Opel na Techno Classica 2015 – wzornictwo jako wartość marki

2015-04-07

  • Rarytasy: 10 rzadkich modeli Opla na wystawie samochodów zabytkowych w Essen

  • Innowacje: Studio projektowe Opla — pierwsze tego typu miejsce w Europie

  • Kamienie milowe: 50. urodziny kultowego modelu Experimental GT

  • Filozofia wzornictwa Opla wyrażająca „artystyczny kunszt i niemiecką precyzję”
Aktualności Opla: Opel Experimental GT na wystawie IAA w 1965 roku

Rüsselsheim/Essen. Na tegorocznej wystawie Techno Classica w Essen firma Opel prezentuje 10 ikon designu, zarówno modeli seryjnych, jak i koncepcyjnych. Wśród rzadkich okazów znalazły się takie samochody, jak Experimental GT, Diplomat A coupé oraz GTC Genève Concept, a także — jako przykład współczesnego wzornictwa Opla — Nowa Corsa. Wystawa pokazuje, że interesująca stylistyka to jedna z podstawowych wartości marki Opel; przesłaniu temu firma wierna jest od 1964 roku, kiedy to otworzyła własne studio projektowe, będące pierwszym tego rodzaju obiektem w Europie. To właśnie wtedy projektowanie i rozwijanie stylistyki przyszłych modeli po raz pierwszy powierzono profesjonalnym projektantom i modelarzom, nie zaś, jak było to normą wcześniej, zwykłym rysownikom.

Początki wzornictwa samochodowego

Aktualności Opla: Opel Experimental GT na wystawie IAA w 1965 roku

Kolekcja klasyków firmy Opel liczy około 500 samochodów reprezentujących ponad 150-letnie doświadczenie inżynierskie marki oraz różne style i epoki projektowania. Firma Opel wkroczyła do świata motoryzacji w 1899 roku z pojazdem Patentmotorwagen „System Lutzmann” (patentowany pojazd silnikowy „System Lutzmann”). Początkowo punktem wyjścia dla wszystkich producentów pojazdów silnikowych były powozy zaprzęgowe, ale już na samym początku ubiegłego stulecia podjęto pierwsze próby zbudowania automobilu.


Inżynierowie Opla już wtedy eksperymentowali z opływowymi kształtami, a modelom marki z tamtych czasów często nadawano przydomek „Torpedo”, nawiązujący do aerodynamicznego kształtu przodu nadwozia. Wpływ takiej estetyki na wygląd przyszłych samochodów rósł z czasem.


W 1964 roku firma Opel z siedzibą w Rüsselsheim jako pierwszy europejski producent samochodów otworzyła własne centrum projektowe, nazwane tak dla odróżnienia od funkcjonujących dotychczas „pracowni stylistycznych”. Zaledwie rok później zespół projektantów i modelarzy Opla przedstawił swój pierwszy produkt, który zadebiutował na Salonie Samochodowym we Frankfurcie (IAA). Imponujący Opel Experimental GT był pierwszym samochodem koncepcyjnym zaprojektowanym w pełni przez europejskiego producenta. Nikt się nie spodziewał, że Opel mógłby zaprezentować tak bardzo sportowy samochód. Jeszcze mniej prawdopodobna wydawała się myśl, że producent z Rüsselsheim wprowadzi ów wizjonerski i wyznaczający trendy pojazd na drogi. A jednak – w 1968 roku Opel zaprezentował sportowy model GT gotowy do produkcji seryjnej. Dziś Opel GT jest jednym z najbardziej pożądanych klasycznych samochodów na rynku.

Aktualności Opla: Opel Geneve Concept z silnikiem Wankla, pierwszy raz przedstawiony na salonie motoryzacyjnym w 1975

Modele klasy premium z Rüsselsheim, znane jako seria KAD, są obecnie nie mniej pożądanymi rarytasami niż wspomniany Opel GT. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje Diplomat A Coupé z 1965 roku. Podobnie jak Experimental GT, obchodzi on w tym roku 50. urodziny i jest prawdziwym białym krukiem wśród samochodów. W latach 1964–1968 producent nadwozi Karmann z Osnabrück zbudował tylko 347 egzemplarzy tego coupé opartego na sedanie Diplomat V8.


W 1969 roku Opel ponownie wzbudził sensację we Frankfurcie, prezentując kolejny model koncepcyjny.
Opel CD (Coupé Diplomat) zelektryzował branżowych ekspertów swoją niezwykłą, smukłą sylwetką. Nadwozie
z włókna szklanego oparto na platformie krótszej o około 30 centymetrów niż w modelu Diplomat B, przy
rozstawie osi wynoszącym 2,5 metra. Dla celów demonstracyjnych szklaną kopułę dachu kabiny, połączoną
z szybą czołową, można było złożyć do tyłu. Model przekrojowy prezentowany na Techno Classica pozwala
zapoznać się z wysoce innowacyjnymi, jak na owe, czasy rozwiązaniami Opla CD.


W 1975 roku na Salonie Samochodowym w Genewie zadebiutował kolejny zapierający dech w piersiach
model studyjny, któremu stosownie do miejsca premiery nadano nazwę Genève Concept. Projektanci
z Działu Zaawansowanego Projektowania stworzyli dwumiejscowe sportowe coupé, tym razem z silnikiem
umiejscowionym centralnie. Jego sylwetka była jeszcze smuklejsza i bardziej opływowa. Oczywiście i tym
razem nie zabrakło chowanych w nadwoziu reflektorów.


Opel nie zapominał również o segmencie małych samochodów. Na Salonie Samochodowym w Genewie
w 1982 roku można było zobaczyć koncepcyjną Corsę Spider — mały dwumiejscowy roadster, którego
sylwetkę opracował projektant Hideo Kodama. Była to zapowiedź zupełnie nowej gamy małych aut, która
zadebiutowała jesienią 1982 roku jako Corsa. Sprzedana dotychczas w liczbie ponad 12,4 miliona egzemplarzy, Corsa należy dziś do najpopularniejszych modeli w tym segmencie.

Aktualności Opla: Opel Corsa piątej generacji

Studyjna Insignia z 2003 roku, a przede
wszystkim GTC Concept z 2007 roku, dały
początek nowej erze wzornictwa Opla,
łączącego „artystyczny kunszt i niemiecką
precyzję”. Muskularne płaszczyzny nadwozia
i trójwymiarowe reflektory to znaki
rozpoznawcze studyjnych modeli autorstwa
Marka Adamsa, głównego projektanta firmy
Opel.

 

Najnowszym przykładem tej filozofii wzornictwa
jest piąta generacja Opla Corsy, którą również
można obejrzeć podczas tej wystawy. W stylu Nowej Corsy można dostrzec podobieństwa do małego
miejskiego Opla ADAMa, np. nisko osadzoną osłonę chłodnicy. Nie zabrakło również innych współczesnych
elementów charakterystycznych dla wzornictwa Opla: reflektorów z motywem skrzydła i przetłoczenia
w kształcie ostrza z boku nadwozia.