Opel liderem technologii oświetlenia: system AFL+ i matrycowe reflektory LED

2013-10-31

  • Bezpieczeństwo dla wszystkich: zaawansowany system AFL+ od Insignii do Mokki
  • Światła drogowe bez oślepiania: nowa generacja reflektorów LED
  • Oświecenie: pierwsze elektryczne reflektory trafiły do seryjnej produkcji 100 lat temu
Aktualności Opla: Opel liderem technologii oświetlenia: system AFL+ i matrycowe reflektory LED

Rüsselsheim. Widzieć i być widzianym, to absolutna konieczność – zwłaszcza zimą, kiedy dni stają się krótsze i kierowcy dłużej prowadzą w ciemności. Zaawansowane technologie oświetlenia znacząco podnoszą poziom bezpieczeństwa na drogach, a Opel jest w tej dziedzinie liderem za sprawą supernowoczesnego systemu AFL+ (Adaptive Forward Lighting). Producent z Rüsselsheim oferuje ten system także w mniejszych autach i w ten sposób udostępnia go szerokiej rzeszy kierowców.

Aktualności Opla: Opel o krok dalej

Nie tylko wizjonerska Monza Concept, z charakterystyczną sylwetką i licznymi technologiami LED, zapowiada czego kierowcy mogą oczekiwać od Opla w przyszłości. Inżynierowie naszej firmy poszli jeszcze dalej: rozwijają i przygotowują do wprowadzenia rozwiązanie, które nazwali matrycowym reflektorem LED. Ten futurystyczny system Opla rozświetla drogę przed kierowcą nie oślepiając innych. Zapewnia on kierowcy lepszą widoczność, przekładającą się na szybsze reakcje i w ten sposób zapobiega potencjalnym wypadkom.

Aktualności Opla: Opel liderem technologii oświetlenia: system AFL+ i matrycowe reflektory LED

Przeszliśmy długą drogę. 100 lat temu Bosch rozświetlił mroki nocy po raz pierwszy wprowadzając elektryczne reflektory samochodowe. Od tamtego czasu GM i Opel pozostają w czołówce firm rozwijających nowoczesne systemy oświetlenia, aktywnie uczestnicząc w stałym podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa na drogach.

Razem mogą więcej: AFL+ i przednia kamera Opel Eye

Aktualności Opla: O krok dalej: Opel liderem technologii oświetlenia: system AFL+ i matrycowe reflektory LED

Najnowsza generacja systemu AFL+, współpracująca ze zmodernizowaną kamerą przednią Opel Eye o podwyższonych parametrach, może pracować w 10 trybach świecenia (patrz niżej). Ten wysoko oceniany, nowoczesny system oświetlenia dostępny jest w subkompaktowym SUVie Mokka, w całej rodzinie Astry, a także w urzekającym kabriolecie Cascada, w kompaktowym vanie Zafira Tourer oraz w nowej Insignii. Znacząco podnosi on poziom czynnego bezpieczeństwa i łagodzi stres związany z jazdą w nocy. Zmienny strumień reflektorów ksenonowych automatycznie dostosowuje się do różnych sytuacji na drodze i warunków atmosferycznych, zapewniając odpowiednie oświetlenie w czasie jazdy w mieście, w miejscach o nasilonym ruchu pieszym, na drogach jednopasmowych, autostradach i przy niesprzyjającej pogodzie. Dodatkowo system AFL+ dysponuje takimi funkcjami, jak dynamiczne i statyczne doświetlanie zakrętów oraz wyposażony jest w oszczędzające energię światła do jazdy dziennej LED. Kierunek i intensywność strumienia światła zależne są od kąta skrętu kierownicy i prędkości pojazdu. Będący częścią systemu AFL+ układ sterujący światłami drogowymi automatycznie przełącza je na światła mijania po wykryciu przez przednią kamerę, umieszczoną w podstawie lusterka wstecznego, świateł nadjeżdżającego lub poprzedzającego pojazdu. Ponadto, specjalny pakiet oświetleniowy zawiera automatyczne sterowanie światłami mijania z czujnikiem tunelowym i czujnikiem deszczu.

Jasno jak w dzień: system reflektorów matrycowych LED

Aktualności Opla: Jasno jak w dzień: system reflektorów matrycowych LED

Inżynierowie Międzynarodowego Centrum Badawczo-Rozwojowego Opla w Rüsselsheim pracują obecnie nad następną generacją systemu oświetlenia, który będzie dostępny w nowych modelach Opla. Rozwiązanie w tej technologii było do tej pory zarezerwowane dla samochodów luksusowych. Matrycowe reflektory LED zapewniają światła drogowe, które nie oślepiają innych uczestników ruchu, dzięki stałemu dostosowaniu zasięgu i kształtu wiązki światła do zmiennych sytuacji na drodze. W tym zakresie reflektory LED działają podobnie do systemu AFL+ sprzężonego z kamerą przednią Opel Eye. Po wykryciu świateł nadjeżdżających lub poprzedzających pojazdów pojedyncze diody LED, właściwe dla danego obszaru, są wyłączane, a pozostała część drogi jest nadal jasno oświetlona.

