Opel Grandland X debiutuje z silnikiem diesla 1.5 nowej generacji

26 kwiecień 2018

  • Mocny: nowy silnik diesla 1.5 o mocy 96 kW/130 KM
  • Przed wymaganym terminem: nowa jednostka już dziś spełnia przyszłe normy emisji spalin Euro 6d-TEMP
  • Optymalne oczyszczanie spalin: adsorber NOx oraz układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR)
  • Niższe zużycie paliwa: nawet o 4% korzystniejsze niż w przypadku poprzednika
  • Osiem biegów: automatyczna przekładnia o niskim współczynniku tarcia zapewnia większą kulturę pracy i oszczędność paliwa

Rüsselsheim. Opel Grandland X wprowadza nową generację zaawansowanych silników wysokoprężnych do oferty zespołów napędowych marki. Debiutujący w Grandlandzie X, nowy 4-cylindrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 1,5 litra jest nie tylko mocniejszy i bardziej ekonomiczny niż poprzednik. Nową jednostkę zaprojektowano tak, aby spełniała surowe wymagania w zakresie emisji spalin. Jest to możliwe dzięki połączeniu innowacyjnego katalizatora utleniającego/adsorbera tlenków azotu NOx z selektywną redukcją katalityczną (SCR).

 

Nowy silnik diesla 96 kW/130 KM, wyposażony w system Start/Stop, wspomagający redukcję zużycia paliwa, spala1  4,7-4,7 l/100 km w cyklu miejskim, 3,9-3,8 l/100 km w cyklu autostradowym, 4,2-4,1 l/100 km w cyklu mieszanym, oraz emituje 110-108 g CO2/km. Maksymalny moment obrotowy wynosi 300 Nm przy 1750 obr./min. 

 

W porównaniu ze swoim poprzednikiem, silnikiem wysokoprężnym 1.6 o mocy 88 kW/120 KM z 6-biegową skrzynią manualną (zużycie paliwa według NEDC: 4,9-4,7 l/100 km w cyklu miejskim, 3,9-3,5 l/100 km w cyklu autostradowym, 4,3-4,0 l/100 km w cyklu mieszanym, 111-104 g CO2/km), nowa jednostka 1.5 zapewnia oszczędność paliwa na poziomie nawet 4%. Udało się to osiągnąć dzięki zmniejszeniu pojemności skokowej i współczynnika tarcia, zoptymalizowaniu układu spalania o opatentowanej geometrii tłoka oraz zwiększeniu recyrkulacji spalin (za sprawą wysokowydajnego wymiennika ciepła).

 

Christian Müller, dyrektor zarządzający ds. inżynierii w Opel Automobile GmbH: 

„Prowadząc Grandlanda X wyposażonego w silnik diesla 1.5 o nowoczesnej konstrukcji, klienci odczują ogromną radość z jazdy kompaktowym samochodem sportowo-użytkowym o wysokich osiągach, ciesząc się jednocześnie przyjaznym podejściem do środowiska”.

 

Ekologiczny i kompaktowy: w pełni zintegrowany układ oczyszczania spalin z adsorberem NOx i systemem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR)

 

Głowicę cylindrów ze zintegrowanym kolektorem dolotowym powietrza oraz skrzynię korbową nowego silnika diesla 1.5 wykonano z lekkiego stopu aluminium. Czterema zaworami każdego cylindra sterują podwójne wałki rozrządu. Układ wtrysku bezpośredniego Common Rail działa przy ciśnieniu do 2 000 barów, a paliwo dostaje się do komór spalania przez ośmiootworowe dysze wtryskiwaczy. Silnik wyposażono w turbosprężarkę o zmiennej geometrii (VGT) ze sterowanymi elektrycznie łopatkami turbiny. 

 

Z myślą o optymalnym oczyszczaniu spalin, układ redukcji emisji — składający się z pasywnego katalizatora utleniającego/adsorbera NOx, wtryskiwacza płynu AdBlue®, katalizatora wiążącego tlenki azotu oraz filtra cząstek stałych (DPF) — zamontowano jako pojedynczą, kompaktową jednostkę możliwie najbliżej silnika. Adsorber NOx działa jako katalizator rozruchu zimnego silnika, ograniczając emisję tlenków azotu w temperaturach poniżej temperatury aktywacji termicznej układu selektywnej redukcji katalitycznej. Dzięki innowacyjnej technologii nowy silnik diesla 1.5 spełnia surowe normy Euro 6d-TEMP w zakresie dopuszczalnej emisji tlenków azotu.

 

Nowoczesna konstrukcja silnika to mniejsza masa i znaczny potencjał na przyszłość. Kompaktowe wymiary umożliwiają montaż jednostki w samochodach różnych wymiarów i w najbardziej kompaktowych komorach silników, a projektanci mają więcej swobody podczas pracy nad stylistyką.

 

Ośmiobiegowa skrzynia automatyczna zapewnia większą kulturę pracy i oszczędność paliwa

 

Nowy silnik 1.5 dostępny jest również w wersji z nową, zaawansowaną 8-biegową przekładnią automatyczną, gwarantującą nie tylko płynną zmianę biegów, ale również mniejsze zużycie paliwa i emisję spalin dzięki niskiemu współczynnikowi tarcia (zużycie paliwa1: 4,5-4,4 l/100 km w cyklu miejskim, 4,0-3,9 l/100 km w cyklu autostradowym, 4,2-4,1 l/100 km w cyklu mieszanym, 109-108 g CO2/km).

 

Klienci rozważający zakup Grandlanda X poza standardową gamą mają teraz do wyboru opisywany nowy silnik 1.5 oraz dostępną od niedawna, mocną jednostkę 2.0 130 kW/177 KM (zużycie paliwa1: 5,3-5,3 l/100 km w cyklu miejskim, 4,6-4,5 l/100 km w cyklu autostradowym, 4,9-4,8 l/100 km w cyklu mieszanym, 128-126 g CO2/km). Obydwa oszczędne, wydajne i przyjazne dla środowiska – spełniają surowe normy Euro 6d-temp, które zaczną obowiązywać dla nowo zarejestrowanych samochodów we wrześniu 2019 roku. Dlatego też nie dotyczy ich potencjalny zakaz użytkowania diesli na terenach miejskich. Do 2020 roku Opel planuje również wprowadzić Grandlanda X w wersji z napędem hybrydowym plug-in (PHEV).

 

1 Dane zużycia paliwa i emisji spalin zgodne z normą WLTP przeliczone dla celów porównawczych na wartości zgodne z normą NEDC. 

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli oraz usług może ulec zmianie. Niektóre elementy wyposażenia oraz usługi mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.