„Chcemy być niemiecką marką wzbudzającą emocje.”

2014-04-24

  • Mark Adams, wiceprezes Opla ds. projektowania, mówi o przyszłości wzornictwa samochodów marki Opel
Aktualności Opla: Mark Adams, wiceprezes Opla ds. projektowania

Rüsselsheim. Mark Adams wie co nieco
o projektowaniu pojazdów. Wiceprezes Opla
ds. projektowania, odpowiedzialny za
stylistyczny wizerunek modeli, zdołał
perfekcyjnie połączyć muskularne, wyraziste
wzornictwo nadwozia z niemiecką sztuką
inżynierii. Nie chodzi tylko o funkcjonalność
rozwiązań, ale również o wzbudzanie emocji.
Z okazji Światowego Dnia Rysunku Graficznego
(World Graphic Design Day), przypadającego
27 kwietnia, Adams przedstawił nam swoją
filozofię projektowania i zaprezentował kilka
efektów swojej pracy, które szersza publiczność będzie mogła podziwiać w najbliższej przyszłości.

Doskonałe wzornictwo musi wyprzedzać swój czas, tak aby trafiało w gusta nabywców w kolejnych latach.
Jak to wpływa na Pana pracę?

Mark Adams: Zgadzam się z tą opinią. I mogę wskazać kilka dobrych przykładów wśród naszych samochodów,
jak choćby Corsa. Gdy wprowadziliśmy ją na rynek, na tle konkurencji była jak powiew świeżego powietrza.
Nawet teraz, po kilkunastu latach od premiery, jej sylwetka nie straciła na aktualności. Wymaga to odważnego
podejścia do stylistyki, wyprzedzającego oczekiwania klientów. Również modele Calibra i Corsa B powstały
w rezultacie takiego sposobu myślenia. Doskonałym przykładem jest teraz Insignia. Prezentuje się równie
efektownie jak w dniu, w którym trafiła na rynek.

Aktualnośći Opla: „Artystyczny kunszt i niemiecka precyzja”

Jaki był Pana pierwszy zrealizowany projekt po rozpoczęciu pracy w firmie w 2002 roku?

Samochód koncepcyjny Insignia, choć wtedy
jeszcze nie nadaliśmy mu tej nazwy. Zaczęliśmy
pracę nad nim dwa miesiące po moim przyjściu.
Miał zostać zaprezentowany na salonie
samochodowym we Frankfurcie w 2003 roku.
Dążyłem do tego, aby zyskał bardziej atletyczną
sylwetkę, budził większe emocje, a zarazem
reprezentował technologiczną jakość, z której
znana jest nasza marka. Podczas pracy nad
koncepcją Insignii zasialiśmy ziarna, z których
wykiełkowała nasza nowa filozofia wzornictwa. W 2005 roku wymyśliłem nasze motto: „Artystyczny kunszt
i niemiecka precyzja”. Pamiętam, jak powiedziałem swojemu zespołowi: „To jest to. Tak to nazwiemy!”

Aktualności Opla: Opel ADAM

I w ten sposób nowy język wzornictwa Opla otrzymał nazwę…

Nie język, ale raczej filozofia projektowania.
To nie to samo. Wielu naszych konkurentów
miało wówczas swój język projektowania. Ale
każdy z nich szybko tracił na aktualności. Nam
zależało na zachowaniu spójności. Filozofia
wzornictwa to – w moim rozumieniu – coś
trwałego i ponadczasowego, co przetrwa
nawet kolejnych sto lat. To właśnie chciałem
przekazać mojemu zespołowi. Wziąłem zatem
kilka historycznych modeli Opla i zadałem im
pytanie: „Czy Opel GT z lat 60. wpisuje się w motto „artystyczny kunszt spotyka niemiecką precyzję?”
Otrzymałem odpowiedź twierdząca, a zatem poszliśmy tym tropem. Insignia była pierwszym samochodem
produkcyjnym, w którym uwidocznione zostały te wartości. Łatwo sobie wyobrazić samochody w roku 2060,
które wpisują się w tę filozofię i wciąż wyglądają nowocześnie.

 

Najważniejsze jest to, że ta filozofia nas nie ogranicza, lecz daje nam mnóstwo swobody twórczej. Ona tworzy
ramy, w których możemy pracować, a zarazem oferuje nam ogromne możliwości. Grupa naszych klientów jest
niezwykle zróżnicowana i dlatego potrzebujemy różnych samochodów o indywidualnej, niepowtarzalnej
osobowości. Wspomniane ramy ułatwiają nam projektowanie takich pojazdów. Filozofia ta towarzyszyła nam
podczas projektowania każdego z nowych samochodów od czasu premiery Insignii. Widoczna jest w całej linii
modeli Opla: jej ucieleśnieniem są Astra, Meriva i Zafira. To samo można powiedzieć o samochodach, które
rozszerzyły nasze portfolio – modelu Ampera, Mokka, ADAM i Cascada. Na przykład ADAM to stuprocentowy
Opel, ale ma zupełnie inną osobowość niż Insignia.

