Aktualności Opla - Now silnik wysokoprężny

Zobacz także nowy silnik wysokoprężny.

Nowy 1.6 CDTI jest pierwszym turbodieslem Opla, który spełnia przyszłe normy emisji spalin Euro 6. Zachowanie zgodności z najnowszymi wymaganiami środowiskowymi jest możliwe dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologicznie rozwiązań.

Opel prezentuje nowy średniolitrażowy silnik benzynowy na kongresie w Aachen

2012-11-05

  • Zupełnie nowa rodzina turbodoładowanych silników o mniejszej pojemności
  • Emisja CO2 i zużycie paliwa obniżone o 13 procent
  • Moc i moment obrotowy większe o 33 procent
  • Wiodąca w swojej klasie kultura pracy

 

Aktualności Opla - Opel prezentuje nowy średniolitrażowy silnik benzynowy

Aachen/Rüsselsheim. Na kongresie motoryzacyjnym w niemieckim Aachen, Opel ujawnił szczegóły dotyczące wprowadzenia do oferty nowej rodziny silników średniolitrażowych. Całkowicie nowe, czterocylindrowe silniki ECOTEC 1.6 SIDI (Spark Ignition Direct Injection) Turbo, które odświeżą gamę jednostek napędowych Opla, wnoszą istotne zmiany w zakresie redukcji zużycia paliwa, wyższych osiągów i kultury pracy. Są też dużo bardziej przyjazne dla środowiska. Emisja CO2 i zużycie paliwa zostały obniżone
o 13 procent w porównaniu do silników poprzedniej generacji, podczas gdy maksymalny moment obrotowy
i maksymalna moc wzrosły nawet do 33 procent.

 

Nowa rodzina silników obejmuje jednostkę 1.6 ECOTEC Turbo o mocy 125 kW/170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm oraz jej wariant Performance Turbo o mocy 147 kW/200 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. Wersja 170-konna została stworzona z myślą o optymalizacji zużycia paliwa
i dużej elastyczności dzięki wysokiemu momentowi napędowemu dostępnemu w niskich zakresach obrotów silnika. Natomiast wersja o mocy 200 KM ma stanowić wzór osiągów w swojej klasie. Wprowadzanie na rynek nowych jednostek napędowych – zaprojektowanych w niemieckim Rüsselsheim – rozpocznie się z początkiem 2013 roku.

 

„Nowa rodzina silników średniolitrażowych jest olbrzymim postępem w procesie gruntownej modernizacji naszych jednostek napędowych. Te silniki, mimo mniejszej pojemności, zapewniają płynne przyspieszanie
i duże osiągi. Odznaczają się także wysoką kulturą pracy i są przyjazne dla środowiska.” – stwierdził Marcel Frensch, asystent głównego inżyniera projektu. Sercem nowej turbodoładowanej rodziny silników SIDI ECOTEC jest zupełnie nowy blok cylindrów zdolny wytrzymać maksymalne ciśnienie sprężania 130 barów. Materiał wybrany do konstrukcji bloku to żeliwo połączone z aluminiowym łożem skrzyni korbowej.

Wiodąca w swojej klasie kultura pracy i osiągi

Opel zaprojektował nową rodzinę średniolitrażowych silników tak, aby te wyznaczały standardy nie tylko
w zakresie zużycia paliwa, ale także pod względem kultury pracy i osiągów.

 

Najważniejsze cele, postawione przed inżynierami Opla, w zakresie uzyskania wysokiej kultury pracy silnika obejmowały przede wszystkim obniżenie poziomu hałasu, redukcję drgań i wyeliminowanie wszelkich nieprzyjemnych odgłosów pracy silnika. Uzyskano to dzięki odpowiedniej kalibracji układów dolotowego
i wydechowego do profilu danego pojazdu. O doskonałą akustykę i minimalizację wibracji dba również pokrywa zaworów silnika. Jest ona przytwierdzona do głowicy silnika za pomocą specjalnych mocowań, a ich połączenia wypełnione są specjalnym materiałem uszczelniającym, który ze względu na bliskość turbiny zachowuje swoje właściwości elastyczne w wysokich temperaturach.

 

W wyniku tej „inżynierii akustycznej” użytkownik auta doświadcza cichej i gładkiej pracy silnika na biegu jałowym i nie słyszy nieprzyjemnych dźwięków w całym roboczym zakresie obrotów. Może się rozkoszować przyjemnym brzmieniem silnika nawet podczas jazdy z dużymi prędkościami i przy dużych obciążeniach silnika, np. podczas pokonywania wysokich wzniesień lub holowania przyczepy.

Wałki wyrównoważające – po raz pierwszy w czterocylindrowych silnikach 1.6

Skonstruowany przez Opla silnik SIDI ECOTEC jest jedyną jednostką w swojej klasie, która wyposażona jest
w wałki wyrównoważające. Są one umieszczone w tunelach przebiegających przez blok silnika i napędzane łańcuchem zębatym. Wałek po stronie kolektora wydechowego zakończony jest żeliwnymi trybem, który obraca wałek po stronie kolektora dolotowego w przeciwnym kierunku. Ten system tłumi typowe dla silników czterocylindrowych drgania oraz minimalizuje hałasy, co przyczynia się do podwyższenia komfortu.

