SKIP TO CONTENT
Ładowanie w domu

Ładowanie w domu

W Oplu dbamy, aby ładowanie twojego samochodu elektrycznego było możliwie najwygodniejsze, dzięki wydajnym i łatwym w obsłudze urządzeniom ładującym. Na przykład stacja Wallbox jest najbezpieczniejszym, najszybszym i najwygodniejszym rozwiązaniem do użytku domowego
Ładowanie w domu

Ładowanie samochodu elektrycznego w domu jest prostą czynnością, ale musi być spełnionych kilka warunków. Na przykład, warto sprawdzić możliwość zainstalowania stacji ładującej Wallbox, a idealnym dla niej miejscem jest garaż. Posiadanie paneli fotowoltaicznych to też plus, ponieważ produkują zieloną energię, którą wykorzystasz do ładowania akumulatorów. Nawet jeśli nie masz garażu ani wiaty, możesz zamontować stację Wallbox. Należy ją jednak zabezpieczyć przed deszczem i bezprawnym użytkowaniem.

 

W blokach mieszkalnych ładowanie może być nieco trudniejsze: nie dysponując garażem, możesz korzystać ze standardowego domowego gniazdka. To rozwiązanie jest czasochłonne i nie rekomendowane do codziennego użytku. Poza tym doprowadzenie przedłużacza do mieszkania jest niewygodne i potencjalnie niebezpieczne.

W takim przypadku warto sprawdzić, czy w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca parkingowego można zamontować stację Wallbox. W niektórych miastach lub gminach udostępniane są urządzenia ładujące z sieci wysokiego napięcia prądem stałym.

Jeśli nie masz możliwości ładowania samochodu elektrycznego w domu lub w garażu – to też nie problem. W całej Europie, i w Polsce również, rośnie liczba stacji ładowania.

 
Ładowanie z domowego gniazdka elektrycznego

Najłatwiejszym sposobem doładowania akumulatorów samochodu elektrycznego w domu jest podłączenie go do standardowego gniazdka elektrycznego. Proces potrwa około 30 godzin. Kiedy odwiedzasz przyjaciół, wystarczy kabel do ładowania z wtyczką odporną na wstrząsy, będący na wyposażeniu Twojego Opla, aby naładować akumulatory.

Jednak efektywniejszym sposobem jest 3‑fazowa stacja Wallbox, która doładuje zespół akumulatorów Twojego Opla nawet w około 5 godzin. Obecnie nie istnieje szybsze czy bezpieczniejsze rozwiązanie, umożliwiające ładowanie elektryka w domu. Pamiętaj, że konwencjonalne gniazdko nie jest przystosowane do codziennego przepływu napięcia o dużej mocy czy natężeniu.

 
Wallbox vs. Smart Wallbox
Stacja ładująca Wallbox (AC) jest najlepszym i najszybszym urządzeniem, służącym do ładowania w domu zespołu akumulatorów samochodu elektrycznego. Istnieją dwa rodzaje tego urządzenia: standardowy Wallbox i Wallbox typu smart; obydwa działają zgodnie z protokołem Plug & Play, a tryb autostart uruchamia urządzenie natychmiast. Łatwa obsługa to ich niewątpliwa zaleta. Wallbox typu smart oferuje dodatkowe funkcje, m.in. zarządzanie użytkowaniem przez grupę, udostępnianie danych na potrzeby faktur czy planowaniem cykli ładowania. 

Proces ładowania

Korzystając z szybkiej ładowarki prądu stałego na stacji publicznej doładujesz zespół akumulatorów swojego elektrycznego Opla do 80% pojemności w około pół godziny. To idealne rozwiązanie podczas długich podróży, ponieważ po krótkim postoju możesz szybko kontynuować podróż. Ładowanie akumulatorów przez noc lub w ciągu dnia, na przykład w pracy, nie wymaga szybkiej ładowarki, a spokojniejszy przepływ energii wpływa pozytywnie na kondycję akumulatorów.

Prace nad procesem ładowania indukcyjnego już trwają. To, co już jest szeroko rozpowszechnione w przypadku smartfonów, wkrótce będzie możliwe również w pojazdach elektrycznych. Wystarczy, że wjedziesz samochodem na indukcyjną powierzchnię ładującą, a proces ładowania się rozpocznie. Obecnie Opel oferuje szeroką gamę akcesoriów ładujących, takich jak stacje Wallbox oraz kable umożliwiające proste i intuicyjne ładowanie akumulatorów w domu i w podróży. 

Systemy ładowania

W procesie ładowania samochodu elektrycznego rozróżnia się dwa rodzaje napięcia: prąd stały (DC) i prąd przemienny (AC). Do szybkiego ładowania wykorzystywany jest prąd stały. To szczególnie praktyczne rozwiązanie, jeśli chcesz uniknąć dłuższych postojów. W ten sposób zespół akumulatorów Twojego samochodu elektrycznego doładujesz do 80% pojemności w około 30 minut.

