Opel GT X Experimental: śmiała wizja przyszłości Opla

22 sierpnia 2018

  • Kolejny etap planu PACE!:  samochód koncepcyjny zapowiedzią przyszłych modeli Opla
  • Ekspresja wartości marki Opel: niemiecka, przystępna, emocjonująca
  • Opel Vizor: motyw stylistyczny stanowiący nową twarz wszystkich przyszłych modeli
  • Wizualne i cyfrowe oczyszczenie: stylistyka wnętrza przemodelowana według koncepcji „Pure Panel”
  • Napęd elektryczny: GT X Experimental jako zapowiedź elektryfikacji wszystkich modeli Opla do 2024 roku
  • Samochody koncepcyjne Opla: projektowanie przyszłości od ponad 50 lat

Rüsselsheim. Opel przedstawia zwiastun fascynującej przyszłości marki, którą reprezentuje nowy pojazd koncepcyjny: Opel GT X Experimental — śmiały, 5-drzwiowy, w pełni elektryczny, kompaktowy SUV o długości 4,06 metra i nadwoziu coupé, wypełniony innowacyjnymi rozwiązaniami. GT X Experimental odzwierciedla wartości i wizję marki Opel oraz daje przedsmak tego, czego należy się spodziewać po przyszłych modelach producenta. Przy okazji prezentacji strategicznego planu PACE! w listopadzie ubiegłego roku firma zapowiedziała dalsze wyostrzanie wizerunku. GT X Experimental jest pierwszym materialnym efektem tego procesu.

 

„W ramach planu PACE! mamy bardzo jasno określoną wizję zapewnienia pomyślnej przyszłości marce Opel. Koncentracja na silnej tożsamości marki definiowanej przez nasze wartości — niemiecka jakość, przystępność i ekscytujące wzornictwo — ma zasadnicze znaczenie dla naszego trwałego powrotu na ścieżkę sukcesu. Brand Concept, czyli pojazd koncepcyjny naszej marki, określa sposób, w jaki te wartości będą wprowadzane w życie w przyszłych produktach. Naszym inżynierom i projektantom świetnie udało się to w modelu Opel GT X Experimental. Na jego przykładzie doskonale widać, jak Opel wyobraża sobie przyszłość mobilności” — powiedział Michael Lohscheller, dyrektor generalny firmy Opel.

Zaangażowanie w demokratyzację technicznych innowacji podsyca pionierskiego ducha Opla

Opel może poszczycić się 156-letnią historią działalności w zakresie wytwarzania precyzyjnych urządzeń mechanicznych oraz prawie 120-letnią tradycją w branży motoryzacyjnej. Przez cały ten czas firma starała się udostępniać użyteczne innowacyjne technologie szerokiemu gronu odbiorców. To szczególne podejście, któremu Opel pozostaje wierny w całej swojej historii, można streścić w trzech wartościach: niemiecka jakość, przystępność i ekscytujące wzornictwo. Również w przyszłości marka zamierza odwoływać się do niemieckich korzeni w najbardziej nowoczesnym i pozytywnym aspekcie. „Nową niemieckość” Opla, bazującą na najlepszych tradycyjnych niemieckich wartościach — inżynierskiej precyzji, autentycznej fascynacji doskonałymi urządzeniami oraz koncentracji na funkcjonalności, jakości i niezawodności — określają również przystępność i otwartość na nowe wyzwania. Nowy GT X Experimental, inspirowany innowacyjnym duchem Opla, stanowi kwintesencję bogatego dziedzictwa firmy i obiecuje emocjonującą przyszłość. Łącząc niemiecką myśl techniczną, precyzję i jakość z wizjonerskimi innowacjami, zapowiada wzornictwo samochodów marki Opel połowy lat 20. bieżącego stulecia: śmiałe, czyste w formie, ale niezwykle przystępne i skoncentrowane na użytkowniku.

 

Opel postanowił symbolicznie zamknąć swoją wizję przyszłości samochodu w kompaktowym SUV-ie o długości zaledwie 4063 mm (rozstaw osi: 2625 mm, szerokość 1830 mm, wysokość z anteną: 1528 mm). Samochody sportowo-użytkowe są obecnie najpopularniejszymi pojazdami na rynku, a Opel chciałby sprawić, aby modele z tego segmentu stały się jeszcze atrakcyjniejsze dla szerokiej rzeszy użytkowników. Musi to jednak wynikać także ze zwiększonej efektywności SUV-ów. Właśnie dlatego Opel GT X Experimental został oparty na lekkiej konstrukcji i charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami, a 17-calowe koła dodają mu dynamizmu. Zgodnie z założeniami planu PACE! najpóźniej od 2024 roku każdy model Opla ma być dostępny z napędem elektrycznym — i GT X Experimental jest samochodem w pełni elektrycznym, czerpiącym energię z akumulatora litowo-jonowego nowej generacji z funkcją ładowania indukcyjnego. Pojemność akumulatora wynosi 50 kWh. GT X Experimental nie jest w pełni autonomiczny, ale oferuje funkcje autonomicznej jazdy poziomu 3, co oznacza, że może realizować wszystkie aspekty jazdy, lecz kierowca musi być w stanie zareagować na wezwanie do interwencji w działanie układów automatycznych.

