Supernowoczesny recykling: Opel ADAM oszczędnie wykorzystuje surowce i energię

2014-01-15

  • Ekoanioł ze 170 elementami z odzysku

  • Niższa o 30% emisja CO2 w procesie produkcji

  • Opel liderem recyklingu w branży motoryzacyjnej

Aktualności Opla: Supernowoczesny recykling: Opel ADAM oszczędnie wykorzystuje surowce i energię

Rüsselsheim. Zgodnie z obowiązującą
dyrektywą Unii Europejskiej w sprawie
pojazdów wycofanych z eksploatacji
(nr 2000/53/WE), 85% średniej masy
nowego samochodu musi pochodzić
z materiałów odzyskanych w procesie
recyklingu. Ten poziom zostanie jeszcze
bardziej zaostrzony od 2015 roku, kiedy
ta wartość wzrośnie do 95%. Opel jest
doskonale przygotowany do spełnienia tej
wygórowanej normy, gdyż materiały
pochodzące z recyklingu wykorzystuje już od
1990 roku. Początkowo, w Oplu Calibrze wykorzystywano jedynie cztery rodzaje elementów pochodzących
z odzysku, a dziś liczba ta wzrosła aż do 200 w całej gamie pojazdów niemieckiego producenta. A to oznacza,
że w skali roku Opel wykorzystuje aż 45 000 ton surowców odzyskanych.

Aktualności Opla: Ekoanioł ze 170 elementami z odzysku

Opel może być szczególnie dumny ze swojego
najmłodszego dziecka, miejskiego ADAMa,
który składa się z rekordowej liczby 170
recyklingowanych elementów. Ten fakt oraz
niewielkie gabaryty i niskie zużycie paliwa
sprawiają, że ADAM to samochód
proekologiczny. Już sam proces jego produkcji,
w fabryce w Eisenach, ma ograniczony wpływ
na środowisko. W produkcji ADAMa
oszczędność energii jest znaczna, ponieważ
ciśnienie i temperatura, niezbędne
do przetworzenia surowca pochodzącego
z recyklingu, są zdecydowanie niższe w porównaniu do procesów wykorzystujących nowe surowce.
Ograniczony pobór energii oznacza również niższą o 30% emisję dwutlenku węgla.

Aktualności Opla: Opel liderem recyklingu w branży motoryzacyjnej

Obudowy świateł, uchwyty montażowe
zderzaka oraz deflektor wodny umieszczony
pomiędzy silnikiem a osłoną oddzielającą kabinę
pasażerską od maski, są wykonane
z przetworzonego plastiku. Plastikowe zakrętki
butelek to podstawowy surowiec, z którego
powstają drobne czarne granulki. Z nich z kolei
wytwarzane są zaawansowane technologicznie
komponenty w procesie na przykład
formowania wtryskowego. Recyklaty mają
nawet pewną przewagę nad nowymi
komponentami – są mniej podatne na
odkształcenia. Charakteryzują się też niskim poziomem wibracji, co oznacza wysoką odporność na pęknięcia
i złamania. Ponadto są one odporne na promieniowanie UV i mogą być formowane z bardzo dużą precyzją.
W ADAMie wytworem z surowców wtórnych jest nawet kolektor dolotowy wytrzymały na temperaturę
od -40° aż do +200°C w obiegu gazów spalinowych.


„Obecnie Opel jest liderem branży motoryzacyjnej w zakresie opracowywania i stosowania komponentów
z surowców wtórnych, wytwarzanych przez dostawców, którzy skrupulatnie stosują się do naszych
wskazówek. Tam, gdzie jest to technologicznie uzasadnione, wykorzystujemy przetworzony plastik.
Tym sposobem oszczędzamy surowce i energię oraz redukujemy negatywny wpływ produkcji na środowisko
naturalne, bez uszczerbku dla procesu technologicznego” – powiedział Michael Ableson, wiceprezes
ds. technicznych, objaśniając zasady zrównoważonego rozwoju Opla.