Model koncepcyjne Opla - Historia i dziedzictwo Opla

Historia i dziedzictwo Opla

Historia i doświadczenie ponad 110 lat innowacji wyznacza drogę rozwoju kolejnych, najnowszych modeli. Oto fascynująca podróż w czasie.

Cofnij czas!

Auta nad którymi nie zachodzi słońce – historia kabrioletów Opla

2013-03-27

  • Od Kapitäna do Cascady – Opel na wystawie „Techno Classica”
Aktualności Opla - Historia kabrioletów Opla

Essen/Rüsselsheim. Na tegorocznej wystawie „Techno Classica” w niemieckim Essen (10-14 kwietnia 2013 r.) Opel prezentował trzynaście najpopularniejszych kabrioletów, wybranych
z ponad 100 lat produkcji. Ekspozycja obejmowała pierwszy Opatentowany Samochód Opla, System Lutzmann z roku 1899, model 10/18 Doppelphaeton z dachem typu „American top”, model Rekord A Cabrio produkowany przez firmę Karl Deutsch i model Monza Keinath C5. Odwiedzający mogli przenieść się w złote czasy kabrioletów i zrobić sobie zdjęcie
w prawdziwym Lutzmannie z 1899 r. Klimat czasów odtwarzały też modelki w ubraniach z epoki. Dzień dzisiejszy i przyszłość reprezentował Opel Cascada, który zadebiutował na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie.

 

Elegancka Cascada kontynuuje tradycję wysokiej klasy kabrioletów takich, jak słynny Opel Kapitan wprowadzony 75 lat temu, który od premiery w roku 1938 był dostępny jako dwu- i czterodrzwiowy sedan oraz kabriolet. Na stoisku wystawowym Opla w Essen kabrioletom Cascada i Käpitan towarzyszyły różne wersje otwartych modeli Opla, produkowane przez uznanych wyspecjalizowanych kooperantów firmy, aż do lat 80-tych ubiegłego wieku.

Aktualności Opla - Historia kabrioletów Opla

Wykorzystując statecznego Opla Admiral z 1937 roku firma Hebmüller Karosserie z Wülfrath stworzyła luksusowy, 2-miejscowy kabriolet,
a firma Gläser z Drezna przebudowywała model Super 6 z 1936 r. Z kolei firma Deutsch z Kolonii zdjęła dach z 4-miejscowego Rekorda C z końca lat 60-tych, a Keinath z Dettingen zamieniła
w atrakcyjnego kabrioleta sportowe coupé Monza.

 

Na ekspozycji Opla w Essen można było także zobaczyć model 6/12 KM z 1910 r., następcę legendarnego „auta dla lekarza”, modelu 4/12 KM, super modny, luksusowy, 2 miejscowy kabriolet z silnikiem 1,1, sportowy Moonlight Roadster z jednostką o pojemności 1,8 l z 1933 r. oraz sedan-kabriolet Olympia z roku 1950. Wszystkie auta pochodzą z kolekcji klasyków Opla muzeum firmy w Rüsselsheim.

 

Tak jak w poprzednich latach, dział samochodów historycznych firmy Adam Opel AG dzielił swoje stoisko
o powierzchni 700 m2 w Hali II 25. wystawy „Techno Classica” z największym na świecie fanklubem marki Alt-Opel-IG.

Aktualności Opla - Opel Kapitan

Początki były otwarte

Pierwszy samochód Opla był kabrioletem.
Tak jak wszystkie auta z początku ery motoryzacji, Opatentowany Samochód Opla, System Lutzmann z 1899 r. oparty był na tradycyjnych wzorach powozów i miał nadwozie bez dachu. Do zakończenia produkcji w roku 1901 fabrykę w Rüsselsheim opuściło 65 Opatentowanych Samochodów Opla.

 

Modele 10/18 KM z 1908 r. i 6/12 KM z 1910 r. również były otwarte – dach i ściany boczne były dostępne za dopłatą. Nadwozie bez dachu było standardem aż do lat 20-tych ubiegłego wieku, nadwozia zamknięte pojawiły się dopiero dekadę później, i dopiero wtedy jazda pod otwartym niebem stała się luksusem i symbolem statusu.

Aktualności Opla - Moonlight Roadster

Samochody z Rüsselsheim inspirowały znanych producentów karoserii powozów do tworzenia swoich własnych dzieł techniki w oparciu
o modele Opla. Firma Deutsch z Kolonii wyprodukowała 51 sztuk sportowego modelu Moonlight Roadster. Podstawą dla tego szybkiego, 2-miejscowego kabrioletu był model 1,8 l, wprowadzony w roku 1931, dzięki któremu Opel stał się pierwszym masowym producentem, oferującym silnik 6-cylindrowy
w aucie średniej wielkości.

