100 lat 4-zaworowych silników Opla

2013-12-03

  • Grand Prix 1913: pierwszy Opel z silnikiem 16-zaworowym
  • Kadett GSi 16V: pierwszy seryjny Opel z 4 zaworami na cylinder
  • Calibra Turbo 4x4: pierwszy Opel z benzynowym silnikiem turbo
  • ECOTEC DI 16V: pierwszy turbo diesel z bezpośrednim wtryskiem i technologią 4 zaworów na cylinder

Aktualności Opla: 100 lat 4-zaworowych silników Opla

Rüsselsheim. W tym roku ofertę jednostek napędowych Opla wzbogacają nowe, turbodoładowane silniki benzynowe i wysokoprężne o pojemności 1,6 oraz 3-cylindrowy, 1-litrowy silnik benzynowy turbo, który zadebiutował w ADAMie we wrześniu podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. To najnowsze osiągnięcia Opla w długiej historii konstrukcji silników z 4 zaworami na cylinder, która liczy już 100 lat.


W 1913 roku Opel stworzył nową generację samochodów wyścigowych, mających rywalizować w zawodach o nagrodę Grand Prix de France, z których narodziła się dzisiejsza Formuła 1.

Aktualności Opla: Pierwszy silnik spalinowy Opla z 4 zaworami na cylinder

Opel wyprodukował trzy takie auta, każde spełniało rygorystyczny limit wagi do 1000 kg. Jednak prawdziwa nowinka kryła się pod maską, gdzie pracował 4-cylindrowy silnik o nowatorskiej konstrukcji.


Poza aluminiową skrzynią korbową i pojedynczym wałkiem rozrządu w głowicy, ta 4,5-litrowa jednostka o mocy 110 KM wyposażona był w dwa zawory dolotowe i dwa zawory wydechowe na cylinder. Był to pierwszy silnik spalinowy Opla z 4 zaworami na cylinder.

Od „Zielonego Potwora” do Ascony 400

Aktualności Opla: Od „Zielonego Potwora” do Ascony 400

Opel kontynuował prace nad tą konstrukcją, co rok później zaowocowało najpotężniejszym samochodem, jaki firma kiedykolwiek stworzyła – 12,3-litrowym modelem „Opel Rennwagen” (samochód wyścigowy Opla), znanym także jako „Das grüne Monster” czyli „Zielony Potwór".


Zmodyfikowany 12,3-litrowy silnik o 4 zaworach na cylinder rozwijał potężną moc 260 KM, co pozwalało rozpędzić ważące 2000 kg auto do maksymalnej prędkości 228 km/h!

Aktualności Opla: 100 lat 4-zaworowych silników Opla

Fabryczny kierowca wyścigowy Opla Carl Joerns odniósł większość swoich zwycięstw prowadząc właśnie ten samochód, zwłaszcza w wyścigach plażowych na duńskiej wyspie Fanø.


Cztery zawory na cylinder wyszły z motoryzacyjnej mody w latach 20. Powróciły dopiero w późnych latach 50. w wyścigach samochodowych, co z czasem skłoniło Opla do ponownego wprowadzenia tej technologii do modeli seryjnych w roku 1979.

Aktualności Opla: Ascona 400

Aby móc uczestniczyć w zawodach Asconą 400 w grupie 4, najwyższej klasie rajdowej w tamtych czasach, Opel musiał wyprodukować wersję „cywilną” tego auta. Podczas gdy model rajdowy wyposażono w nową jednostkę o 4 zaworach na cylinder i mocy 177 kW/240 KM, homologowaną wersję drogową napędzał ten sam 2,4-litrowy silnik o mocy 140 KM.


Pomimo obniżenia mocy „cywilna” wersja Ascony 400 rozwijała maksymalną prędkość 200 km/h i przyspieszała do 100 km/h w 7,6 sekundy.

Aktualności Opla: Kadett GSi 16V

W latach 80. silniki 4-zaworowe stały się bardziej popularne, nie tylko ze względu na przewagę mocy, ale także dzięki ich mniejszemu apetytowi na paliwo i niższemu poziomowi emisji spalin.


Kiedy w roku 1988 Opel wprowadził legendarnego Kadetta GSi 16V, pierwszy seryjny model marki z 4 zaworami na cylinder, niemal natychmiast stał się on ikoną motoryzacji.

2.0 16V – mistrzowski silnik

Aktualności Opla: Silnik 2.0 16V

Najważniejszym elementem konstrukcji nowego, mocnego silnika, zaprojektowanego przez Dr Fritza Indrę, była aluminiowa głowica cylindrów, stworzona we współpracy z firmą Cosworth – słynnym angielskim producentem silników wyścigowych.


Sportowa jednostka 2.0 16V rozwijała 110 kW/150 KM i osiągała maksymalny moment obrotowy 196 Nm przy 4 800 obr./min. Dziewięćdziesiąt procent wartości tego momentu dostępne było w szerokim zakresie obrotów, od 3100 do 6000 obr./min.

Aktualności Opla: Silniki Opla podczas wyścigów Formuły 3

Z jednostkowym zużyciem paliwa przy mocy znamionowej na poziomie 232 g/kWh, silnik ten oferował sprawność na poziomie 37% i długo pozostawał wzorem w zakresie spalania dla jednostek 4-cylindrowych.

