25 lat Opla Calibra: od aerodynamicznego mistrza do kultowego coupé

2014-09-04

  • Głośny debiut: światowa premiera podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 1989 roku
  • Opływowy kształt: 0,26 Cd – najniższy współczynnik oporu powietrza wśród samochodów produkowanych seryjnie
  • Osiągalne marzenie: produkcja wielkoseryjna umożliwiała zakup wersji o mocy 115 KM za 33 900 marek niemieckich
  • Sukcesy sportowe: zwycięstwo Calibry V6 z napędem na cztery koła w Międzynarodowych Mistrzostwach Samochodów Turystycznych w 1996 roku
  • Najpopularniejsze sportowe auto typu coupé lat 90.: 238 647 egzemplarzy wyprodukowanych w siedem lat
Aktualności Opla: 25 lat Opla Calibra: od aerodynamicznego mistrza do kultowego coupé

Rüsselsheim. Prawdziwie kultowe samochody
typu coupé powstają w Oplu. Po sukcesach
modeli Manta, Opel GT i Monza przyszła kolej na
smukłą Calibrę, która debiutowała 25 lat temu
na Salonie Samochodowym we Frankfurcie.
Najniższy współczynnik oporu powietrza wśród
samochodów produkowanych seryjnie,
niezależne zawieszenie kół i oś tylna
z wleczonymi wahaczami skośnymi, opcjonalny
napęd na cztery koła oraz supernowoczesne,
dostępne w wersjach standardowych modelu,
silniki benzynowe z katalizatorami pracującymi
w układzie zamkniętym – to cechy wyjątkowo innowacyjnej koncepcji, znacznie wyprzedzającej swoje czasy.
Zalety Calibry zostały docenione w 1990 roku w postaci nagrody „Złotej Kierownicy”, prestiżowego wyróżnienia niemieckiej motoryzacji dla najlepszego samochodu roku.

Aktualności Opla: 25 lat Opla Calibra: od aerodynamicznego mistrza do kultowego coupé

Montowany w wersji bazowej dwulitrowy silnik
o mocy 85 kW/115 KM rozpędzał Calibrę do
maksymalnej prędkości 203 km/h, zaś jego
mocniejsza 150-konna wersja, wyposażona
w 4 zawory na cylinder – aż do 223 km/h. Mimo
tak imponujących osiągów 16-zaworowa
Calibra zużywała jedynie 7,7 l paliwa na 100 km
w cyklu mieszanym. Innymi słowy, model ten
posiadał typowe dla Opla cechy: sportową
stylistykę i doskonałe osiągi w przystępnej cenie bazowej 33 900 niemieckich marek.

Aktualności Opla: 25 lat Opla Calibra: od aerodynamicznego mistrza do kultowego coupé

Atrakcyjna cena to nieodłączna cecha
samochodów typu coupé tworzonych
w Rüsselsheim. W legendarnej Mancie
skorzystano z technologii stosowanych
w seryjnym Oplu Ascona, natomiast
w Calibrze – w podobny sposób – zastosowano
rozwiązania opracowane dla Opla Vectry.
Połączenie sportowego charakteru z atrakcyjną
ceną i niezawodnością sprawiły, że Manta
i Calibra zyskały miano kultowych coupé. Nawet
dziś wielbiciele czterech kółek nie wzgardzą żadnym z tych klasyków.

Lekcja wzornictwa: forma podąża za funkcjonalnością

Aktualności Opla: Lekcja wzornictwa: forma podąża za funkcjonalnością

Opel Calibra łączył fascynującą stylistykę
z zoptymalizowaną aerodynamiką
i funkcjonalnością codziennego użytkowania.
Szeroka tylna klapa umożliwiała łatwy dostęp
do obszernego, 980-litrowego bagażnika. Mimo
nadwozia typu coupé długi rozstaw osi Calibry
sprawiał, że każdy z czterech pasażerów miał
wystarczająco dużo miejsca, aby komfortowo
podróżować. Standardowy pakiet wyposażenia
obejmował wspomaganie kierownicy,
pięciostopniową przekładnię z krótkimi
przełożeniami biegów, system audio
z sześcioma głośnikami i przyciemniane szyby. Do wyposażenia dodatkowego należały, między innymi,
klimatyzacja, czterostopniowa automatyczna skrzynia biegów oraz elektrycznie sterowane okno dachowe.

Nadrzędny priorytet: bezpieczeństwo

Aktualności Opla: Nadrzędny priorytet: bezpieczeństwo

Już w fazie projektowania Calibry inżynierowie
Opla zwrócili szczególną uwagę na
bezpieczeństwo pieszych, które dzisiaj jest
jednym z kluczowych zagadnień w procesie
tworzenia nowych aut. Przełomowe cechy, takie
jak opływowy kształt nadwozia, zaokrąglone
krawędzie, ukryte wycieraczki szyby przedniej
i zamaskowane dachowe rynienki to elementy
obecnie stosowane w sztuce projektowania pojazdów.

