Aktualności Opla - Modele OPC

Wysokie osiągi, wysoka jakość i ekspresyjne wzornictwo cechują każdy model i produkt OPC.

Dowiedz się więcej

15 lat modeli OPC: sportowych samochodów Opla do jazdy na co dzień

2014-12-11

  • Początek nowej ery: Astra OPC z silnikiem o mocy 118 kW/160 KM gotowa do jazdy po torze wyścigowym
  • Turbodebiut 2001: Zafira OPC z turbodoładowanym silnikiem najszybszym kompaktowym vanem na świecie
  • Rekordy okrążeń: testowane modele OPC nie mają sobie równych na torze Nürburgring
  • Obecne flagowe modele OPC: Astra OPC z mechanizmem różnicowym o zwiększonym tarciu wewnętrznym i Insignia OPC z napędem na wszystkie koła
Aktualności Opla: 15 lat modeli OPC

Rüsselsheim. Wyjątkowe modele Opla o sportowej duszy oznaczane są skrótem OPC. Dokładnie 15 lat temu na drogi wyjechał pierwszy model produkcyjny opracowany przez specjalistów z ośrodka fabrycznego Opel Performance Center. Od tego czasu Opel, tworząc samochody sportowe dopuszczane do jazdy na drogach publicznych, wykorzystuje wiedzę zdobywaną podczas wyścigów, zapewniając tym samym płynne przeniesienie technologii ze sportów motorowych do świata samochodów produkowanych seryjnie.


„Ośrodek Opel Performance Center oferuje klientom spragnionym mocnych wrażeń samochody o doskonałych osiągach, sportowej sylwetce i wyróżniające się na tle masowo produkowanych modeli — bez uszczerbku dla funkcjonalności w codziennym użytkowaniu. Nasze modele OPC to wyjątkowe osiągi i czysta pasja” — wyjaśnił prezes Grupy Opel, dr Karl Thomas Neumann.

Charakterystyczna stylistyka OPC: „Podkreśla moc”

Aktualności Opla: Charakterystyczna stylistyka OPC

„Klient nie może mieć żadnych wątpliwości, że ma przed sobą model OPC” — zauważył Mark Adams, wiceprezes ds. projektowania w firmie Opel. Na przykład, muskularną sylwetkę Astry OPC akcentują pięknie wyprofilowane przedni i tylny zderzak, boczne nakładki progów i aerodynamiczny spojler dachowy oraz w pełni zintegrowane końcówki układu wydechowego w kształcie trapezu. Wszystkie te elementy nadają jej wyjątkowy charakter, typowy dla wersji OPC. W przypadku Insignii OPC projektanci nadali obszernym przednim wlotom powietrza kształt kłów. Wszystkie modele OPC spełniają wymagania określone przez Marka Adamsa. „Każdy detal i każda linia muszą zdradzać moc drzemiącą pod maską”.

Nowa podstawa dla sportów motorowych: OPC zamiast GSI

Aktualności Opla: Podstawa dla sportów motorowych: OPC zamiast GSI

Gdy Astra G w 1998 roku zastąpiła Astrę F, bestselerowy model Opla okazał się bardziej wydajny i przestronny, wzrosła też jakość wykończenia. Volker Strycek, legenda Opel Motorsport i współtwórca OPC, wspomina jednak, że nowa wersja miała wadę. „Ten samochód zupełnie nie nadawał się do rywalizacji na torze. Nie planowano wersji GSI, dlatego brakowało zespołu napędowego i odpowiedniego zawieszenia, które pozwoliłoby na udział tego modelu w zawodach sportowych. Wzięliśmy się więc do pracy i w ciągu roku opracowaliśmy i przetestowaliśmy całkowicie nowy model — Opla Astrę OPC 1” — wyjaśnia Strycek. Z czasem zaprojektowaliśmy kolejne modele OPC, które mogły wyjechać na drogę prosto z toru — w niektórych przypadkach tuż po ustanowieniu nowego rekordu okrążenia na torze Nürburgring.


Obecnie flagowym modelem OPC jest Insignia z silnikiem o mocy 239 kW/325 KM, ale podobny poziom reprezentuje Astra OPC, wyposażona w 280-konną jednostkę napędową. Dzięki kompaktowym rozmiarom i odpowiednio mniejszej masie sportowa Astra jest niemal tak dynamiczna, jak jej większa siostra.

1999: Opel Astra OPC o mocy 118 kW/160 KM

Aktualności Opla: Opel Astra OPC o mocy 118 kW/160 KM

Na bazie dwulitrowego silnika ECOTEC® o mocy 100 kW/136 KM właśnie powołany zespół OPC zbudował wysokoobrotową, dynamiczną jednostkę, która w niczym nie przypominała wersji bazowej. Zastosowano kute tłoki, ostrzejsze wałki rozrządu, powiększono kanały dolotowe i wydechowe z kolektorem wydechowym i zoptymalizowano układ sterowania silnikiem, zwiększając w ten sposób jego moc do 118 kW/160 KM. Dodatkowa chłodnica oleju oraz zmodyfikowany termostat układu chłodzącego zapewniały właściwą temperaturę w każdej sytuacji.

