Nowy Opel Astra – gwiazda innowacji z bogatą tradycją

2015-06-24

  • Jedenasta generacja: Opel podąża od sukcesu do sukcesu w klasie kompaktowej od 1936 r.
Aktualności Opla: Ponad 24 mln sprzedanych samochodów

Rüsselsheim. Ponad 24 mln sprzedanych samochodów Opel Kadett i Opel Astra to imponująca liczba i osiągnięcie warte odnotowania. Wszystkie wyprodukowane do tej pory modele kompaktowe Opla ustawione jeden za drugim mogłyby utworzyć kolumnę, która ponad dwa razy okrążyłaby Ziemię wzdłuż równika. Auta kompaktowe Opla z sukcesem przyczyniły się do zapewnienia codziennej mobilności nowym grupom społecznym. A najnowsze generacje uczyniły powszechnie dostępnymi rozwiązania technologiczne i innowacje znane dotąd z wyższych segmentów rynku.

Teraz firma Opel jest gotowa zacząć nowy rozdział w historii swojego bestsellera, kontynuując tradycje upowszechniania innowacji z wyższych segmentów rynku, łącząc je z ekspresyjną, dynamiczną stylistyką. Astra nowej generacji jest oparta na zupełnie nowej, lekkiej platformie i napędzana najnowocześniejszymi silnikami Opla. Samochód będzie oferowany z wyposażeniem znanym dotychczas tylko z wyższych segmentów. Lżejsza konstrukcja sprawia, że nowa Astra prezentuje się bardziej sportowo niż poprzedniczki. Krótko mówiąc, Nowa Astra to połączenie efektywności z elegancją, a zastosowane w niej innowacyjne rozwiązania oznaczają zmianę postrzegania segmentu samochodów kompaktowych. Nowy Opel Astra będzie miał swoją światową premierę na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie, który odbędzie się jesienią bieżącego roku (17–27 września).

A skoro mowa o uroczystościach – bezpośredni przodek Nowej Astry, Opel Kadett B, świętuje w tym roku swoje 50. urodziny. Wyprodukowano ponad 2,6 mln egzemplarzy Kadetta, a w latach 60. ubiegłego wieku reklamowano go sloganem „Das Auto”. Dzięki swojej dynamice, sporej przestrzeni dla pasażerów, dużemu bagażnikowi i wysokiemu poziomowi bezpieczeństwa zostawiał konkurencję daleko w tyle. Podsumowując: „Jeśli wiesz, czego chcesz, wybierasz Kadetta”.

Do dziś absolutnym bestsellerem w 79-letniej historii klasy kompaktowej firmy Opel jest Astra F z lat 1991–1997. Wówczas po raz pierwszy w całej Europie nadano nowemu modelowi nazwę Astra, wcześniej używaną już w Wielkiej Brytanii, i sprzedano ponad 4,1 mln egzemplarzy. Blisko osiągnięcia granicy 4 mln znalazły się także modele Kadett E (3,8 mln) i Astra G (3,95 mln). Jest zatem wiele powodów, dla których warto przyjrzeć się kluczowym pojazdom Opla w klasie kompaktowej.

Od Kadetta 1 do Astry K – historia sukcesu trwająca jedenaście generacji

1936–1940: Opel Kadett 1 – samochód dla każdego

Aktualności Opla: Opel Kadett 1

Pierwszy Opel Kadett okazał się małą sensacją, zarówno pod względem technicznym, jak i cenowym. W latach 1936–1940 w Rüsselsheim – nawet na tamte czasy jednej z najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk samochodów w Europie – zbudowano ponad 100 000 egzemplarzy tego czteroosobowego modelu. Pierwszy Kadett, ze swoją rewolucyjną budową samonośnego nadwozia typu unibody, dostępny w wersji sedan lub kabriolet, kosztował zaledwie 2100 marek. Osiągał on prędkość prawie 100 km/h. Znalezienie drogi do serc ogółu społeczeństwa nie zabrało mu wiele czasu. Prasa też była mu przyjazna: „Od pierwszych jazd próbnych Kadetta wiadomo było, że z całą pewnością nie jest to zwyczajny pojazd w swojej klasie cenowej”, napisała niemiecka gazeta „Braunschweiger Tageszeitung” 5 grudnia 1936 r. Podwozie z niezależnym przednim zawieszeniem typu Dubonnet oraz tylna oś na resorach piórowych pochodziły z Opla Olympii, a żeliwny czterocylindrowy silnik typu L-Head z Opla P4. Zapewniał on moc 23 KM przy pojemności skokowej 1073 cm3. Na niską cenę samochodu znacznie wpłynęło też odejście od systemu modułowego.