 

Z okazji 75. rocznicy powstania firmy, Adam Opel AG zaprezentował 17 lutego 1937 r. dwa nowe samochody
o nowatorskiej stylistyce – Super 6 i Admiral, model klasy premium. Oba auta napędzały silniki o nowoczesnej konstrukcji górnozaworowej. Model Super 6, skierowany do nabywców z klasy średniej, wyposażony był
w gładko pracujący silnik 6-cylindrowy o pojemności 2,5 l i mocy 55 KM, a wysokiej klasy model Admiral miał pod maską potężny silnik 6-cylindrowy o pojemności 3,6 l i mocy 75 KM. Oba samochody były dostępne jako sedany oraz jako 2-drzwiowe, a w przypadku Admirała, także jako 4-drzwiowe kabriolety.

 

Poza firmami Buhne (Berlin), Autenrieth (Darmstadt) i Hebmüller (Wülfrath), wersje specjalne, oparte na modelu Super 6, produkowała firma Gläser z Drezna. Kabriolet Gläsera miał kształt roadstera z dwoma dodatkowymi siedzeniami w wydłużonej tylnej części nadwozia. Oparty na modelu Admiral sportowy kabriolet firmy Hebmüller miał podobnie elegancką konstrukcję, ale w jeszcze większym wydaniu i był bardziej luksusowy i ekskluzywny.

Kolejny kabriolet dla nabywców o wyrafinowanych gustach, to Käpitan z roku 1937, który był oferowany obok modelu sedan. Pierwszy Opel Käpitan – którego następcy należeli aż do lat 60-tych w Niemczech do najlepiej sprzedających się aut 6-cylindrowych – osiągnął liczbę 25 374 wyprodukowanych egzemplarzy, z czego 4 563 to kabriolety. Modele Super 6, Admiral i Käpitan okazały się na długie lata ostatnimi kabrioletami oferowanymi przez Opla.

 

Później dostępność otwartych modeli Opla została ograniczona do jednego. W odróżnieniu od pełnokrwistych kabrioletów Opel Olympia sedan kabriolet miał stałe ramy bocznych okien połączone z przednią szybą – zgodnie z uznanym przez producentów i popularnym wśród nabywców przedwojennym stylem. Ostatni samochód o tej konstrukcji, model Olympia Rekord, zjechał z taśmy w roku 1956. Następnie, rolę popularnego kompaktowego kabrioletu przejęły rozmaite wersje modeli Kadett i Astra.

Aktualności Opla - Opel Rekord C

Do pierwowzorów nowego, 4-miejscowego Opla Cascady należy zaliczyć konstrukcje firmy Karl Deutsch z Kolonii. Przetwarzali oni
w kabriolety modele Rekord A z 1963 r., Rekord C z 1966 r. oraz jego sportowego bliźniaka, model Commodore A. Podstawowa cena za 2-drzwiowego Rekorda C wynosiła 7 590 marek niemieckich, a konwersja do kabrioletu kosztowała dodatkowe 4 000 marek. Wyprodukowano tylko około 30 otwartych modeli Rekord A i B, a modeli Rekord C
i Commodore A około 50 sztuk, do zmiany generacji modelu w roku 1972. Na początku lat 80-tych partner Opla, firma Keinath z Dettingen zamiast średniej wielkości sedana wzięła na warsztat sportowy model klasy wyższej, Monza coupé. Tak jak model seryjny, wyrafinowany Keinath C5 – z dwoma indywidualnymi fotelami Recaro z tyłu i zmodyfikowaną tylną częścią nadwozia – dostępny był z silnikami 4- i 6-cylindrowymi o mocach do 180 KM. Podstawowa cena wynosiła 81 000 marek niemieckich, a całkowita liczba wyprodukowanych egzemplarzy jest dwucyfrowa.

 

Tradycja eleganckich kabrioletów przeżywa renesans dzięki nowemu Oplowi Cascada. Ten liczący niemal 4,7 m średniej wielkości kabriolet ma cztery pełnowymiarowe fotele, wysokiej klasy, klasyczną konstrukcję miękkiego dachu oraz pojemność bagażową do 380 l. Cascada dostępna jest z szeroką gamą ekonomicznych, zaawansowanych technicznie jednostek napędowych, na czele z nowym silnikiem benzynowym 1.6 SIDI Turbo ECOTEC o mocy 125 kW/170 KM, z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wysoka kultura pracy i płynne rozwijanie mocy, które są wyróżniającymi cechami tego silnika, czyni z niego idealny napęd podczas płynnej jazdy
z otwartym dachem. Kabriolet Opla jest znów produkowany w fabryce Opla, tak jak Käpitan i Admiral za dawnych lat. Tym razem w polskich Gliwicach.