Opel ADAM z nowym trzycylindrowym
silnikiem debiutuje w Genewie

2014-02-16

  • Trzycylindrowy silnik nowej generacji z najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi w modelu
    Opel ADAM
  • 1.0 Turbo ECOTEC® Direct Injection podnosi poprzeczkę dla silników trzycylindrowych pod względem
    kultury pracy
  • Wyższy moment obrotowy w dolnym zakresie obrotów i większa moc niż w wolnossącym silniku 1.6
  • Ekologiczna jednostka z niezwykle niską jak na silnik benzynowy emisją CO2: 99 g/km
  • Zupełnie nowa sześciobiegowa przekładnia, o 30% lżejsza od poprzedniej
  • Nowe kolory i opcje wykończenia wnętrza – więcej możliwości personalizacji ADAMa

Aktualności Opla: ADAM z trzycylindrowym silnikiem nowej generacji

Rüsselsheim. Po roku od premiery rynkowej
ADAM wciąż jest ulepszany. Elegancki i modny
miejski Opel cieszy się opinią najlepiej
skomunikowanego ze światem małego
samochodu na rynku o największych
możliwościach w zakresie personalizacji.
W marcu, podczas Salonu Samochodowego
w Genewie został on zaprezentowany
z zupełnie nowym trzycylindrowym
turbodoładowanym silnikiem benzynowym,
charakteryzującym się wzorową kulturą pracy,
wysokim momentem obrotowym w niskim
zakresie obrotów i niewielkim zużyciem paliwa. Ale to nie wszystko: silnikowi nowej generacji towarzyszy
nowa, udoskonalona sześciobiegowa manualna przekładnia. Z drugiej strony, niemal nieograniczone
możliwości personalizacji ADAMa zwiększają się dzięki nowym kolorom nadwozia i opcjom wykończenia
wnętrza.

 

ADAM jest pierwszym modelem Opla, w którym będzie montowany nowy, wykonany w całości z aluminium silnik
benzynowy 1.0 ECOTEC® z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, skonstruowany przez
Międzynarodowe Centrum Rozwoju Technicznego Opla w Rüsselsheim w Niemczech. Ten „kieszonkowy” silnik
będzie oferowany w dwóch konfiguracjach, rozwijających moc odpowiednio: 66 kW/90 KM i 85 kW/115 KM.
Obydwie wersje dysponują solidnym zapasem momentu obrotowego: 166 Nm już od 1800 obr./min.
Podobnie jak dwa średniolitrażowe silniki nowej generacji Opla wprowadzone w ostatnich miesiącach
(benzynowy 1.6 Turbo ECOTEC® Direct Injection i wysokoprężny 1.6 CDTI), nowy silnik 1.0 ECOTEC® Direct
Injection charakteryzuje się wzorową kulturą pracy oraz wyjątkowo niskim poziomem hałasu i wibracji jak
na jednostkę trzycylindrową, przewyższając pod tym względem wielu czterocylindrowych rywali. Nowy silnik
trzycylindrowy współpracuje z innowacyjną 6-biegową przekładnią oraz jest standardowo wyposażony
w system Start/Stop. ADAM z nowym silnikiem w wersji 66 kW/90 KM zużywa w cyklu mieszanym tylko 4,3 litra
paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 wynoszącej zaledwie 99 g/km (zgodnie ze znormalizowanym testem
pomiarowym NEDC, New European Driving Cycle, służącym ocenie toksyczności spalin i zużycia paliwa).
To niezwykle niskie wartości jak na jednostkę benzynową, zwłaszcza biorąc pod uwagę jej wysokie osiągi pod
względem mocy i maksymalnego momentu obrotowego. Do obniżenia zużycia paliwa przyczyniają się takie
rozwiązania, jak bezpośredni wtrysk paliwa, układ zmiennych faz rozrządu, lekka, całkowicie aluminiowa
konstrukcja i odłączana pompa cieczy chłodzącej.


Produkcja ADAMa z silnikiem 1.0 Turbo ECOTEC® Direct Injection rozpocznie się latem br. Dostępne będą nie
tylko nowe zespoły napędowe, ale także świeże wersje kolorystyczne. Podczas Salonu Motoryzacyjnego
we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku Opel prezentował zapowiedzi dalszych możliwości personalizacji
ADAMa, które właśnie teraz są wprowadzane. W Genewie prezentowanych jest więcej kolorów oraz
elementów wykończenia wnętrza. Dzięki temu ADAM stanie się jeszcze większym indywidualistą.

Elastyczność: małolitrażowy silnik wyznacza nowe standardy w swojej klasie

Aktualności Opla: 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo

Elastyczny, mocny i ekologiczny: nowy silnik
ADAMa jest nieduży, ale potrafi dostarczyć wiele
przyjemności z jazdy. Zapewnienie wysokich
osiągów w aucie o skromnych wymiarach
wymagało niebywałej precyzji i zastosowania
najnowocześniejszych technologii. Dla kieszeni
właścicieli ADAMów istotne będą wyjątkowo
niskie wartości zużycia paliwa i emisji CO2,
wynoszące odpowiednio: 4,3 l/100 km i 99 g/km
w cyklu mieszanym. W niektórych krajach
oznacza to też korzystniejsze stawki podatków
pobieranych od właścicieli takich pojazdów.