1962–1965: Opel Kadett A – owoc cudu gospodarczego

Aktualności Opla: Opel Kadett A

Duży bagażnik i sporo miejsca dla czterech osób, a ponadto nowy dynamiczny silnik i niskie koszty utrzymania sprawiły, że Kadett A odniósł wielki sukces, a firma Opel wyprodukowała w latach 1962–1965 prawie 650000 egzemplarzy tego modelu. Bryła tego 2-drzwiowego sedana wyglądała nowocześnie i profesjonalnie. Linia boczna samochodu znajdowała się nisko, a zastosowane dla dobrej widoczności okna panoramiczne oraz listwa dekoracyjna biegnąca wzdłuż boku podkreślały wydłużoną sylwetkę. Przednie błotniki gładko wtapiały się w reflektory, a tylne krawędzie formą przypominały płetwy. Właściciele tradycyjnych małych samochodów byli pod wrażeniem przestrzeni wewnątrz pojazdu. Bagażnik był naprawdę pojemny, a korek zbiornika paliwa znajdował się na zewnątrz! „Opel Kadet, w skrócie: O.K.” – napisali specjaliści od reklamy firmy Opel, nie mogąc powstrzymać się od uwag wobec konkurencji VW. „Nigdy nie poczujesz zapachu benzyny w bagażniku”, mówili z przymrużeniem oka. Nowoczesny silnik chłodzony wodą i umieszczony z przodu to kolejna duża przewaga konstrukcyjna Kadetta nad Garbusem. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 993 cm3 osiągała moc 40 KM, a od marca 1963 r. była także stosowana w nowym Oplu Kadett Caravan.

1965–1973: Opel Kadett B – „Das Auto”

Aktualności Opla: Opel Kadett B

W 1965 r. nowa seria zastąpiła pierwszy model Kadetta. Wersja B miała ponad 4 metry długości, a zatem była sporo dłuższa od swojego poprzednika. Jeśli chodzi o sylwetkę, projektanci inspirowali się pomysłami kolegów zza oceanu. Spadzista konstrukcja tyłu nadwozia Kadetta B nawiązywała do popularnych amerykańskich modeli z mocno pochyloną tylną szybą (typu fastback). W 1966 r. magazyn „Automobil Illustrierte” napisał: „Doświadczysz mocy i szybkości, jeszcze zanim usłyszysz silnik”. Przybyło mu nie tylko centymetrów długości, ale i koni mechanicznych. Inżynierowie Opla powiększyli o 3 mm średnicę cylindra w czterocylindrowej jednostce. Podstawowy silnik o pojemności 1078 cm3 osiągał moc 45 KM. Dostępny był także silnik wysokoprężny 1.1 S o mocy 55 KM.

Ten model Kadetta szybko odniósł sukces, a od września 1965 r. do lipca 1973 r. wyprodukowano ponad 2,6 mln sztuk. Jego powodzenie zdecydowanie nie ograniczało się do kraju produkcji. W roku 1966 eksport przekroczył 50% – Kadetta zapragnęli mieć klienci ze 120 krajów z całego świata.

