Opel Meriva z nowej generacji silnikami i wieloma udoskonaleniami

2013-10-09

  • Zgodność z normą emisji spalin Euro 6: nowy cichy silnik wysokoprężny i trzy wydajne jednostki benzynowe
  • Wzorcowe parametry: 1.6 CDTI o mocy 136 KM zużywający o 10% mniej paliwa od poprzednika
  • Wysoka kultura pracy podzespołów: nowe skrzynie biegów o obniżonym tarciu zapewniające wysoki poziom komfortu
  • Elegancki wizerunek: chromowana osłona chłodnicy i inne detale nadwozia oraz wysokiej jakości światła w technologii LED
  • Zaawansowana technologia łączności: system multimedialny IntelliLink z funkcją sterowania za pomocą komend głosowych
  • Światowa premiera w styczniu 2014 roku

Aktualności Opla: Opel Meriva z nowej generacji silnikami i wieloma udoskonaleniami

Rüsselsheim. Od swojej premiery, która miała miejsce w 2003 roku, Opel Meriva uchodzący za wzór w swojej klasie, lśni na firmamencie gwiazd segmentu małych minivanów. Obecna na rynku od 2010 roku druga generacja tego modelu podniosła poprzeczkę jeszcze wyżej wprowadzając takie innowacyjne rozwiązania, jak boczne drzwi portalowe FlexDoors, elastyczny układ komfortowych foteli czy liczne, praktycznie rozmieszczone schowki. Dzięki nim niezależni eksperci od ergonomii nadali Merivie tytuł mistrza w tej dziedzinie. Teraz nadszedł czas na kolejny model – Nową Merivę – jeszcze bardziej wyrafinowaną, bardziej ekonomiczną i bardziej funkcjonalną. Światowa premiera nowego modelu odbędzie się podczas salonu samochodowego w Brukseli w styczniu przyszłego roku (16-26 stycznia)

Udoskonalone wzornictwo, chromowane detale stylizacyjne

Aktualności Opla: Udoskonalone wzornictwo, chromowane detale stylizacyjne

Stylistyka Nowego Opla Merivy utrzymana jest w dotychczasowej konwencji udoskonalonej o elementy podwyższające jej atrakcyjność. Wizerunkowo przybliża go do Opla ADAMa, Cascady i Insignii. W wizerunku Nowej Merivy znajduje odzwierciedlenie stylistyczna filozofia Opla „artystyczny kunszt i niemiecka precyzja”. Odświeżona stylistyka dodaje jej elegancji. Zwracamy uwagę na osłonę chłodnicy z chromowanymi elementami, na metalizowane akcenty reflektorów przeciwmgielnych, a także nowe przednie reflektory z motywem orlego oka. Po raz pierwszy Meriva oferuje też światła do jazdy dziennej w technologii LED. Profil nadwozia wzbogacono o elegancką, chromowaną listwę podkreślającą falisty kształt dolnej krawędzi szyb bocznych. Ulokowane centralnie na drzwiach klamki sygnalizują obecność innowacyjnego systemu otwierania bocznych drzwi – FlexDoors.

Aktualności Opla: Udoskonalone wzornictwo, chromowane detale stylizacyjne

Elegancji i dynamicznego charakteru dodają Nowej Merivie również tylne światła w technologii LED o intrygującej grafice elementów świecących. Dostępne są nowe 17- i 18-calowe obręcze kół. Meriva jest jedynym małym minivanem z 18-calowymi kołami. Świetnie prezentuje się na drodze i co najważniejsze, wyróżnia się na tle konkurencji.

Nowa generacja ekologicznych silników diesla spełniających normę Euro 6, z wyznaczającymi trendy rozwiązaniami technicznymi

Aktualności Opla: Nowa generacja silników diesla

Fantastyczny wygląd to jednak nie wszystko. Ważne jest też to, co ukryte pod maską. Nowa Meriva oferuje średniolitrażowy turbodoładowany silnik wysokoprężny Opla 1.6 CDTI. Opracowana od podstaw jednostka napędowa zadebiutowała niedawno w modelu Zafira Tourer. W Merivie kilka jej wersji będzie stopniowo zastępować silniki 1.3 i 1.7 CDTI. Atutami nowego silnika 1.6 CDTI są bardzo dobre osiągi, niskie zużycie paliwa i imponująco wysoka kultura pracy. To zalety ważne nie tylko dla podróżujących, ale także dla środowiska naturalnego. Już dziś silnik ten spełnia przyszłe normy emisji spalin Euro 6, które zaczną obowiązywać od września 2015 roku.

