Model koncepcyjne Opla - Historia i dziedzictwo Opla

Historia i dziedzictwo Opla

Historia i doświadczenie ponad 110 lat innowacji wyznacza drogę rozwoju kolejnych, najnowszych modeli. Oto fascynująca podróż w czasie.

Cofnij czas!

Po stu latach oryginalne samochody wyścigowe Opla wróciły na trasę Grand Prix de Lyon

2014-04-30

  • W sto lat od prestiżowego pojedynku, historyczne samochody wyścigowe Opla ponownie na trasie wyścigu
  • Na starcie stanął również „Green Monster” (Zielony Potwór) z 1914 roku, z silnikiem o pojemności 12,3 litra
  • Wspomnienie początków: oryginalna trasa pozostała niemal niezmieniona
Aktualności Opla: Po stu latach oryginalne samochody wyścigowe Opla wróciły na trasę Grand Prix de Lyon

Rüsselsheim. To właśnie wyścig Grand Prix de
Lyon uznaje się za pierwowzór wszystkich
najważniejszych imprez związanych ze
sportami motorowymi, w tym Formuły 1.
Do wyścigu w 1914 roku Opel wystawił trzy
samochody Grand Prix. Sto lat od tamtego
wydarzenia, w dniach 1–3 maja, odbył się
pokaz z udziałem tych samych pojazdów oraz
bardzo szczególnego Opla – słynnego
Zielonego Potwora wyposażonego w silnik
o pojemności 12,3 litra, mocy 260 KM
i momencie obrotowym 700 Nm. Widzowie
obserwujący wyścig mogli osobiście doświadczyć wrażeń, które urzekły publiczność przed stuleciem.

Grand Prix de Lyon 1914: niemiecko-francuski pojedynek

Aktualności Opla:  pojazd wyścigowy z numerem 2, Carl Jörns

Pomimo rosnącego napięcia politycznego
w Europie, francuski klub automobilowy (ACF)
zorganizował – czwartego lipca 1914 roku, tuż
przed wybuchem pierwszej wojny światowej –
pierwszy wyścig Grand Prix de Lyon. Wyścig
Grand Prix de l’ACF był corocznym wydarzeniem
organizowanym w różnych lokalizacjach od
1906 roku. Stanowił on najważniejszy punkt
europejskiego sezonu sportów motorowych
i był inspiracją dla późniejszych,
profesjonalnych wyścigów samochodowych.


W 1914 roku na starcie morderczego wyścigu, którego trasa liczyła aż 750 km, stanęły samochody 14
producentów reprezentujących sześć krajów. Opel wystawił trzy samochody Grand Prix. Za kierownicą pojazdu
z numerem startowym 2 zasiadł Carl Jörns, niekwestionowany kierowca numer 1 z Rüsselsheim. Kierowcami
pozostałych dwóch białych aut byli Emil Erndtmann oraz Franz Breckheimer. Zgodnie z panującym wówczas
zwyczajem kierowcom towarzyszyli tak zwani mechanicy pokładowi, których zadaniem było monitorowanie
zegarów oraz wskaźników i – w razie konieczności – zwiększanie ciśnienia paliwa w zbiorniku za pomocą
ręcznej pompy. Okazywali się też oni często pomocni podczas postojów technicznych (pit stopów) oraz
rozwiązywali wszelkie pojawiające się na bieżąco problemy.

Aktualności Opla: pojazd wyścigowy z 1913

Zgodnie z nowymi przepisami wprowadzonymi
w 1914 roku, samochody Grand Prix były
wyposażone w silniki o pojemności 4,5 litra i nie
mogły ważyć więcej niż 1 100 kilogramów.
Rozwiązania technologiczne zastosowane
w samochodach Opla były imponujące: cztery
zawory na cylinder z pionowym korbowodem
i wałkiem rozrządu w głowicy. Obligatoryjnym
elementem był również wał napędowy, który
zastąpił stosowany wcześniej powszechnie
łańcuch napędowy.


