Opel GT Concept: zapowiedź samochodów sportowych przyszłości

2016-01-27

  • Pierwsza prezentacja: światowa premiera podczas najbliższego Salonu Samochodowego w Genewie
  • Emocjonująca koncepcja: oszałamiające i purystyczne wzornictwo
  • Słynni poprzednicy: kontynuacja tradycji modeli Opel GT i Monza Concept
  • Prawdziwie sportowy samochód: silnik umieszczony z przodu za przednią osią, sekwencyjna skrzynia biegów
    i napęd na tylną oś
Aktualności Opla: Opel GT Concept: zapowiedź samochodów sportowych przyszłości

Rüsselsheim. Opel GT Concept będzie miał
swoją światową premierę na 86.
Międzynarodowym Salonie Samochodowym
w Genewie (3–13 marca 2016 r.).
Ten prekursorski sportowy samochód
odzwierciedla innowacyjny potencjał firmy
Opel, a jego oszałamiająca i minimalistyczna
sylwetka, zachowuje czystość formy,
zapowiadając nieposkromioną radość z jazdy.
Pełnokrwisty sportowy pojazd z silnikiem
umieszczonym za przednią osią i napędem na
tylne koła jest bezpośrednim następcą modeli
Opel GT i Monza Concept, a jego forma obrazuje rozwój aktualnej filozofii wzornictwa Opla łączącej
„artystyczny kunszt z niemiecką precyzją”. W awangardowej, a jednocześnie surowej sylwetce samochodu
zrezygnowano ze wszystkiego, co mogłoby zakłócać czystą formę nadwozia. GT Concept nie ma, na przykład,
zewnętrznych klamek drzwi ani bocznych lusterek.

 

„Projektując Opla GT Concept zrobiliśmy kolejny krok ku jeszcze większej radości z jazdy. Ten samochód
odzwierciedla wartości reprezentowane przez Opla. Jesteśmy pewni naszych możliwości, ambitni, innowacyjni
i z każdym kolejnym modelem chcemy zdobywać coraz więcej klientów” — powiedział dyrektor generalny
Grupy Opel, dr Karl-Thomas Neumann, który nie może się już doczekać światowej premiery pojazdu w Genewie.

Najlepsze tradycje: GT Concept kontynuuje filozofię zaproponowaną w modelu Opel Experimental GT

Aktualności Opla: Opel GT Concept: zapowiedź samochodów sportowych przyszłości

Na genewskim salonie samochodowym Opel GT
Concept pójdzie w ślady słynnego Opla
Experimental GT. W 1965 r., podczas Salonu
Samochodowego we Frankfurcie, zaledwie rok
po otwarciu pierwszego Studia Projektowego
Opla, producent zaprezentował model
o smukłym i wyrazistym nadwoziu typu coupé,
w którym zastosowano niezawodne rozwiązania
technologiczne znane z Kadetta B.
Innowacyjność modelu nie wynikała jednak
tylko z faktu, że był to pierwszy samochód
koncepcyjny europejskiego producenta.
GT mógł poszczycić się wieloma nowatorskimi rozwiązaniami, takimi jak chowane w masce reflektory przednie
czy smukła i pozbawiona zbędnych ozdób sylwetka o doskonałych proporcjach. Bezkompromisowa koncepcja
autorstwa Erharda Schnella miała służyć jednemu celowi: zaprezentowaniu możliwości projektowych firmy.
Jednak reakcje wielbicieli motoryzacji były tak entuzjastyczne, że trzy lata później Opel GT trafił do produkcji
seryjnej, a w efekcie do salonów sprzedaży. Reszta jest już historią — historią sukcesu motoryzacyjnej legendy.


W modelu GT Concept Opel ponownie prezentuje swoje pionierskie zacięcie. Dynamikę samochodu symbolizuje
czerwona, podkreślająca proporcje pojazdu linia dzieląca nadwozie w poziomie. Wyraziste czerwone przednie
opony — zamontowane na obręczach z zawadiackim motywem wrotek — nawiązują do motocykla Opel
Motoclub 500 z charakterystycznym czerwonym ogumieniem, który w swoim czasie, a dokładnie w 1928 r.,
również uznawany był z pojazd awangardowy. Długa maska, brak klapy bagażnika, centralnie umieszczona
podwójna końcówka układu wydechowego oraz wyraźnie nawiązują do oryginalnego GT — ale poza tym nowy model koncepcyjny niewiele łączy z przeszłością i próżno szukać w nim stylu retro.