 

Początkowo dostępna będzie tylko wersja o mocy 100 kW/136 KM. Wykonana w całości z aluminium jednostka z bezpośrednim wtryskiem common rail i turbosprężarką o zmiennej geometrii, rozwija maksymalny moment obrotowy 320 Nm przy 2000 obr./min. To o 6 KM i 20 Nm więcej w porównaniu z wycofywaną jednostką 1.7 CDTI. Znacznie poprawiło się także przyspieszenie: Nowa Meriva osiąga prędkość 100 km/h nie po 9,9, ale po 9,1 sekundy. Silnik imponuje też niskimi wartościami zużycia paliwa i emisji CO2, co jest zasługą najniższego tarcia wewnętrznego w przedziale od 1 500 do 2 500 obr./min wśród silników tej klasy. Zużycie paliwa i emisja spalin kształtują się na poziomie, odpowiednio, zaledwie 4,4 l/100 km i 116 g/km, co oznacza redukcję o 10% w stosunku do silnika 1.7 CDTI 96 kW/130 KM (w którym spalanie i emisja wynoszą odpowiednio: 4,9 l i 129 g). Kolejne, jeszcze oszczędniejsze i emitujące mniej CO2, wersje silnika nowej generacji 1.6 CDTI pojawią się w pierwszej połowie 2014 roku.

 

Ponadto nowy silnik 1.6 CDTI wyróżniana się najwyższą w swojej klasie kulturą pracy dzięki bezpośredniemu wtryskowi zapewniającemu efektywne spalanie, zoptymalizowanej konstrukcji podzespołów oraz zastosowaniu specjalnych osłon akustycznych. Niezależnie od prędkości obrotowej i obciążenia jednostka zaskakuje niskim poziomem hałasu.

Silniki benzynowe spełniające normę Euro 6 i nowe skrzynie biegów o obniżonym tarciu

Aktualności Opla: Silniki benzynowe spełniające normę Euro 6

Nowa Meriva będzie również wyposażana w silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra, który będzie dostępny w trzech różnych wersjach. Wolnossąca odmiana bazowa generuje 74 kW/100 KM mocy. Dwie odmiany turbodoładowane o mocy 88 kW/120 KM i 103 kW/140 KM mogą współpracować ze zmodernizowaną 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów z funkcją ActiveSelect, umożliwiającą zmianę biegów w trybie sekwencyjnym za pomocą dźwigni. Ta nowa funkcjonalność w ofercie może przyciągnąć nawet 15 do 20% wszystkich klientów. Podobnie jak silniki diesla, jednostki benzynowe również spełniają surowe wymagania normy emisji Euro 6.

 

Nowa Meriva z fabryczną instalacją LPG też nie jest wyjątkiem w tym względzie. Silnik 1.4 Turbo LPG o mocy 88 kW/120 KM może pochwalić się nie tylko emisją CO2 obniżoną do około 121 g/km, ale także zmniejszonym zużyciem paliwa prawie o połowę.

 

Niezależnie od wybranej wersji silnikowej, wszystkie Merivy oferują wyższy komfort zmiany przełożeń. To efekt optymalizacji dotychczasowych konstrukcji 5- i 6-biegowych przekładni, przeprowadzonej przez Opla nakładem 50 milionów euro. Liczne modyfikacje elementów skrzyń biegów i mechanizmów zmiany przełożeń, a także integracja tych podzespołów z pojazdem zaowocowały znaczną poprawą ich pracy. To szczególnie dobra wiadomość dla wielbicieli skrzyń manualnych: zmiana przełożeń następuje szybciej, płynniej i bardziej precyzyjnie, a operowanie dźwignią wymaga minimalnego wysiłku.

