Opel 4x4: inteligentne układy napędu zapewniają jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa i efektywności

2013-12-12

  • Opel Mokka i Opel Insignia Country Tourer ze znakomitymi układami napędowymi
  • Adaptacyjne napęd wszystkich kół zwiększa bezpieczeństwo jazdy przez cały rok
  • Insignia OPC z najbardziej dynamicznym układem jezdnym, dzięki napędowi 4x4 z tylnym mechanizmem różnicowym o zwiększonym tarciu wewnętrznym

Aktualności Opla: Opel 4x4: inteligentne układy napędu

Rüsselsheim. Czas zapakować narty do samochodu i ruszać na stok — a na zaśnieżonych i oblodzonych drogach napęd na wszystkie koła bardzo się przyda. Zresztą przydaje się on nie tylko zimą. Inteligentny układ napędowy tego typu może zagwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa i umożliwić bardziej dynamiczną jazdę przez cały rok, bez kompromisów w zakresie codziennej funkcjonalności auta. Najlepszymi tego przykładami są modele 4x4 Opla: Insignia Country Tourer, Insignia OPC i Mokka. Są one ukoronowaniem ponad 100 lat doświadczenia w zakresie projektowania napędów na wszystkie koła. Systemy stosowane w samochodach marki Opel są obecnie tak wyrafinowane, że potrafią rozpoznawać zmieniające się warunki jeszcze przed wystąpieniem krytycznej sytuacji na drodze i odpowiednio się do nich dostosować.

 

Rozwój zaawansowanych układów napędowych we współczesnych samochodach Opla podąża wraz z postępem technologicznym. Na przykład jeszcze 22 lata temu debiutujący wówczas na rynku Opel Frontera — model wyznaczający trendy w segmencie SUV-ów i jeden z najlepiej sprzedających się samochodów terenowych w Europie — był wyposażony w klasyczny, załączany mechanicznie napęd na wszystkie koła. Dziś w młodszym o dwie generacje Oplu Mokka rozdziałem siły napędowej w zależności od potrzeb steruje elektronika. Nie inaczej jest oczywiście w Insignii 4x4, z wersją Country Tourer na czele. Elektronicznie sterowany system rozdziału mocy na poszczególne osie okazuje się optymalnym rozwiązaniem. Dzięki temu inteligentna technologia napędu na wszystkie koła Opla może płynnie współpracować z innymi systemami bezpieczeństwa, takimi jak ABS czy ESP.

Przewaga adaptacyjnego rozkładu mocy nad czysto mechanicznymi układami, które i dziś można spotkać w niektórych samochodach, jest ogromna. Typowe wady prostych napędów na wszystkie koła — takie jak hałaśliwa praca zespołu napędowego, znacznie wyższe zużycie paliwa oraz obniżenie komfortu jazdy wskutek silniejszych wibracji — zostały niemal całkowicie wyeliminowane w inteligentnych systemach stosowanych we współczesnych modelach Opla. Reagują one w ciągu milisekund, precyzyjnie rozdzielając moment napędowy w zależności od zmieniających się warunków jazdy. Jest to ich bezapelacyjna przewaga nad systemami opartymi wyłącznie na mechanicznym sterowaniu, gdzie o przekazaniu mocy na drugą oś decyduje uślizg kół. Wiąże się to zwykle z zauważalnym opóźnieniem, co ma negatywny wpływ na dynamikę i komfort jazdy.


W Oplach system napędu na wszystkie koła jest wyposażony w elektronicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe zamontowane w obudowie mechanizmu różnicowego tylnej osi. Tarcze sprzęgła obracają się w kąpieli olejowej, a czas reakcji modułu sterującego płynną rozdziałem sił jest liczony w milisekundach. Takie rozwiązanie umożliwiło inżynierom Opla swobodne dostosowanie programu sterowania mechanizmem do wymagań różnych modeli, nawet jeżeli zastosowano w nich podobne podzespoły mechaniczne.


Oprócz technicznych podobieństw elektronicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego w modelach Mokka, Insignia Country Tourer i Insignia OPC występują także wspólne rozwiązania w zakresie komunikacji z innymi podzespołami pojazdu poprzez magistralę CAN. Poszczególne moduły sterujące nieustannie wymieniają się danymi z wielu czujników. System napędu 4x4 w Oplu korzysta z tych samych czujników dynamiki jazdy, które dostarczają informacji systemom ABS i ESP. W sterowaniu napędem na wszystkie koła uwzględniane są dane o przyspieszeniu bocznym i wzdłużnym, kącie obrotu kierownicy i prędkości obrotowej kół. System rejestruje także inne warunki jazdy. Sieć połączeń z innymi podzespołami i płynne sterowanie rozdzielaniem mocy, odbywającym się praktycznie bez zwłoki, sprawiają, że system napędu na wszystkie koła Opla może zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom. Na przykład, reaguje on natychmiast na ruchy kierownicy, a stopień wykorzystania dostępnej mocy silnika ustalany jest podstawie danych z czujnika otwarcia przepustnicy, nie dopuszczając do poślizgu kół lub utraty stabilności przez pojazd. W uproszczeniu, inteligentny system napędu 4x4 Opla można porównać do działającego w odwróconym trybie ESP: elektroniczny program stabilizujący interweniuje poprzez układ hamulcowy w krytycznych sytuacjach, pomagając utrzymać tor jazdy samochodu, natomiast elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła zapewnia „prewencyjną” stabilizację pojazdu, jeszcze zanim dojdzie to krytycznej sytuacji.