Aktualności Opla: Jasno jak w dzień: system reflektorów matrycowych LED

„W tej chwili intensywnie testujemy ten nowy system w naszych prototypach” – mówi Ingolf Schneider, kierownik działu technologii oświetleniowych Opla. Wyjątkowe zalety tego systemu zostały także potwierdzone badaniami przeprowadzonymi przez Wydział Technologii Oświetleniowych Uniwersytetu Technicznego w Darmstadt. Badanie to pokazuje, że przy prędkości 80 km/h obiekty znajdujące się na poboczu mogą zostać rozpoznane dzięki reflektorom matrycowym LED o około 1,3 s. wcześniej niż przy zastosowaniu konwencjonalnych, ksenonowych świateł mijania. „To daje dobre 30 m różnicy” – mówi Schneider. „Czyli prawie tyle samo, ile jest potrzebne do zatrzymania się z prędkości 100 km/h.” System reflektorów LED będzie w ciągu najbliższych kilku lat stopniowo wprowadzany do wszystkich linii modelowych Opla.

Rozświetlając mrok: od lamp karbidowych po reflektory adaptacyjne

Aktualności Opla: Rozświetlając mrok: od lamp karbidowych po reflektory adaptacyjne

Droga jaką przebyli inżynierowie w poszukiwaniu optymalnego dla kierowców oświetlenia była długa. To, co dziś traktujemy w ruchu drogowym jako oczywistość było 100 lat temu po prostu niewyobrażalne, kiedy przed pojazdami mocowano latarnie z umieszczonymi wewnątrz świecami. Celem było nie tyle oświetlenie drogi, co bycie widzianym przez innych. Potem, często nieutwardzone drogi, oświetlały lampy acetylenowe i karbidowe. Dopiero kiedy w roku 1913 Bosch skonstruował reflektor elektryczny światło na dobre rozjaśniło mroki ruchu drogowego. System oświetlenia samochodowego Boscha, który zastąpił niewygodne w użytkowaniu i niebezpieczne lampy gazowe, składał się z reflektorów, prądnicy, akumulatora i regulatora. Prądnica wytwarzała energię, która gromadzona była w akumulatorze i przekazywana do reflektorów. Ten system położył fundamenty pod kolejne technologie oświetlenia, które rozwijały się w następnych dziesięcioleciach.

Aktualności Opla: System AFL+ i matrycowe reflektory LED

Przez wiele lat Opel był liderem w zakresie udostępniania najnowocześniejszych technologii szerokim rzeszom nabywców. Tak więc, nie było żadnym zaskoczeniem, kiedy w 2003 roku Opel jako pierwszy wprowadził do aut klasy średniej układ dynamicznego doświetlania zakrętów oraz statycznego doświetlania zakrętów pod kątem 90 stopni, jako część nowatorskiego systemu AFL. W następnym roku Opel Astra stał się pierwszym kompaktem mogącym być wyposażonym w układ doświetlania zakrętów. W roku 2006 nasza marka jeszcze szerzej udostępniła tę podnoszącą bezpieczeństwo technologię jako pierwsza wprowadzając halogenowe reflektory doświetlające zakręty statycznie i dynamicznie w segmencie minivanów i małych aut miejskich – w modelach Meriva i Corsa.

Aktualności Opla: Nowa Insignia z systemem AFL+

W 2008 roku kolejna generacja systemu AFL+ zadebiutowała w modelu Insignia, ustanawiając nowy standard na rynku motoryzacyjnym. Zmienny strumień światła reflektorów ksenonowych dostosowuje się do rodzaju drogi, prędkości i warunków atmosferycznych. Udoskonalenia objęły liczne nowe, automatyczne funkcje oraz światła do jazdy dziennej LED, które potrzebują znacznie mniej energii, obniżając tym samym zużycie paliwa, w porównaniu do konwencjonalnych świateł mijania. Za ten podwyższający bezpieczeństwo system oświetlenia Opel zdobył nagrodę Allianz Deutschland AG „Genius 2010” oraz nagrodę Euro NCAP Advanced Award niezależnej organizacji badającej bezpieczeństwo nowych samochodów (European New Car Assessment Programme).