1973–1979: Opel Kadett C – sportowiec

Aktualności Opla: Opel Kadett C

Rodzina Kadetta C miała wiele twarzy: uniwersalny samochód rodzinny lub elegancki drugi samochód w gospodarstwie albo wyczynowe sportowe coupé w barwach wojennych. W latach 1973–1979 wyprodukowano ich aż 1,7 mln egzemplarzy. Kadett C z napędem na tylną oś zadebiutował w sierpniu 1973 r. Miał on pięknie skrojoną bryłę oraz nowe dwuwahaczowe zawieszenie przedniej osi. Wyróżniające stylistykę cechy nadwozia to płaska osłona chłodnicy, przednia maska z charakterystycznym dla marki przetłoczeniem oraz pas przedni w formie spoilera. „Kadetta nie tylko prowadzi się wyjątkowo dobrze, został on też precyzyjnie zaprojektowany i starannie wykonany. Ponadto jest niewymagający w utrzymaniu, łatwy w naprawie i ekonomiczny podczas jazdy” – tak w numerze 20/73 magazynu „auto motor und sport” zachwalali go specjaliści testujący samochody. Pełen mocy model GT/E zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1975 r. Silnik o pojemności 1,9 litra z wtryskiem Bosch L-Jetronic osiągał moc 105 KM i rozpędzał Kadetta o masie zaledwie 900 kg do prędkości 184 km/h.

1979–1984: Opel Kadett D – samochód z napędem na przednią oś

Aktualności Opla: Opel Kadett D

Czwarta generacja powojennego Kadetta zainicjowała w Oplu nową epokę w klasie samochodów kompaktowych. Pierwszy model Opla z napędem na przednią oś zadebiutował na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1979 r. jako nowoczesny Kadett D. Jego linia naprawdę przyciągała wzrok. Chociaż nowy model był o 126 mm krótszy od swojego poprzednika o długości 3998 mm, miał przy tym dłuższe i znacznie obszerniejsze wnętrze niż wielu jego konkurentów. Ale nie tylko układ napędowy i zawieszenie z tylną belką skrętną wyłamały się z tradycji: Kadett został też wyposażony w nowy, 1,3-litrowy silnik OHC, osiągający moc 60 lub 75 KM. Rewolucja miała swoją kontynuację również w wariantach nadwozia. Oprócz obszernego kombi o pojemności ładunkowej do 1425 l, firma Opel oferowała wersje z mocno pochyloną tylną szybą (typu fastback). W styczniu 1983 r. nadszedł czas na sportowego Kadetta GTE, który dzięki 1,8-litrowemu, czterocylindrowemu silnikowi o mocy 115 KM rozwijał prędkość 187 km/h. Do innych modyfikacji technicznych zaliczały się: niższe i bardziej zwarte podwozie, elementy tłumiące w układzie kierowniczym oraz wewnętrznie chłodzone przednie tarcze hamulcowe. W latach 1979–1984 wyprodukowano aż 2,1 mln egzemplarzy Opla Kadetta D.

1984–1991: Opel Kadett E – aerodynamiczny mistrz świata

Aktualności Opla: Opel Kadett E

Drugi Kadett z napędem na przednią oś, produkowany w latach 1984–1991, uzyskał tytuł „Samochodu roku 1984”. Osiągając liczbę 3 779 289 sprzedanych egzemplarzy, stał się absolutnym bestsellerem Opla oraz prawdziwym aerodynamicznym mistrzem świata. W roku 1984 Inżynierowie Opla zdecydowanie trafili w sedno. Bazujący technologicznie na swoich poprzednikach, ale z całkowicie nową stylistyką nadwozia typu hatchback, Kadett E miał przed sobą świetlaną przyszłość. Kadett D ze współczynnikiem oporu powietrza (Cd) równym 0,39 był najlepszy w swojej klasie, ale bladł w porównaniu ze swoim następcą. Po 1200 godzinach testów w tunelu aerodynamicznym, model E osiągnął fenomenalną wartość 0,32 Cd. Wersja sportowa GSi ze współczynnikiem oporu powietrza 0,30 i czołową powierzchnią oporu aerodynamicznego 0,57 m2 stała się najbardziej aerodynamicznym hatchbackiem na świecie. Klienci przekonali się do jego kształtu. Już po kilku miesiącach nowy model okazał się wielkim sukcesem. Rok 1987 zaowocował zarejestrowaniem 625000 nowych Kadettów w całej Europie. Do tego czasu wersja kombi wspięła się już na szczyt w swojej klasie. Od jesieni 1985 roku model sedan znów był na fali, po raz pierwszy od czasów Kadetta C. Z kolei sportowy GSi już niebawem miał się stać prawdziwą ikoną – pojawienie się w roku 1987 legendarnego 16-cylindrowego silnika zostawiło konkurencję daleko w tyle.

