21 lutego 2018

Mistrz przyczepności: Opel Insignia Country Tourer z zaawansowanym napędem na wszystkie koła

  • Czyste bezpieczeństwo: inteligentny system napędu na wszystkie koła, zapewniający wzorową stabilność kierunkową i znakomitą przyczepność
  • Czysta reakcja: wektorowanie i perfekcyjne rozdzielanie momentu obrotowego między tylne koła
  • Czysta przyjemność z jazdy: flagowy Opel z napędem 4x4 na oblodzonych alpejskich trasach

Rüsselsheim. Droga skuta lodem, a oddech zamarza w powietrzu. Wszędzie, jak okiem sięgnąć, leży śnieg. Doskonałe warunki, by wsiąść za kierownicę i zrobić parę naprawdę szybkich okrążeń w zmarzniętej na kość Austrii. Do zabawy na śniegu i lodzie potrzebna jest tylko jedna rzecz: Opel Insignia Country Tourernapędem na wszystkie koła Twinster z wektorowaniem momentu obrotowego. Ten samochód doskonale sprawdza się na lodzie i śniegu w Thomatal, gdzie odbywają się Zimowe Szkolenia Opla. Program szkoleń obejmuje nie tylko naukę hamowania i przyspieszania na granicy przyczepności czy opanowania samochodu w ekstremalnie trudnych warunkach, ale także mnóstwo dobrej zabawy. Umożliwia to Insignia — flagowy model Opla — a dokładniej Insignia Sports Tourer w najwyższej specyfikacji, zapewniająca maksymalny komfort na turystycznych trasach.

Dzięki prześwitowi zwiększonemu o 25 milimetrów i osłonom ochronnym Opel Insignia Country Tourer rozbudza pragnienie, by porzucić gładki asfalt na rzecz mniej przyjaznej nawierzchni. Sekret niezakłóconej przyjemności z jazdy jest ukryty pod nadwoziem: to napęd na wszystkie koła Twinster z wektorowaniem momentu obrotowego. „Najnowocześniejszy system napędu na wszystkie koła Opla zapewnia nadzwyczajnie dobre właściwości trakcyjne przy pokonywaniu zakrętów oraz stabilność kierunkową, nawet w ekstremalnie trudnych warunkach pod względem stanu nawierzchni” — powiedział Andreas Holl, dyrektor ds. rozwoju układów kontroli i napędu na wszystkie koła w firmie Opel.

 

Zaawansowany system 4x4 przez cały czas zapewnia bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy

W innowacyjnym napędzie na wszystkie koła zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne: w systemie Twinster z wektorowaniem momentu obrotowego dwa sprzęgła zastępują tradycyjny mechanizm różnicowy tylnej osi. „Dzięki temu moment obrotowy może być rozdzielany indywidualnie między tylne koła w ułamku sekundy” — wyjaśnił Holl. Oznacza to, że moc jest przekazywana przez cały czas w optymalny sposób. „Twinster umożliwia przeniesienie ekstremalnie wysokich wartości momentu obrotowego, od 0 Nm do 1500 Nm. Ponadto rozkład momentu obrotowego może być określony niezależnie od poślizgu koła i jego prędkości obrotowej. Cały system ma przy tym kompaktową konstrukcję: ze względu na obecność dwóch sprzęgieł przed półosiami napędowymi tylny mechanizm różnicowy stał się zbędny. Pozwala to zaoszczędzić przestrzeń i obniżyć masę” — kontynuował.

 

Technologia ta poprawia również zwrotność i precyzję prowadzenia Insignii Country Tourer w zakrętach. Zapewnia ona skuteczne panowanie nad kierunkiem jazdy i maksymalną stabilność oraz wzorową przyczepność na każdej nawierzchni, nawet oblodzonej i zaśnieżonej. Zasadniczo w trakcie pokonywania zakrętu wyższa wartość momentu trafia na koło po zewnętrznej stronie łuku, co poprawia stabilność pojazdu — Insignia skręca z większą precyzją i bardziej spontanicznie reaguje na polecenia kierowcy. Wektorowanie momentu obrotowego zwiększa zatem poziom aktywnego bezpieczeństwa.

 

Uczestnicy Zimowego Szkolenia Opla mogą się o tym przekonać osobiście. Wystarczy tymczasowo wyłączyć funkcję wektorowania momentu obrotowego, która jest powiązana z ESP. „Porównanie charakterystyki pojazdu przed wyłączeniem tej funkcji i po jej wyłączeniu jest bardzo sugestywne. O ile wcześniej kierowca miał wszystko pod kontrolą, o tyle bez wsparcia technologii jego jazda skończy się przy drugim pachołku” — powiedział Holl. To ekstremalne doświadczenie, którego nikt nie chciałby przeżyć poza torem szkoleniowym.

 

Dla amatorów komfortu i dla doświadczonych kierowców ze sportową żyłką

Mechatroniczne zawieszenie FlexRide zapewnia zoptymalizowane i dostosowane do sytuacji właściwości jezdne. Charakterystyka amortyzatorów, kalibracja pedału przyspieszenia oraz punkty zmiany przełożeń (w samochodach z automatyczną skrzynią biegów) są korygowane automatycznie lub zgodnie z wybranym przez kierowcę trybem Tour lub Sport. W zależności od wybranego trybu układ kierowniczy i przepustnica działają bardziej miękko lub jeszcze bardziej bezpośrednio, a ESP interweniuje wcześniej lub później.

 

Kierowca oczekujący bardziej sportowych wrażeń w samochodzie z ESP i napędem na wszystkie koła powinien więc wybrać tryb „Sport”. System pozwala wówczas na większy kąt obrotu pojazdu wokół pionowej osi (słabsze tłumienie znoszenia), a jednocześnie wspiera zwrotność Insignii Country Tourer. Zwolennik bardziej komfortowej jazdy powinien nacisnąć przycisk „Tour”. Centralne oprogramowanie „Drive Mode Control” decyduje o charakterystyce i działaniu zawieszenia adaptacyjnego. Jego zadaniem jest nieprzerwane analizowanie danych pochodzących z czujników w powiązaniu z ustawionymi parametrami, a także rozpoznawanie stylu jazdy danego kierowcy.

 

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.