Wzornictwo Opla - Poznaj innowacje

Innowacje Opla

Zobacz, jak często korzystasz
z naszych innowacji.

Witaj w świecie nowych rozwiązań

Nowy, aluminiowy, trzycylindrowy silnik z turbodoładowaniem wzorem w zakresie kultury pracy

2013-08-07

  • Nowy silnik o pojemności 1.0 l i mocy 85 kW/115 KM podnosi standardy w zakresie kultury pracy jednostek trójcylindrowych.
  • Pierwszy z nowej rodziny silników benzynowych o małej objętości skokowej z wtryskiem bezpośrednim debiutuje w Oplu ADAMie.
  • Wyższy moment obrotowy, lepsza wydajność w porównaniu z silnikiem wolnossącym o pojemności 1,6 l.
  • Kolektor wylotowy zintegrowany z głowicą cylindra.
  • Zespolony z nową 6-biegową skrzynią.
  • Lżejszy od poprzednika o 30%.
Aktualności Opla - Nowy, aluminiowy, trzycylindrowy silnik z turbodoładowaniem

Rüsselsheim/Frankfurt. Ekologiczny, płynnie i cicho pracujący — na wrześniowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie odbędzie się światowa premiera nowego trzycylindrowego silnika Opla. Jednostka benzynowa z turbodoładowaniem o pojemności 1,0 litra nie tylko jest przyjazna dla środowiska, lecz także wyznacza nowe standardy w zakresie kultury pracy silników trzycylindrowych — uzyskała lepsze wyniki pomiarowe poziomu hałasu i drgań w porównaniu do modeli czterocylindrowych.

 

Mimo niewielkich rozmiarów silnik ten, o mocy 85 kW/115 KM, wyróżnia się także wysokim momentem obrotowym przy niskich obrotach wynoszącym 166 Nm, uzyskiwanym w szerokim zakresie od 1 800 do 4 700 obrotów na minutę. Silnik 1.0 SIDI Turbo (z ang. Spark Ignition Direct Injection — zapłon iskrowy z bezpośrednim wtryskiem) uzyskuje wyższy moment obrotowy w całym zakresie pracy, niż porównywalne silniki o większej objętości skokowej, a także o 20% niższe zużycie paliwa w porównaniu z obecną jednostką 1,6 l.

Aktualności Opla - Nowy, aluminiowy, trzycylindrowy silnik z turbodoładowaniem

12-zaworowy silnik 1.0 Turbo ma w przyszłym roku zadebiutować w miejskim Oplu ADAMie wraz z nową, 6-biegową skrzynią manualną. Będzie to pierwszy model z nowej modułowej rodziny trzy- i czterocylindrowych silników benzynowych o objętości skokowej wynoszącej do 1,6 litra. Zwiększenie wydajności uzyskano przez zastosowanie nowoczesnych technologii, takich jak wtrysk bezpośredni, układ zmiennych faz pracy zaworów i lekki aluminiowy blok silnika. Zgodnie z zapowiedziami Opla, nowa rodzina silników będzie się wyróżniać małym zużyciem paliwa i niską emisją CO2, znacznie poniżej 100 g/km.

„Podczas projektowania tego małego silnika postawiliśmy sobie za cel nie tylko ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2. Chcieliśmy także udowodnić, że trzy cylindry mogą zapewnić taką samą kulturę pracy jak cztery” stwierdził dr Matthias Alt, główny inżynier Opla z działu małych silników benzynowych. „Zależało nam na tym, by u źródła rozwiązać problemy związane z zrównoważeniem konstrukcji, hałasem i drganiami typowymi dla zwykłych silników trzycylindrowych. Jesteśmy przekonani, że rezultaty miło zaskoczą użytkowników. To bardzo dynamiczny i dopracowany silnik trzycylindrowy gwarantujący dużą przyjemność z jazdy”.


Niemiecka technologia zapewnia najlepszą akustykę w swojej klasie

Aktualności Opla - Nowy, aluminiowy, trzycylindrowy silnik z turbodoładowaniem

Inżynierowie Opla zaczęli od czystej kartki papieru, co umożliwiło im zastosowanie całej gamy środków w celu wyeliminowania typowej „nierytmiczności” kojarzonej z pracą silników trzycylindrowych.

 

Blok cylindrów wykonany z odlewu aluminium pod wysokim ciśnieniem został zaprojektowany z myślą o ograniczeniu poziomu hałasu wynikającego z konstrukcji, ale także o zmniejszeniu wagi. Wysokociśnieniowe przewody doprowadzające paliwo i wtryskiwacze są także konstrukcyjnie oddzielone od głowicy cylindra, co minimalizuje przekazywanie tzw. pulsacji. Zastosowano również wygłuszenie pompy paliwa i przewodów paliwowych.

 

Do wysokiej kultury pracy przyczynia się także zastosowanie wałka wyważającego w misce olejowej. Wałek napędzany łańcuchem ma odwrócone zęby zapewniające cichą pracę. Obraca się w przeciwnym kierunku do wału korbowego, lecz z tą samą prędkością. Został on precyzyjnie wyważony by równoważyć drgania wywołane pracą trzech cylindrów.

