Nowy Opel Astra: lekki, elegancki, innowacyjny — moc i przyjemność z jazdy

2015-06-01

  • Lekka konstrukcja: Nowa Astra waży do 200 kilogramów mniej od poprzedniczki
  • Zwrotny, oszczędny i cichy: model dostępny tylko z silnikami najnowszej generacji
  • Pomysłowo zaprojektowana: mniejsze wymiary zewnętrzne, bardziej przestronne i komfortowe wnętrze
  • Znakomita łączność: pierwszy zupełnie nowy model z systemem łączności Opel OnStar
  • Debiut systemu multimedialnego: IntelliLink R 4.0 kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto
  • Po raz pierwszy w tej klasie: inteligentne matrycowe reflektory LED IntelliLux®
  • Przydatni asystenci: technologie i systemy wspomagające kierowcę dostępne dotąd w samochodach wyższych segmentów
  • Komfortowe fotele: system wentylacji i masaż oraz funkcja regulacji szerokości siedziska
Aktualności Opla: Nowy Opel Astra przyciąga spojrzenia bardziej atletyczną stylistyką

Rüsselsheim. Opel i klasa samochodów
kompaktowych — ta historia sukcesów zaczęła
się w 1936 roku od modelu Kadett, a jej
kontynuatorem jest nowa Astra, 11. generacja
kompaktowego Opla. Do dziś wyprodukowano
już 24 miliony kompaktowych Kadettów i Astr.
Teraz Opel otwiera kolejny rozdział w historii
swojego bestsellera. Astra nowej generacji
otrzymała zupełnie nową, lekką konstrukcję,
gamę silników najnowszej generacji
i wyposażenie rodem z wyższych segmentów.
Lekka konstrukcja sprawia, że Nowa Astra
prezentuje się bardziej sportowo, niż jej poprzedniczka. Krótko mówiąc, Nowa Astra to połączenie
efektywności z elegancją, a zastosowane w niej innowacyjne rozwiązania świadczą o odświeżonym
spojrzeniu na segment samochodów kompaktowych. Nowy Opel Astra będzie miał swoją światową
premierę na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie, który odbędzie się jesienią
bieżącego roku (17–27 września).

 

„Trzy wartości są decydujące w przypadku Nowej Astry — efektywność, innowacyjność i dynamiczne
osiągi” — powiedział dyrektor generalny Grupy Opel, dr Karl-Thomas Neumann. „Nasi inżynierowie
rozpoczęli pracę nad modelem od tak zwanej czystej kartki. Nowa Astra jest nawet do 200 kilogramów
lżejsza od poprzedniczki, co wyraźnie widać w jej sportowej sylwetce. Mimo mniejszych wymiarów
zewnętrznych jej wnętrze jest bardziej przestronne i komfortowe. Pod jej maską będą montowane
wyłącznie silniki najnowszej generacji. Liczne technologie i systemy wspomagające kierowcę, znane dotąd
z aut wyższych segmentów, zwiększają komfort i bezpieczeństwo osób podróżujących Astrą. Natomiast
osobisty asystent łączności i usług Opel OnStar, zakres możliwości integracji telefonu z samochodem oraz
nowe, matrycowe reflektory LED IntelliLux® czynią z niej prawdziwego pioniera na rynku”.

Przemyślane oszczędności: nowa architektura pojazdu

Aktualności Opla: Nowa stylistyka nadwozia

Lżejszy, oszczędniejszy i zwrotniejszy, a przy
tym jeszcze bardziej komfortowy — Nowy
Opel Astra spełnia wszystkie te kryteria.
Wzorcem dla 11. generacji kompaktowego
Opla był wizjonerski Opel Monza Concept,
zaprezentowany na Salonie Samochodowym
we Frankfurcie w 2013 roku. Według
dr. Karla-Thomasa Neumanna każdy element
i każda cecha stylistyczna koncepcyjnej Monzy
była podporządkowana efektywności.
W Nowej Astrze rygorystycznie kontynuowano
tę wizję. W zależności od wersji i wyposażenia
będzie ona nawet o 200 kilogramów (a co najmniej o 120 kilogramów) lżejsza od poprzedniczki. Zasadniczą
rolę w zmniejszeniu masy samochodu odegrała nowa architektura pojazdu. Każdy element został sprawdzony
pod kątem kompaktowej konstrukcji i lekkości materiałów. Masę samego nadwozia obniżono o 20 procent,
z 357 do 280 kilogramów. Rozwiązania zastosowane w podwoziu pozwoliły na zmniejszenie masy o dalsze
50 kilogramów. W tym celu zastosowano wysoko- i ultrawytrzymałe, a jednocześnie lekkie gatunki stali,
kompaktowe ramy pomocnicze oraz lżejsze konstrukcje przedniej i tylnej osi.

