Aktualności Opla - Opel Mokka

Odkryj nasz kompaktowy SUV

Elegancki, nowoczesny
i wszędzie czuje się jak
w domu.

Dowiedz się więcej

Opel Mokka z nowym turbodieslem 1.6 CDTI o mocy 136 KM

2014-10-20

  • Światowa premiera: Mokka z jednostką wysokoprężną nowej generacji, zbudowaną w całości z aluminium, zadebiutowała w Paryżu
  • Oszczędność: zużycie paliwa wynoszące 4,1 l/100 km przy emisji CO2 na poziomie 109 g/km
  • Wzór do naśladowania: wiodąca w swojej klasie kultura pracy silnika i lekka konstrukcja
Aktualności Opla: Opel Mokka z nowym turbodieslem 1.6 CDTI o mocy 136 KM

Rüsselsheim. Modny kompaktowy SUV Mokka,
od momentu wprowadzenia przez Opla na
rynek prawie dwa lata temu, odnosi kolejne
sukcesy. Jest już dwukrotnym zdobywcą
nagrody Samochodu Roku z napędem 4x4,
w kategorii pojazdów terenowych
i sportowo-użytkowych w cenie do 25 000
Euro. Jego sprzedaż plasuje się na poziomie
275 tysięcy sztuk, więc jest jednym z najlepiej
sprzedających się modeli Opla. Już wkrótce od
Mokki będzie można oczekiwać jeszcze więcej:
na początku 2015 roku zostanie ona wyposażona w całkowicie nowy silnik 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM. Mokka z tą jednostką nowej generacji zadebiutowała podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu, który odbył się w dniach 4–19 października br.

Aktualności Opla: Opel Mokka z nowym turbodieslem 1.6 CDTI o mocy 136 KM

Ten kompaktowy 4-cylindrowy silnik, już określany mianem „szepczącego diesla” (whisper diesel), zastąpi obecną jednostkę wysokoprężną o pojemności 1,7 litra. Ma moc wyższą o 6 KM, a moment obrotowy o 20 Nm, przy mniejszej pojemności skokowej i znacznie zredukowanym zużyciu paliwa. Wprowadzenie tego zaawansowanego technologicznie silnika uatrakcyjni gamę jednostek napędowych Mokki, obejmujących jeden silnik diesla, dwa benzynowe oraz wersję zasilaną LPG.

Aktualności Opla: Opel Mokka z nowym turbodieslem 1.6 CDTI o mocy 136 KM

Innowacyjna jednostka wysokoprężna 1.6 CDTI
należy do nowej rodziny silników diesla firmy
Opel zbudowanych wyłącznie z aluminium.
Wariant 100 kW/136 KM zapewnia,
bezkonkurencyjnie w tej klasie jednostek
napędowych, 85 KM z 1 litra pojemności,
a także moment obrotowy 320 Nm. Parametry
przyspieszenia również zapewnią dużą
przyjemność z jazdy. Mokka z szepczącym
dieslem przyspiesza od 0 do 100 km/h
w 9,9 sekundy. Tyle samo zajmuje
przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym biegu. Maksymalna prędkość wynosi 191 km/h. Nowa jednostka jest także niezwykle oszczędna i bardziej przyjazna dla środowiska: dzięki precyzyjnej 6-stopniowej przekładni manualnej oraz systemowi Start/Stop, zużywa tylko 4,1 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 na niskim poziomie 109 g/km. To prawie 0,5 l mniej paliwa i 11 g mniej CO2 w porównaniu z poprzednią wersją silnika 1.7. Co więcej, nowa jednostka spełnia rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6, dzięki czemu pod względem oddziaływania na środowisko jest tak „czysta” jak silnik benzynowy.

Nowy poziom kultury pracy silnika

Aktualności Opla: Opel Mokka z nowym turbodieslem 1.6 CDTI o mocy 136 KM

Inżynierowie udoskonalili charakterystykę pracy silnika, kładąc szczególny nacisk na ograniczenie poziomu drgań i zwiększenie płynności działania. Najnowsze symulacje CAE (inżynierii wspomaganej komputerowo) oraz wyniki pętli optymalizacyjnej zostały wykorzystane do określenia poziomu drgań każdego komponentu i podzespołu jeszcze przed zbudowaniem pierwszego prototypu silnika.

Aktualności Opla: Opel Mokka z nowym turbodieslem 1.6 CDTI o mocy 136 KM

Inżynierowie skupili się również na zmniejszeniu wagi silnika – to pierwsza wysokoprężna jednostka marki Opel, w której zamiast żeliwa w konstrukcji bloku użyto aluminium. Łoże wału korbowego oraz głowica silnika również są wykonane z aluminium, co łącznie zredukowało masę o ponad 20 kilogramów.

Najnowocześniejsze rozwiązanie zapewniające wysokie osiągi i ograniczone oddziaływanie na środowisko

Aktualności Opla: Opel Mokka z nowym turbodieslem 1.6 CDTI o mocy 136 KM

Doskonałe osiągi przy ograniczonym negatywnym wpływie na środowisko naturalne to również zasługa turbosprężarki VTG o zmiennej geometrii oraz wysokociśnieniowego układu wtrysku paliwa typu common rail. Wtryskiwacze zdolne do pracy przy ciśnieniu 2000 barów i 10 wtryskach na jeden cykl pracy cylindra zapewniają wyższą moc, lepszą atomizację paliwa oraz skuteczne mieszanie z doprowadzanym powietrzem. Aby spełniać normę emisji spalin Euro 6, w jednostce 1.6 CDTI zastosowano innowacyjną technologię LNT (Lean NOx Trap), opartą na dodatkowym układzie oczyszczania spalin umieszczonym za filtrem cząsteczek stałych silnika i pochłaniającym tlenki azotu (NOx).

Aktualności Opla: Opel Mokka z nowym turbodieslem 1.6 CDTI o mocy 136 KM

Mokka z nowym silnikiem 1.6 CDTI będzie standardowo wyposażona w system Start/Stop oraz 6-stopniową manualną skrzynię biegów o niskim współczynniku tarcia, zapewniającą niezwykle płynną i bardziej precyzyjną zmianę biegów. Liczne zmiany komponentów wewnętrznych i mechanizmów przełączania, a także sposób integracji przekładni z pojazdem zdecydowanie poprawiają komfort sterowania. Połączenie nowego turbodiesla ze skrzynią ręczną jest możliwe zarówno w wersji z napędem na przednie koła, jak też 4x4. Dodatkowo przy napędzie przednim dostępna jest 6-stopniowa przekładnia automatyczna. Zamówienia na model Mokka z silnikiem nowej generacji będą przyjmowane od końca roku, a samochód pojawi się w salonach na początku 2015 roku.