Zimno i ciepło: test Nowej Astry Sports Tourer w komorze klimatycznej

2016-01-18

  • Test wytrzymałości: kompaktowe kombi nie poddaje się nawet ekstremalnym temperaturom: od -40 do
    +60°C
Aktualności Opla: W środku zimy słupek rtęci sięga 60 stopni Celsjusza

Rüsselsheim. „Rozgrzany piasek pustyni...” —
Międzynarodowe Centrum Rozwoju
Technicznego (ITDC) Opla odtwarza warunki
panujące na Saharze. W środku zimy
w Rüsselsheim słupek rtęci sięga 60o Celsjusza,
a pot leje się strumieniami. Nowa Astra Sports
Tourer musi sprostać takim niesprzyjającym
warunkom. Samochód spokojnie i płynnie
kołysze się w upale na stanowisku testowym,
a w pomieszczeniu o powierzchni 60 m2 panuje ogłuszający hałas systemu wentylacji.

Następnego dnia w tym samym miejscu panuje z goła odmienna aura: wszystko tonie w bieli, a Opla Astrę
Sports Tourer pokrywa cienka warstwa lodu. Przez całkowicie zaszronione okna nie da się nawet zajrzeć do
przestronnego wnętrza tego kompaktowego kombi. W komorze jest -40 stopni, więc można tam wejść tylko
w ciepłej zimowej odzieży. „Chcemy sprawdzić, jak materiały, z których zbudowana jest Astra Sports Tourer
reagują na ekstremalne warunki. Obserwujemy też, czy zmienia się wygląd samochodu i jak wysoka lub niska
temperatura może wpływać na przykład na szerokość szczelin między poszczególnymi elementami” — wyjaśnia
Otto Hemmelmann, główny inżynier ds. metod testowych. Wraz z zespołem złożonym ze specjalistów z różnych
dziedzin odpowiada on za przebieg badań w tych ekstremalnych warunkach.

Badanie odporności na ekstremalne temperatury celem zwiększenia zadowolenia klientów

Aktualności Opla: Nowa Astra Sports Tourer musi sprostać ekstremalnym temperaturom

Test zimna i gorąca — tzw. test cyklu
termicznego — jest obowiązkową częścią
programu prac nad nowym modelem Opla,
podobnie jak testy w laboratorium akustycznym
i elektronicznym. „Nasi klienci na całym świecie
będą przecież eksploatować Opla Astrę
w zróżnicowanych strefach klimatycznych” —
mówi Hemmelmann. Testy są przeprowadzane
na standardowej wersji Astry Sports Tourer.
Dzięki temu wiadomo, że badane są te same
materiały, z których będą wykonane pojazdy
zamówione przez przyszłych użytkowników.
Podczas dwutygodniowej serii testów temperatury zmieniają się codziennie. „Uszczelnienia, połączenia
klejone, części z tworzyw sztucznych, gumy i innych materiałów... to wszystko musi działać prawidłowo,
a ciągłe kurczenie się i rozciąganie nie może pozostawiać żadnych śladów” — wyjaśnia główny inżynier.

W komorze klimatycznej można zasymulować nawet wystawienie pojazdu na bezpośrednie działanie promieni
słonecznych. „Latem wnętrze Astry Sports Tourer zaparkowanej pod gołym niebem może rozgrzewać się
nawet do 90 stopni” — mówi Hemmelmann. Symulując działanie słońca, zespół testuje tolerancję obciążenia
termicznego materiałów we wnętrzu pojazdu. „Sprawdzamy też, jak długo musi pracować klimatyzacja, aby
temperatura w kabinie znów stała się znośna”. Koła Astry Sports Tourer są ustawione na czterech platformach,
które poruszają się w górę i w dół. W ten sposób bada się, czy ekstremalne warunki nie obniżają komfortu
jazdy oraz czy materiały wykończenia wnętrza poddawane dużym naprężeniom i obciążeniom nie wydają
irytujących dźwięków.

Testy klapy bagażnika i systemu składania tylnych siedzeń FlexFold

Aktualności Opla: Następnego dnia temperatura spada do -40 stopni stopni Celsjusza

Astra Sports Tourer nie została specjalnie
przygotowywana do testu zimna i gorąca,
niemniej przed testem poddawana jest
szczegółowej kontroli. Następnie kompaktowe
kombi, wyposażone w standardowe, dostępne
na rynku opony, zostaje przypięte pasami do
czterech platform stanowiska testowego.
Inżynierowie starają się spojrzeć na niego
oczami klienta i zidentyfikować ewentualne
problemy. „Oceniamy wrażenie, jakie zrobił na
nas samochód i dokonujemy pomiarów
w poszukiwaniu odkształceń i zmian położenia
elementów względem siebie” — wyjaśnia Hemmelmann. W systematycznym badaniu zespół zwraca szczególną
uwagę na plastikowe części, takie jak zderzaki i nakładki progów. „W tych przypadkach szerokość szczelin jest
szczególnie ważna, ponieważ są to elementy, które nie mogą wystawać poza kontur pojazdu”. Specjaliści
odpowiednich dziedzin sprawdzają także działanie poszczególnych elementów funkcjonalnych wnętrza.
Na przykład: czy schowek pasażera z przodu bez trudu się otwiera się? Czy system składania tylnych siedzeń
FlexFold działa płynnie? I co najważniejsze: czy sterowana czujnikiem klapa bagażnika otwiera się i zamyka,
prawidłowo reagując na ruch stopy pod zderzakiem w temperaturze -40 stopni? Ta praktyczna funkcja
debiutuje przecież w Nowej Astrze Sports Tourer. Dopiero kiedy wszystkie podzespoły, nadwozie i dodatkowe
wyposażenie zostaną przetestowane i pozytywnie zweryfikowane, test cyklu termicznego Astry Sports Tourer
zostaje zaliczony, a samochód jest gotowy do codziennej eksploatacji jako wygodny środek transportu dla
biznesmena lub wielofunkcyjne auto rodzinne.