 

Końcowym efektem „kuracji odchudzającej” jest poprawa zwrotności i komfortu prowadzenia Nowej Astry.
Samochód jest bardziej dynamiczny, lepiej prowadzi się w zakrętach i zapewnia fantastyczne wrażenia z jazdy.
Jazda Nową Astrą sprawia po prostu jeszcze więcej frajdy.

Tylko najlepsze rozwiązania: najnowsze zespoły napędowe

Aktualności Opla: Nadwozie Nowej Astry prawie 5 centymetrów krótsze niż poprzedniczki

Silniki Nowego Opla Astry w pełni odpowiadają
temu zapewnieniu. Pod maską Nowej Astry
będą montowane jednostki napędowe
z zupełnie nowej gamy, rozwijające moc od
70 kW/95 KM do 147 kW/200 KM. Silniki
wysokoprężne i benzynowe o pojemności
nieprzekraczającej 1,6 litra mają trzy wspólne
cechy: charakteryzują się najwyższą
wydajnością, elastycznością i kulturą pracy.

 

Gama silników wysokoprężnych obejmuje
jednostki 1.6 CDTI w kilku wersjach różniących
się mocą (począwszy od 70 kW/95 KM), natomiast podstawową jednostką benzynową jest silnik 1.0 Turbo
ECOTEC® Direct Injection o mocy 77 kW/105 KM. Na szczególną uwagę wśród silników Astry zasługuje
jednostka 1.4 Turbo ECOTEC® Direct Injection, czyli czterocylindrowy przedstawiciel tej samej rodziny,
co mniejszy, ale mocny silnik trzycylindrowy o pojemności 1 litra. Wykonany w całości z aluminium silnik
zadebiutuje w wersji o mocy 107 kW/145 KM. Imponuje on dynamiką i elastycznością oraz wysokimi osiągami
przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa. Silnik rozwija maksymalny moment obrotowy do 250 Nm już
przy bardzo niskich obrotach. Moc maksymalna jest dostępna w przedziale 1800–4000 obr./min — taka
charakterystyka świadczy o wysokiej sprawności silnika, a jednocześnie gwarantuje mnóstwo przyjemności
z jazdy. Konstrukcja silnika 1.4 Turbo ECOTEC® Direct Injection przyczynia się też do zmniejszenia masy całego
samochodu. Sam aluminiowy blok jest o 10 kilogramów lżejszy od obecnie stosowanego silnika 1.4 Turbo.

Sportowa charakterystyka i przestronne wnętrze: perfekcyjna symbioza

Aktualności Opla: Nowy członek rodziny Opla

Stylistyka Nowej Astry również
podporządkowana jest efektywności. W tym
przypadku za wzór ponownie posłużyła Monza
Concept. Ewolucja filozofii wzornictwa Opla
łączącej „artystyczny kunszt i niemiecką
precyzję” sprawia, że Nowa Astra przyciąga
wzrok lżejszą i bardziej sportową niż
muskularną sylwetką. Logo Opla w kształcie
błyskawicy, umiejscowione pośrodku
chromowanej listwy na osłonie chłodnicy
i charakterystyczne przetłoczenie w kształcie
ostrza, przebiegające przez całą długość boku
nadwozia i lekko wznoszące się ku tylnej jego części, nie pozwalają pomylić Nowej Astry z konkurencją.
To po prostu rasowy Opel. Kształt reflektorów płynnie łączy się z osłoną chłodnicy. Najbardziej wyrazistym
stylistycznym detalem jest przedzielony słupek dachowy C, nadający linii dachu płynną, „falującą” formę.
Poziome, wyraziste przetłoczenie na klapie bagażnika, biegnące nad logo marki i łączące tylne światła,
podkreśla grę światła i cienia w tej części samochodu. Nowa Astra nie tylko wydaje się mniejsza od
poprzedniczki; ona taka jest w istocie. Długość samochodu wynosi 4,37 metra, czyli o prawie 5 centymetrów
mniej w porównaniu z 10. generacją. Wysokość 1,46 metra to mniej o 2,6 centymetra. Zmienione wymiary
mają oczywiście wpływ na własności aerodynamiczne i dynamikę, z jaką Nowa Astra pokonuje opór powietrza
— współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi niespełna 0,30.