Prosta i odważna: taka jest przyszła stylistyka Opla

W GT X Experimental futurystyczne technologie zostały zaprezentowane z wyrafinowaną prostotą. Mark Adams, wiceprezes ds. projektowania, oraz jego zespół opracowali zupełnie nową filozofię specyficznej dla Opla niemieckiej stylistyki, łączącej czystość formy z emocjonalną śmiałością. W GT X Experimental przeanalizowano na nowo każdą typową funkcję i moduł samochodu pod kątem stylistycznej prostoty, usuwając wszelkie zbędne ozdobniki. Zespół projektantów określił te zabiegi jako „wizualne oczyszczenie”.

 

Nadwozie Opla GT X Experimental wyróżnia się odważnymi proporcjami i estetycznie ukształtowanymi, płynnymi liniami. Mocną sylwetkę podkreślają przyciągające wzrok akcenty graficzne oddzielające górne i dolne partie nadwozia. Dolna część jest polakierowana w kolorze świetlistej szarości, zaś górna, w tym maska, szyby i dach, są granatowe — wręcz czarne jak nocne niebo. Śmiały akcent w charakterystycznym dla Opla kolorze żółtym podkreśla kontur sylwetki i dodaje jej dynamizmu. To zestawienie barw jest oczywistym nawiązaniem do tradycyjnych szaro-czarno-żółtych oplowskich kolorów, ale w nowoczesnym i świeżym wydaniu. GT X Experimental wita pasażerów przestronnym wnętrzem, do którego dostęp ułatwiają drzwi otwierane szeroko, pod kątem 90 stopni. Panoramiczna szyba przednia i szklany dach sięgają daleko aż do tylnych siedzeń, rozświetlając wnętrze SUV-a i wzmagając poczucie przestronności.

 

Projektanci Opla ograniczyli także tradycyjne linie cięcia na nadwoziu. Pozostawiono tylko te, które są niezbędne przy krawędziach drzwi oraz maski silnika i klapy bagażnika. Górna krawędź drzwi jest ukryta pod żółtym paskiem, a krawędź tylnych drzwi sąsiaduje z linią pokrywy bagażnika. Dzięki wyeliminowaniu tradycyjnych elementów, takich jak klamki drzwi i boczne lusterka, nadwozie tworzy jednolitą płaszczyznę układającą się wokół tak zaskakujących detali jak małe kamery w obrębie żółtej linii przy krawędziach pokrywy silnika, zastępujące lusterka.

 

Przeciwwagą dla tego wizualnego oczyszczenia są nieliczne graficzne akcenty dynamizujące stylistykę GT X Experimental. Na progu pod tylnymi drzwiami od strony kierowcy nakreślono stylizowane trójkąty. Jeden z nich zawiera mały, sześcioboczny ekran LED informujący o stanie naładowania akumulatora. Duże 17-calowe koła optycznie wyglądają na znacznie większe niż w rzeczywistości dzięki solidnemu marginesowi gumy zachodzącemu na obręcz i optycznie powiększającemu rozmiar granatowych opon. Żółte linie nawiązują do akcentów na nadwoziu w tym samym kolorze i otaczają elektroniczny znak błyskawicy, który pozostaje nieruchomy nawet wtedy, gdy koła się obracają. Zgodnie ze stylistyką przyjętą w SUV-ach dolną cześć nadwozia osłaniają panele ochronne, dodając modelowi GT X Experimental solidności i masywności.

 

„Opel GT X Experimental odzwierciedla ducha podstawowych wartości marki, którymi są niemiecka jakość, przystępność i ekscytujące wzornictwo. To „przystępny” samochód koncepcyjny, z którym kierowcy mogą się łatwo identyfikować. Prostota i śmiałość stylistyczna łączą się z postępowymi technologiami ułatwiającymi życie. Bez wątpienia ten samochód zapowiada emocjonującą przyszłość marki” — powiedział Mark Adams.

Opel Compass i Opel Vizor jako nowe elementy tożsamości wizualnej przyszłych modeli Opla

GT X Experimental ujawnia także nowe motywy z przodu i z tyłu nadwozia przyszłych modeli. „Opel Compass” systematyzuje elementy stylistyki wokół dwóch głównych osi krzyżujących się na emblemacie marki. Dzięki temu kultowy znak błyskawicy jeszcze mocniej skupia uwagę. Ostrzejsze i bardziej jednoznaczne centralne przetłoczenie na masce odpowiada osi pionowej, która znajduje przedłużenie poniżej logo marki. Oś poziomą wyznaczają typowe motywy skrzydła w światłach do jazdy dziennej, które będą pojawiać się także we wszystkich przyszłych modelach Opla. Tył jest utrzymany w podobnym stylu jak przedni pas. Motyw „Opel Compass” w najczystszej postaci tworzą tam znak „blitz” pośrodku poziomej linii zakończonej kloszami tylnych świateł w kształcie skrzydeł, a linia pionowa biegnie od anteny typu „płetwa rekina” w dół, aż do przetłoczenia na tylnym zderzaku.

