpieczeństwa biernego. Jedną z ważniejszych innowacji była zaawansowana technicznie tylna
oś De Dion ze sprężynami śrubowymi. Po jazdach testowych legendarny kierowca Fritz B. Busch tak
scharakteryzował nowe modele premium: „Opel przeszedł w nich samego siebie. Silnik, zawieszenie, układ
kierowniczy i hamulce należą do najlepszych, z jakimi miałem do czynienia”.


Już po roku od debiutu KAD drugiej generacji Opel uprościł ofertę modeli. W kwietniu 1970 roku Kapitäna
zastąpił Admiral N. Nadal rozwijano za to model Diplomat: w sierpniu 1973 roku wprowadzono flagowego Opla
w wersji wydłużonej przeznaczonej dla szefów firm, ministrów i głów państw. Rozstaw osi zwiększono w niej
o 150 mm, dzięki czemu pasażerowie tylnej kanapy zyskali więcej miejsca.

Jeden model, wiele twarzy

Aktualności Opla: Jeden model, wiele twarzy

Firmy nadwoziowe, takie jak Karmann czy Vogt,
przygotowywały inne specjalne wersje oparte
na modelach KAD. Włoska firma Fissore
z Turynu, działająca na zlecenie Karmanna,
w 1970 roku przebudowała cztery egzemplarze
Diplomata 2.8 E, zmieniając je w sedany
z otwieranym dachem i szybami ze stałymi
ramkami. Do lata 1979 roku kabriolety Diplomat
były wykorzystywane jako prestiżowe
samochody udostępniane wybitnym
sportowcom, aktorom, politykom i innym
osobistościom podczas ważnych imprez.


Inne podejście przyjęła firma Vogt z Bad Neuenahr. Na zlecenie drugiej pod względem wielkości niemieckiej
telewizji publicznej ZDF ta specjalistyczna manufaktura przebudowywała różne wersje Admirala i Diplomata
na szybkie i przestronne samochody dla ekip zdjęciowych. W ogromnym bagażniku mieścił się nawet
najbardziej nieporęczny sprzęt.


Najatrakcyjniejszą wersją Opla Diplomata było prawdopodobnie sportowe coupé. W 1973 roku były kierowca
wyścigowy Erich Bitter zaprezentował Diplomata CD, opartego na wersji studyjnej CD (Coupé Diplomat),
przygotowanej przez Opla na Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne we Frankfurcie (IAA) w 1969 roku.
Nadwozie z układem foteli 2 + 2 zaprojektował sam Bitter we współpracy z Centrum Projektowym Opla.
Luksusowe coupé produkowane przez firmę Baur ze Stuttgartu bazowało na Diplomacie B.


W lipcu 1977 roku Opel zakończył udaną karierę „Wielkiej Trójki” na rynku motoryzacyjnym. Wyniki sprzedaży
były następujące: 11 017 Kapitänów, 31 827 Admirali i 18 725 Diplomatów drugiej generacji. W 1978 roku
miejsce prestiżowych Opli dla „wielbicieli podróży z klasą” zajęły nowo zaprojektowane modele Senator
i Monza.