Do codziennego ładowania wykorzystywany jest prąd przemienny, obecny w sieci elektroenergetycznej w całej Europie.

Zasadniczo zespół akumulatorów samochodu elektrycznego akumuluje wyłącznie prąd stały (DC), a to oznacza uprzednią konieczność przekształcenia prądu przemiennego (AC) z sieci.

Warto też znać różnicę pomiędzy ładowaniem prądem jednofazowym a trójfazowym. Jednofazowy prąd przepływa przez standardową sieć domową i stykowe gniazdko elektryczne. Gniazdko wzmocnione zapewnia moc ładowania do 3,7 kW przy napięciu 230 V i natężeniu prądu 16 A. Jednak do szybkiego naładowania samochodu elektrycznego wymagana jest większa moc, czyli np. gniazda trójfazowe o napięciu około 400 V i natężeniu prądu 16 A lub 32 A. Ich moc ładowania wynosi od 7,4 kW do 11 kW.

Zgodnie ze standardem CEE, gniazda jednofazowe są koloru niebieskiego, a trójfazowe koloru czerwonego. Gniazda tryb 2 są obecnie standardem w całej Unii Europejskiej. Tak zwana „wtyczka Mennekesa” umożliwia ładowanie samochodów elektrycznych prądem 1‑fazowym i 3‑fazowym.

Zjawisko zwane ładowaniem dwukierunkowym, wymagające specjalnych stacji Wallbox, to temat na przyszłość. Tutaj wymiana energii przebiega w dwóch kierunkach. Jeśli zespół akumulatorów jest naładowany i nie jest w ruchu, energię tą można wykorzystać do zasilenia gospodarstwa domowego lub wprowadzić ją z powrotem do sieci.

Dofinansowanie

Program "Mój Elektryk" przygotowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oferuje możliwość dofinansowania zakupu samochodu elektrycznego przez osoby fizyczne, w tym z Kartą Dużej Rodziny, oraz przedsiębiorców, samorządy i inne podmioty instytucjonalne. Maksymalna kwota dofinansowania dla klientów indywidualnych to nawet 27 000 zł (dla modeli dostawczych i klientów biznesowych nawet do 70 000 zł). Więcej. Więcej informacji najdziesz tutaj [https://www.gov.pl/web/elektromobilnosc/o-programie]

Tym możesz być również zainteresowany

Coraz więcej punktów ładowania

W Polsce jest coraz więcej publicznych stacji ładowania udostępnianych przez różnych dostawców. Pod koniec sierpnia 2021 roku w Polsce funkcjonowało 1 631 ogólnodostępnych stacji ładowania, co przekłada się na 3 178 punktów ładowania. Aż 31% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym, a 69% to ładowarki prądu przemiennego o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W 2021 roku kierowcy otrzymali do dyspozycji 264 nowe stacje, czyli o 60% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Dzięki takim inwestycjom, zakup samochodu elektrycznego rozważać będą nawet te osoby, które nie mają możliwości montażu urządzenia ładującego w domu.

 

* Źródło: www.rynekelektryczny.pl/infrastruktura-ladowania-pojazdow-elektrycznych

 
Koszty ładowania
Najkorzystniejsze kosztowo jest ładowanie akumulatorów w domu po bieżącej stawce za 1 kWh, czyli 0,80 zł (stan na 03.2022). Prędkość ładowania zależy od mocy stacji Wallbox i stosowanego kabla do ładowania. Przykład: doładowanie zespołu akumulatorów Opla Corsy‑e o pojemności 50 kWh kosztuje około 40 zł – 3‑4 razy taniej niż zatankowanie samochodu spalinowego do pokonania tego samego dystansu. 
Cena ładowania na publicznych stacjach zależy od dostawcy energii i operatora.
Od czego zależy czas ładowania?
Ładowanie akumulatorów do poziomu 80% po podłączeniu do szybkiej ładowarki DC na stacji publicznej trwa około 30-45 minut. Możliwe jest również doładowanie akumulatorów w domu za pomocą trójfazowej stacji Wallbox o mocy do 11 kW. W tym przypadku czas ładowania wydłuża się do około 5 godzin. Natomiast jednofazowa stacja Wallbox o mocy 7,4 kW doładuje zespół akumulatorów w ciągu około 8 godzin. Podłączenie pojazdu do zwykłego gniazdka domowego wydłuża proces ładowania do 30 godzin. Ten sposób warto traktować jako rozwiązanie awaryjne. 

Częstotliwość ładowania zależy nie tylko od wybranej stacji – ale także od stylu jazdy kierowcy. Wysokie prędkości, silne przyspieszanie i gwałtowne hamowanie obciążają układ napędowy.

Gdy samochód dociera do stacji ładującej „gorący”, moc ładowania jest początkowo niższa. Nawiasem mówiąc, to samo zjawisko można zaobserwować również w temperaturach ujemnych. W obu przypadkach dobre zarządzanie temperaturą może zoptymalizować wydajność ładowania, ale to wymaga energii, która w tym przypadku pochodzi ze stacji ładującej. To nieznacznie wydłuża czas ładowania.