 

Inne elementy redukujące poziom hałasu to zoptymalizowane pod względem akustycznym pokrywy na górze i z przodu silnika oraz obudowy kolektora dolotowego i wałka rozrządu, izolacja wałka rozrządu ze stalowymi tulejami łożysk, odwrócone zęby w łańcuchu napędzającym wałek rozrządu, „niesycząca” turbosprężarka i miska olejowa ze stali.

 

Zastosowanie tych elementów konstrukcyjnych w nowym silniku 1.0 SIDI Turbo nie tylko spowodowało zwiększenie kultury pracy, w porównaniu z innymi jednostkami trzycylindrowymi, lecz także w odniesieniu do wielu konstrukcji czterocylindrowych. Na przykład, w teście przy całkowicie otwartej przepustnicy charakteryzuje się on niższą emisją hałasu w całym zakresie mocy niż podobne silniki benzynowe z turbodoładowaniem, łącznie z jednostką o pojemności 1,6 litra. Doskonałe parametry pozwoliły znacznie ograniczyć zastosowanie dodatkowej wewnętrznej izolacji dźwiękowej oraz skomplikowanych mocowań i pośrednich ram pomocniczych.

Wysoka moc i potężny moment obrotowy

Integrację kolektora wylotowego wewnątrz aluminiowej głowicy cylindrów wykonano z zegarmistrzowską precyzją — jest on połączony bezpośrednio z chłodzoną wodą turbosprężarką o niskiej bezwładności. Tego rodzaju kompaktowa konstrukcja zwiększa dynamikę i zapewnia wysoką moc nawet w niskim zakresie obrotów. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 166 Nm, od zaledwie 1 800 obr./min, jest o prawie 30% wyższy niż w przypadku tradycyjnego silnika o pojemności 1,6 litra na tym samym poziomie obrotów na minutę.

 

Wyposażone w sześć otworów wtryskiwacze paliwa są umieszczone centralnie nad każdym tłokiem, co zapewnia wydajne spalanie. Dwufazowe krzywki umożliwiają różnicowanie czasu otwarcia zaworów, co optymalizuje dawkowanie powietrza. Pompa oleju o zmiennej pojemności oraz aktywnie sterowana pompa wodna — odłączana przy zimnym silniku, dla przyspieszania nagrzewania — przyczyniają się także do obniżonego zużycia paliwa.

Nowa i lekka skrzynia sześciobiegowa

Aktualności Opla - Nowy, aluminiowy, trzycylindrowy silnik z turbodoładowaniem

Silnik 1.0 SIDI Turbo jest połączony z nową sześciobiegową skrzynią manualną zaprojektowaną specjalnie pod kątem takiego poziomu momentu obrotowego. Jej masa bez płynów wynosi 37 kg, co oznacza, że jest ona o mniej więcej 30% lżejsza od obecnie stosowanego modelu. Przekładnia cechuje się także wyjątkowo małymi rozmiarami — mierzy zaledwie 375 mm wzdłuż osi.

 

Nowe przekładnie manualne, charakteryzujące się doskonałą precyzją zmiany biegów, niewielkim skokiem dźwigni i bezwysiłkową obsługą, zawierają wiele udoskonaleń. Należą do nich koła zębate z szerszymi, częściowo asymetrycznie rozstawionymi zębami oraz synchronizatory — trójstożkowe dla pierwszego i drugiego biegu oraz dwustożkowe dla trzeciego i czwartego biegu. Zsynchronizowany jest także bieg wsteczny.

 

Nowe skrzynie biegów zostaną zastosowane w wielu małych i kompaktowych pojazdach Opla z silnikami o momencie obrotowym sięgającym 220 Nm. Dla zapewnia maksymalnej efektywność jednostki napędowej, inżynierowie mogą wybierać spośród 12 zestawów przełożeń poszczególnych biegów i siedmiu przełożeń przekładni głównej.

 

Następny etap programu odnowy jednostek napędowych Opla

Premiera silnika 1.0 SIDI Turbo i nowej 6-stopniowej skrzyni biegów to etap programu odnawiania oferty jednostek napędowych Opla, w ramach którego w latach 2012–2016 Opel wprowadzi trzy nowe rodziny silników, co oznacza 13 jednostek napędowych, a także całą gamę nowych skrzyń biegów.

 

Program rozpoczął się od wprowadzenia pierwszych silników średniolitrażowych — benzynowych i wysokoprężnych. Do tych jednostek o pojemności 1,6 litra dołączył teraz silnik 1.0 Turbo, pierwszy przedstawiciel rodziny nowych modeli o małej pojemności skokowej. Wszystkie będą produkowane na wspólnej linii montażowej w nowym zakładzie GM w węgierskim mieście Szentgotthard.

 

Opel koncentruje się na zaspokajaniu rosnącego zapotrzebowania klientów na silniki o zmniejszonej pojemności, które cechuje niższe zużycie paliwa i mniejsza emisja CO2, a które jednocześnie mocą i kulturą pracy dorównują jednostkom o większej pojemności skokowej.