1991–1997: Opel Astra F – bestseller

Aktualności Opla: Opel Astra F

W latach 1991–1997 wyprodukowano około 4,13 mln egzemplarzy Astry F. Był to najlepiej sprzedający się model w całej historii Opla. Prace rozwojowe skoncentrowały się na połączeniu nowoczesnej stylistyki z przestronnym wnętrzem, większą wygodą i przyjazną dla środowiska eksploatacją.

Następca Kadetta przejął nazwę po swojej brytyjskiej siostrze (czwarta generacja Kadetta była od 1980 r. sprzedawana w Wielkiej Brytanii pod nazwą Vauxhall Astra). Ze swoją nową gwiazdą Opel, na niespotykaną dotąd skalę, skupił się na bezpieczeństwie. Wszystkie Astry oferowały aktywny systemem pasów bezpieczeństwa z napinaczami na przednich fotelach, pasy o regulowanej wysokości, siedziska foteli przednich o specjalnie profilowanym kształcie zabezpieczającym przed zsunięciem się kierowcy i pasażera podczas zderzenia czołowego, a także dodatkową ochronę w postaci podwójnych, stalowych wzmocnień rurowych we wszystkich drzwiach. Po raz pierwszy też wszystkie silniki wyposażono w katalizatory.

1998–2004: Opel Astra G – samochód uniwersalny

Aktualności Opla: Opel Astra G

Wiosną 1998 r. Astra w stylistyce coupé dostępna była od początku jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Wersje sedan, coupé i kabriolet zostały powstały później. Idąca z duchem czasu, wyróżniająca się stylistyka, dynamiczna konstrukcja podwozia, nowoczesna technologia układu napędowego oraz sztywność skrętna i wzdłużna podwozia prawie dwukrotnie wyższa w porównaniu z poprzedniczką to tylko niektóre wyróżniki zupełnie nowej generacji Astry. W pełni galwanizowana karoseria odegrała kluczową rolę w jej wysokiej odporności na korozję. Udoskonalona ochrona aktywna obejmowała wzmocnioną o 30 procent jasność przezroczystych reflektorów halogenowych H7 oraz całkowicie przeprojektowane zawieszenie (DSA). W efekcie, nawet przy pełnym obciążeniu, Astrę prowadziło się komfortowo, sprawnie i bezpiecznie. Rozstaw osi zwiększono o około 10 cm, co pozwoliło na powiększenie przestrzeni wnętrza, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca dla pasażerów tylnych siedzeń. Objętość bagażnika wynosiła 370 litrów.

2004–2009: Opel Astra H – potęga klasy kompaktowej

Aktualności Opla: Opel Astra H

Dwanaście silników osiągających moc od 90 do 240 KM oraz siedem wersji nadwozia dawało tak wyjątkowo szeroki wybór wersji Astry H, że sprzedano ich ponad 2,7 mln egzemplarzy. Kiedy uruchomiono produkcję w marcu 2004 r., trzecia generacja Opla Astry mogła się poszczycić nowatorską stylistyką, wysoką dynamiką jazdy oraz mnóstwem nowinek technicznych, przez co bez trudu wygrywała testy porównawcze w specjalistycznych publikacjach motoryzacyjnych. Technologiczne wyróżniki Astry to adaptacyjne zawieszenie IDSPlus z elektronicznym systemem zmiennej siły tłumienia amortyzatorów CDC (Continuous Damping Control), oferowanym dotąd jedynie w samochodach luksusowych oraz sportowych, a także system reflektorów adaptacyjnych AFL (Adaptive Forward Lighting) z funkcją dynamicznego doświetlania zakrętów. Astra mogła się także poszczycić wysokim poziomem bezpieczeństwa. W testach Euro NCAP otrzymała najwyższą ocenę (5 gwiazdek) za ochronę dorosłego pasażera. Zdobywając łącznie 34 punkty, bestsellerowy samochód został uznany za jeden z najbezpieczniejszych sedanów w klasie kompaktowej.

