SKIP TO CONTENT
Zużycie energii

Zużycie energii przez samochody elektryczne

Sprawdź, czy ładowanie akumulatorów samochodu elektrycznego faktycznie nie jest drogie. Poznaj zalety modeli elektrycznych w porównaniu ze spalinowymi i sposoby ograniczenia zużycia energii

Wydajność modeli elektrycznych

Samochód elektryczny zyskuje wydajnym napędem. Silnik elektryczny przetwarza około 80% dostarczanej energii w ruch. Uwzględniając nawet straty powstające w procesie ładowania zespołu akumulatorów i dostarczania prądu, wydajność napędu oscyluje na poziomie 64%. Jak to należy rozumieć? Tak, że samochód z napędem elektrycznym jest trzy razy wydajniejszy od pojazdu z silnikiem spalinowym – wydajność benzynowego układu napędowego wynosi tylko około 20%, w normalnych warunkach jazdy.

Zużycie energii w porównaniu z zużyciem paliw

Ładowanie akumulatorów samochodu elektrycznego w domu jest najtańszą opcją. Wówczas przejazd 100 kilometrów kosztuje istotnie mniej niż ta sama trasa przebyta samochodem spalinowym. Na przykład ładowanie Opla Corsy‑e wyposażonego w zespól akumulatorów o pojemności 50 kWh kosztuje około 40 zł przy cenie 0,80 zł/kWh (stan na 03.2022).

Patrząc z ogólnej perspektywy, samochód elektryczny jest wydajniejszy niż model z silnikiem spalinowym, który potrzebuje około trzech razy więcej energii do przejechania tej samej odległości. Wynika to głównie z faktu, że silniki spalinowe są po prostu mniej wydajne, ponieważ duża część energii generowanej podczas spalania paliwa jest tracona w postaci niewykorzystanego ciepła.

Ile energii zużywa domowa stacja ładowania?

Ładowanie za pomocą domowej stacji ładowania ma wiele zalet, w tym brak dodatkowych opłat za pobór energii. Jednak udział energii na potrzeby samochodu elektrycznego w całkowitym zużyciu energii przez gospodarstwo domowe nie jest wcale taki łatwy do wyodrębnienia na zbiorczym rachunku. Z drugiej strony, masz możliwość dowolnego wyboru dostawcy energii elektrycznej. I to od Ciebie zależy, czy utrzymasz pobór energii na jak najniższym poziomie w możliwie najniższej stawce.

Tyle kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego

Korzystając z domowej stacji ładowania, płacisz tylko za pobrane kilowaty zgodne z taryfą obowiązującą w Twoim gospodarstwie domowym. Ładując akumulatory na publicznej stacji, godzisz się na inne koszty. Publiczny pobór prądu przemiennego to koszt od około 1 zł za minutę, prądu stałego od około 3 zł za minutę.

Dowiedz się jak zwiększyć zasięg

Tak obniżysz zużycie energii przez samochód elektryczny

Zużycie energii przez samochód z napędem elektrycznym podaje się w kilowatogodzinach (kWh) na 100 km. Opel Corsa‑e zużywa średnio 16,8 kWh wg cyklu WLTP, a Opel Mokka‑e - 17,4 kWh.

W rzeczywistości zużycie uzależnione jest od kilku czynników, na przykład stylu jazdy kierowcy (w tym częstotliwości przyspieszania), topografii terenu (nizinna, górzysta), temperatury zewnętrznej (wysokiej latem lub niskiej zimą), włączonego ogrzewania lub klimatyzacji oraz dodatkowego obciążenia (w tym liczby pasażerów).

Podczas jazdy kierowca ma możliwość obserwowania zużycia energii na bieżąco i kilka możliwości zmniejszenia zużycia. Bliższe rzeczywistości, bardziej miarodajne wyniki spalania podawane są w Europie wg cyklu WLTP.

Ogrzewanie a zużycie energii

Układ ogrzewania jest jednym z głównych odbiorców energii w samochodzie elektrycznym. Zimą zasięg może być zatem mniejszy o około 10 do 30%. W skrajnych przypadkach nawet więcej, zwłaszcza podczas kilkukrotnego w ciągu dnia nagrzewania zimnego pojazdu w czasie krótkich przejazdów. Istnieją jednak sposoby, aby temu zapobiec. Aplikacja myOpel oferuje funkcje zdalne, w tym wstępne ogrzewanie wnętrza pojazdu podczas ładowania zespołu akumulatorów. Wówczas energia wykorzystywana do ocieplenia wnętrza pochodzi z sieci elektroenergetycznej, a nie z akumulatorów. Podczas jazdy warto korzystać z układu recyrkulacji powietrza lub tylko podgrzewania foteli - te funkcje zużywają znacznie mniej energii.

