50 lat innowacji: Studio Projektowe Opla

2014-11-03

  • Pierwsze tego typu studio projektowe w Europie rozpoczęło działalność w 1964 roku na terenie fabryki Opla w Rüsselsheim
  • Jego architekturę, koncepcję i zasady funkcjonowania wzorowano na studiu General Motors w Warren, w stanie Michigan, USA
  • Wachlarz ikon wzornictwa: od Opla GT do modelu koncepcyjnego Monza
Aktualności Opla: 50 lat innowacji: Studio Projektowe Opla

Rüsselsheim. Rok 1964 stał pod znakiem olimpiad – w Innsbrucku odbyły się XI Zimowe Igrzyska, a kilka miesięcy później ogień olimpijski zapłonął na XVIII Igrzyskach Letnich w Tokio. W Rüsselsheim również świętowano. Po raz pierwszy goście mogli zwiedzić nowe studio projektowe Opla w budynku N10. Dla wielu z nich był to pierwszy, a zarazem ostatni raz. Po uroczystym otwarciu te futurystyczne obiekty zostały zamknięte dla osób postronnych. Od czerwca 1964 roku właśnie tam opracowywano nowe kształty, kolory i funkcjonalności samochodów marki Opel. To tu podejmowano kluczowe decyzje strategiczne. „Łatwiej dostać się do Fort Knox niż do N10” – mówił wówczas jeden z pracowników firmy Opel.

Aktualności Opla: 50 lat innowacji: Studio Projektowe Opla

Oficjalne otwarcie tego największego, należącego bezpośrednio do producenta samochodów, studia projektowego w Europie stanowiło kamień milowy w historii motoryzacji Starego Kontynentu. Dotąd większość europejskich firm motoryzacyjnych korzystała z usług zewnętrznych, wyspecjalizowanych firm projektowych. Za mekkę motoryzacyjnego wzornictwa uznawano wówczas północne Włochy, w szczególności okolice Turynu, stolicy Piemontu. To właśnie tam, pomiędzy Alpami a Apeninami, otworzyli swoje przedsiębiorstwa Pietro Frua, Guiseppe „Nuccio” Bertone i Pininfarina, odpowiedzialni za tworzenie modeli koncepcyjnych dla wielu producentów aut.

Aktualności Opla: 50 lat innowacji: Studio Projektowe Opla

Pomysł utworzenia własnego studia projektowego wyszedł od General Motors, amerykańskiej spółki macierzystej Opla. W Rüsselsheim zbudowano obiekt wzorowany na budynku w Warren. Miał identyczny kształt, układ i funkcję, był tylko nieco mniejszy. W Warren w stanie Michigan, blisko siedziby głównej firmy w Detroit, studio projektowe GM Styling kształtowało przyszłość motoryzacji już od końca lat 50.

 

Pierwszy samochód koncepcyjny GM zaprezentowano jednak już wcześniej. W 1927 roku powstał Dział Sztuki i Koloru (Art & Color Section), na którego czele stanął Harley Earl, legenda motoryzacyjnego designu. Dziesięć lat później zmieniono nazwę działu na GM Styling. To wtedy właśnie General Motors przedstawił pierwszy model koncepcyjny Y-Job. Celem było zaprezentowanie szerszej publiczności projektu nowego, dużego kabrioletu marki Buick.

Aktualności Opla: 50 lat innowacji: Studio Projektowe Opla

Zadania postawione przed projektantami w nowym studiu Opla było jednak znacznie bardziej złożone. Chodziło nie tylko na opracowanie języka stylistyki nowych modeli. Zadaniem stylistów-wizjonerów było stworzenie koncepcji wzornictwa wykraczającej poza ograniczenia codzienności i wyznaczenie przyszłych trendów w motoryzacji. Stylistykę uznano za klucz do sukcesu, nie za cel sam w sobie. I właśnie to podejście dało firmie przewagę nad konkurencją. Podczas gdy inni twórcy koncentrowali się co najwyżej na kształtach nadwozia, w Rüsselsheim postawiono dalekowzrocznie na tworzenie emocjonalnej filozofii wzornictwa. Poszukiwano czego od samochodu przyszłości oczekuje klient, jakiego charakteru, jakich funkcjonalności.

Aktualności Opla: 50 lat innowacji: Studio Projektowe Opla

Studio projektowe funkcjonowało w wydzielonym budynku N10. Jego pracownicy nie zajmowali się projektowaniem samochodów, które mają znaleźć się na drogach jutro czy pojutrze. Do nich należało opracowywanie produktów, które pozwolą firmie pozyskać klientów w długiej perspektywie. I to dopiero było prawdziwe wyzwanie. Jeden z ówczesnych projektantów stwierdził, że ten, kto jedynie o krok wyprzedza popularne trendy, porusza się na krawędzi przepaści, na której dnie leży tylko nuda. Z kolei człowiek, który wykona odważny krok w przyszłość, może spotkać się z nierozumieniem otoczenia. Mówiąc obrazowo: śmiałek, który w XIX wieku wkroczyłby do królewskiego pałacu z tabletem, musiałby liczyć się z tym, że trafi do lochu uznany za wywrotowca. Projektantom Opla nigdy nie brakowało odwagi.

Cel, który wyznaczyło sobie studio projektowe Opla, przesądziło o jego wyjątkowości w Europie. Szybko przekształciło się w europejską szkołę projektowania samochodów o magicznej sile przyciągania najlepszych specjalistów z branży. Listę byłych pracowników studia czyta się jak leksykon „Kto jest kim” w świecie motoryzacyjnego designu: Anatole Lapine, Erhard Schnell, George Gallion, Charles M. ‘Chuck’ Jordan, Herbert Killmer, Chris Bangle, Murat Nasr i Hideo Kodama. Wielu z nich pracowało później dla innych producentów samochodów, w czasach gdy firmy te również stworzyły własne studia projektowe. Wiele pomysłów, form, kształtów i koncepcji stylistycznych powstało właśnie w Rüsselsheim w latach 60.

Aktualności Opla: 50 lat innowacji: Studio Projektowe Opla

Większość olśniewających różnorodnością samochodów opracowanych w ciągu 50 lat istnienia Studia Projektowego Opla to obecnie ikony motoryzacyjnego wzornictwa. Opel Experimental GT, pierwsze arcydzieło stworzone przez młody, ambitny zespół, został zaprezentowany już rok po otwarciu studia. Sportowy samochód o śmiałej stylistyce zadebiutował podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 1965 roku. Kolejne modele to kolejne sukcesy: Opel CD z 1969 roku, dopracowane w szczegółach coupé z silnikiem V8, GT2 z przesuwanymi drzwiami z roku 1975 czy Tech-1 o idealnie opływowej sylwetce, którego współczynnik aerodynamicznego oporu powietrza Cd wynosił sensacyjne 0,235. W ubiegłym roku twórcy zespołu Studia Projektowego Opla przedstawili kolejne wyjątkowe dzieło podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Model koncepcyjny Opel Monza prezentuje rozwiązania stylistyczne i technologiczne, które w nadchodzących latach zaistnieją w modelach produkcyjnych marki.