Zużycie energii w kWh
Zużycie energii przez samochód z napędem elektrycznym zależy od różnych czynników – jednym z nich jest Twój styl jazdy, ale także możliwość doładowania z układu rekuperacji, liczba osób na pokładzie oraz zużycie energii przez system ogrzewania, klimatyzację itp. Zużycie mierzone jest w kilowatogodzinach – na przykład Opel Corsa‑e zużywa 17 kWh/100 km. W porównaniu z silnikami spalinowymi koszty „napełnienia” są znacznie niższe. 

Chcąc porównać zużycie "paliwa" silnika elektrycznego i silnika spalinowego należy poznać wartość opałową paliw: 8,4 kWh/l dla benzyny super i 9,8 kWh/l dla oleju napędowego (wartości średnie, ze względu na różny skład paliw).

 

Jedno jest jasne: samochód elektryczny zużywa znacznie mniej energii niż samochód z silnikiem spalinowym. Powodów jest kilka: z jednej strony napęd elektryczny jest znacznie wydajniejszy, a z drugiej strony silnik spalinowy jest mniej efektywny, ze względu na dużą stratę energii cieplnej wytwarzanej podczas spalania.

Praktyczne informacje o ładowaniu

Na czym polega proces ładowania?

Zespół akumulatorów samochodu elektrycznego akumuluje wyłącznie prąd stały (DC), a zatem prąd przemienny (AC) z sieci elektroenergetycznej musi ulec przekształceniu zanim trafi do akumulatorów. Proces ten przeprowadzany za pomocą ładowarki pokładowej w samochodzie, nazywa się to ładowaniem prądem przemiennym (AC). Jeśli zaś ten proces jest realizowany przez prostownik w stacji ładującej, nazywa się ładowaniem prądem stałym (DC).

Podczas ładowania prądem przemiennym dostępną moc ładowania można obliczyć według wzoru: moc ładowania = ilość faz x napięcie x natężenie. Decydującymi czynnikami są zatem dostępne napięcie sieciowe, natężenie prądu oraz to, czy ładowanie odbywa się jedną (230 V) czy trzema liniami przepływu prądu (400 V).

Jak ładować samochód elektryczny w domu?

Najlepszym urządzeniem do ładowania akumulatorów samochodu elektrycznego w domu jest stacja Wallbox (AC), cechująca się wyższym przepływem energii (mocą do 11 kW), niż konwencjonalne gniazdko domowe. Gniazdko domowe z wtyczką wstrząsoodporną jest praktycznym rozwiązaniem, kiedy się nie spieszysz, ponieważ ładowanie tym sposobem może zająć nawet 30 godzin.

Czy można ładować samochód elektryczny za pomocą domowego gniazdka elektrycznego?

Samochody elektryczne Opla są standardowo wyposażone w kabel do ładowania tryb 2, służący do ładowania akumulatorów po podłączeniu do elektrycznego gniazdka domowego. Jest to o tyle praktyczne rozwiązanie, iż tego typu gniazdka znajdziesz praktycznie wszędzie. Prąd przemienny jest przekształcany na prąd stały bezpośrednio w samochodzie przez ładowarkę pokładową. Jednak nie rekomendujemy codziennego korzystania z tej formy ładowania, ponieważ typowe gniazdka nie są przystosowane do dużego obciążenia.

Jak długo trwa ładowanie akumulatorów?

Czas ładowania zależy od kilku czynników. Korzystając z szybkiej ładowarki na publicznej stacji doładujesz akumulatory do 80% pojemności w 30 minut. Około 5 godzin potrwa proces ładowania po podłączeniu auta do domowej stacji Wallbox o mocy 11 kW. Ładowanie z gniazdka domowego trwa około 30 godzin.

Jak często należy ładować zespół akumulatorów?

Wszystko zależy od tego, ile kilomentrów pokonujesz oraz od Twojego stylu jazdy. Jeśli jeździsz w sposób energooszczędny, Twój elektryczny Opel może przejechać około 330 km. Przeciętny kierowca w Europie pokonuje do pracy zaledwie około 40 km. Jeśli dużo podróżujesz służbowo, zawsze możesz naładować samochód w nocy, aby był gotowy na następny dzień. A tak przy okazji, zaleca się utrzymywać poziom naładowania zespołu akumulatorów pomiędzy 20 a 80% pojemności.

Gdzie można doładować akumulatory samochodu elektrycznego?

W domu najlepiej korzystać ze stacji Wallbox. W domu przyjaciół czy u siebie, również z domowego gniazdka elektrycznego, ale tego rozwiązania nie rekomendujemy na co dzień. Podróżując po Polsce masz do dyspozycji ponad 1 600 stacji. Lokalizację tę najbliższej zawsze możesz sprawdzić na mapach nawigacji.

Szukasz innych informacji?

Urządzenia do ładowania samochodów elektrycznych
Dowiedz się więcej
Stacje Wallbox
Dowiedz się więcej