12-zaworowy 1.0 Turbo ECOTEC® Direct Injection – pierwszy silnik z nowej rodziny małolitrażowych jednostek
benzynowych, która będzie rozwijana przez kolejne lata – to następny etap ofensywy Opla w ramach nowego
portfolio zespołów napędowych, po wprowadzonych niedawno średniolitrażowych silnikach benzynowych
i wysokoprężnych 1.6. Powyższe trzy rodziny zespołów napędowych łączą wspólne założenia konstrukcyjne
i cel: uzyskanie najwyższej kultury pracy w swoich segmentach. Inżynierowie z Rüsselsheim rozpoczęli pracę
od czystej kartki papieru, skupiając się na wyeliminowaniu nierytmicznej pracy typowej dla silników
trzycylindrowych, która w tradycyjnych konstrukcjach przysłania zalety płynące z ekonomiki eksploatacji.
„Postawiliśmy sobie za cel nie tylko ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2, lecz także udowodnić, że trzy
cylindry mogą zapewnić taką samą kulturę pracy jak cztery lub więcej” – powiedział dr Matthias Alt, główny
inżynier Opla z działu małych silników benzynowych. „Udało nam się u samego źródła rozwiązać typowe
problemy silników trzycylindrowych związane z wyważeniem, hałasem i drganiami. Jesteśmy przekonani,
że klienci z entuzjazmem przyjmą efekty naszej pracy”.


Blok cylindrów, odlany pod wysokim ciśnieniem z aluminium, został zaprojektowany z myślą o ograniczeniu
generowanego przez konstrukcję hałasu oraz masy tego elementu. W celu zminimalizowania przekazywanych
pulsacji wysokociśnieniowe przewody doprowadzające paliwo i wtryskiwacze oddzielono strukturalnie
od głowicy cylindrów, a pompa paliwa i przewody paliwowe otrzymały izolację akustyczną.


Kulturę pracy podnosi także zainstalowanie wałka wyważającego w misce olejowej. Wałek ten jest napędzany
łańcuchem z odwróconymi zębami, co zapewnia cichą pracę, i obraca się przeciwbieżnie z prędkością wału
korbowego, zaś jego masa została zoptymalizowana pod kątem równoważenia samoistnych drgań
wywołanych pracą trzech cylindrów.


Wśród innych rozwiązań służących ograniczeniu hałasu należy wymienić zoptymalizowane pod względem
akustycznym osłony na górze i z przodu silnika, obudowy kolektora dolotowego i wałków rozrządu, izolację
wału korbowego przy użyciu stalowych panewek głównego łożyska, odwrócone zęby w łańcuchu
napędzającym wałki rozrządu, turbosprężarkę ze zredukowanym odgłosem syczenia oraz dolną miskę olejową
ze stali.


Dzięki takiej „inżynierii akustycznej” nowy silnik 1.0 Turbo ECOTEC® Direct Injection cechuje się nie tylko
wyższą kulturą pracy w porównaniu z innymi jednostkami trzycylindrowymi, lecz także jest po prostu cichszy
od wielu jednostek czterocylindrowych. Na przykład, w teście porównawczym przy całkowicie otwartej
przepustnicy w całym zakresie prędkości obrotowej, generuje on mniejszy hałas niż wolnossące silniki
benzynowe 1.6 o podobnej mocy.

Duża moc: mały silnik z wielkim potencjałem

Aktualności Opla: Ekologiczna jednostka z niezwykle niską jak na silnik benzynowy emisją CO2: 99 g/km

1.0 Turbo ECOTEC® Direct Injection
charakteryzuje się też świetną dynamiką.
Ma on wszelki potencjał ku temu, by sprawić,
że „mniejszy rozmiar” zostanie uznany za ten
optymalny, bo generuje on więcej momentu
obrotowego niż na przykład wolnossąca
jednostka 1.6.

 

W ADAMie silnik 1.0 Turbo ECOTEC® Direct
Injection wytwarza 166 Nm już przy
1800 obr./min. To o prawie 30% więcej siły
pociągowej niż w przypadku wolnossącego
silnika 1.6, przy tej samej prędkości obrotowej. W wersji 85 kW/115 KM płaski odcinek krzywej momentu
obrotowego sięga 4700 obr./min. Kolektor wydechowy, umieszczony z jubilerską precyzją wewnątrz
aluminiowej głowicy cylindrów, jest połączony śrubami bezpośrednio z turbosprężarką o małej bezwładności,
która jest chłodzona cieczą. Ta kompaktowa konstrukcja zapewnia szybkie doładowanie w celu uzyskania
dużej mocy przy niskich obrotach.


Sześciootworowe wtryskiwacze systemu bezpośredniego wtrysku umieszczono centralnie nad każdym tłokiem,
aby zapewnić wydajne spalanie, a dwie fazy pracy krzywek umożliwiają regulację faz rozrządu, dzięki której
silnik otrzymuje optymalną ilość powietrza. Regulowana pompa oleju oraz pompa płynu chłodzącego odłączana
przy zimnym silniku w celu jego szybszego nagrzania to kolejne rozwiązania przyczyniające się do obniżenia
zużycia paliwa.


