Model koncepcyjne Opla - Historia i dziedzictwo Opla

Historia i dziedzictwo Opla

Historia i doświadczenie ponad 110 lat innowacji wyznacza drogę rozwoju kolejnych, najnowszych modeli. Oto fascynująca podróż w czasie.

Cofnij czas!

40 lat „Opel Safety Vehicle”: bezpieczna droga od Kadetta C do Astry J

2014-09-23

  • 40 lat temu: Opel Safety Vehicle wytrzymuje uderzenie przy prędkości 40 mil na godzinę
  • Kadett C zwany OSV 40: ochrona przed skutkami zderzenia, pokładowy system ostrzegania, fotele podwyższające bezpieczeństwo
  • Obecna wersja Opla Astry: ultranowoczesne systemy wspomagające kierowcę wyposażone w kamerę, radar i czujniki
Aktualności Opla – 40 lat „Opel Safety Vehicle”: bezpieczna droga od Kadetta C do Astry J

Rüsselsheim. „Nie ruszaj bez pasów” – tak brzmiał slogan prowadzonej w 1974 roku
w Niemczech kampanii społecznej, której celem było przekonanie kierowców do zapinania pasów bezpieczeństwa. Dwa lata później jazda z zapiętymi pasami stała się obowiązkowa, a w roku 1984 wprowadzono mandaty za niedostosowanie się do tego przepisu. W 1973 roku Opel zaczął standardowo wyposażać w pasy wszystkie swoje modele, a rok później firma przedstawiła swoją wizję przyszłościowych technologii bezpieczeństwa. Opel Safety Vehicle (OSV), prototypowy samochód badawczy stworzony na bazie Kadetta C, wytrzymał zderzenie czołowe przy prędkości 40 mil na godzinę (około 65 km/h) i utorował drogę nowym rozwiązaniom zakresie bezpieczeństwa. Obecny Opel Astra unaocznia z kolei, jak wiele zmieniło się od tamtego czasu. Kompaktowa Astra, efekt 40-letniego doświadczenia, zapewnia wzorcowy poziom bezpieczeństwa pasażerów i ultranowoczesne aktywne systemy wspomagające kierowcę.

OSV 40 wytrzymuje zderzenie przy prędkości 40 mil na godzinę

Aktualności Opla – OSV 40 wytrzymuje zderzenie przy prędkości 40 mil na godzinę

Dokładnie 40 lat temu, podczas drugiej międzynarodowej konferencji technicznej w Londynie na temat podniesienia poziomu bezpieczeństwa pojazdów, producent z Rüsselsheim zaprezentował swoją koncepcję bezpiecznego pojazdu kompaktowego. Inżynierowie otrzymali model Kadett C, który zadebiutował rok wcześniej, i mogli puścić wodze fantazji tworząc systemy bezpieczeństwa. Technikom pozwolono wybrać nazwę samochodu: OSV (Opel Safety Vehicle). Liczba 40 odnosi się do prędkości próby zderzeniowej (w milach na godzinę), którą model był w stanie wytrzymać. Mimo rozbudowanych funkcji bezpieczeństwa waga samochodu nie mogła przekroczyć 1 000 kilogramów.

Pianka poliuretanowa pochłania energię zderzenia

Aktualności Opla – Pianka poliuretanowa pochłania energię zderzenia

Pierwszy przykuwający uwagę element to rozbudowane zderzaki, znacznie większe od współczesnych. W OSV 40 wypełniono je pianką poliuretanową zwiększającą ich zdolność pochłaniania energii. W przedniej części zastosowano wypełnione pianką elementy, które przy prędkości powyżej ośmiu kilometrów na godzinę, składały się w sposób kontrolowany. Struktura pianki pochłaniała wystarczającą ilość energii, by zderzenie czołowe przy niższej prędkości powodowało jedynie niewielkie odkształcenie – w ten sposób powstał pierwszy „samonaprawiający się” zderzak. Inżynierowie wypełnili pianką również przestrzenie wewnątrz progów i drzwi, aby zwiększyć zakres bezpieczeństwa przy uderzeniach bocznych. Wzmocnione belki dachowe, jak również konstrukcja oparć przednich foteli, które mimo że przymocowane były do dachu poprzez konstrukcję pasów można było regulować, znacząco zwiększyły stabilność kabiny. Ponadto szybę przednią, wykonaną z laminowanego szkła, przyklejono bezpośrednio do nadwozia – również z myślą o zwiększeniu sztywności konstrukcji.

Troska o bezpieczeństwo widoczna również wewnątrz samochodu

Aktualności Opla – Troska o bezpieczeństwo widoczna również wewnątrz samochodu

We wnętrzu samochodu wszystkie powierzchnie, z którymi pasażer mógłby mieć kontakt podczas wypadku, pokryto dwucentymetrową warstwą pianki poliuretanowej. Układ kierowniczy wyposażono w dodatkowy zaokrąglony element w dolnej części kolumny kierownicy.

Również konstrukcja kokpitu OSV 40 była zorientowana na zwiększenie bezpieczeństwa. Wyprodukowany przez firmę Hella centralny system ostrzegania kontrolował jedenaście funkcji i za pomocą dedykowanych lampek wyświetlał informacje o ewentualnych błędach. Cztery dodatkowe światła umieszczone za tylną szybą służyły sygnalizowaniu zarówno hamowania awaryjnego, jak i niebezpieczeństwa. Umieszczono je na tyle wysoko, że były doskonale widoczne dla innych użytkowników drogi. Dzielone lusterko wewnętrzne zapewniało doskonałą widoczność – dolna część ograniczała martwe pole do minimum.