2009–2015: Opel Astra J – sztuka designu

Aktualności Opla: Opel Astra J

Opel Astra J – połączenie artystycznego kunsztu z niemiecką precyzją – nie tylko ucieleśnia nową filozofię wzornictwa firmy, ale także aktywnie wspomaga kierowcę oferując szereg rozwiązań technologicznych, które znacznie przyczyniły się do sukcesu Insignii, bestsellera klasy średniej. Przednia kamera Opel Eye, współpracując z gamą nowoczesnych inteligentnych systemów, rozpoznaje znaki drogowe, informuje kierowców o ograniczeniach prędkości i zakazach wyprzedzania oraz ostrzega także przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. System reflektorów adaptacyjnych (AFL) w Astrze doświetla drogę na zakrętach, a w razie potrzeby automatycznie zmienia światła drogowe na mijania, gdy wykryje pojazd z przodu.

Z nowym podwoziem, które można wyposażyć w adaptacyjne zawieszenie FlexRide, Astra J może w pełni zaprezentować swoje dynamiczne oblicze. Nowa konstrukcja tylnej osi z drążkiem Watta gwarantuje przyjemność z jazdy, lepsze prowadzenie, stabilność oraz maksymalną wygodę. Kierowcy Astry mogą również skorzystać z udoskonalonych foteli przednich, zaprojektowanych zgodnie z najnowszą wiedzą z zakresu ergonomii i bezpieczeństwa, nagrodzonych certyfikatem przyznawanym przez niemieckie stowarzyszenie lekarzy i terapeutów AGR (Campaign for Healthier Backs) na rzecz zdrowego kręgosłupa.

Od 2015: Opel Astra K – jakościowy skok

Nowy Opel Astra – lżejszy nawet do 200 kg, bardziej przestronny wewnątrz mimo mniejszych wymiarów nadwozia oraz jeszcze wydajniejszy dzięki silnikom nowej generacji – to jakościowy skok w rozwoju aut kompaktowych. Samochód ten będzie miał swoją światową premierę we wrześniu na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie.

53 lata po wprowadzeniu w modelu Kadett, silnik o pojemności 1.0 l powraca pod maskę kompaktowego modelu Opla. Jednak dziś jest on prawie dwa razy mocniejszy. Trzycylindrowy silnik 1.0 ECOTEC® generuje aż 77 kW/105 KM, a to za sprawą bezpośredniego wtrysku oraz turbodoładowania. Silnik ten czyni również Astrę najczystszym i najbardziej ekonomicznym, zasilanym benzynowo modelem w klasie kompaktowej. Nowa Astra, kontynuując tradycje rozpoczęte wraz z wprowadzeniem na rynek Astry G, wyróżnia się technologią oświetlenia. Będzie pierwszym samochodem w segmencie kompaktowym, oferującym technologię adaptacyjnych reflektorów matrycowych LED IntelliLux®. Do tej pory tego typu rozwiązania zarezerwowane były dla modeli z segmentów klasy premium.

Nowa Astra oferuje także szereg systemów wspomagających kierowcę, takich jak system rozpoznawania znaków drogowych TSR (Traffic Sign Recognition), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDW (Lane Departure Warning) z układem utrzymania pasa ruchu LKA (Lane Keep Assist), a także wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego FDI (Following Distance Indication), układ ostrzegania przed kolizją FCA (Forward Collision Alert) z systemem automatycznego hamowania przy niskich prędkościach LSCMB (Low Speed Collision Mitigation Braking). Ponadto Astra proponuje też swoim użytkownikom wyjątkowy komfort podróżowania w znakomitych, ergonomicznych fotelach przednich AGR. Teraz oferują one nawet układ wentylacji, a fotel kierowcy można dodatkowo wyposażyć w funkcję masażu.