Aktualności Opla: Nowy Opel Astra - mniejszy na zewnątrz, przestronniejszy w środku

Mniejsza z zewnątrz, ale bardziej przestrzenna
w środku — inżynierowie Opla rozwiązali tę
swoistą kwadraturę koła. Mimo rozstawu osi
skróconego o 2 centymetry, przestrzeni
wewnątrz przybyło. Dzięki nowo
zaprojektowanym fotelom pasażerowie z tyłu
zyskali dodatkowe 35 milimetrów miejsca na
nogi. Wzrosła też odległość między przednimi
a tylnymi siedzeniami, co podnosi komfort
podróżowania. Kokpit wykonany z materiałów
wysokiej jakości oraz zestaw wskaźników
kierowcy nawiązują do estetyki nadwozia.
To elementy, które zauważalnie wyróżniają wnętrze Nowej Astry na tle jej poprzedniczki. Dominującym odczuciem jest przejrzystość wynikająca z ograniczenia liczby przełączników i przycisków oraz umieszczenia kolorowego ekranu dotykowego w konsoli centralnej.

Całodobowa pomoc i serwis: znakomita łączność dzięki systemowi Opel OnStar

Aktualności Opla: Znakomita łączność dzięki systemowi Opel OnStar

Wszystkie nasze nowe modele tworzone są
według następującej filozofii: Opel
upowszechnia technologie i innowacje
z wyższych segmentów w bardziej przystępnej
cenie. Przykładem takiego podejścia są systemy
łączności. Astra nowej generacji jest jednym
z pierwszych modeli Opla, który będzie
oferowany z osobistym asystentem łączności
i usług Opel OnStar, już od debiutu na rynku.
Opel OnStar zapewnia użytkownikowi dostęp
do szerokiej gamy usług podnoszących
bezpieczeństwo i komfort. Na przykład
aktywacja poduszki powietrznej w skutek zderzenia powoduje automatyczne powiadomienie doradcy OnStar,
który niemal natychmiast łączy się z samochodem, aby ustalić, czy kierowca potrzebuje pomocy. W przypadku
braku odpowiedzi na miejsce zdarzenia wysyłane są służby ratunkowe, z informacją o lokalizacji pojazdu.
To tylko jedna z zalet nowego osobistego asystenta łączności i usług, który jest do dyspozycji użytkownika
całodobowo, przez 365 dni w roku. A już wkrótce system OnStar zmieni Nową Astrę w mobilny punkt dostępu
do Internetu Wi-Fi LTE 4G, do którego można będzie podłączyć jednocześnie nawet siedem urządzeń
mobilnych, takich jak smartfony czy tablety.

 

W Nowej Astrze zadebiutuje także system multimedialny IntelliLink nowej generacji. Jest on kompatybilny
z aplikacjami Android Auto i Apple CarPlay, które ułatwiają korzystanie z wybranych funkcjonalności smartfona
w samochodzie. To pierwsze takie rozwiązanie w klasie samochodów kompaktowych. Android Auto
automatycznie pokazuje przydatne podczas jazdy informacje o trasie i obsługuje przede wszystkim Google
Maps, Google Now oraz umożliwia „rozmowę” z Google. Obsługuje on także coraz większy system aplikacji
do odbioru muzyki i komunikowania się, takich jak WhatsApp, Skype, Google Play Music, Spotify oraz
odtwarzacze podcastów. Pełna lista obsługiwanych aplikacji znajduje się na stronie Android.com/auto.
Natomiast aplikacja Apple CarPlay umożliwia proste i pomysłowe korzystanie z funkcjonalności iPhone’a 5
i modeli wyższych, w czasie jazdy za pomocą ekranu systemu multimedialnego auta, umieszczonego na
konsoli centralnej. Kierowca może inicjować połączenia telefoniczne, wysyłać i odbierać wiadomości oraz
słuchać muzyki, sterując poszczególnymi funkcjami za pomocą ekranu dotykowego lub poleceń głosowych
za pomocą aplikacji Siri Eyes Free (niedostępnej obecnie w języku polskim). Apple CarPlay obsługuje telefon,
wiadomości, mapy, odtwarzacz muzyczny oraz jest kompatybilny z aplikacjami zewnętrznymi. Z pełną listą
aplikacji można zapoznać się na stronie Apple.com/ios/carplay. Poszczególnymi funkcjonalnościami można
sterować za pomocą dużego, nawet ośmiocalowego ekranu dotykowego, przyciskami na kierownicy
(regulacja głośności) lub komendami głosowymi.