Turbodoładowanie zapewnia wysoki moment w niskim zakresie obrotów

Konstrukcja i lokalizacja układu turbodoładowania odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu silnikom o mniejszej pojemności doskonałych osiągów i właściwości napędowych przy jednoczesnym spełnieniu wyśrubowanych norm emisji CO2.

 

Silniki o mniejszej pojemności, charakteryzujące się dużym momentem obrotowym i wysokim ciśnieniem doładowania muszą cechować się zdolnością do szybkiej reakcji na polecenia kierowcy. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnie zaprojektowanych turbin, których parametry można porównać do układów typu „twin-scroll” w większych silnikach.

 

W nowych silnikach wykorzystano stosowaną już wcześniej technologię integracji sprężarki z kolektorem wydechowym. Wybrano takie rozwiązanie zamiast technologii „twin-scroll” ze względu na mniejsze wymiary
i niższe koszty produkcji. Turbosprężarki wszystkich silników SIDI ECOTEC mają identyczną konstrukcję, ale ich wydajność jest dostosowana do maksymalnej mocy konkretnej jednostki.

 

Turbosprężarki są zaprojektowane tak, aby zapewnić wysoki moment w niskim zakresie obrotów, nie generując przy tym wyraźnie słyszalnych odgłosów pracy. Ponadto, wykorzystanie układu nisko-
i wysokociśnieniowych rezonatorów niemal całkowicie redukuje szumy przepływu powietrza, takie jak syczenie, pulsowanie, czy charakterystyczny gwizd wytwarzany przez łopatki turbiny. Inne rozwiązania obejmujące system sterowania strumieniem powietrza, specjalny kształt kanałów i układ kontroli pracy, zapewniają dużą siłę doładowania bez charakterystycznego gwizdu.

 

W porównaniu do poprzednika nowy silnik SIDI ECOTEC Turbo charakteryzuje się znacznie większą elastycznością, na przykład czas rozpędzenia samochodu od 80 km/h do 120 km/h na piątym biegu, jest krótszy o około 20 procent.

Bezpośredni wtrysk paliwa zapewnia wysoką wydajność i osiągi

Poza wysoką kulturą pracy i osiągami, głównym celem konstruktorów nowych silników 1.6 była optymalizacja zużycia paliwa i możliwie niski poziom emisji spalin. Z tej przyczyny zastosowano centralny układ bezpośredniego wtrysku paliwa.

 

Umieszczenie świec zapłonowych i dysz wtryskiwaczy benzyny centralnie nad komorą spalania oraz ich równoległe ułożenie względem wału korbowego, po pierwsze zapewnia bardziej równomierną pracę silnika,
a po drugie pozwala na zmniejszenie rozmiarów całego układu.

 

Zawory z hydraulicznymi popychaczami o niskim tarciu wewnętrznym osadzone są na wałku rozrządu
z bezobsługowym, sterowanym hydraulicznie mechanizmem napinającym. Na dobrą akustykę pracy całego układu wpływa też zastosowanie, zamiast paska, łańcucha rozrządu. Aby obniżyć masę silnika zastosowano dwuczęściową konstrukcję skrzyni korbowej, której dolne łoże wykonane jest z odlewu aluminium.

 

Blok cylindrów, wykonany w technologii cienkościennego odlewu, pozwala na zintegrowanie rozmaitych funkcjonalności i urządzeń bezpośrednio na nim, co skraca czas produkcji.

 

W celu zapewnienia optymalnego osadzenia łożyska głównego i zachowania większej precyzji spasowania elementów, blok silnika połączony jest ze skrzynią korbową metodą ciśnieniową, bez stosowania czopów łączących. Konstrukcja silnika pozwala na jego montaż w różnych pojazdach, łatwą wymienność osprzętu
i obsługę.

 

Zastosowanie wału korbowego z kutej stali, optymalizacja średnicy otworu osadzenia łożyska głównego oraz żeliwnych nakładek przekłada się na lepszą akustykę pracy silnika i redukcję drgań w średnim i wysokim zakresie obrotów.

 

W silnikach ECOTEC Turbo i Performance Turbo wykorzystano dwa rodzaje tłoków. Różnią się one kształtem denka i podcięciem. Takie same są natomiast żeliwne gniazda pierścieni, odporne na wysokie ciśnienie sprężania paliwa. W obu wariantach pierwszy pierścień pokryty jest powłoką z tak zwanej „fazy gazowej” (PVD), co zmniejsza siły tarcia wewnętrznego.

Nowe silniki Opla powstają w „elastycznej fabryce” na Węgrzech

Nowy 1.6 SIDI ECOTEC Turbo oraz inne silniki nowej generacji będą produkowane w fabryce w Szentgotthárd na Węgrzech. Produkcja rozpocznie się pod koniec 2012 roku. Zakład wykorzystuje koncepcję „elastycznej fabryki”, której głównym założeniem jest budowa silników benzynowych i diesla na tej samej linii produkcyjnej.