Nie taka zima straszna: z Oplem możesz czuć się bezpieczniej na lodzie i na śniegu

2012-11-28

  • Zimowa pogoda nie przestraszy nawet Ampery
  • Bezstresowa jazda dzięki bogatej ofercie systemów wspomagających kierowcę oraz rozwiązań podwyższających komfort i bezpieczeństwo
  • Układ napędu 4x4 to idealna przyczepność, reflektory AFL+ zapewniają doskonałą widoczność

Aktualności Opla - Opel gotowy do zimy

Rüsselsheim. Pierwsze mroźne noce już za nami, a w niektórych regionach spadło sporo śniegu. Samochody Opla są gotowe na zimową pogodę – nowoczesne technologie i systemy wspomagające kierowcę, w tym adaptacyjny układ 4x4, biksenonowe reflektory adaptacyjne AFL+, podgrzewane koło kierownicy oraz ogrzewanie kabiny zapewniają bezpieczniejszą i bardziej komfortową jazdę w trudnych warunkach drogowych. Samochody Opla są przystosowane do zimy. Należy do nich oczywiście, także elektryczny Opel Ampera – „Samochód Roku 2012”.

Elektryzujące wrażenia - zimowa jazda Oplem Ampera

Auta elektryczne są szczególnie wrażliwe na zimowe warunki pogodowe. Zmiany temperatury w znacznym stopniu wpływają na wydajność akumulatorów. Dlatego też temperatura baterii akumulatorów Ampery jest kontrolowana przez system chłodzenia cieczą, który podtrzymuje ją w zakresie optymalnym dla ich efektywności i wytrzymałości. Płyn krąży w radiatorach okalających moduły baterii. Przy niskich temperaturach akumulatory są wstępnie podgrzewane podczas ładowania, aby uzyskać ich pełną moc. Takie rozwiązanie ma dodatkowy walor dla komfortu kierowcy i pasażerów: elektryczne ogrzewanie kabiny zapewniające optymalną temperaturę. Zatem kierowca i samochód są uniezależnieni od pogody i niesionych przez nią ograniczeń.

Aktualności Opla - Opel gotowy do zimy

Jedź bezpiecznie – napęd 4x4, ESP®Plus i system kontroli trakcji

Na oblodzonej nawierzchni zawieszenie i napęd odgrywają kluczową rolę. Adaptacyjny układ napędu na wszystkie koła jest szczególnie skuteczny na drodze pokrytej śniegiem i lodem. W Oplu Mokce, w warunkach normalnych, kiedy pojazd porusza się po suchej nawierzchni, napędza go tylko oś przednia, co zmniejsza zużycie paliwa. Jeśli koła z przodu tracą przyczepność, kontrolowane elektronicznie aktywne sprzęgło płynnie rozdziela moc pomiędzy przednią a tylną oś. W ten sposób układu 4x4 optymalizuje swoje działanie w zależności od warunków drogowych. System aktywuje się natychmiast po wykryciu poślizgu przedniego koła, aby zapewnić maksymalną przyczepność. Równie szybko wyłącza się, kiedy przekazywanie mocy na tylną oś nie jest już potrzebne.

 

Nie mniej ważny, zwłaszcza na mokrych i śliskich drogach, jest system stabilizacji toru jazdy ESP®Plus. W Oplu Mokce obejmuje on najnowszej generacji system kontroli trakcji, który kontroluje moment napędowy
i przyhamowuje koła, aby zapobiec poślizgowi podczas przyspieszania.

Optymalna widoczność – biksenonowe reflektory adaptacyjne AFL+, czujnik deszczu i „inteligentne” lusterko wsteczne

Ciemne poranki i wczesne zachody słońca, to codzienność dla wielu osób przemieszczających się do pracy zimą. Kiedy przednią szybę zasypuje śnieg lub zalewa deszcz, zapewnienie dobrej widoczności staje się szczególnie ważne. Najnowsza generacja reflektorów biksenonowych AFL+, dostępnych jako wyposażenie dodatkowe, to system oświetlenia obejmujący 9 trybów działania, w tym światła do strefy ruchu pieszego, światła autostradowe i szosowe, miejskie, na złą pogodę, funkcja dynamicznego lub statycznego doświetlania zakrętów, światła LED do jazdy w dzień oraz asystent świateł drogowych. Reflektory AFL+ zwiększają w ten sposób bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu oraz ułatwiają jazdę w nocy, szczególnie
w niesprzyjających warunkach.