Silnik nowej generacji 1.0 Turbo ECOTEC® Direct Injection z sześciobiegową przekładnią manualną wkrótce
dołączy do aktualnej oferty silników ADAMa, czyli wolnossących jednostek czterocylindrowych współpracujących
z pięciobiegowymi skrzyniami manualnymi: 1.2 – 51 kW/70 KM z maks. momentem obrotowym 115 Nm oraz
1.4 w dwóch wersjach oferujących moc 64 kW/87 KM lub 74 kW/100 KM przy identycznym maksymalnym
momencie obrotowym wynoszącym 130 Nm.

Precyzja: nowa, lekka i płynnie pracująca skrzynia biegów

Aktualności Opla: Precyzja: nowa, lekka i płynnie pracująca skrzynia biegów

Nowy trzycylindrowy silnik ADAMa połączono
z innowacyjną sześciobiegową manualną
skrzynią biegów. W stanie suchym waży ona
zaledwie 37 kg, czyli jest o ok. 30% lżejsza od
swojego obecnego odpowiednika.

 

W nowej przekładni, zapewniającej najwyższy
komfort i precyzję zmiany przełożeń dzięki
krótkiemu skokowi lekko pracującej dźwigni,
zastosowano wiele udoskonaleń
wprowadzonych niedawno przez Opla.
Zaliczają się do nich koła zębate z szerszymi,
asymetrycznymi zębami, a także synchronizatory trójstożkowe dla pierwszego i drugiego biegu oraz
dwustożkowe — dla trzeciego i czwartego biegu. Ponadto zsynchronizowany jest bieg wsteczny.
Nowe skrzynie biegów o wysokiej kulturze pracy będą stopniowo wprowadzane także w innych modelach
pojazdów marki Opel.

Indywidualizm: więcej możliwości personalizacji najlepiej skomunikowanego małego samochodu

Aktualności Opla: Indywidualizm: więcej możliwości personalizacji najlepiej skomunikowanego małego samochodu

Opel ADAM, już ogłoszony mistrzem
personalizacji, staje się coraz lepszy. W ciągu
najbliższych tygodni i miesięcy paleta opcji
dwukolorowego nadwozia będzie stopniowo
rozszerzana. Po wprowadzeniu kolejnych
7 barw nadwozia i 4 odcieni dachu liczba
dostępnych lakierów nadwozia sięgnie 18,
a liczba kolorów dachu wzrośnie do 6.
Pięć nowych barw nadwozia, które będą
wprowadzane wiosną, to: elegancki srebrny
lakier „Silverwalker”, głęboki ciemny brąz
„Mr. Darkside”, intensywny błękit „Let it Blue”,
odważna zieleń limonki „Dancing Green” i subtelna ciepła szarość „Pink-Kong”. W dalszej indywidualizacji
ADAMa pomogą: pięć nowych tapicerek foteli, siedem świeżych elementów dekoracyjnych kabiny, cztery
dodatkowe kolory wykończenia wnętrza, jedna podsufitka oraz dwa innowacyjne odcienie obudowy lusterka
wewnętrznego, a także cztery nowe barwy listwy z logo i dwa dodatkowe zestawy oklein dekoracyjnych
nadwozia. Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie prezentowane są kolejne kolory nadwozia i wersje
wykończenia wnętrza. Dzięki świeżym opcjom potencjał personalizacji ADAMa w najnowszym wydaniu jest
niemal nieograniczony, a każdy klient może skonfigurować wymarzony samochód.


Po starannym wybraniu opcji ściśle według własnych upodobań klient może zasiąść w najlepiej
skomunikowanym ze światem modelu w segmencie małych pojazdów. ADAM może być wyposażony
w wyrafinowany system multimedialny IntelliLink, oferujący najnowocześniejsze opcje łączności i dostęp do
aplikacji. IntelliLink jest w pełni kompatybilny z najnowszymi smartfonami opartymi na systemach operacyjnych
Android oraz iOS. Umożliwia on podłączenie zewnętrznych urządzeń przez USB i Bluetooth® i strumieniową
transmisję dźwięku. W skład systemu wchodzi 7-calowy kolorowy ekran dotykowy wysokiej rozdzielczości
i 7 głośników. IntelliLink w modelu ADAM umożliwia dostęp do nawigacji BringGo oraz do aplikacji StitcherTM
i TuneIn. Po podłączeniu urządzenia z systemem Apple iOS wybranymi funkcjami można sterować za pomocą
aplikacji głosowej SIRI EYES FREE*. Kierowca może na przykład odsłuchiwać przychodzące wiadomości SMS
lub dyktować wiadomości do wysłania bez odrywania wzroku od drogi, a rąk – od kierownicy. IntelliLink to
wyróżniana nagrodami, bezpieczna i prosta w obsłudze technologia oferowana w przystępnej cenie.
Sprawia ona, że ADAM jest najlepiej skomunikowanym ze światem małym samochodem na rynku.

 

* Niedostępna w języku polskim