Przednie fotele zostały poszerzone w celu utworzenia dodatkowej przegrody oddzielającej tylną część pojazdu. W przypadku zderzenia bocznego, elementy boczne foteli, w szczególności te na wysokości barków, zapobiegały wpadaniu pasażera i kierowcy na siebie. Małe zagłówki foteli przednich oraz system zagłówków tylnych mocowanych na pasach nie ograniczały kierowcy widoczności do tyłu. Wszystkie fotele OSV 40 posiadały trzypunktowe pasy bezpieczeństwa – fotele przednie wyposażone były nawet w automatyczne napinacze.

Wszystkie testy bezpieczeństwa zdane celująco

Aktualności Opla – Wszystkie testy bezpieczeństwa zdane celująco

OSV 40 spełnił wszystkie wymogi testów zderzeniowych. Po zderzeniu czołowym z przeszkodą stałą, przy prędkości 40 mil na godzinę, wszystkie drzwi otwierały się bez użycia narzędzi. Przednia część samochodu pochłonęła energię tak skutecznie, że wskutek odkształcenia ulegała skróceniu tylko o 50 cm. Równie imponujące były efekty zderzenia czołowego z pylonem przy prędkości 50 km/h, uderzenia z tyłu, uderzenia bocznego w słup oraz dachowania przy prędkości 48 km/h.

Opel Astra: najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa

Współczesny model kompaktowy Opla pozwala ocenić, jak wielkie postępy poczyniono od 1974 roku. Oprócz ogromnej wytrzymałości konstrukcyjnej, Opel Astra oferuje szeroki zakres rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa biernego, jak i gamę ultranowoczesnych, aktywnych systemów wspomagających kierowcę, które znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa i komfortu wszystkich użytkowników pojazdu.

Podstawą systemów wspomagających kierowcę jest drugiej generacji przednia kamera Opel Eye. Współpracuje ona, między innymi, z systemem ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW) i układem rozpoznawania znaków drogowych (TSR), w tym również znaków na tablicach LED-owych. Natomiast wskaźnik odległości od pojazdu poprzedzającego (FDI) wykorzystuje czujniki kamery do określenia w sekundach odległości od pojazdu jadącego przed nami.

Aktywny tempomat adaptacyjny (ACC) utrzymuje odpowiednią odległość od pojazdu jadącego z przodu

Jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu. Na podstawie danych z czujnika radarowego aktywny tempomat adaptacyjny (ACC) automatycznie utrzymuje wybraną prędkość, zachowując jednocześnie wcześniej ustaloną bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego. Oprócz prędkości maksymalnej kierowca może wyznaczyć również dystans dzielący go do pojazdu jadącego z przodu. Dostępne są trzy opcje odległości. Po włączeniu tempomatu ACC czujnik radarowy stale sprawdza odległość od obiektów znajdujących się do 150 metrów przed samochodem. Wybrany dystans do pojazdu poprzedzającego wyświetlany jest na środkowym ekranie zestawu wskaźników kierowcy.

W skrajnych przypadkach, jeśli w sytuacji zagrożenia kierowca nie zareaguje na ostrzeżenia dźwiękowe i wizualne, a według obliczeń systemu może dojść do zderzenia, system automatycznego hamowania interweniuje poprzez łagodne przyhamowywanie pojazdu. W takiej sytuacji system ten współpracuje również z układem antypoślizgowym ABS i elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy ESP®Plus.

Przednie reflektory adaptacyjne: doskonałe oświetlenie w każdych warunkach

Najnowsza generacja podnoszącego bezpieczeństwo systemu adaptacyjnego oświetlenia przedniego (AFL+) z biksenonowymi reflektorami obejmuje szeroki zakres inteligentnych funkcji, takich jak system automatycznego sterowania światłami drogowymi (HBA), dynamiczne i statyczne doświetlanie zakrętów i układ zmiennego zasięgu świateł drogowych. System adaptacyjnego oświetlenia automatycznie dostosowuje wiązkę światła do sytuacji na drodze, uwzględniając typ trasy (szosa, autostrada, miasto) i widoczność (mgła, deszcz). Światła do jazdy dziennej w technologii LED o charakterystycznym dla Opla kształcie skrzydła nadają Astrze wyjątkowy charakter.

Bogaty pakiet rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo bierne

Nawet jeśli wyczerpane zostaną możliwości wszystkich systemów zapewniających czynne bezpieczeństwo, kierowca Astry może liczyć na bogaty pakiet rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa biernego. Samochód standardowo wyposażony jest w komplet poduszek powietrznych. W przypadku aktywacji poduszki lub napinacza pasów włączają się światła awaryjne ostrzegające o niebezpieczeństwie, a drzwi automatycznie się odblokowują. Oczywiście, Astra jest również wyposażona w opatentowany przez Opla system składania pedałów (PRS), który automatycznie chowa pedały chroniąc stopy i dolne części nóg kierowcy przed obrażeniami.

Opel OSV 40: dane techniczne

 
 
Maks. moment obrotowy w Nm przy obr./min.
95 / 3 400
Długość w mm
4 318
Szerokość w mm
1 580
Wysokość w mm
1 370
Rozstaw kół (przód) w mm
1 330
Rozstaw kół (tył) w mm
1 301
Masa w kg
965
Pojemność cm3
1 196
Moc maksymalna w kW (KM) przy obr./min.
44 (65) / 5 600