 

Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne, automatycznie przyciemniane, zapobiega oślepieniu kierowcy przez reflektory pojazdu znajdującego się z tyłu. Czujnik deszczu steruje wycieraczkami szyby przedniej. Przy mroźnej pogodzie o dobrą widoczność do tyłu dbają elektrycznie podgrzewane lusterka zewnętrzne.

Jedź komfortowo – podgrzewane koło kierownicy oraz fotele, plus dodatkowe ogrzewanie kabiny

Podgrzewane koło kierownicy, dostępne jako wyposażenie dodatkowe, zapewnia kierowcy wyższy komfort jazdy w zimne dni. Walorem systemu jest ciepło odczuwalne już po minucie od jego włączenia, w pierwszej kolejności w miejscach prawidłowego uchwytu kierownicy, w pozycji „za piętnaście trzecia”. Dobre samopoczucie kierowcy i pasażera z przodu wspomagają też podgrzewane fotele. Siedzisko i oparcie mogą być podgrzewane w kilku poziomach temperatury, w zależności od indywidualnych upodobań. Dodatkowe elektryczne ogrzewanie kabiny może być obsługiwane za pomocą pilota zdalnego sterowania,
a funkcja programatora czasowego umożliwia jego włączenie z wyprzedzeniem, o żądanym czasie. Dzięki temu kierowca wsiada do ogrzanego wcześniej auta. Można również zapomnieć o skrobaniu lodu z zamarzniętych szyb. Nie potrzebne są też zimowe płaszcze i puchowe kurtki, które obniżają skuteczność pasów bezpieczeństwa. Na takim rozwiązaniu korzysta także silnik, który nie musi oddawać ciepła na ogrzewanie kabiny i szybciej osiąga właściwą temperaturę pracy.

Opel News - AFL+ adaptive forward lighting system, heated steering wheel as well as cabin heating ensure that the driver experiences a safer and more comfortable drive in poor visibility, darkness, ice and snow

Pożyteczne wskazówki zanim wyruszysz w drogę

Wyżej opisane funkcjonalności oferowane przez Opla zapewniają przyjemniejsze i bardziej bezpieczne użytkowanie auta w najzimniejszym sezonie roku. Mimo to, kierowcy sami powinni zadbać o przygotowanie pojazdu na dodatkowe wyzwania niesione przez surową zimową pogodę. Opony zimowe – to rzecz oczywista. Takie opony zapewniają znacznie lepszą przyczepność i skracają drogę hamowania, nie tylko na śniegu, ale także przy niskich temperaturach. Nie wolno zapominać o regularnym uzupełnianiu odpornego na zamarzanie płynu do spryskiwaczy, aby przewody i dysze spryskiwaczy miały pełną drożność. Widoczność w każdą stronę jest szczególnie ważna dla bezpieczeństwa.

 

Przed wyruszeniem w drogę wczesnym rankiem warto mieć kilka minut w zapasie. Jeśli w nocy padał śnieg, samochód należy całkowicie oczyścić ze śniegu i lodu – dla poprawy bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów
i innych uczestników ruchu. Zapobiegnie to spadaniu resztek śniegu na pojazdy jadące z tyłu, a także zsuwaniu się śniegu na przednią szybę przy nagłym hamowaniu. Należy też pamiętać o dostosowaniu stylu jazdy do warunków na drodze. Innymi słowy, konieczne są większe odstępy od innych użytkowników drogi
i płynniejsza jazda. Należy unikać gwałtownych ruchów kierownicą. Kiedy pokryte śniegiem drogi zamienią się
w ślizgawkę, nawet zimowe ogumienie może okazać się niewystarczające. Wówczas należy stosować łańcuchy śnieżne (tam gdzie jest to dopuszczalne). Operację ich zakładania warto przećwiczyć wcześniej, tak aby nie dać się zaskoczyć, na przykład u podnóża stromego wzniesienia.