Nowy Opel Astra: wzorowa aerodynamika dla maksymalnej wydajności

2015-08-04

  • Najbardziej opływowa Astra w historii: współczynnik oporu aerodynamicznego to zaledwie 0,285

  • Przemyślana konstrukcja: mniejszy opór powietrza dzięki bardziej kompaktowej sylwetce

  • Dbałość o szczegóły: optymalizacja tylnego spojlera, słupka C i podwozia

  • Poprawa efektywności: znakomite własności aerodynamiczne idą w parze ze sprawnością silników najnowszej generacji
Aktualności Opla: wzorowa aerodynamika - inżynierowie Opla szczególną uwagę zwrócili na linię dachu

Rüsselsheim. Lżejszy, oszczędniejszy
i zwrotniejszy — Nowy Opel Astra to przykład
przełomowych zmian w rozwoju modelu
służących maksymalizacji efektywności.
Stylistyka i konstrukcja pojazdu wyznaczają
również standardy pod względem własności
aerodynamicznych, które od lat stanowią
istotny atut modeli marki Opel.
Kiedy w 1984 roku na rynku pojawił się
Kadett E GSi, był wówczas najbardziej
opływowym hatchbackiem na świecie,
ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego
0,30. Znakomita aerodynamika bezpośrednio przekłada się na niższe zużycie paliwa, z którego modele Opla
również słyną od lat.


Istotną zaletą Nowej Astry jest jej bardziej kompaktowa sylwetka w porównaniu z poprzednią generacją
modelu. Samochód jest o 2,5 cm niższy i o 0,5 cm węższy. Zmniejszono również szerokość kół. Uzyskanie
maksymalnie opływowej sylwetki pojazdu wymagało wyjątkowej precyzji i dbałości o szczegóły. Inżynierowie
poświęcili szczególnie dużo uwagi linii dachu, słupkowi C i konstrukcji podwozia. Efekty mówią same za siebie:
nowy kompaktowy Opel ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego 0,285 należy do czołówki najbardziej
opływowych modeli w swojej klasie.

 

„Nowa Astra jest bardziej aerodynamiczna od swoich poprzedniczek. Cennych informacji dostarczyły nam
testy przeprowadzone w ultranowoczesnym tunelu aerodynamicznym znajdującym się na Uniwersytecie
w Stuttgarcie, z którym współpracujemy od wielu lat” – powiedział Reiner Weidemann, szef działu aerodynamiki
Opla. „Pomogły nam one zaprojektować Nową Astrę, będącą najbardziej opływowym samochodem
kompaktowym w dotychczasowej historii marki Opel”.

Stylistyka i konstrukcja pojazdu: wyznaczanie standardów aerodynamiki

Aktualności Opla: Wzorowa aerodynamika Nowej Astry

Nowa Astra, lżejsza, bardziej elegancka
i jeszcze bardziej zaawansowana
technologicznie, wyróżnia się najwyższą
efektywnością i stanowi kolejny etap ewolucji
filozofii wzornictwa Opla, odzwierciedlającej
„artystyczny kunszt i niemiecką precyzję”.
Niski współczynnik oporu aerodynamicznego
0,285 oraz sportowa i dynamiczna sylwetka to
rezultaty licznych rozwiązań konstrukcyjnych,
zarówno widocznych z zewnątrz, jak i ukrytych
pod nadwoziem. Nowa Astra ma 4,37 m
długości, czyli o około 5 cm mniej niż jej
poprzedniczka. Wysokość samochodu zmniejszyła się do 1,48 m (o 2,5 cm), a jego szerokość do 1,81 m
(o 0,5 cm). Zmodyfikowane wymiary również miały wpływ na obniżenie oporu aerodynamicznego, a tym
samym na zmniejszenie zużycia paliwa – powierzchnia przekroju poprzecznego pojazdu wynosi około 0,642 m2
zamiast 0,770 m2 w poprzednim modelu.

Aktualności Opla: Wzorowe wzornictwo - inżynierowie dobrali kąt spadku linii dachu, aby wyeliminować opór powietrza

Wzorowe parametry aerodynamiczne to jednak
przede wszystkim efekt dbałości o szczegóły.
Inżynierowie tak dobrali kąt łagodnego spadku
linii dachu w stronę tylnej części nadwozia,
aby wyeliminować jakikolwiek opór powietrza.
Niewielki tylny spojler sprawnie przecina
powietrze, nie tworząc jednak żadnych
zawirowań. Słupek C z subtelnymi krawędziami
również skuteczniej niż w przypadku
poprzedniej Astry rozdziela strugi powietrza,
zmniejszając opór aerodynamiczny.

Aktualności Opla: Nowy Opel Astra - wzorowa aerodynamika

Kolejne udoskonalenia zastosowano
w podwoziu. Inaczej niż w przypadku wielu
konkurencyjnych modeli, w Nowej Astrze
zrezygnowano z pełnego zestawu paneli
poprawiających aerodynamikę w tej części
pojazdu. Zamiast tego zmodyfikowano kształt
poszczególnych elementów, aby zapewnić
lepszy przepływ powietrza. Efekt ten osiągnięto
dzięki optymalizacji spodu nadwozia. Ponadto
na drodze strumienia powietrza nie stoi już
tylna oś, którą osadzono wyżej niż
w poprzedniej Astrze. Wszystkie te rozwiązania
istotnie przyczyniły się do uzyskania wzorowych parametrów aerodynamicznych. Poprzednia Astra
w najbardziej przyjaznej dla środowiska konfiguracji miała współczynnik oporu aerodynamicznego 0,325.
Podstawowa wersja Nowej Astry osiąga znakomity wynik 0,285. Nawet wersja z silnikiem diesla,
automatyczną skrzynią biegów i 18-calowymi kołami, w przypadku której współczynnik oporu
aerodynamicznego wynosi 0,31, bez trudu pokonuje najbardziej opływową Astrę poprzedniej generacji.
Na tym jednak nie koniec – Opel planuje wprowadzenie jeszcze bardziej aerodynamicznej i oszczędnej
wersji ecoFlex.

Dwa sposoby na poprawę efektywności: znakomite własności aerodynamiczne idą
w parze ze sprawnością silników najnowszej generacji

Aktualności Opla: Nowy Opel Astra w tunelu aerodynamicznym

Przemyślana eliminacja pełnej zabudowy
podwozia pozwoliła obniżyć masę samochodu,
a tym samym zużycie paliwa, jak również
koszty produkcji. Wpłynęło to oczywiście
na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu,
na czym bez wątpienia zyska nabywca.

Aktualności Opla: Nowy Opel Astra: wzorowa aerodynamika dla maksymalnej wydajności

To jednak nie koniec dobrych wiadomości dla
klientów: Nową Astrę napędzać będą wyłącznie
silniki Opla najnowszej generacji, o mocy od
70 kW/95 KM do 147 kW/200 KM. Nowe
jednostki charakteryzują się bardzo dobrymi
osiągami, znakomitą elastycznością, wysoką
kulturą pracy oraz niskim poziomem hałasu przy
niewielkim zużyciu paliwa. Na przykład Nowa
Astra z turbodoładowaną jednostką 1.0 ze
zautomatyzowaną przekładnią Easytronic 3.0
jest w tej chwili najoszczędniejszym
samochodem z silnikiem benzynowym w swojej
klasie (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,2 l/100 km; emisja spalin: 96 g CO2/km). Nowa Astra to nowy wzór do naśladowania.