Ople miały opływowy, cylindryczny kształt, który umożliwiał osiągnięcie prędkości maksymalnej 160 km/h.
Przednie koła nie zostały wyposażone w hamulce, co było wówczas powszechnie stosowanym rozwiązaniem.
Jedynie tylne koła posiadały hamulce bębnowe uruchamiane za pomocą ręcznej dźwigni. Dodatkowy hamulec,
uruchamiany prawym pedałem, obsługiwał termoregulacyjny bęben na wale napędowym. Pedał przyspieszenia
umieszczono pośrodku, a sprzęgło pokryte skórą – z lewej strony. Przełożenia w czterostopniowej,
niezsynchronizowanej skrzyni biegów były zmieniane za pomocą zewnętrznej dźwigni.

Aktualności Opla: pojazd wyścigowy z numerem 2, Carl Jörns

Friedrich „Fritz” Opel, syn Adama, założyciela
firmy, wybrał się do Lyonu, aby kibicować swoim
kierowcom. Grand Prix de l’ACF nie
organizowano na specjalnie zbudowanych
torach wyścigowych, lecz na drogach
publicznych, które – na czas rywalizacji –
zamykano i odpowiednio przygotowywano.
Start i metę pętli o długości 36,7 km, którą
należało pokonać 20-krotnie, wyznaczono
w Brignais, na południowy wschód od Lyonu.
Umieszczano tam dużą tablicę, z informacjami
o wyścigu. Trybuny dla widzów zbudowano
również w innych miejscach na trasie wyścigu, ale większość z 300 000 entuzjastów Grand Prix obserwowała rywalizujące samochody, stojąc wzdłuż trasy.

Aktualności Opla: pojazd wyścigowy z numerem 2 na linii startu

Opel zaczął wyścig w pierwszym rzędzie. Carl
Jörns zajął pozycję obok Węgra, Ferenca
Szisza, siedzącego za kierownicą francuskiej
Aldy, który – jako zwycięzca pierwszego
w historii wyścigu Grand Prix w roku 1906 –
był wówczas międzynarodową gwiazdą.
Pozycje startowe ustalono w drodze
losowania, ponieważ w tamtych czasach
nie organizowano kwalifikacji.


Wyścig przerodził się w pojedynek między
producentami samochodów z krajów, które
wkrótce miały znaleźć się w stanie wojny – Niemiec i Francji, co stanowiło swoistą zapowiedź nadchodzących
wydarzeń. Reprezentanci innych państw, choć uczestniczyli w wyścigu, nie odegrali w nim istotnej roli.
Dla Carla Jörnsa wyścig miał pomyślny przebieg. Po przeszło ośmiu godzinach jazdy dotarł na metę na
dziesiątym miejscu.

 

Grand Prix de Lyon 2014: Pokazowy przejazd najciekawszych samochodów Grand Prix

Aktualności Opla: Po stu latach oryginalne samochody wyścigowe Opla wróciły na trasę Grand Prix de Lyon

W tegorocznych obchodach stulecia wyścigu
wzięły udział wszystkie trzy samochody Opla
z 1914 roku. Jeden z nich pochodzi z kolekcji
historycznej Adam Opel AG, drugi zaś został
przyprowadzony przez właściciela aż z regionu
Münsterland, w Niemczech. Najdłuższą drogę –
z Kalifornii – przebyło zaś trzecie auto, należące
niegdyś prawdopodobnie do Carla Jörnsa.
Podobnie jak przed wiekiem, najważniejszym
punktem na niemal niezmienionej trasie było Brignais.

Aktyalności Opla: Zielony Potwór – reprezentant Opel Classic

Spojrzenia widzów przyciągał jeszcze jeden
uczestnik: Zielony Potwór – reprezentant Opel
Classic. Pojazd również pochodzi z 1914 roku,
ale ze względu na ogromny silnik o pojemności
12,3 litra nie mógł wówczas wziąć udziału
w Grand Prix de l’ACF. Dziś nie stanowi to już
problemu, ponieważ Grand Prix de Lyon 2014
to nie wyścig, lecz pokazowy przejazd
historycznych pojazdów. W wydarzeniu mogą
wziąć udział wszystkie auta sportowe
i wyścigowe wyprodukowane przed 1956 rokiem.