Zwiększenie mocy silnika spowodowało potrzebę wprowadzenia zmian w podwoziu, aby auto odznaczało się nie tylko imponującymi osiągami, ale też odpowiednimi właściwościami jezdnymi i prowadzeniem. Środek ciężkości samochodu obniżono o dwa centymetry, zastosowano amortyzatory Bilstein, za 17-calowymi obręczami BBS zamontowano większe tarcze hamulcowe, wprowadzono nowo zaprojektowane wahacze i bardziej precyzyjny układ kierowniczy. Ponadto Opel OPC wyróżniał się elementami aerodynamicznymi oraz kubełkowymi fotelami Recaro. Astra G OPC jest do dziś popularnym autem, wciąż wygrywającym wyścigi w klasie aut z dwulitrowymi silnikami wolnossącymi.

 

Volker Strycek odpowiadał za produkcję 2 500 sztuk sportowych Opli Astra — minimalnej liczby wymaganej do uzyskania homologacji. Zainteresowanie było jednak znacznie większe. Fani sportów motorowych oszaleli na punkcie Astry OPC. W rezultacie liczbę wyprodukowanych pojazdów zwiększono do 3 000. Wszystkie znalazły nabywców w ciągu zaledwie czterech miesięcy.

2001: spektakularne osiągi dzięki turbosprężarce

Aktualności Opla: Spektakularne osiągi dzięki turbosprężarce

Sukces sportowy i komercyjny sprawił, że zespół OPC zyskał pewność siebie i postanowił zrealizować kolejny wyjątkowy projekt. Ambicją projektantów było zbudowanie najszybszego kompaktowego vana na świecie. Debiut Zafiry OPC zbiegł się z wprowadzeniem układów turbodoładowania. Od tego momentu wszystkie kolejne modele opracowane w ośrodku Opel Performance Center były wyposażone w efektywną technologię turbo.


Moc dwulitrowych jednostek stopniowo wzrastała ze 141 kW/192 KM w pierwszej generacji Zafiry OPC do 147 kW/200 KM w drugiej generacji Astry OPC, a następnie z 176 kW/240 KM do 206 kW/280 KM (taką moc rozwija silnik najnowszego Opla Astry OPC). Wraz z mocą wzrósł również moment obrotowy. W przypadku turbodoładowanego silnika 2.0 pierwszej generacji wynosił on 250 Nm, najnowsza jednostka generuje zaś aż 400 Nm.

Pogromcy rekordów na torze Nürburgring

Aktualności Opla: Pogromcy rekordów na torze Nürburgring

Modele OPC każdego roku potwierdzają swoją wartość i regularnie biją rekordy okrążenia na pętli Nordschleife o długości 20,8 km (zwanej Zielonym Piekłem) na torze Nürburgring. W 2005 roku Astra OPC drugiej generacji ustanowiła nowy rekord w swojej klasie, pokonując okrążenie w czasie 8:35,94. Rok później Zafira OPC uzyskała najlepszy czas w kategorii kompaktowych vanów (8:54,38), który do dziś nie został pobity. Również Corsa OPC wyznaczyła nowe standardy w segmencie małych samochodów w 2007 roku. Seryjnie produkowany samochód pokonał okrążenie w czasie 8:47,99.

Aktualności Opla: Pogromcy rekordów na torze Nürburgring

Tor wyścigowy to jednak nie tylko miejsce rekordowych przejazdów, lecz także poligon, na którym samochody OPC poddawane są morderczym testom. „Zielone Piekło” uchodzi za najbardziej wymagający tor wyścigowy na świecie. Legendarna pętla Nordschleife to niemal drugi dom firmy Opel. Samochody spod znaku błyskawicy przechodzą tu rygorystyczne testy od początku lat 60. Firma Opel podpisała ze spółką Nürburgring Ltd umowę o współpracy, a w bezpośrednim sąsiedztwie toru założono w 2006 roku ośrodek testowy Opla.

Nürburgring Edition: nomen omen

Aktualności Opla: Nürburgring Edition

Producent samochodów z Rüsselsheim oferował dotąd dwie specjalne edycje „Nürburgring”: Astrę OPC w 2008 roku i Corsę OPC w 2011 roku. Astra H w specjalnej wersji wyścigowej odznaczała się takimi samymi osiągami jak Astra OPC, wyglądała jednak bardziej spektakularnie. W 2011 roku Corsa OPC w wersji Nürburgring Edition została wzbogacona o dodatkowe 14 kW/18 KM mocy, dysponując w sumie 210 KM w turbodoładowanym silniku o pojemności 1,6 l, oraz o mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, co w porównaniu do „standardowej” Corsy przeistoczyło wersję OPC w prawdziwego drapieżnika.