Supernowoczesny system multimedialny IntelliLink z nawigacją

Aktualności Opla: Supernowoczesny system multimedialny IntelliLink z nawigacją

Nowa Meriva została również wyposażona w supernowoczesny system multimedialny IntelliLink umożliwiający łatwą integrację smartfona z pojazdem. Na dużym 7-calowym kolorowym ekranie o wysokiej rozdzielczości wyświetlany jest nowy interfejs systemu IntelliLink o intuicyjnej obsłudze. System jest wyposażony w złącze USB i łącze Bluetooth integrujące funkcje zestawu głośnomówiącego oraz umożliwiające strumieniową transmisję danych.

Aktualności Opla: Supernowoczesny system multimedialny IntelliLink z nawigacją

System IntelliLink posiada standardowo radioodtwarzacz CD, natomiast tuner cyfrowy DAB jest dostępny jako wyposażenie dodatkowe. IntelliLink Navi 650 i IntelliLink Navi 950 oferują niezwykle szybki i precyzyjny system nawigacji, obsługiwany za pomocą komend głosowych. Wystarczy wypowiedzieć krótką komendę włączającą nawigację i kolejną podając adres punktu docelowego. Do aktualizacji map można wykorzystać złącze USB. IntelliLink Navi 950 to najbardziej zaawansowana wersja systemu, zawierająca mapy całej Europy. Inną użyteczną funkcjonalnością systemu jest odczytywanie wiadomości przychodzących. Oprócz jego własnej funkcji komend głosowych system IntelliLink obsługuje także podobne funkcje w smartfonach – jak na przykład SIRI w iPhone’ie.

Wnętrze Merivy – ergonomiczne, praktyczne i funkcjonalne

Aktualności Opla: Wnętrze Merivy – ergonomiczne, praktyczne i funkcjonalne

To pierwszy i jedyny samochód na świecie nagrodzony za kompleksową koncepcję ergonomiczną. W 2010 roku niemieckie niezależne stowarzyszenie lekarzy ortopedów AGR przyznało Merivie prestiżowy certyfikat jakości AGR w tym zakresie. Certyfikat wydano na podstawie oceny najważniejszych i unikalnych innowacji zastosowanych w Merivie: systemu rozmieszczenia foteli FlexSpace, bocznych drzwi portalowych FlexDoors oraz ergonomicznej konstrukcji przednich foteli, a także zintegrowanego bagażnika rowerowego FlexFix®.

Aktualności Opla: Wnętrze Merivy – ergonomiczne, praktyczne i funkcjonalne

Nowa Meriva powiela praktyczne funkcjonalności, które sprawdziły się w jej poprzedniczce, jak na przykład modułowy system schowków FlexRail umieszczony pomiędzy przednimi fotelami, dysponujący przestrzenią, którą można dowolnie modyfikować w zależności od potrzeb.

 

Boczne drzwi portalowe FlexDoors są teraz lżejsze, bardziej estetyczne i zabierają mniej miejsca w przestrzeni, przeznaczonej dla pasażerów podróżujących z tyłu, niż drzwi przesuwane. Otwierają się pod kątem 84 stopni („standardowy” kąt otwarcia wynosi 68 stopni) i w przeciwieństwie do tradycyjnie otwieranych drzwi zapewniają nadzwyczajny komfort przy zajmowaniu miejsc na tylnych siedzeniach. Ułatwiają one także, na przykład, montowanie fotelików dziecięcych po obu stronach tylnej kanapy.

 

System tylnych siedzeń FlexSpace umożliwia szybką zmianę aranżacji siedzeń w kabinie na aż 5- lub tylko 2-osobową. Unikatowym rozwiązaniem systemu jest konfiguracja klubowa (Lounge Seating), zapewniająca wyjątkowo dużo przestrzeni na poziomie ramion i nóg dla dwóch pasażerów tylnej kanapy.

 

Funkcjonalność pojazdu zwiększa także bagażnik rowerowy FlexFix, w pełni zintegrowany z tylnym zderzakiem, mieści dwa rowery. Kiedy nie jest już potrzebny, chowa się w zderzaku.