Różnice pomiędzy systemami napędu na wszystkie koła w Oplu Mokka, Insignii Country Tourer i Insignii OPC wynikają z odmiennego przeznaczenia poszczególnych modeli.

Napęd na wszystkie koła w Oplu Mokka

Aktualności Opla: Napęd na wszystkie koła w Oplu Mokka

Przy opracowywaniu napędu na wszystkie koła na potrzeby Opla Mokka priorytetem była dbałość o środowisko naturalne. Nie jest zatem zaskoczeniem, że ten subkompaktowy SUV wyznacza standardy w swojej klasie pod względem niskiego zużycia paliwa i emisji CO2. Osiągnięto to dzięki odpowiedniemu ustawieniu parametrów napędu na wszystkie koła. System w modelu Mokka może płynnie rozdzielać moc między przednią i tylną oś w przedziale od 100:0 do 50:50, przy czym w codziennej zwykłej jeździe wykorzystywany jest tylko oszczędny napęd przedni. Taka konstrukcja umożliwiła inżynierom zaprojektowanie bardzo lekkich podzespołów niezbędnych do działania napędu na wszystkie koła. Kompletny system wraz ze wszystkimi komponentami osi, napędu i skrzyni biegów waży niespełna 65 kilogramów. Napęd na wszystkie koła jest ponadto domyślnie aktywowany w stojącym pojeździe, aby Opel Mokka mógł zawsze ruszyć dynamicznie z miejsca bez utraty przyczepności kół. Jest on także włączany w ułamku sekundy, w sposób niezauważalny dla kierowcy, z chwilą wciśnięcia pedału sprzęgła. W czasie jazdy cała moc jest kierowana na koła przednie, natomiast napęd na wszystkie koła jest załączany dopiero wtedy, kiedy wymagają tego warunki jazdy. Podobnie jak w większości SUV-ów, napęd na wszystkie koła Mokki jest wspomagany systemem ułatwiającym ruszanie na pochyłościach (HSA) i systemem kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC). Elektroniczny układ kontroli trakcji przejmuje także funkcję blokady mechanizmu różnicowego poprzez automatyczną interwencję w działanie układu hamulcowego.

Napęd na wszystkie koła w Oplu Insignia Country Tourer i Oplu Insignia OPC

Aktualności Opla: Napęd na wszystkie koła w Oplu Insignia Country Tourer

Opracowując wariant napędu 4x4 do Insignii, inżynierowie Opla skoncentrowali się na optymalizacji dynamiki prowadzenia pojazdu. Konstrukcja samego napędu na wszystkie koła oraz sposób jego połączenia z magistralą CAN są podobne do rozwiązań zastosowanych w Mokce, ale na tylnej osi oprócz wielotarczowego sprzęgła zastosowano także elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym (eLSD). Dzięki temu zmienny rozdział mocy jest możliwy nie tylko wzdłużnie, między przednią a tylną osią, ale także poprzecznie, między tylnymi kołami. Optymalną dynamikę jazdy gwarantuje sportowa charakterystyka ustawień modułu sterującego oraz możliwość przekazania niemal całego momentu obrotowego na tylną oś. Wraz z elektronicznie sterowanym mechanizmem różnicowym o zwiększonym tarciu wewnętrznym, który także płynnie reguluje rozdzielaniem mocy w zależności od sytuacji, układ napędowy w Oplu Insignia 4x4 daje kierowcy poczucie maksymalnego panowania nad pojazdem. Do charakterystyki napędu na wszystkie koła dopasowano także strategię sterowania ESP. Dzięki temu kierowca może w pełni wykorzystać ulepszone właściwości dynamiczne Insignii z napędem 4x4, zwłaszcza w sportowej wersji OPC z 325-konnym silnikiem. Błyskawicznie reagujący napęd na wszystkie koła Opla przyczynia się zarówno do poprawy bezpieczeństwa, jak i zwiększenia przyjemności z prowadzenia pojazdu.