Aktualności Opla: Opel GT Concept: zapowiedź samochodów sportowych przyszłości

„Zaprojektowaliśmy GT Concept, aby uchwycić
odważnego i wywołującego emocje ducha
marki Opel. Ten dynamiczny i pełen
innowacyjnych rozwiązań samochód
o muskularnej sylwetce nawiązuje do naszych
wspaniałych tradycji, które zamierzamy
kontynuować. W 1965 r. w Oplu powstał
Experimental GT — pojazd na tamten czas
nowoczesny pod każdym względem, o równie
bezkompromisowych kształtach. Oczywiście
trudno jest na nowo wymyślić kultowy model.
Jednak tak jak Experimental GT był
awangardowy w swoim czasie, tak dziś jego odpowiednikiem jest GT Concept — model czysty i minimalistyczny,
a jednocześnie śmiały i bezkompromisowy. To coupé w imponujący sposób ilustruje nieustanny rozwój naszej
filozofii wzornictwa, łączącej „rzeźbiarski kunszt z niemiecką precyzją” — powiedział Mark Adams, wiceprezes
ds. projektowania w GM Europe.


Najważniejszą innowacją w Oplu GT Concept są duże drzwi ze zintegrowanymi bocznymi szybami, których
szklana tafla płynnie przechodzi w powierzchnię lakierowaną. Zarówno kierowca, jak i pasażer mogą dostać się
do zaskakująco przestronnego wnętrza po naciśnięciu panelu dotykowego sterującego elektrycznie
otwieranymi drzwiami, zintegrowanymi z czerwoną linią dachu. W środku jest dość miejsca nawet dla wysokiego
kierowcy. Otwarte drzwi mocno zachodzą na przednie nadkola. Ten opatentowany, oszczędzający miejsce
sposób mocowania umożliwia ich otwarcie pod dużym kątem, co jest szczególnie przydatne na zatłoczonych
parkingach. Kompaktowy pojazd koncepcyjny został zatem zaprojektowany z myślą o eksploatacji w mieście.
Dwie kamery zamontowane za nadkolami przesyłają obraz na ekrany umieszczone po lewej i prawej stronie
kokpitu kierowcy. W ten sposób wyeliminowano jednocześnie boczne lusterka i problem martwego pola.
Szyba przednia przechodzi w szklany panoramiczny dach, przez który można podziwiać widoki — podobnie jak
w czasie jazdy samochodem z nadwoziem typu targa ze zdejmowanym dachem.

Prawdziwie sportowy samochód: silnik umieszczony tuż za przednią osią, turbodoładowanie i napęd na tylne koła

Aktualności Opla: Opel GT Concept: zapowiedź samochodów sportowych przyszłości

Pod rozłożystą maską kryje się zespół napędowy
GT Concept: podobnie jak w pierwszym Oplu GT
oraz kultowym amerykańskim sportowym
modelu Corvette, produkowanym przez General
Motors, silnik jest umieszczony centralnie za
przednią osią. Nisko i centralnie położony
środek ciężkości pojazdu zapewnia sportowe
właściwości jezdne. Opel GT Concept jest
wyposażony w mocny, 3-cylindrowy,
turbodoładowany 1-litrowy silnik
o supernowoczesnej konstrukcji, zbudowany
w całości z aluminium. Do tej pory pojawił się
już w Oplu ADAMie, Corsie i Nowej Astrze. W sportowym samochodzie ta wyjątkowo oszczędna i zaawansowana
technologicznie jednostka rozwija moc 107 kW/145 KM i maksymalny moment obrotowy 205 Nm (wartości
zużycia paliwa dla Opla GT Concept nie są jeszcze dostępne). Moc wsparta turbodoładowaniem jest
przenoszona na tylną oś z mechaniczną blokadą mechanizmu różnicowego za pośrednictwem sekwencyjnej,
6-stopniowej przekładni obsługiwanej manetkami zmiany biegów przy kierownicy. Opel GT Concept ma więc
tradycyjny tylny napęd, tak ceniony przez zapalonych pasjonatów samochodów sportowych. Osiągi
dwumiejscowego pojazdu o masie nieprzekraczającej 1000 kilogramów również ich nie zawiodą. GT Concept
przyspiesza od 0 do 100 km/h w niespełna 8 sekund i rozpędza się maksymalnie do 215 km/h.


Kolejnym interesującym detalem w Oplu GT Concept są reflektory przednie ze zintegrowanymi
kierunkowskazami. Dzięki supernowoczesnej technologii projekcyjnej uzyskano w nich efekt trójwymiarowego
oświetlenia. Z rozwiązaniem tym doskonale harmonizują znane już z Nowej Astry matrycowe reflektory LED
IntelliLux®, które automatycznie dostosowują promień światła do warunków drogowych, nie oślepiając przy tym
innych użytkowników drogi. Rozwiązanie to uhonorowane zostało nagrodą SAFETYBEST 2015. W Oplu GT
Concept zastosowano udoskonaloną wersję tego inteligentnego systemu oświetlenia. Ponadto trójwymiarowy
efekt w tylnych światłach nowego GT nadaje pojazdowi niepowtarzalny wygląd w nocy.