Aktualności Opla: Nadrzędny priorytet: bezpieczeństwo

Elektroniczny układ ABS i nowe elipsoidalne
reflektory przednie, o intensywniejszym
promieniu światła, mniejszym rozproszeniu oraz
ostrym kontraście, wpłynęły na podniesienie
poziomu bezpieczeństwa czynnego. Szerokie,
zgrabnie zintegrowane z nadwoziem zderzaki
zostały zaprojektowane tak, aby – w razie
wypadku – w znacznym stopniu pochłonąć siłę
uderzenia.

Najważniejsze modele: coś dla każdego

Aktualności Opla: Najważniejsze modele: coś dla każdego

Już po wprowadzeniu Calibry na rynek
w 1990 roku, klienci mogli wybierać pomiędzy
standardowym napędem na przednią oś,
a opcjonalnym na wszystkie koła, który
współpracował z dwulitrowym silnikiem
benzynowym. Calibra 4x4 zachwycała
doskonałą przyczepnością, znakomitą
stabilnością hamowania i wyjątkowo
bezpiecznym prowadzeniem. Auto z takimi
atrybutami zdecydowanie zasługiwało na
mocniejszy silnik, dlatego w marcu 1992 roku
Opel wprowadził do sprzedaży Calibrę Turbo,
której bardzo konkurencyjna cena – 49 800 marek niemieckich – wywołała spore poruszenie na rynku.
Pakiet standardowego wyposażenia tej wersji obejmował napęd na wszystkie koła, sześciostopniową skrzynię
biegów, sportowe fotele i 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich z szerokimi oponami 205/50. Najbardziej
imponującym elementem wyposażenia modelu był jednak dwulitrowy, turbodoładowany silnik o mocy
150 kW/204 KM, którego przedstawiona graficznie krzywa przebiegu momentu obrotowego tworzyła linię
przypominającą płaskowyż Góry Stołowej znajdującej się w Kapsztadzie.

Aktualności Opla: Najważniejsze modele: coś dla każdego

Calibra Keke Rosberg Edition to kolejny
legendarny model. Niedługo przed
rozpoczęciem sezonu 1993/94 Mistrzostw
Samochodów Turystycznych w Niemczech
(DTM), Opel wprowadził do sprzedaży nową
Calibrę 2.5 V6 o mocy 125 kW/170 KM, a także
modele wyposażone w dwulitrowy,
czterocylindrowy silnik, z nadwoziem
w biało-żółtych barwach wyścigów DTM. Klienci,
którzy w maju 1996 roku, zdecydowali się na
Calibrę Cliff Motorsport Edition, pozostawili
wszystkich daleko w tyle. Model pomalowano
identycznie jak samochód wyścigowy, w którym na zakończenie sezonu Manuel Reuter wygrał dla Opla
Międzynarodowe Mistrzostwa Samochodów Turystycznych, czyli odpowiednik wyścigów DTM. Dopuszczony
do jazdy po drogach model Cliff miał o 20 mm niższe sportowe podwozie, 16-calowe obręcze kół ze stopów
lekkich BBS i cenę niższą o 3 601 marek niemieckich.

Wielki finał: wersja Last Edition

Aktualności Opla: Wielki finał: wersja Last Edition

Zaledwie rok po sukcesach
w Międzynarodowych Mistrzostwach
Samochodów Turystycznych, Calibra wyjechała
na ostatnią prostą z metą oznaczoną
zakończeniem produkcji. Ostatni rozdział
w historii Calibry, która od 1990 roku znalazła
222 000 nabywców, należał do specjalnej
wersji limitowanej o nazwie Last Edition
pozostającej w sprzedaży do kwietnia
1997 roku. Ten wyjątkowy model był
wyposażony w sportowe zawieszenie, obręcze
kół ze stopów lekkich, skórzaną tapicerkę
i klimatyzację oraz, do wyboru, 2,5-litrowy silnik V6 lub dwulitrowy, czterocylindrowy o mocy 100 kW/136 KM.

Aktualności Opla: Wielki finał: wersja Last Edition

Oficjalne zakończenie produkcji nastąpiło
29 sierpnia 1997 roku. W ciągu siedmiu lat
w głównym zakładzie w Rüsselsheim oraz
w fińskiej fabryce Valmet w Uusikaupunki
wyprodukowano 238 647 egzemplarzy Opla
Calibra. W odpowiedzi na ogromne
zainteresowanie tym modelem, w 1990 roku
zwiększono wielkość produkcji z planowanych
20 tys. do 60 tys. egzemplarzy, z których część
wyprodukowano w Valmet Automotive.

Aktualności Opla: Wielki finał: wersja Last Edition

Calibra cieszyła się największym
zainteresowaniem w Niemczech, Wielkiej
Brytanii, Hiszpanii, Francji i we Włoszech.
Bestsellerem okazał się bazowy model o mocy
115 KM, wyprodukowany w liczbie ponad
130 000 sztuk. Na drugim miejscu uplasowała
się wersja z dwulitrowym silnikiem o mocy
150 KM – jej wielkość produkcji przekroczyła
61 000 egzemplarzy.

 

Ostatnia z linii montażowej zjechała czarna
Calibra Last Edition z dwulitrowym,
czterozaworowym silnikiem. Obecnie Opel Classic z przyjemnością prezentuje ten model na wielu pokazach
youngtimerów, gdzie piękne coupé niezmiennie wzbudza zachwyt publiczności.