Aktualności Opla: Opel Monza Concept

Czy ta forma, według Pana, powinna być wspólna
dla przyszłych generacji samochodów?

Tak. Teraz rozpoczyna się kolejny etap.
W modelu koncepcyjnym Monza tkwi zalążek
filozofii Wzornictwa Opla 2.0, która zdefiniuje
stylistykę naszych samochodów produkcyjnych
na kolejne osiem, a nawet dziesięć lat.
Koncepcja opiera się na kilku dobrze znanych
cechach, które interpretujemy na nowo,
i którym nadajemy nowoczesny charakter.

 


W jaki sposób można przenieść charakter samochodu koncepcyjnego z drzwiami otwieranymi do góry na pięciomiejscowy samochód produkcyjny z przestronnym bagażnikiem?

Monza to wizja, ale wcale nieoderwana od rzeczywistości. Ważne jest, aby była dostępna dla każdego.
Dlatego właśnie wolimy myśleć w cyklach 8- czy 10-letnich. Zwieńczeniem kolejnego cyklu będzie koncepcja
Wzornictwa Opla 3.0, która uwzględni nowe trendy i technologie, zachowując zarazem spójność z naszą
filozofią. Gdy porówna się modele koncepcyjne Insignia i Monza, gołym okiem widać pokrewieństwo,
ich wspólne DNA.

Aktualności Opla: Opel Monza Concept

Czym jeszcze charakteryzuje się koncepcyjny model Monza?

Jest inspirujący i wizjonerski. Oznacza
ponadprzeciętną efektywność i nieograniczone
możliwości komunikacji. Jestem pewien, że
w najbliższych latach technologia projekcyjna
LED oraz interfejs sterowania funkcjami
pojazdu HMI (Human Machine Interface)
zostaną udoskonalone. Obecnie kierowcy
komunikują się za pomocą ekranu dotykowego,
ale wkrótce będą do tego wykorzystywać
komendy głosowe. To znacząco poprawia
bezpieczeństwo, ponieważ kierowcy nie muszą odrywać rąk od kierownicy. Z kolejną generacją samochodów
Opel planuje zostać liderem w tej dziedzinie. Naszym celem jest produkowanie samochodów prostych
w użytkowaniu. Nowa deska rozdzielcza Insignii to krok w tym kierunku. Opel ADAM już teraz jest wyposażony
w doskonały system multimedialny. Nasz system komunikacji mobilnej OnStar to zapowiedź przyszłych
rozwiązań. Sposób komunikacji kierowcy z samochodem to dla nas bardzo istotna dziedzina. Mówiąc
najogólniej, wnętrze pojazdu będzie odgrywać większą rolę. Wiemy, że to sylwetka samochodu skupia na
sobie spojrzenia, ale kierowca jednak większość czasu spędza wewnątrz pojazdu.


Czy stylistyka Opla stanowi wartość dodaną w porównaniu z konkurencją?

Tak. Nasza filozofia wzornictwa odgrywa również istotną rolę podczas podejmowania decyzji o zakupie. Klient
kieruje się rozumem i sercem. Staramy się, by nie miał dylematu. Atletyczna sylwetka odwołuje się do serca,
czyli do emocji. Z drugiej strony oferujemy standardy niemieckiej inżynierii, z takimi wartościami jak technologia,
precyzja i jakość. Nasze samochody budzą natychmiastową reakcję emocjonalną. Obserwator myśli sobie:
„Ależ piękna sylwetka!”. A gdy spojrzy po raz drugi, dostrzeże solidną bazę technologiczną – to wyjątkowa
cecha naszych samochodów. „Chcemy być niemiecką marką wzbudzającą emocje”.

Mark Adams urodził się w 1961 roku w Londynie. Studiował inżynierię i wzornictwo. Uzyskał dyplom licencjacki
w dziedzinie inżynierii pojazdów i budowy maszyn, a następnie ukończył studia magisterskie na wydziale
projektowania pojazdów w Royal College of Art w Londynie. Zanim w 2002 roku stanął na czele działu
projektowego GM Europe, piastował liczne stanowiska kierownicze w dziale projektowania w firmie Ford.
Uczestniczył w procesie projektowania Antary, Astry TwinTop, Corsy, Zafiry Tourer oraz Astry GTC. W 2007 roku
objął stanowisko wiceprezesa Opla ds. projektowania, a charakterystyczna, atletyczna forma, która stała się
synonimem marki Opel, to w dużym stopniu jego zasługa.