Istotny czynnik: zespół akumulatorów

Zużycie energIi w produkcji akumulatorów

W produkcji samochodów elektrycznych najważniejszym elementem jest zespół akumulatorów, generującym też największe koszty środowiskowe. Jednak, w całym cyklu życia napęd elektryczny ma mniejszy negatywny wpływ na środowisko niż napęd spalinowy.

Z czasem, w miarę upowszechniania się energii ze źródeł odnawialnych, bilans energetyczny produkcji będzie jeszcze bardziej korzystny. Drugie życie i późniejszy recykling akumulatorów również przyczyniają się do równowagi klimatycznej. A jeśli ładujesz akumulatory swojego elektrycznego Opla wyłącznie zieloną energią, jest to Twój własny pozytywny wkład w ochronę przyrody.

Zespół akumulatorów litowo-jonowych o najwyższej gęstości energetycznej

Zasięg samochodu elektrycznego zależy w dużym stopniu od pojemności energetycznej zespołu akumulatorów. Wszystkie samochody elektryczne Opla są wyposażone w akumulatory litowo-jonowe, ponieważ oferują one najwyższą gęstość energetyczną w porównaniu z innymi akumulatorami. Oznacza to, że akumulują największą ilość energii na kilogram swojej masy. A przy okazji, pojemność energetyczna akumulatorów w elektrycznych Oplach wynosi 50 lub 75 kWh.

Gęstość energetyczna akumulatorów podwoiła się na przestrzeni ostatniej dekady. Można zatem oczekiwać, że w przyszłości samochody elektryczne będą pokonywać coraz większe odległości na jednym ładowaniu.

To warto wiedzieć o zużyciu energii

Ile energii zużywa samochód elektryczny na 100 km?

Zużycie energii przez samochód elektryczny uzależnione jest od stylu jazdy kierowcy, temperatury otoczenia, rodzaju trasy i dodatkowego obciążenia. Bliższe rzeczywistości wartości podawane wg cyklu WLTP prezentują się optymistycznie. Zużycie energii przez Opla Corsę‑e wynosi około 16,8 kWh na 100 kilometrów (WLTP).

Ile kosztuje naładowanie zespołu akumulatorów do 100% pojemności?

Koszt ten uzależniony jest od metody ładowania. Taniej naładujesz akumulatory korzystając z sieci domowej, ponieważ koszt 1 kWh to około 0,80 zł (stan na 03.2022). To oznacza, że koszt naładowania zespołu akumulatorów Corsy‑e o pojemności 50 kWh wyniesie około 40 zł. Najdroższe jest korzystanie z szybkich ładowarek na stacjach publicznych. W tym przypadku należy liczyć się z kosztem około 150 zł. Mimo to, koszty te są wciąż niższe niż tankowanie klasycznego paliwa.

Ile kWh "pomieści" samochód elektryczny?

To zależy od pojemności zespołu akumulatorów danego modelu. Samochody elektryczne Opla wyposażone są w akumulatory o pojemności energetycznej 50 kWh lub 75 kWh. Najszybszą metodą ich naładowania jest szybka ładowarka prądu stałego na stacji publicznej. Podczas ładowania prądem zmiennym występują wahania prędkości przepływu napięcia, uzależnione od rodzaju urządzenia i stanu naładowania akumulatorów. W przypadku, gdy zespół akumulatorów jest naładowany na poziomie od 20 do 80%, proces doładowania postępuje najszybciej. Na prędkość ładowania ma również wpływ temperatura otoczenia powyżej 20oC.

Ile kW potrzebuje samochód elektryczny podczas ładowania?

To zależy od źródła zasilania i zastosowanego kabla do ładowania. Jeśli samochód jest podłączony do 1‑fazowej stacji Wallbox, moc ładowania wynosi 3,7 lub 4,6 kW. Podłączenie do 3‑fazowej stacji Wallbox powoduje przepływ napięcia o mocy 11 lub nawet 22 kW. Na stacjach szybkiego ładowania, moc ładowania sięga 50 lub nawet 100 kW prądu stałego, co umożliwia naładowanie do 80% pojemności w około 30 minut.

Szukasz innych informacji?

Koszty ładowania
Dowiedz się więcej
Modele elektryczne i hybrydowe plug‑in
Dowiedz się więcej