 

W harmonii z „kompasem Opla” oraz stylistyczną koncepcją prostej formy projektanci Opla stworzyli także nową „twarz” samochodu, czyli „Opel Vizor”, który wyraża pionierskiego ducha firmy. Jest to pełny, pojedynczy moduł z mocno przyciemnianego pleksiglasu, który przykrywa wszystkie elementy zaawansowanej technologii oraz wizualnej identyfikacji marki, takie jak emblemat błyskawicy podświetlany diodami LED w różnych kolorach w zależności od stanu pojazdu, diodowe reflektory matrycowe, światła do jazdy dziennej z motywem skrzydła, a także kamery i czujniki systemów wspomagających bezpieczną jazdę i umożliwiających realizację funkcji jazdy autonomicznej. Elegancki moduł odważnie rozciąga się na cały przód samochodu poniżej maski silnika. Nowy, wyrazisty „Opel Vizor” będzie znakiem rozpoznawczym wszystkich modeli Opla w latach 20. bieżącego stulecia.

Pure Panel: wizualne i cyfrowe oczyszczenie wnętrza będącego oazą relaksu

Przestronne wnętrze Opla GT X Experimental zaprojektowano według tych samych zasad i poddano wizualnemu oraz cyfrowemu oczyszczeniu. Kabina otoczona panoramiczną szybą łączącą się z przeszklonym dachem oraz bocznymi oknami bez środkowego słupka skrywa liczne innowacje. Szczególną uwagę przyciąga zestaw wskaźników zamknięty w module „Pure Panel”, będącym odpowiednikiem zewnętrznego „Opel Vizor”. Jeden panoramiczny ekran wita kierowcę i pokazuje, że typowe dla dzisiejszych samochodów seryjnych deski rozdzielcze pełne wyświetlaczy, przycisków i przełączników mogą wkrótce odejść do lamusa. „Pure Panel” umożliwia kierowcy korzystanie z najnowszych technologii i uzyskiwanie istotnych danych, a jednocześnie eliminuje elementy odwracające uwagę. Przejawem stylistycznej czystości wnętrza jest też umiejscowienie wlotów nawiewu. Zostały one ukryte za ekranami, co pozwoliło uzyskać jednolitą i przejrzystą płaszczyznę. „Pure Panel” pokazuje także jak firma Opel stara się ułatwiać ludziom życie za pomocą technologii. Na dwóch skrajnych ekranach po lewej i prawej stronie wyświetlany jest obraz z dwóch kamer wysuwających się z nadwozia. Uproszczono również stylistykę kierownicy, której środkowy moduł nawiązuje kształtem do „Opel Vizor”. Podobnie jak w przypadku kół, diodowe logo Opla na jej środku pozostaje nieruchome niezależnie od położenia samej kierownicy.

 

Ten klimat utrzymuje się w całym wnętrzu. Na przykład cztery fotele wydają się unosić w powietrzu, a z wyjmowanych głośników ulokowanych pod zagłówkami można korzystać także poza samochodem.

 

Stylistyczną przejrzystość wnętrza podkreślono też elementami graficznymi: motyw stylizowanego trójkąta został powtórzony na oparciach foteli oraz na pedale przyspieszenia i hamulca.

Samochody koncepcyjne Opla zapowiadają przyszłe modele tej marki od ponad 50 lat

Nazwa GT X Experimental nawiązuje do pionierskiego samochodu koncepcyjnego firmy Opel, czyli modelu Experimental GT z 1965 roku o nadwoziu coupé, dostępnego dla przeciętnego klienta oraz pierwszego samochodu koncepcyjnego zaprojektowanego przez europejskiego producenta. Litera X odnosi się do planów firmy Opel w zakresie dalszego wzmacniania obecności na rynku pojazdów sportowo-użytkowych: w 2021 roku 40 procent sprzedawanych Opli ma być SUV-ami.

 

Przez dziesięciolecia Opel wykorzystywał samochody koncepcyjne do prezentowania planów marki na przyszłość. Większość tych pojazdów nie była przewidziana do produkcji seryjnej, ale pozwalały one wyznaczać zasady określające charakter kolejnych modeli. Pod tym względem trzy najnowsze koncepcyjne Ople w spójny sposób odzwierciedlają koncepcję rozwoju marki. Monza Concept z 2013 roku wyrażała dążenie marki do poprawy efektywności (niewielka masa, ogólna koncepcja konstrukcyjna, zespół napędowy oraz harmonizująca z tym założeniem smukła sylwetka). W GT Concept z 2016 roku dopracowano rozwiązania służące efektywności, projektując samochód skupiony wokół idei przystępności, prostoty i czystości formy. Kolejnym etapem jest GT X Experimental zaprojektowany w duchu wartości marki — niemieckiej, przystępnej i emocjonującej — wyrażającym się poprzez czystą i śmiałą stylistykę.

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli oraz usług może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.