Euro NCAP Advanced: nagroda dla opracowanego przez Opla systemu ostrzegania o pojeździe w martwym polu

2014-12-03

  • Wielokrotnie nagradzana funkcja zwiększająca bezpieczeństwo: innowacyjny system ostrzegania o pojeździe w martwym polu SBSA (Side Blind Spot Alert)
  • Nieprawidłowa zmiana pasa ruchu przyczyną 10% wypadków w krajach UE
  • Od ADAMa do Zafiry: system SBSA dostępny w sześciu modelach Opla
  • Cel wprowadzenia rozwiązania: zapobieganie kolizjom i znaczne zwiększenie bezpieczeństwa
Aktualności Opla: Euro NCAP Advanced: nagroda dla opracowanego przez Opla systemu ostrzegania o pojeździe w martwym polu

Rüsselsheim. Ważna nagroda dla „funkcji, która może uratować życie” — Euro NCAP Advanced Reward, którą wyróżniane są zaawansowane technologie bezpieczeństwa, została przyznana firmie Opel. Nagrodę otrzymują producenci samochodów udostępniający nowe technologie z zakresu bezpieczeństwa, których korzyści dla konsumentów i społeczeństwa zostały naukowo udowodnione. Inżynierowie z Rüsselsheim opracowali system ostrzegania o obecności innego pojazdu w martwym polu widzenia, sygnalizujący kierowcom niebezpieczeństwo, którego nie są w stanie w porę dostrzec w lusterkach wstecznych. Podczas zmiany pasa ruchu, wyprzedzania lub pokonywania zakrętu inni użytkownicy drogi czasami znikają w martwym polu. Z zagrożeniem tym muszą liczyć się kierowcy już od dawna Jest ono przyczyną 10% wszystkich poważnych wypadków oraz pięciu procent wypadków ze skutkiem śmiertelnym na terenie UE.


Aktualności Opla: Euro NCAP Advanced: nagroda dla opracowanego przez Opla systemu ostrzegania o pojeździe w martwym polu

„Przyznanie nagrody Euro NCAP dowodzi słuszności naszej strategii optymalizacji bezpieczeństwa naszych samochodów na podstawie rzeczywistych scenariuszy ruchu ulicznego i kolizji drogowych. Wewnętrzne badania potwierdziły niezwykle istotny wpływ systemu ostrzegania o pojeździe w martwym polu na poprawę bezpieczeństwa. Wysoki stopień implementacji rozwiązania w całej Europie mógłby pomóc w obniżeniu liczby wszystkich wypadków skutkujących lekkimi i ciężkimi obrażeniami nawet o 1%”, uważa Günther Schmall, dyrektor ds. zintegrowanego bezpieczeństwa pojazdów.

Aktualności Opla: Euro NCAP Advanced: nagroda dla opracowanego przez Opla systemu ostrzegania o pojeździe w martwym polu

Elektroniczny system SBSA poprawia już bezpieczeństwo w modelach ADAM, Corsa, Astra, Cascada i Zafira Tourer dzięki czterem ultradźwiękowym czujnikom skanującym ruch na sąsiednich pasach, po obu stronach pojazdu. Jeśli czujniki wykryją obiekt na kursie kolizyjnym, w odpowiednim lusterku zewnętrznym zapali się pomarańczowa dioda ostrzegawcza. Dioda LED-owa emituje intensywne światło, dzięki czemu sygnał jest widoczny nawet przy silnym świetle słonecznym. System SBSA działa przy prędkości od 10 km/h do 140 km/h i jest dostępny jako wyposażenie dodatkowe we wszystkich wymienionych wyżej modelach. Również w Nowej Corsie.

 

Z kolei w Insignii w systemie tym wykorzystano czujniki radarowe, skanujące szerszy obszar wokół pojazdu, i jest on aktywny w zakresie prędkości od 10 do 200 km/h. Pakiet systemów powiązanych obejmuje też układy ostrzegania przed zmianą pasa ruchu i o zbliżającym się z tyłu pojeździe (tylko z kamerą cofania).

Aktualności Opla: Euro NCAP Advanced: nagroda dla opracowanego przez Opla systemu ostrzegania o pojeździe w martwym polu

W przeprowadzonej niedawno ankiecie właściciele Opla Insignii wyrażali się o tym systemie w samych superlatywach. 97,2% nigdy go nie wyłącza, 87% wysoko ocenia jego funkcjonalność, a 82% twierdzi, że bez wahania ponownie zamówiłoby go, kupując nowy samochód.