Wzornictwo Opla - Poznaj innowacje

Innowacje Opla

Zobacz, jak często korzystasz
z naszych innowacji.

Witaj w świecie nowych rozwiązań

Narzędzia z drukarki 3D ułatwiają produkcję samochodów Opla

2014-08-20

  • Zespół ds. inżynierii wirtualnej z Rüsselsheim wykorzystuje potencjał druku trójwymiarowego
  • 40 „wydrukowanych” narzędzi używanych przy produkcji ADAMa ROCKS
  • Lider wykorzystania druku 3D w Grupie GM
Aktualności Opla: Narzędzia z drukarki 3D ułatwiają produkcję samochodów Opla

Rüsselsheim. Technologia uważana przez
niektórych za futurystyczną zagościła w Oplu na
co dzień: narzędzia montażowe wydrukowane
na trójwymiarowych drukarkach mają coraz
większe znaczenie w procesie produkcji.
Sześcioosobowy zespół pod kierunkiem
inżyniera Saschy Holla, specjalizującego się
w wirtualnych symulacjach, drukuje plastikowe
narzędzia montażowe, które z pracowni
w Rüsselsheim trafiają do fabryk Opla w całej
Europie. Narzędzia te, tańsze i szybsze do
wykonania, są wykorzystywane w Eisenach
przy montażu ADAMa oraz jego młodszego brata, ADAMa ROCKS. To jednak dopiero początek – eksperci Opla
przewidują, z czasem, upowszechnienie zastosowania narzędzi wytworzonych metodą druku
trójwymiarowego. „W przyszłości coraz więcej narzędzi montażowych przygotowanych na drukarkach 3D
będzie wykorzystywanych w procesie produkcyjnym” – mówi Sascha Holl.

Aktualności Opla: Narzędzia z drukarki 3D ułatwiają produkcję samochodów Opla

W produkcji ADAMa ROCKS, którego europejską
premierę zaplanowano na wrzesień,
wykorzystywany jest element montażowy
w postaci stałej ramy, wspomagającej
umieszczenie emblematu modelu na tylnym
słupku dachowym. Inny element służy z kolei do
montażu szyby czołowej. Jest to specjalna
prowadnica ułatwiająca i poprawiająca precyzję
montażu szyby. Inne „wydrukowane” narzędzia
wykorzystywane są przy mocowaniu
chromowanych nakładek na progi oraz przy
montowaniu brezentowego dachu Swing Top,
stanowiącego standardowe wyposażenie ADAMa ROCKS. Obecnie w Eisenach wykorzystuje się około 40 takich przyrządów montażowych.

 

Sprzęt ten został zaprojektowany komputerowo jeszcze w fazie tworzenia ADAMa ROCKS. „Ta technika
pozwala nam szybko dopasowywać części. Jeżeli zmienia się jakiś element pojazdu, możemy kilkoma
kliknięciami zmodyfikować potrzebne narzędzie” – wyjaśnia Holl. „Na drukarce 3D można uzyskać praktycznie
dowolną formę i kształt. Nie musimy liczyć się z żadnymi ograniczeniami, inaczej niż w wypadku tradycyjnej
technologii produkcji”.

Aktualności Opla: Narzędzia z drukarki 3D ułatwiają produkcję samochodów Opla

Zespół ds. inżynierii wirtualnej z Rüsselsheim
ma nawet swoje sposoby na uzyskanie części
o szczególnie dużych wymiarach.
Skomplikowana technika pozwala łączyć wiele
mniejszych fragmentów w większą całość – tak
jak w przypadku elementu, który w ADAMie
ROCKS ułatwia montowanie nakładek na
progach i tylnego spojlera.

 

Proces drukowania 3D polega na nakładaniu
kolejnych warstw stopionego plastiku
o grubości zaledwie 0,25 mm. Wykorzystywane
do tego celu tworzywo jest lekkie, mocne i uniwersalne. Puste miejsca i przestrzenie pod zwisającymi
fragmentami są automatycznie wypełniane specjalnym materiałem, który jest następnie wypłukiwany
w urządzeniu przypominającym zmywarkę do naczyń. „Proces ten można porównać do budowy mostu lub
balustrady” – tłumaczy Holl. „Wysokie lub wystające elementy muszą być podwiązane i podparte do czasu,
aż wszystko stwardnieje. Dopiero wtedy takie wsporniki można usunąć”.

Aktualności Opla: Narzędzia z drukarki 3D ułatwiają produkcję samochodów Opla

Niewielka liczba pozostałych przyrządów
niezbędnych na etapie końcowego montażu
została wcześniej wykonana ręcznie,
w żmudnej technice frezowania odlewów
z żywicy syntetycznej. Dzięki drukowi 3D koszty
produkcji takich elementów można zmniejszyć
nawet o 90%. Ponadto, wydrukowane
narzędzia nadają się do użytku już po około
8 godzinach i są lżejsze nawet o 70%. Ich kolejną
zaletą jest podatność na mechaniczną
i chemiczną obróbkę. Można je na przykład
przewiercać, frezować, piaskować, lakierować,
a wreszcie sklejać ze sobą albo z innymi materiałami. Wprowadzenie poprawek pod kątem ergonomii to
kwestia kilku minut pracy przy komputerze. „Możemy dostosować te narzędzia do każdego etapu montażu,
a także zagwarantować, że będą przyjazne dla użytkowników, którymi są nasi koledzy z linii produkcyjnej” –
dodaje Holl.

 

Narzędzia z drukarek 3D są używane także przy produkcji Insignii i kabrioletu Cascada, będą też stopniowo
wprowadzane na liniach montażu pozostałych modeli Opla. Nowa Corsa, Vivaro i Mokka to modele, których
montaż z wykorzystaniem narzędzi uzyskanych w technice druku 3D ruszy jeszcze w tym roku w Saragossie.
Coraz powszechniejsze wykorzystanie drukowanych narzędzi sprawia, że Opel jest liderem tej techniki ramach
Grupy GM.