Nowy SUV Opla, Mokka wyposażona w unikalne systemy wspomagające kierowcę

2012-09-16

  • Mokka wprowadza unikalne technologie do segmentu subkompaktowych SUV-ów
  • Gama dostępnych systemów obejmuje kamerę Opel Eye oraz układ wspomagający ruszanie na wzniesieniach HSA
  • Opel ponownie demonstruje przewagę dzięki zastosowaniu niemieckiej technologii

Aktualności Opla: Mokka wyposażona w unikalne systemy wspomagające kierowcę

Rüsselsheim. Zupełnie nowym SUV-em Mokka, Opel po raz pierwszy wprowadza bogaty wybór swoich unikalnych, stworzonych w Niemczech systemów wspomagających kierowcę, do segmentu subkompaktowych SUV-ów. Technologie, które podnoszą zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort i są unikalne dla Opla, są teraz dostępne szerszej grupie klientów. Obejmują one nagradzaną
i wyjątkową kamerę przednią Opel Eye, a także wyrafinowany system ESC, zawierający układy wspomagania ruszania na wzniesieniach HSA
i zjazdu ze wzniesień HDC.

„Po raz kolejny Opel potwierdza, że jest liderem udostępniając technologie, które zwiększają komfort
i bezpieczeństwo. Są one nie tylko supernowoczesnym produktem niemieckiej inżynierii, ale także stają się dostępne dla licznej rzeszy nabywców SUV-ów” – stwierdził wiceprezes Opla ds. inżynierii, Michael F. Ableson. „Jesteśmy dumni, że Mokka wprowadza wiele unikalnych dla Opla systemów wspomagających kierowcę, jak przednia kamera Opel Eye, do tego szybko rosnącego segmentu aut.

Aktualności Opla: Układ rozpoznawania znaków drogowych (TSR)

Przednia kamera Opel Eye, umieszczona pomiędzy przednią szybą a lusterkiem wstecznym, wspomaga kierowców Mokki na dwa sposoby. Kamera ta rozpoznaje znaki drogowe oraz oznaczenia pasów ruchu, stanowiąc fundament dla funkcji rozpoznawania znaków drogowych TSR, funkcji ostrzegania
o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu LDW oraz funkcji ostrzegania o ryzyku kolizji czołowej FCA. Funkcja TSR odczytuje ograniczenia prędkości, zakazy wyprzedzania oraz wiele innych znaków i wyświetla je na tablicy wskaźników. W zależności od oświetlenia obecny system (TSR II) rozpoznaje znaki już z odległości 60 metrów.

Aktualności Opla: Funkcja ostrzegania o ryzyku zderzenia z pojazdem poprzedzającym

Funkcja LDW ostrzega kierowcę, kiedy
w niesygnalizowany sposób opuści swój pas ruchu. Pomaga to uniknąć niebezpiecznych sytuacji, np. zaśnięcia za kierownicą. Funkcję LDW można wyłączyć/włączyć przyciskiem. Kiedy jest aktywna, ostrzega kierowcę sygnałem akustycznym i migającą ikoną na tablicy rozdzielczej. Funkcja FCA ostrzega kierowcę głośnym alarmem oraz sygnałem wizualnym na tablicy wskaźników, kiedy pojazd znajdzie się w krytycznej sytuacji, z ryzykiem nieuchronnego zderzenia z poprzedzającym pojazdem. FCA ostrzega zarówno przed poruszającymi się, jak i nieruchomymi obiektami. Kierowca może ustawić czułość układu przyciskami na kierownicy.

Aktualności Opla: Systemy podnoszące komfort jazdy

Poza tym, Opel Mokka jest jednym z niewielu pojazdów w swoim segmencie, który standardowo oferuje układy wspomagania ruszania na wzniesieniach HSA i zjazdu ze wzniesień HDC w modelach z napędem na przednią oś i z napędem na wszystkie koła. Układ HSA podwyższa komfort prowadzenia wspomagając kierowcę, kiedy musi ruszyć autem pod górę. HSA przyhamowuje pojazd, aby nie staczał się do tyłu nawet po zwolnieniu pedału hamulca. Układ HDC jest bardzo przydatny w odwrotnej sytuacji, kiedy auto zjeżdża ze stromego wzniesienia. Włącza się go przyciskiem. Potem kierowca może ustalić i ograniczyć prędkość zjazdu. Automatyczna kontrola prędkości oznacza, że kierowca nie musi hamować podczas zjazdu. Funkcja ta jest szczególnie użyteczna w warunkach słabej przyczepności, np. na drodze pokrytej lodem lub szutrem, gdzie należy utrzymywać stałą prędkość. Żądana prędkość może zostać zmieniona przez kierowcę poprzez przyspieszenie lub hamowanie – system utrzyma nową prędkość.

Innym ważnym systemem wspomagania kierowcy dostępnym w Oplu Mokka jest wielokrotnie nagradzany system adaptacyjnego oświetlenia biksenonowego AFL+, który dostosowuje intensywność i zasięg reflektorów w 11 różnych trybach. Obejmują one tryb pozamiejski, autostradowy, miejski, manewrowy, na złe warunki atmosferyczne, drogowe o zwiększonym zasięgu, statyczne doświetlenie zakrętów, dynamiczne doświetlenie łuków, światła do jazdy dziennej LED oraz adaptacyjne światła drogowe. Ta ostatnia funkcja automatycznie dostosowuje strumień świateł drogowych, tak aby poprzedzające lub nadjeżdżające auta nie były oślepiane. W porównaniu do tradycyjnych świateł mijania, światła do jazdy dziennej LED obniżają zużycie paliwa, ponieważ potrzebują znacznie mniej energii. LED-y są wyjątkowo długowieczne – świecą do 30 razy dłużej od żarówek halogenowych H7.


Mokka jest pierwszym z trzech modeli, którymi Opel wchodzi do nowych segmentów. W pierwszej połowie 2013 r. zadebiutuje także modny, mały, miejski samochód, ADAM, oraz nowy kabriolet Cascada.