Całkiem nowy świat: Opel GT Concept prezentuje wizjonerskie wnętrze

2016-02-18

  • Główny motyw: symbioza człowieka z maszyną i cyfrowa łączność

  • Czysta, sportowa elegancja: intrygująca stylistyka i wyrafinowane detale

  • Bez przycisków: obsługa wyłącznie przez panel dotykowy i komendy głosowe

  • Sztuczna inteligencja: samouczący się inteligentny interfejs sterowania systemami pojazdu (HMI), rozpoznający preferencje kierowcy
Aktualności Opla: Opel GT Concept przedstawia wizjonerskie wnętrze

Rüsselsheim. Zarówno nadwozie, jak i wnętrze
tego samochodu marzeń prezentują się
imponująco: Opel GT Concept to wizualizacja
samochodu sportowego przyszłości —
minimalistyczna, a jednocześnie oszałamiająca.
Koncepcyjne coupé będzie miało swoją
światową premierę na najbliższym
Międzynarodowym Salonie Samochodowym
w Genewie (3–13 marca). Goście podziwiać
będą wspaniale wyrzeźbione kształty jego
nadwozia, aby następnie wyobrazić sobie, jak
ten „wytrenowany sportowiec” wymyka się
z miasta i pędzi serpentynami przez alpejskie przełęcze. Pod niezwykłym nadwoziem projektanci Opla stworzyli
wnętrze, w którym typowe akcenty sportowego coupé łączą się z futurystycznymi rozwiązaniami
nowoczesnego interfejsu sterowania systemami pojazdu (HMI). Wszystko w GT Concept podporządkowane
jest czerpaniu przyjemności z emocjonującej jazdy. Dwa sportowe fotele przylegają do ciała jak szyty na miarę
garnitur. Kierownicę i pedały można regulować elektrycznie z milimetrową precyzją. Dolna krawędź szyb
bocznych przebiega dokładnie na wysokości łokcia, umożliwiając wygodne ułożenie przedramienia. Kolory
i kształty harmonijnie uwypuklają przestronne wnętrze, a przez panoramiczny dach widać pędzące po niebie
chmury. Tak człowiek i maszyna stają się jednością.


Nic jednak nie odwraca uwagi kierowcy i pasażera od najważniejszego. Wnętrze GT Concept jest równie
minimalistyczne jak nadwozie. Deska rozdzielcza, wykonana z matowego aluminium, wizualnie nawiązuje do
lekkiej konstrukcji pojazdu (samochód waży mniej niż 1 000 kg) i wydaje się jakby unosić w powietrzu.
Wąskie słupki dachowe A podtrzymują przednią szybę. Koncepcja filozofii wzornictwa Opla, łącząca
„artystyczny kunszt z niemiecką precyzją” przewija się w całym wnętrzu. Podobnie rzecz ma się z dbałością
o detale: na przykład okrągłe ekrany na desce rozdzielczej wbudowano w aluminiowe oprawy stylizowane
na dysze silników odrzutowych, ozdobione chromowanym emblematem GT. Monitory wyświetlają obraz
z otoczenia pojazdu i zastępują zewnętrze lusterka. Dziełem sztuki są również błyszczące czerwone zwijacze
pasów bezpieczeństwa, a ich stylistyka nawiązuje do czerwonych przednich opon. Ramiona kierownicy to ukłon
w stronę legendarnego Opla GT z lat 60. i 70.

Wierny towarzysz: GT Concept przewiduje każde życzenie kierowcy

Aktualności Opla: Atletyczna i elegancka stylistyka

Nigdzie nie widać przycisków. Sportowy
samochód reaguje na polecenia głosowe
i sterowanie przez centralny panel dotykowy.
Eksperci określają taką koncepcję jako interfejs
człowiek-maszyna (Human Machine Interface —
HMI). Adaptacyjny system stara się poznać
zwyczaje kierowcy i adaptuje się do jego
potrzeb. Zatem to samochód dostosowuje się
do kierowcy, a nie odwrotnie. Efektem tej relacji
jest dialog pojazdu z człowiekiem, w którym
GT Concept odpowiada aksamitnym głosem
i potrafi dobrać na przykład muzykę, trasę czy
temperaturę odpowiednią do sytuacji. Interfejs HMI Opla przypomina nieco przyjaciela siedzącego w fotelu
pasażera — rozpoznaje, czy kierowca ma ochotę posłuchać hip-hopu, czy raczej muzyki relaksującej.
Oprogramowanie uczy się na podstawie każdego polecenia, każdego dotknięcia kierownicy i każdej regulacji
ustawień — przez kolejne dni, miesiące i lata. Podobne podejście jest już stosowane w samouczących się
automatycznych skrzyniach biegów. Dostosowują się one do stylu jazdy kierowcy i zmieniają biegi w trybie
sportowym lub ekonomicznym. Adaptacyjny HMI jest systemem kompleksowym, nawiązującym do pomysłów
znanych dotąd z kina science-fiction, które powoli wkraczają w naszą rzeczywistość.


Z klimatem wnętrza Opla GT Concept współgra sposób działania przyrządów. Kiedy po stresującym dniu
kierowca nie ma ochoty „rozmawiać” z samochodem, może skorzystać z panelu dotykowego na konsoli
centralnej, za pomocą którego może z łatwością sterować wszystkimi funkcjami pojazdu. Dwa klasycznie
wyglądające okrągłe panele to w rzeczywistości ekrany projekcyjne, podświetlane w różnych kolorach,
które trójwymiarowo prezentują różne informacje. Ta funkcjonalność stanowi rozwinięcie interfejsu
zastosowanego już w Oplu Monza Concept w 2013 roku. Lewy ekran wyświetla informacje o obrotach silnika
i prędkości, natomiast dane podawane na prawym monitorze można indywidualnie konfigurować.

Aktualności Opla: Sztuczna inteligencja - adaptacyjny system HMI dopasowuje się do preferencji kierowcy

Na przykład w trakcie podróży służbowej, kiedy
kierowca jest w stałym kontakcie z biurem lub
klientem, prawy ekran wyświetla wskazówki
nawigacji w postaci intuicyjnej grafiki
pozbawionej liczb. Pod presją czasu ekran
może też podawać informacje o zużyciu paliwa.
Kiedy zbliża się koniec dnia pracy i kierowca
chciałby zrelaksować się szybką jazdą krętymi
drogami, charakterystyka pedału
przyspieszenia, przekładni i silnika jest
optymalizowana, a na prawym ekranie
pojawiają się informacje o przeciążeniu
i przyspieszeniu wzdłużnym.

Samochód jest także w stanie ostrzec kierowcę, mówiąc na przykład: „Uważaj na motocykl za nami!”.
GT Concept bacznie obserwuje sytuację na drodze i dostosowuje się nie tylko do upodobań i nastroju
kierowcy, ale także do zewnętrznych warunków dla poprawy bezpieczeństwa jazdy. Zamiast bocznych
lusterek zastosowano kamery zamontowane za przednimi nadkolami. Rejestrują one to, co dzieje się za
samochodem, i przekazują obraz na okrągłe monitory po prawej i lewej stronie kierownicy. Wszystkie
niezbędne informacje wyświetlane są również na dużym centralnym ekranie. Adaptacyjny interfejs HMI
Opla to nie tylko oddany przyjaciel, ale także dodatkowy pokładowy anioł stróż.