 

Opel 2.0 16V był nie do pobicia także w wielu innych dziedzinach – na przykład w wyścigach Formuły 3. Od końca lat 90. do połowy pierwszej dekady obecnego stulecia, kiedy rodziły się przyszłe gwiazdy Formuły 1, jak Michael Schumacher, Jarno Trulli, Nick Heidfeld czy Alexander Wurz, silniki F3 Opla uznawane były za najlepsze jednostki wyścigowe świata.

Aktualności Opla: Silniki Opla podczas wyścigów Formuły 3

Pomimo ostrej konkurencji zespołów fabrycznych Alfy Romeo, Fiata, Mercedesa, Toyoty i Volkswagena, Opel odniósł tylko w Niemczech 164 zwycięstwa w Formule 3 oraz 30 innych tytułów mistrzowskich na świecie.

 

Kolejne konstrukcje o 4 zaworach na cylinder zaczęły szybko wzbogacać ofertę jednostek napędowych Opla.

 

W 1989 r. firma wykorzystała tę technologię w 6-cylindrowym silniku rzędowym o wysokiej kulturze pracy, stosowanym w najwyższej klasy modelach Opla – Omedze i Senatorze.

4 zawory na cylinder + technologia „Dual Ram” = Omega 3000 24V

Aktualności Opla: 377 KM, 7,6 s do 100 km/h, 270 Nm pomiędzy 3000 a 5800 obr./min.

Dzięki zdwojonemu układowi dolotowemu, zwanemu „Dual Ram”, silnik ten słynął z niezwykłych osiągów już na niskich obrotach. Wykorzystując maksymalny moment obrotowy 270 Nm, dostępny pomiędzy 3000 a 5800 obr./min., Omega 3000 24V mogła przyspieszyć do 100 km/h w 7,6 s.


Co ciekawe, jednostka 3000 24V stała się bazą dla najmocniejszej Omegi w historii, Lotusa Omegi, napędzanego 3,6-litrową, turbodoładowaną wersją tego silnika rozwijającą moc 277 kW/377 KM. W tamtych czasach Lotus Omega plasował się na drugim miejscu, po niezwykle dynamicznej Alpinie, jako najszybszy seryjny sedan świata.

Aktualności Opla: Silnik 2.0 GSi 16V

Z kolei silnik 2.0 16V z Kadetta GSi stał się podstawą do stworzenia pierwszego turbodoładowanego benzynowego silnika Opla, który zadebiutował w modelu Calibra Turbo 4x4, w 1991 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.


Rozwijająca moc 150 kW/204 KM jednostka 2.0 16V Turbo budziła zainteresowanie nie tylko wysokim maksymalnym momentem obrotowym 280 Nm, osiąganym już przy 2400 obr./min, ale także konstrukcją turbosprężarki i kolektora wydechowego, połączonych w jeden element. Taki układ pozwolił na osiągnięcie niezwykłej stabilności cieplnej, co znacząco zwiększyło wydajność turbosprężarki.


Poza zwiększonym o 42% momentem obrotowym i o 36% większą mocą silnika 2.0 16V Turbo w porównaniu do wersji wolnossącej, obie jednostki w modelu Calibra zużywały niemal tyle samo paliwa – odpowiednio 8,9 i 8,7 l/100 km.

Aktualności Opla: Silnik 1.6 ECOTEC Direct Injection

To tradycyjne połączenie wysokich osiągów i wydajności, które w 1988 roku zapoczątkował silnik 2.0 16V, kontynuują dziś benzynowe jednostki 1.6 Turbo ECOTEC® Direct Injection.


Renoma Opla w dziedzinie nowatorskich silników z 4 zaworami na cylinder sięgnęła jeszcze wyższych szczytów w 1996 roku, kiedy firma, jako pierwsza, połączyła w silniku diesla zalety technologii 4-zaworowej z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem.

Turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem i nowatorską konstrukcją rozrządu

Aktualności Opla: Silnik 1.6 CDTI

Silniki diesla ECOTEC DI 16V osiągały wysoki moment przy niskich obrotach oraz charakteryzowały się oszczędnym spalaniem i ograniczonym poziomem emisji. Zakres mocy jednostek 2,0 i 2,2 rozciągał się pomiędzy 60 kW/82 KM a 88 kW,120 KM. Silniki te wyposażone były w nowatorską konstrukcję napędu rozrządu z pojedynczym wałkiem w głowicy.


Wprowadzenie w tym roku zupełnie nowej rodziny 4-cylindrowych, 16-zaworowych jednostek 1.6 CDTI wskazuje na kontynuację wiodącej roli Opla w konstruowaniu silników wysokoprężnych.

Aktualności Opla: Silnik 1.0 ECOTEC Turbo Direct Injection

Nowy silnik 1.6 CDTI, wyposażony w układ kontroli recyrkulacji spalin oraz aluminiowy blok, jest pierwszym dieslem Opla spełniającym już dziś normę emisji spalin Euro 6. Silnik ten jest przyjazny dla środowiska, charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa, czołową w swojej klasie kulturą pracy i wysokimi osiągami w zakresie mocy i momentu obrotowego.


Już w niedalekiej przyszłości nasi klienci mogą oczekiwać jeszcze więcej korzystnych zmian, ponieważ Opel kontynuuje ofensywę produktową i długoletnią tradycję innowacji technicznych. Do roku 2016 firma z Rüsselsheim odnowi 80% swojej oferty jednostek napędowych.