Wyjątkowe wyczynowe zawieszenie Astry OPC zapewnia pełną kontrolę

2012-04-27

  • Maksimum trakcji dzięki wielotarczowemu mechanizmowi różnicowemu o podwyższonym tarciu wewnętrznym
  • Specjalne, obniżone zawieszenie z systemem FlexRide i kolumnami HiPerStrut
  • Specjalne tryby sterowania parametrami dynamicznymi zawieszenia
Opel News: Exclusive Astra OPC high-performance chassis for closer road contact

Rüsselsheim. Do napędzanej silnikiem 2.0 Turbo o potężnej mocy 206 kW/280 KM i momencie obrotowym 400 Nm Astry OPC inżynierowie Opla zaprojektowali sportowy układ jezdny, zapewniający doskonałe własności dynamiczne nawet przy największych przeciążeniach bocznych. Zawieszenie, wyposażone w amortyzatory firmy ZF Sachs, wyróżnia się kilkoma ważnymi elementami, które poprawiają własności dynamiczne auta: przednimi kolumnami HiPerStrut, aktywnym układem jezdnym FlexRide, mechanizmem różnicowym
o zwiększonym tarciu wewnętrznym oraz hamulcami Brembo. Układ jezdny został jeszcze bardziej sportowo zestrojony poprzez zastosowanie 19-calowych felg ze stopów lekkich oraz wysokiej klasy opon o profilu 245/40 ZR.

Opel News: Exclusive Astra OPC high-performance chassis for closer road contact

Większa stabilność dzięki mechanizmowi różnicowemu LSD

Przednia oś Astry OPC jest wyposażona
w wielotarczowy mechanizm różnicowy
o zwiększonym tarciu wewnętrznym, który umożliwia efektywne wykorzystanie dostępnej mocy. Kiedy jedno z przednich kół traci przyczepność, zespół dwóch tarcz w dyferencjale działa jak sprzęgło i „spina” napęd. Stopień tej blokady (maks. 50 %) zależy od kąta pod jakim dociskane są tarcze, co z kolei determinuje nacisk na wielotarczowe sprzęgło zależny od bieżącej wartości momentu obrotowego. Im większy kąt rampowy tarcz, tym większa czułość układu. W przypadku Astry OPC do przyspieszania ustawiono domyślnie kąt rampowy 45 stopni. Kiedy pojazd zmniejsza prędkość, wskutek hamowania lub zdjęcia nogi
z pedału gazu, tarcze mechanizmu rozłączają się, co umożliwia działanie systemu ABS na przednich kołach.

Skalibrowany przez inżynierów OPC układ FlexRide dopasowany jest do różnych stylów sportowej jazdy

Adaptacyjny układ jezdny FlexRide, który został specjalnie skalibrowany i udoskonalony dla potrzeb Astry OPC, pozwala kierowcy wybrać jeden z trzech różnych trybów jazdy, a każdy z nich oferuje unikalne doświadczenia. Tryb Standard zapewnia zrównoważone osiągi z zachowaniem komfortu we wszystkich sytuacjach drogowych. Nawet w tym trybie Astra OPC zachowuje się wspaniale w zakrętach, wyróżnia czułym układem kierowniczym
i minimalnymi wychyleniami nadwozia. Po naciśnięciu przycisku Sport zawieszenie usztywnia się, zwiększając zwinność auta i ograniczając przechyły, a układ kierowniczy staje się bardzo bezpośredni. Tryb OPC zapewnia ekstremalne wrażenia wyczynowej jazdy – układ kierowniczy jest jeszcze bardziej bezpośredni niż w trybie Sport, pedał przyspieszenia jest maksymalnie czuły, a zawieszenie zestrojone jest tak, aby zapewnić maksymalną przyczepność. Dodatkowo, tablica przyrządów zostaje podświetlona na czerwono.

Opel News: Exclusive Astra OPC high-performance chassis for closer road contact

Aktywnie sterowane zawieszenie ze specjalnymi trybami tłumienia nierówności i redukcji wychylenia nadwozia

W celu zapewnienia możliwie najlepszej kontroli nad pojazdem, system tłumienia amortyzatorów jeszcze precyzyjniej kalibruje parametry pracy, aby koła zachowały przyczepność podczas szybkiej jazdy po nierównej nawierzchni. Pojazd jest dobrze amortyzowany nawet wtedy, gdy sprężyny kolumn mocno pracują na wybojach. Jednocześnie, moduł kontroli wychylenia nadwozia ogranicza przechyły boczne, aby pojazd pozostawał przyklejony do drogi i maksymalnie sterowny.

W porównaniu do Astry GTC 1.6 Turbo (132 kW/180 KM), inżynierowie OPC usztywnili sprężyny o około 30%
i obniżyli zawieszenie o 10 mm, przybliżając w ten sposób auto do drogi. Usztywnienie tulei wahaczy przednich oraz tylnej osi pozwala kierowcy na jeszcze bardziej dynamiczną jazdę.

Supermocne wrażenia po wyłączeniu ESP

Tak jak układ FlexRide, system stabilizacji toru jazdy ESP posiada także trzy różne tryby pracy w zależności od tego, jak dużych wrażeń poszukuje kierowca. Ustawienie standardowe, dostrojone przez inżynierów OPC, zapewnia maksymalne bezpieczeństwo, czyli ochronę przed nagłą utratą panowania nad pojazdem. Tryb wyścigowy (Competitive) podnosi wartości graniczne, po przekroczeniu których system automatycznie interweniuje. Kiedy auto znajdzie się w sytuacji zagrożenia, zostanie automatycznie ustabilizowane przez układ hamulcowy. Przez naciśnięcie przycisku ESP dłużej niż 5 sekund można całkowicie wyłączyć system.