Ekskluzywne technologie w klasie kompaktowej: reflektory LED IntelliLux® i nie tylko

Aktualności Opla: Reflektory LED IntelliLux®

Ten system oświetlenia podnoszący
bezpieczeństwo to absolutna nowość w Nowej
Astrze. Przełomowe, opatentowane przez firmę
Opel matrycowe reflektory LED nowej generacji
umożliwiają korzystanie ze świateł drogowych
bez oślepiania innych kierowców, a Astra
będzie pierwszym samochodem w segmencie
kompaktowym wyposażonym w to rozwiązanie.

 

Nowy system, złożony z 16 segmentów
diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu —
automatycznie i nieustannie dostosowuje
długość i rozkład wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. W procesie tym współpracuje on z opcjonalną
przednią kamerą Opel Eye. Gdy tylko pojazd opuści obszar zabudowany, światła drogowe włączają się
automatycznie i pozostają aktywne zawsze, kiedy warunki na to pozwalają. Przy prędkości 80 km/h obiekty
na poboczu drogi stają się widoczne dla kierowcy z odległości o 30–40 metrów większej niż w przypadku
samochodu z tradycyjnymi reflektorami halogenowymi lub ksenonowymi. Daje to kierowcy około 1,5 sekundy
więcej czasu na reakcję. Zniknął także problem oślepiania innych użytkowników drogi. Kiedy system wykryje
światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła samochodu poprzedzającego, poszczególne
diody w odpowiednich strefach są wyłączane, tak aby światło „omijało” przestrzeń wokół tych pojazdów.
Pozostała część drogi i jej otoczenia nadal jest jasno oświetlona. Dzięki tak wysokiej precyzji i zdolności
adaptacji matryca diodowa stanowi nowy, wyższy poziom technologii oświetlenia zewnętrznego pojazdów.

 

Diody nie tylko oświetlają otoczenie pojazdu jaśniejszym światłem niż konwencjonalne reflektory, ale
charakteryzują się też znacznie dłuższą żywotnością w porównaniu z żarówkami halogenowymi lub
ksenonowymi. Kolejną zaletą systemu jest wyeliminowanie mechanicznego ruchu elementów reflektora.
Poszczególne segmenty diodowe włączają się i wyłączają w zależności od sytuacji, co także przyczynia się
do wydłużenia trwałości reflektorów.

 

Oprócz systemu Opel OnStar i matrycowych reflektorów LED IntelliLux®, Nowa Astra zaoferuje swoim
użytkownikom szereg opcjonalnych systemów wspomagających kierowcę oraz podnoszących bezpieczeństwo
i komfort jazdy. Wiele z nich nie było dotychczas oferowanych w segmencie aut kompaktowych. System
rozpoznawania znaków drogowych (TSR), układ ostrzegania przed niesygnalizowaną zmianą pasa ruch (LDW)
oraz wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego (FDI) i system ostrzegania przed kolizją (FCA) wraz
z automatycznym układem hamowania awaryjnego (CIB) sprawiają, że jazda Nową Astrą jest nie tylko bardziej
komfortowa, ale i bezpieczniejsza. Tempomat z ogranicznikiem prędkości pilnuje, aby kierowca nie przekroczył
dozwolonej prędkości. Zaawansowany system wspomagania parkowania (APA) potrafi samodzielnie
zaparkować samochód za naciśnięciem przycisku. Kamera cofania (RVC) jest uruchamiana z chwilą włączenia
wstecznego biegu. System ostrzegania o pojeździe w martwym polu (SBSA) wykrywa przeszkody w promieniu
3 metrów z boku i z tyłu samochodu, znajdujące się poza polem widzenia kierowcy.

 

Na uwagę zasługują także ergonomiczne fotele przednie AGR, certyfikowane przez niemieckie stowarzyszenie
lekarzy i terapeutów Aktion Gesunder Rücken na rzecz zdrowego kręgosłupa, i dostępne jako wyposażenie
standardowe lub dodatkowe w zależności od wersji. Wielokierunkowa regulacja siedziska i oparcia, system
wentylacji i masażu czy regulacja szerokości siedziska to tylko wybrane udogodnienia podwyższające komfort
jazdy. Dwaj pasażerowie tylnej kanapy mogą również liczyć na wyższy komfort podróżowania dzięki
opcjonalnym podgrzewanym siedzeniom.

 

Nowy Opel Astra jest zatem nie tylko bezpieczniejszy, bardziej komfortowy, atrakcyjniejszy i nowocześniejszy,
ale także lżejszy, zwrotniejszy, bardziej aerodynamiczny oraz sprawniejszy i wydajniejszy pod każdym
względem. Nowa Astra wyznacza kierunki rozwoju marki Opel na przyszłość.