Mistrz klasy kompaktowej: najnowsza Astra OPC o imponujących osiągach

Aktualności Opla: Mistrz klasy kompaktowej

Astra OPC jest jednym z najmocniejszych modeli w klasie kompaktowej od lata 2012 roku. Dwulitrowy turbodoładowany silnik o mocy 206 kW/280 KM i momencie obrotowym 400 Nm zapewnia imponujące osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund i prędkość maksymalną 250 km/h — żadna inna Astra nie osiągnęła wcześniej podobnej prędkości. Samochód dopracowano na torze Nürburgring. Przednie zawieszenie z kolumnami HiPerStrut (High Performance Strut) oraz automatyczny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym gwarantują optymalną przyczepność podczas szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów, nawet na mokrej nawierzchni. Gdy konieczne jest szybkie wytracanie prędkości, kierowca OPC może polegać na niezawodności układu hamulcowego Brembo.

Insignia OPC: najlepsze geny z potężną mocą i napędem na wszystkie koła

Aktualności Opla: Najlepsze geny z potężną mocą

Insignia OPC to model flagowy. Turbodoładowany silnik V6 o pojemności 2,8 litra rozwija moc 239 kW/325 KM, a moment obrotowy 435 Nm jest przenoszony na wszystkie cztery koła. Aby zadbać o optymalne przeniesienie tak wielkiej mocy, zespół OPC dopracował napęd na cztery koła, bazując na doświadczeniach zdobytych podczas wyścigów samochodów turystycznych w Niemczech (DTM), w których uczestniczył Opel Calibra (zwycięzca tych mistrzostw w 1996 roku). Dzięki tak mocnemu silnikowi Insignia OPC przyspiesza do 100 km/h w 6 sekund (wersja Sports Tourer: 6,3 sekundy), a prędkość maksymalna samochodu (elektronicznie ograniczona) wynosi 250 km/h. Insignia może być jednak jeszcze szybsza. Wersja z przekładnią manualną bez ogranicznika prędkości może się rozpędzić do 270 km/h (wersja Sports Tourer do 265 km/h).

Pierwsze 15 lat OPC:

  • 2013: kolejna wersja Insignii OPC z ulepszonym zawieszeniem
  • 2012: Astra (J) OPC z turbodoładowanym dwulitrowym silnikiem o mocy 206 kW/280 KM
  • 2011: Opel Corsa (D) „Nürburgring Edition” o mocy 155 kW/210 KM
  • 2009: wprowadzenie na rynek Insignii OPC Limousine oraz Insignii OPC Sports Tourer
    (z turbodoładowanym silnikiem V6 o pojemności 2,8 litra i mocy 239 kW/325 KM)
  • 2009: wprowadzenie na rynek Astry (H) OPC Race Camp Edition
  • 2008: aktywne podwozie IDS Plus 2 montowane standardowo w Astrze (H) OPC
  • 2008: limitowana specjalna edycja Astry (H) OPC „Nürburgring Edition”
  • 2007: Corsa (D) OPC ustanawia rekord okrążenia w kategorii małych samochodów, pokonując pętlę Nordschleife na torze Nürburgring w czasie 8:47,99
  • 2007: wprowadzenie na rynek Corsy (D) OPC
    (z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 141 kW/192 KM)
  • 2006: Zafira (B) OPC ustanawia rekord okrążenia w kategorii vanów, pokonując pętlę Nordschleife na torze Nürburgring w czasie 8:54,38
  • 2006: wprowadzenie Merivy OPC
    (z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra i mocy 132 kW/180 KM)
  • 2005: Astra OPC ustanawia rekord okrążenia w klasie kompaktów, pokonując pętlę Nordschleife na torze Nürburgring w czasie 8:35,94
  • 2005: wprowadzenie na rynek Vectry OPC i Vectry Caravan OPC
    (z turbodoładowanym silnikiem V6 o pojemności 2,8 litra i mocy 188 kW/255 KM)
  • 2005: druga generacja Zafiry (B) OPC
    (z dwulitrową, turbodoładowaną jednostką o mocy 177 kW/240 KM)
  • 2005: wprowadzenie na rynek Astry (H) OPC
    (z dwulitrową, turbodoładowaną jednostką o mocy 177 kW/240 KM)
  • 2005: 20 000 samochodów OPC sprzedanych w całej Europie w ciągu zaledwie pięciu lat
  • 2002: wprowadzenie na rynek drugiej generacji Astry (G) OPC
    (z dwulitrową turbodoładowaną jednostką o mocy 147 kW/200 KM, w wersji trzydrzwiowej i Caravan)
  • 2001: wprowadzenie Zafiry (A) OPC (z dwulitrową turbodoładowaną jednostką o mocy 141 kW/192 KM)
  • 1999: wprowadzenie na rynek Astry (G) OPC (z dwulitrowym silnikiem wolnossącym o mocy 118 kW/160 KM)