Przegląd funkcji systemu oświetlenia AFL+:

Poza charakterystycznymi światłami do jazdy dziennej LED w kształcie skrzydła, które sprawiają, że jest się „widzianym”, system AFL+ zapewnia następujące funkcje:


  • Światła strefy ruchu pieszego są włączane automatycznie przy prędkościach 5-30 km/h. Funkcja ta rozszerza kształt strumienia światła obu reflektorów o 8 stopni w kierunku krawędzi drogi. Dzięki temu piesi i dzieci bawiące się w pobliżu drogi – które często nie są w stanie właściwie ocenić prędkości nadjeżdżającego auta – mogą zostać dostrzeżone wcześniej.
  • Światła miejskie, aktywowane poniżej 50 km/h, zapewniają szerszy, symetryczny strumień światła o zmniejszonym zasięgu, pomagając kierowcy lepiej widzieć pieszych na chodniku. Intensywność świateł miejskich jest mniejsza od normalnych świateł mijania ze względu na obecność zewnętrznych źródeł światła, jak latarnie uliczne.
  • Światła szosowe zapewniają jaśniejszy i szerszy strumień światła po obu stronach drogi w porównaniu do tradycyjnych świateł mijania. Pomaga to kierowcy wcześniej dostrzec potencjalne niebezpieczeństwo na poboczach, jak np. zwierzęta. Ten tryb aktywowany jest przy prędkościach 50-100 km/h, zasięg świateł wynosi 70 m.
  • Światła autostradowe podwyższają intensywność i lekko podnoszą strumień światła reflektorów w sytuacji, kiedy nie ma ryzyka oślepienia nadjeżdżających pojazdów, a gładka nawierzchnia nie powoduje ruchów pojazdu. Strumień sięga na odległość 140 m, poprawiając oświetlenie lewej strony drogi i zwiększając moc reflektorów z 35 do 38 W, aby odczuwalnie poprawić widoczność. Światła autostradowe aktywują się automatycznie po przekroczeniu prędkości 100 km/h, ale tylko wtedy, kiedy czujnik wychylenia kierownicy sygnalizuje, że kąty zakrętów są mniejsze niż na szosie jednopasmowej.
  • Światła na złą pogodę są uruchamiane po wykryciu przez czujnik deszczu wilgoci na przedniej szybie lub kiedy kierowca sam włącza wycieraczki. Strumień światła zmienia się na asymetryczny: prawy reflektor zwiększa moc z 35 do 38 W, aby kierowca mógł łatwiej rozpoznać linie pasów ruchu. Lewy reflektor zmniejsza moc z 35 do 32 W, a jego zasięg zostaje lekko skrócony, aby ograniczyć ryzyko oślepienia nadjeżdżających kierowców, co często się zdarza przy mokrej, odbijającej światło nawierzchni drogi.
  • Zwiększony zasięg świateł drogowych zapewnia maksymalną moc i zasięg reflektorów. Strumień nie jest asymetryczny, ale optymalnie oświetla równomiernie całą szerokość drogi. Moc świateł zostaje zwiększona z 35 do 38 W.
  • Układ automatycznego sterowania światłami drogowymi (HBA) znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa w czasie jazdy nocą. Układ automatycznie włącza zwiększony zasięg świateł dla lepszego oświetlenia drogi i lepszej widoczności. Jednocześnie kamera przednia Opel Eye wykrywa światła nadjeżdżających lub poprzedzających pojazdów i automatycznie przełącza reflektory drogowe na światła mijania, aby zapobiec oślepieniu innych użytkowników drogi.
  • Dynamiczne doświetlanie zakrętów poprawia oświetlenie w łukach wychylając bi-ksenonowe reflektory pod kątem do 15 stopni w prawo lub w lewo, zgodnie ze zmianą kierunku jazdy. Kąt doświetlenia zależy od prędkości samochodu i stopnie skrętu kierownicy. W połączeniu z adaptacyjnym zawieszeniem FlexRide, w trybie Sport system AFL+ reaguje jeszcze szybciej.
  • Statyczne doświetlanie zakrętów jest aktywowane przy prędkościach poniżej 40 km/h lub kiedy wybrany został bieg wsteczny. W tym trybie lampy oświetlają obszar po lewej lub prawej stronie pojazdu pod kątem do 90 stopni, poprawiając widoczność przy manewrowaniu w słabo oświetlonych miejscach, np. na ciemnych parkingach.
  • Układ aktywnej regulacji zasięgu świateł (ILR) wykorzystuje kamerę przednią Opel Eye do płynnej zmiany zasięgu reflektorów do odległości 350 m, tak aby nie oślepiać innych użytkowników drogi.